XTZ 99 W10 eller 12?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 99 W10 eller 12?

Skal kjøpe min første subwoofer og vil ha noe som gir trøkk til film samtidig som den fungerer til musikk. Går for budsjettsløsninger så valget står mellom XTZ 99 W10.16 eller XTZ w12. Rommet mitt er ganske lite, 4x3 m. Den skal drives av og sammen med pioneer vsx 2016 og dynavoice f-6.

Vil 12" være veldig overkill? den jeg har lyst på, men er redd den kan bli for voldsom for det lille rommet?

Hvem skal jeg velge av disse to? (Har ikke råd til SVS så ikke nevn disse :evil

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja,spørs hva du er ute etter også da - har selv to 10 tommere,og syns de er veldig bra,men 12 tommeren går selvsagt litt dypere på film!
    Men 10 tommeren gir deg absolutt en bra filmopplevelse den også - det er jo samme forsterker i disse to,og på musikk duger den hvertfall i massevis!
    Spørsmålet er jo om du også har tenkt å bruke den i det "lille" rommet i lang tid fremover,enn om du skal inn i et større rom etterhvert,i så fall kan det jo lønne seg å tenke litt langsiktig!
    Tror heller ikke det blir noe "overkill" med 12 tommeren - den har flere porttunings muligheter,så deu får den nok til å spille bra med litt prøving,og kalibrering!
    Lykke til med valget
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Tja,spørs hva du er ute etter også da - har selv to 10 tommere,og syns de er veldig bra,men 12 tommeren går selvsagt litt dypere på film!
    Men 10 tommeren gir deg absolutt en bra filmopplevelse den også - det er jo samme forsterker i disse to,og på musikk duger den hvertfall i massevis!
    Spørsmålet er jo om du også har tenkt å bruke den i det "lille" rommet i lang tid fremover,enn om du skal inn i et større rom etterhvert,i så fall kan det jo lønne seg å tenke litt langsiktig!
    Tror heller ikke det blir noe "overkill" med 12 tommeren - den har flere porttunings muligheter,så deu får den nok til å spille bra med litt prøving,og kalibrering!
    Lykke til med valget
    Takk for svar. Ja! er det langsiktige jeg også tenker på. Flytter for meg selv om 2-3 år så om jeg velger 12" har jeg noe mer å vokse på! Eller?

Kjedelig om jeg senere angrer på at jeg valgte 10" i stedenfor 12"! :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er å kjøpe en 12" nå og en til når du flytter. :-D

Fra spøk til alvor. Det er enklere å få bedre lyd i flere posisjoner med to. Det krever selvfølgelig arbeid med plassering, men mange opplever bedre lyd med to. Og så ser det så mye bedre ut, subwoofere burde egentlig kommer i par akkurat som sko.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Takk for svar. Ja! er det langsiktige jeg også tenker på. Flytter for meg selv om 2-3 år så om jeg velger 12" har jeg noe mer å vokse på! Eller?

Kjedelig om jeg senere angrer på at jeg valgte 10" i stedenfor 12"! :???:
    Da er saken klar!!
    Skjønner at du har mest lyst på 12 tommeren,og da er det bare klinke til!!
    Har lært såpass,at det er best å kjøpe det man har mest lyst på med en gang!
    Det er faktisk det billigste i det lange løp! Man slipper å oppgradere etter et halvt år,med påfølgende verditap på det produktet man av økonomiske grunner kjøpte første gang!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Konrad.

Gå for 12". Bedre å ha en sub som har litt pusterom.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går jeg for 12"! :-D

Men er redd den er litt for voldsom sammen med dynavoice f-6, eller er det ingenting å bekymre seg for?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting å bekymere seg over, det er egentlig ikke noe tema så lenge du får kalibrert suben riktig.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Noen tips til hvordan jeg skal kalibrere den riktig? 0 erfaring fra før!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den koster ca. 4000,- på surround.no
    Tror dere den kommer til å bli billigere snart? Har vært for salg i noen år nå.
    Kan fint vente til rett etter jul om den går ned litt.

Har sjekket bruktmarkedet, men lite å finne der. Er bare 16 år og har et ganske stramt budsjett så hadde vært fint om det går an å spare noe :-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nokk av guider på forumet her, jeg begynte og med 0 info, har enda ikke fått mine subber heller, men føler meg trygg på at jeg blir å få et godt resultat bare etter å lest det av info jeg fant.

min lille guide til plassering er som følgende:

1. Velg ut plassene i rommet du kan ha subben stående
    2. sett subben i lytteposisjon og spill musikk med bass i.
    3. Lytt på plassene i rommet som du har valgt ut, finn den med best bassgjengivelse/mest trykk.
    4. Sett subben dær.

Dette er en variasjon av "subwoofer crawl" :P

Instilling er forholdsvis enkelt hvis du ikke er for nøye på det.

1. juster fase til du opplever mest lydtrykk og best lytteopplevelse i lytte posisjon.
    2. juster volum på subben til å matche.

Men det er jo seløvsagt mye mye mer du kan gjøre en det hær, har du en surroundreciver så kan man leke med delefrekvens og mye mer. De er bedre at du leser det fra guidene som ligger ute fra før, jeg er så ELENDIG til å forklare.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Det er nokk av guider på forumet her, jeg begynte og med 0 info, har enda ikke fått mine subber heller, men føler meg trygg på at jeg blir å få et godt resultat bare etter å lest det av info jeg fant.

min lille guide til plassering er som følgende:

1. Velg ut plassene i rommet du kan ha subben stående
    2. sett subben i lytteposisjon og spill musikk med bass i.
    3. Lytt på plassene i rommet som du har valgt ut, finn den med best bassgjengivelse/mest trykk.
    4. Sett subben dær.

Dette er en variasjon av "subwoofer crawl" :P

Instilling er forholdsvis enkelt hvis du ikke er for nøye på det.

1. juster fase til du opplever mest lydtrykk og best lytteopplevelse i lytte posisjon.
    2. juster volum på subben til å matche.

Men det er jo seløvsagt mye mye mer du kan gjøre en det hær, har du en surroundreciver så kan man leke med delefrekvens og mye mer. De er bedre at du leser det fra guidene som ligger ute fra før, jeg er så ELENDIG til å forklare.
    Takk for svar. Du forklarte kort og godt om det generelle. Akkuratt det jeg trengte. Takk! :-D

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ om du vil spare noen kroner så er denne en ok sub.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=48391&cat=12

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipser deg til å se litt på AVtorget og finn, kansje du kommer over et røverkjøp.

Ellers så er det mye du kan gjøre for å få tak i cash, pengene kontra tiden det tar å pante flasker tilsvarer ca 3000kr timen(på en vanlig tomra maskin). ja jeg har faktisk pantet flasker for 7000kr i en og samme omgang:P Ryddet etter en festival.

Vær hjelpsom, det lønner seg på mange måter, ser du noen som strever med noe, hva som helst, tilby deg å hjelpe. Det hender seg ofte at folk tilbyr deg penger etter du har hjulpet til=)

Jeg bruker å hjelpe en bekjent som driver butikk, har fått en del verktøy og kabler gratis som takk for hjelpen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrering kan være vanskelig, og det er ingen fasit svar på hva som vil gi best resultat hos deg, men det kan gå veldig fint også. Jeg tror ikke jeg vil brukt så mye tid på dette før jeg hadde fått suben i hus, kansje du blir fornøyd fra første stund.

Men noen start-tips for å komme lett igang:
    -plassere sub i front, og helst et hjørne med yttervegg.
    -Sette gainvolum på sub på halv.
    -La reciveren ta seg av justeringer.
    -Sette front høyttalere til small.
    -Bassnivå må du antagelivis øke litt selv.

Er du ikke fornøyd etter dette eller interessen for å se hva du kan få ut av systemet kan du gå litt dypere inn i instillinger/plassering og hvordan kalibrere suben. Det som er det viktigste er å få subben til å spille i fase med frontene dine, så få gjerne med deg en kamerat til justere på faseknappen på suben mens du lytter/måler hva som gir best resutat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter også med valge av 10 eller 12" , da jeg nå har en 8" , som jeg synes blir litt tamt.

Men jeg har ikke en stue som er større enn 20" , og dette er noe jeg kommer til å ha et par år fremover , samt jeg har naboer neden for , men de er ganske fleksible.
    Men er 12" det beste å gå for uansett. Ellers vil jeg merke mye forskjell ifra min 8" xtz til 10" xtz

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Jeg sliter også med valge av 10 eller 12" , da jeg nå har en 8" , som jeg synes blir litt tamt.

Men jeg har ikke en stue som er større enn 20" , og dette er noe jeg kommer til å ha et par år fremover , samt jeg har naboer neden for , men de er ganske fleksible.
    Men er 12" det beste å gå for uansett. Ellers vil jeg merke mye forskjell ifra min 8" xtz til 10" xtz
    Gå for 12" du, så slipper du i hvertfall å angre på at du ikke valgte større :-D
    Jeg har bestemt meg for å gjøre det slik, selv om studentøkonomien egentlig ikke tillater det atm.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •