Tåler høyttaleren mer med trykkammer enn med bassrefleks???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tåler høyttaleren mer med trykkammer enn med bassrefleks???

Har lurt på en ting i det siste:

Vil høyttalerene mine tåle mer "juling", dvs. at jeg kan skru opp høyere på forsterkeren, dersom jeg plugger bassreflekshullene?

Jeg er klar over at følsomheten i bassområdet vil gå ned (dvs. lavere lydtrykk ved samme tilført forsterkereffekt), men det er i mitt tilfelle helt OK siden jeg har subbass i tillegg til stativhøyttalerene.

Problemet er at de stakkars 5" bassene mine blafrer ganske heftig når jeg spiller høyt, jeg skulle gjerne hatt muligheten til å dra på litt til...

Så for å gjenta spørsmålet på en annen måte, vil membranutsvinget i dypbassområdet bli mer kontrollert (les: mindre) og gi meg muligheten til å spille høyere dersom jeg plugger bassreflekshullene på stativhøyttalerene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassreflekskontruksjoner har vel den svakheten at under tuningfrekvensen kommer elementene fort ut av kontroll. Men siden du deler av mot sub, skulle man ikke tro at dette var et problem (med mindre du kjører "large" på stativhøyttalerene da...).

Hva som skjer over tuningfrekvensen får de som har greie på det uttale seg om ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men siden du deler av mot sub, skulle man ikke tro at dette var et problem (med mindre du kjører "large" på stativhøyttalerene da...).

Dette er reint stereo-oppsett, så stativhøyttalerene får full-range signal, ingen deling nedover...

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Dette er reint stereo-oppsett, så stativhøyttalerene får full-range signal, ingen deling nedover...
    Jeg har plugga igjen bassrefleksen i mine CM1, kan spille mye høyere.
    Mine står plassert nær vegg i hylle, det ble mye during i høyttalerene når jeg spillte sanger med mye bass.
    Sjefen på klubben anbefalte meg å sette i bassproppene, (jeg har satt i de som ikke er helt tette men har et mindre hull.) fordi da vill bla. bassen gå fram i rommet og ikke bak høyttaler og hylle/reol.
    Nå er duringen borte, vet det er andre med CM1 og andre 5" høyttalere som har samme problem.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil da miste noen dB om du tetter portene på bassrefleks.
    Men det er mulig og få de til og gå dypere, testet dette med klipsch og sammenlignet frekvenskurve med fri lufting og tettede porter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Jeg har plugga igjen bassrefleksen i mine CM1, kan spille mye høyere.
    Glimrende! Det var det jeg trudde og håpte på.

Takk for svar, og da spesielt fra en med samme høyttalere! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Du vil da miste noen dB om du tetter portene på bassrefleks.
    Men det er mulig og få de til og gå dypere, testet dette med klipsch og sammenlignet frekvenskurve med fri lufting og tettede porter.
    Er klar over at jeg mister noen dB, men det viktigste for meg er å kunne presse noen dB ekstra ut i mellomtoneområdet og diskant. Har egen sub for dypbassen...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil i utgangspunktet påstå at dette er feil.
    Bassrefleks vil tåle høyere effekt enn lukket kasse helt ned til under resonansfrekvensen høyttaleren er avstemt for.

En 5" vil normalt være avstemt en plass mellom 40 og 50hz.
    Da er det først UNDER 30-40hz at slaglengden er mindre på lukket enn bassrefleks.
    Fra 30-40hz og ca en oktav oppover vil bassrefleks ha MINDRE konutslag enn lukket. Derfra og oppover vil de være like.

Det meste av musikk har mer informasjon mellom 40-80hz enn de har fra 40hz og nedover. Dermed vil bassrefleks være det "beste".

Veldig enkelt å teste dette. Spill en sinustone (fra pc eller brent på cd) på f.eks 50hz, skru opp volumet til du ser konutslaget godt, hold deretter foran porten med hånden og se hva som skjer!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg vil i utgangspunktet påstå at dette er feil.
    Hmm, hadde en mistanke om at det ikke var så enkelt som jeg håpte...

Men "blafringen" som bekymrer meg med CM1 tror jeg oppstår ved lavere frekvenser enn refleksavstemmingen, f.eks. så er kon-utsvinget skummelt langt på Massive Attac "Mezzanine-plata som har en del lavfrekvent "grums".

Og det er på denne typen musikk (for det meste elektronisk altså) konutsvinget bekymrer meg og begrenser hvor høyt jeg våger å spille...

Det beste hadde nok vært å dele bort lavfrekvent i signalet til CM1, men det blir vel kostbart (aktiv deling) og så vil det forringe lydkvaliteten (spesielt med passiv deling)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •