5.1 eller 7.1, stor forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 eller 7.1, stor forskjell?

Sitter idag med denon 2309 reciever og dali concept 6 front og concept ct front. Nye rommet mitt er ferdig neste uke og jeg lurer på om jeg skal gå for 7.1 eller 5.1 surround, siden jeg no endelig får plass til bakhøytalere og eventuelt side høytalere. Blir sikkert dali concept 1 jeg kjøper.

lurer foresten også på hvordan bak og side høytalere bør plasseres, skal side høtalere stå 90grader til siden fra hvor du sitter? og hvor stor avstand bør man ha til bakhøytalerene? samme avstand som til front?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering:
    Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound

IMO er 5.1 evig nokk, det er uansett ikke vanskelig å låne seg noen extra høytalere å teste 7.1.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Plassering:
    Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound

IMO er 5.1 evig nokk, det er uansett ikke vanskelig å låne seg noen extra høytalere å teste 7.1.
    takker for linken, fin side
    ja tror jeg nøyer meg med 5.1 til å begynne med, får se hva jeg tar meg råd til senere

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lar receiveren mikse inn SB kanalene slik at jeg får 7.1 lyd i fra et 5.1 lydspor.
    Hos meg fungerer det topp siden jeg har litt mye lengde i forhold til bredde på rommet.
    Har du samme type rom så annbefaler jeg også 4 høyttalere bak.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du meg burde slik informasjon følge med recivere når man kjøper dem, kansje en plasseringsguide og en kalibreringsguide.

Husker ikke om det står i guiden til dolby, men høytalerne i front burde ha samme høyde som øret, eller så nært som mulig. Og høytalerne bak sier folk at man bør plassere ca 10-20 cm over ørehøyde, kommer ann på hvor lant unna lytter de er plassert.

Når det kommer til subwoofer plassering så er det nokk av guider på forumet her.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg lar receiveren mikse inn SB kanalene slik at jeg får 7.1 lyd i fra et 5.1 lydspor.
    Hos meg fungerer det topp siden jeg har litt mye lengde i forhold til bredde på rommet.
    Har du samme type rom så annbefaler jeg også 4 høyttalere bak.
    Hvilke innstillinger har du på receiveren for å få bra lyd bak? Jeg har Z-11, men føler ikke jeg får noe bra lyd fra de fire bakhøytalerne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •