Høyttalere til EC/Aragon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til EC/Aragon

Har et anlegg som jeg på en måte er meget fornøyd med, men høyttalerene yter ikke elektronikken rettferdighet. Anlegget består per dags dato av:

Electrocompaniet ECI-2 (brukes som pre)
    Aragon 2004mkII
    Marantz SA7001
    System Audio SA505 stativhøyttalere

+ god kabling fra Tara Labs, Van Damme og NordOst.

Matchen mellom EC og Marantz er ikke den mest heldig imo, så er på jakt etter en EC CD-spiller.

Men først skal høyttalerene byttes ut. Musikken det går i er hovedsaklig alt, men hovedvekta på skåla er nok chill-out og trip-hop ala Morcheeba, Zero 7, Portishead, Moloko +++

Rommet er ca. 8-9 kvadrat, men avstand mellom lytter (meg) og HT er ikke mer enn 1-1 1/2 meter. Spiller ALDRI høyt... Maks bredde på HT'ene kan ikke overstige 25cm. Frontmontert bassport evt. lukka kontruksjon er foretrukket da jeg har begrensa plass bak HT.

Trenger heller ikke være noe som går dypt, for sub blir snart kjøpt inn (Sunfire HRS-8 eller 10 evt. Velodyne MicroVee). Prisklassen jeg har sett for meg er opp til ca. 10 000 +/-

Tips mottas med takk

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par SVS STS-01 som låter veldig bra så lenge de får bra lyd inn, dvs de er ikke glade i dårlig MP3. De spiller med overraskende stram og kraftig bass til å være så små, 4x6" + 1". Bruker de oftest uten sub, selv på bl.a. Portishead. Det er bare når jeg skal riste løs ørevoks at jeg kobler inn sub'ene, men selv på Infected Mushroom så trykker de så det holder. Mellomtonen synes jeg er åpen og fin. De koster vel fortsatt 6000kr tror jeg. De skal opp til 6700kr etterhvert.

Hvis du er innom Oppdal en gang så kan du få en demo selv om rommet mitt ikke er av de beste akustisk..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å si: Det MÅ være stativhøyttalere

Men jeg kan sikkert poppe innom engang og høre, Gurba.. Kunne tenkt meg de der som stuehøyttalere

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jo SVS MBS-01 være noe å sjekke ut.

Er hjemme jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv satelitt/ sub-kombinasjon, og har leita en del etter gode alternativ selv.
    Endte opp med B&W CM1 som jeg synes er en knall allrounder, men som dog har sine begrensninger spesielt mht. lydtrykk.

Til elektronisk musikk, som jeg forstår du hører litt på, så hadde jeg et par XTZ 99.26 som var kanon-bra, de spilte vesentlig mer dynamisk og med mer punch enn CM1 på Morcheeba/ Massive Attac/ Portishead/ Leftfield. XTC'ene er veldig nøytrale høyttalere som jeg tipper vil funke bra med EC/ Aragon. Og så er de godt innenfor budsjettet, resten kan du bruke på rødvin eller cognac!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode forslag her

Har sjekket ut CM1, perfekt størrelse på de, men har ikke fått testet de ut på min elektronikk enda.. Noe som skal gjøres snarest

Hadde tidligere JMlab Tantal, var strålende fornøyd med disse. Men dum som jeg var måtte jeg prøve noe annet og solgte

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg skal selge sine 805s og jeg testa disse idag.. Resultatet var rett og slett perfekt, MEN, de var litt for dype, ca. 5-6 cm

Så da er det ut på jakt igjen. CM1 skal prøves til helga, men tar fortsatt imot tips

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Vienna Acoustics Haydn Grand? Låter meget bra, har framoverrettet bassport og spiller ganske dypt og låter mye større enn de er. Koster også 10k. Må jo være en perfekt match
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget falt på Sonus Faber Concertino Domus. Får de vel i løpet av uka,så skal bli spennende

Har også kjøpt meg en Sunfire HRS-10 som er KJAPP, håper dette blir en OK match

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kremhøyttalere! Bilder og lytteinntrykk er obligatorisk!
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, gleder meg som en liten unge til å få de i hus

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått endel inntrykk av høyttalerene nå, hentet de forrige onsdag.

Må si meg meget fornøyd, spiller mye bedre enn noen annen stativhøyttaler jeg har hatt i rommet, og lydsignaturen fant jeg tilnærmet perfekt. Har spilt endel Portishead, Zero 7, Moloko +++ og fylden i lyden er overveldende. Jeg vet nå at Sonus Faber passer chill-out og rolig elektronisk musikk perfekt Også litt "spenstigere" musikk som Underworld og Leftfield var knallartig på disse

Fikk Sunfire HRS-10 idag, sliter med å få denne integrert sammen med SF'ene. Men med litt fikling og litt bruk av Radio Shack skal vi nok få det til

Neste challenge nå er CD-spiller, men tror jeg drøyer bittelitt før det blir handling igjen :P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt artig ting til: Disse ble spesialimportert av den norske forhandleren til forrige eier. Sannsynligvis det eneste settet i Norge med denne fargen Skal prøve å få tatt bilder av de i morgen

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du sagt litt om dine erfaringer om sunfire'n så langt?
    Mest interessert i hvordan den leverer på de laveste frekvensene. Den er jo oppgitt til å gå helt ned til 20hz, er det tilfelle, og hvor bra er trykket der nede? Ser du har radioshack så du har kanskje tatt noen frekvensmålinger der nede?
    Takk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •