RB-81 og RC-62 VS 99.26 og 99.25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RB-81 og RC-62 VS 99.26 og 99.25

Hei, har surret mye frem og tilbake og vurdert masse forskjellige høyttalere i et musikk/film anlegg til en liten/middels stor leilighet.
    Har nå fått på plass 2 stk XTZ W12 suber, Onkyo 807 reciever, Radioshack, bakhøytalere blir noe jeg har fra før av.

Har kommet frem til en av disse to frontrekkene:
    XTZ 99.26 og 99.25 senter ca kr 8500 fra fyndbørsen eller 10 500 hos surround.
    Klipsch RB-81 og RC-62 ca 8-8500 hos flere forhandlere i Norge.

Kjøper gjerne brukt, men det er ikke mange av disse på brukten om dagen.

Jeg er veldig glad i masse engasjement, dynamikk og liker å kunne spille høyt av og til. Samtidig må anlegget spille pent og med detaljer på normalt volum.
    Klipsch er nok det som treffer meg best lydsignaturmessig, men XTZ har et klart overtak på design og antakeligvis på detaljer i lydbildet. Jeg har aldri hørt XTZ høyttalere bortsett fra subbene deres.

Så hva mener dere? Er Klipsch rett og slett veien å gå for en festglad student med hi-fi ambisjoner eller er XTZ rett og slett mye bedre og greit nok til party av og til?
    Vet at XTZ er langt mer tungdrevne og jeg har ikke råd til effekt med det første....

Er det noen forhandlere i Sverige som gir enda bedre priser på Klipsch enn norske forhandlere?

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er "best" er jo vanskelig å si noe om - det er opp til hver enkelt.

Men slik du beskriver dine preferanser, så er jo nettopp dette noe av Klipsch sine sterke sider!

Likevel er jo Xtz ikke noe dumt alternativ det heller, og begge klarer nok å by opp til fest når behovet skulle melde seg tenker jeg.

spørs nå litt på hva du har fått av norske priser - det jeg vet er at TVboden har gitt meg meget gode priser tidligere - nøyaktig hvor bra priser er jo avhengig av forholdet mellom norsk/svensk krone.

Men når jeg handlet der var det absolutt mest å "spare" på de større og dyrere modellene, f.eks RF83/63, enn det var på RF82,RC64 og RS modellene...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har nok rett. Tror jeg bare må bestemme meg og heller bytte hvis det ikke faller i smak. Tror jeg starter med Klipsch, det blir nok ikke vanskelig å selge dem igjen om jeg ikke kan leve med designet og størrelsen. De er jo 50cm høye, ganske svær stativhøytaler det altså!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Hadde senest igår en Klipsch VS XTZ test her hjemme i min stue.

RF-52 VS XTZ 99.25 på min HK980.

XTZ er velig dype, mørke, mye fylde på vokaler og instrumenter. De er også veldig detaljerte, får med hvordan basslinjene egentlig høres ut. Men det meste blitt litt mørkt, og ikke minst veldig tilbakelent i lydsignaturen. Kanskje nøytralt, men avogtil litt kjedelig. Disse krever også ekstremt med kraft for å skinne. Riktig forsterker matching her gir nok en veldig god musikkhøytaler.

Klipsch derimot spiller med et sykt attak mot lytteren. Lyden er på deg, intens, engasjerende. Dette er absolutt den beste lydsignaturen til kinolyd. De spiller en anelse lysere i mellomtonen enn xtz. Diskanten er veldig kontant og nøyaktig, litt påtrenende avogtil. Vokaler på film kommer veldig godt fram og mine spiller kjellerdypt, ikke behov for noe sub i mitt oppsett. De spiller også veldig høyt og klart med lite forsterkerkraft. De har også en veldig god spredning som hoss meg gjør at det høres rimelig likt ut hvor enn jeg sitter i sofaen, der var XTZ veldig dårlige, kun sweetspot som var bra.

Mitt klare tips til deg vil egentlig bli Klipsch ! Det blir mer morro på film, de duger til musikk å du kan spille grisehøyt til fest. Beregn god tid på innspilling før det sitter. Angrer ikke på at jeg tok sjangsen på Klipsch, til film er det bare helt konge å de ga meg alt det jeg manglet !

Lykke til !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •