Hjelp til justering av subb etc:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Hjelp til justering av subb etc:)

Hei alle sammen:-D

Jeg lurte på om det var noen her som kunne hjelpt meg litt.. Blir mer og mer frustrert
    Anlegget består av følgende:
    Nad 372 til front(cerwin vega E-315)
    Denon 1907 7.1 til 4stk cerwin vega cls-6 og cls-6c center
    Basskassen er en Cerwin vega cls 15S

Problemet er : film så er bassen helt okey, men musikk får jeg den ikke slik jeg vil ha. Savner punch, og bass generelt i lyttepunktet.
    har subb plassert i hjørnet bak ca 15 cm ut fra veggene. (prøvd å vri/endre plassering etc uten noe positivt resultat)

Har kjørt autosetup på denon`n . Men lurer på innstillinger.. slik er det nå..
    Front-large, resten - small. Subwoffermode-LFE+main,Crossover freq-80Hz
    Sub er koblet opp med yledd til line level in R+L og phase 180.. Er de innstillingene her helt riv ruskende gale ???

På forhånd takk

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når fronter står på large i Yamaha så spiller ikke sub. Kanskje det er noe der i Denon'en og? Mener å ha lest her et sted at sub skal stå på plus eller noe sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kommer lyd fra den med de innstillingene, men ikke fornøyd..
    film så er bassen helt okey, men musikk får jeg den ikke slik jeg vil ha. Savner punch, og bass generelt i lyttepunktet. men er de innstillingene helt gale tru??

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasen kan jo være feil, plasseringen kan være feil - rommet ditt kan ha problemer. Prøv å sett frontene dine til small også, hvertfall i første omgang. Da blir det lettere å integrerere subben din. Så prøver du deg frem med å flytte den rundt. Prøv også å justere fase i hver posisjon. bruk den faseposisjonen som gir deg mest bass der du skal sitte. (kan være gunstig å få en kamerat eller bedre halvdel til å hjelpe deg å justere)
    --
    Thorbjørn

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du sier hvor du bor så kan det jo hende at noen i nærheten fra forumet kan hjelpe deg...
    Har du forresten prøvd å vippe over bryteren som er merket phase og hørt om det er noen forskjell da? Mener det er bare 0 og 180 grader som er mulig på denne?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å å sette fasen til 0 og 180 , men kan igrunn ikke merke noe forskjell hmmm oppgitt ..... men hva med innstillingen på sub i forsterker... best å kjøre LFE el greit slik den står nå som LFE+main..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RaymonP
    Har prøvd å å sette fasen til 0 og 180 , men kan igrunn ikke merke noe forskjell hmmm oppgitt ..... men hva med innstillingen på sub i forsterker... best å kjøre LFE el greit slik den står nå som LFE+main..
    lfe+main, og main/front satt til small.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey kan teste det, men fra med crossover freq da? greit med at den står på 80Hz?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er et fint utgangspunkt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv å sett cls-15s med elementet mot bakveggen (15cm ifra) å portene fremover mot fronthøyttalerene og fasen på 0 grader. den subben passer best fremover eller bakover rettet... virker dårligere når den er rettet mot sideveggene... har den selv.. men bassen er mørk, ikkje noe videre punch i den. deler den på 40hz, tror ikke du heller trenger å gå høyere enn 50hz på musikk.. du har jo 2 stk 15" i front. setter du fronten på small inntilling så deler du vel vekk hele morroa med en 15"?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    prøv å sett cls-15s med elementet mot bakveggen (15cm ifra) å portene fremover mot fronthøyttalerene og fasen på 0 grader. den subben passer best fremover eller bakover rettet... virker dårligere når den er rettet mot sideveggene... har den selv.. men bassen er mørk, ikkje noe videre punch i den. deler den på 40hz, tror ikke du heller trenger å gå høyere enn 50hz på musikk.. du har jo 2 stk 15" i front. setter du fronten på small inntilling så deler du vel vekk hele morroa med en 15"?
    Det er dessverre en utbredt misforståelse at man skal dele så lavt som mulig når man har gulvstående fronthøyttalere.

Delefilteret er ikke en absolutt vegg som gjør at ingen lyd under 80hz blir prosessert av fronthøyttalerne.

Det er sannsynligvis et 12dB/oktav filter, hvilket vil si at ved 60hz er det dempet 6dB og ved 40hz er det dempet 12dB. Frontene har altså fortsatt en god del bassoutput selvom du deler ved 80hz.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er dessverre en utbredt misforståelse at man skal dele så lavt som mulig når man har gulvstående fronthøyttalere.

Delefilteret er ikke en absolutt vegg som gjør at ingen lyd under 80hz blir prosessert av fronthøyttalerne.

Det er sannsynligvis et 12dB/oktav filter, hvilket vil si at ved 60hz er det dempet 6dB og ved 40hz er det dempet 12dB. Frontene har altså fortsatt en god del bassoutput selvom du deler ved 80hz.
    da er det du som har missforstått, for optimalt så skal det være full 0-20khz på front og ingen deling...
    du må prøve selv å legge en 6db\okt på 80hz på en 15" å hør selv hva du sitter igjen med.. hele gleden med membranarealet er jo vekke..
    forresten så er 1515 sin laveste delefrekvens på delefilteret 100hz så det vil si at en vil ha en syk demping på all signal til den delen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er det du som har missforstått, for optimalt så skal det være full 0-20khz på front og ingen deling...
    du må prøve selv å legge en 6db\okt på 80hz på en 15" å hør selv hva du sitter igjen med.. hele gleden med membranarealet er jo vekke..
    forresten så er 1515 sin laveste delefrekvens på delefilteret 100hz så det vil si at en vil ha en syk demping på all signal til den delen
    En CV 15" spiller ikke ned til 0hz (eller noe annet element for den saks skyld), beklager.

6db\okt på 80hz på en 15" vil jo gi 6dB demping ved 40hz. Ikke så veldig mye det. Man legger naturligvis kun på en slik deling hvis man faktisk har en sub som kan ta over i bånn. Dette er jo uansett noe man kan prøve seg frem med. Hvis man står fast ved at man har fronthøyttalere som gjengir subbassfrekvenser like bra eller bedre enn en subwoofer (ikke mange som har det), så kan man selvsagt revurdere delefrekvensen.

Vet ikke hva du mener med at DC1515 sin laveste delefrekvens på delefilteret er 100hz". Spiller et av basselementene kun under 100hz? Nå har jo trådstarter langt mindre høyttalere enn dette så jeg ser ikke helt relevansen.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmbass og bass fra en cd er jo gjerne to helt forskjellige typer bass, det er ikke vanskeligt å like film bass simpelthen fordi der gjerne er veldig mye av den og den er eq´et til å være fet og dynamisk, den har jo sitt eget 0.1 spor.
    Det å finde en sub der spiller bra i stereo kan være en utfordring, til film kan nesten hvasomhelst brukes.
    Det virker som om trådstarter ikke får god stereo bass i sin lytte posisjon, men han får god film bass, så derav har jeg min konklusjon klar.
    Ved avstemming av en sub, da setter man subben der man normalt sitter, og da krabber man rundt på gulvet etter det sted hvor man hører mest bass, her setter man subben. Normalt er det i høyre eller venstre hjørne foran, med elementet pekende over mot motsatt vegg.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    En CV 15" spiller ikke ned til 0hz (eller noe annet element for den saks skyld), beklager.

6db\okt på 80hz på en 15" vil jo gi 6dB demping ved 40hz. Ikke så veldig mye det. Man legger naturligvis kun på en slik deling hvis man faktisk har en sub som kan ta over i bånn. Dette er jo uansett noe man kan prøve seg frem med. Hvis man står fast ved at man har fronthøyttalere som gjengir subbassfrekvenser like bra eller bedre enn en subwoofer (ikke mange som har det), så kan man selvsagt revurdere delefrekvensen.

Vet ikke hva du mener med at DC1515 sin laveste delefrekvens på delefilteret er 100hz". Spiller et av basselementene kun under 100hz? Nå har jo trådstarter langt mindre høyttalere enn dette så jeg ser ikke helt relevansen.
    det var delingen jeg sa skulle være 0-20khz
    en 1515 går bare fra 32-20khz (derfor jeg bruker subben utenom)
    filteret i 1515 er 4,5 veis å er 100\400\3500hz \15000hz på diskant bak
    det er ikke dypbass i 1515 å det er lav deling, derfor det er så sygt trøkk i den om en gjør alt riktig

Hvis du ser en gang til hva RaymonP har til frontsett så ser du hva det er hvis du kan det du snakker om... Cerwin Vega E-315 som er en CV 15" nesten samme elementer jeg har i 1515, det er relevansen. og tilnermet samme han har i subben.
    cls-6 bruker han til surround....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var delingen jeg sa skulle være 0-20khz
    en 1515 går bare fra 32-20khz (derfor jeg bruker subben utenom)
    filteret i 1515 er 4,5 veis å er 100\400\3500hz \15000hz på diskant bak
    det er ikke dypbass i 1515 å det er lav deling, derfor det er så sygt trøkk i den om en gjør alt riktig

Hvis du ser en gang til hva RaymonP har til frontsett så ser du hva det er hvis du kan det du snakker om... Cerwin Vega E-315 som er en CV 15" nesten samme elementer jeg har i 1515, det er relevansen. og tilnermet samme han har i subben.
    cls-6 bruker han til surround....
    OK, jeg leste litt dårlig, jeg trodde han hadde cls-6 som front også.

Men jeg er fortsatt ikke nødvendigvis enig om at en deling ved 80hz er feil. Man må naturligvis prøve seg frem.

Basselementene jobber jo både høyere enn 100hz og lavere enn 80hz selvom de har delefrekvens ved 100hz og man setter lfe-delefilter ved 80hz. (ref min tidligere kommentar om at et delefilter ikke er en vegg) - så det er jo ikke slik at basselementene bare spiller fra 80-100hz.

Vet ikke om det er 6dB lavpass filter eller hva i de høyttalerne, men la oss si det, samt 12dB høypassfilter i forsterkeren.

Hvis du da spiller si 75dB vil basselementene i høyttalerne fortsatt spille f.eks:

57dB ved 800hz
    63dB ved 400hz
    69dB ved 200hz
    75dB ved 100hz
    75dB ved 80hz
    69dB ved 60hz
    63dB ved 40hz
    51dB ved 20hz

Test med en dB-måler, tar du bort 6dB eller til og med 12dB så er det fortsatt en god del lyd igjen, så elementene er ikke arbeidsløse - og vil få bedre arbeidsforhold siden subben avlaster de.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det litt mye her :-D
    Men jeg skal teste å snu den bassen slik at den peker innover mot vegg ca 15cm fra vegg.. Har også prøvd den foran sammen med e-315 men det ble ikke noe særlig bra i stua.. problemet er også at stuen er veldig avlang. (vinkel stue) kan ha en del invirkning det også. I leiligheten jeg bodde før var jo lyden fra ALT mye bedre, men derav mye mindre stue og alt nærmere lytteposisjon.(nå merker jeg ikke noe særlig fra 15" i front i stua her) Men jg får bare teste mere ut, og evt flytte vekk 2 setern og plassere subben her og krype litt rundt inni her
    Må bare ha en smule tålmodighet her

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke den eneste som plages med dette. Jeg har 2 x SVS PC12-NSD og de spiller fett, men får ikke det helt store volumet som jeg kunne ha fått. Jeg tror at det er rommet de står i som dreper bassen så jeg har bestemt meg for å leve med det. Jeg har fått fin og stram bass som fungerer veldig bra til musikk samtidig som de spiller fett på film også selv om jeg ikke får plaget andre enn de nærmeste naboene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du sier noe.. Har selv vurdert å få oppgradert til SVS etterhvert her selv.. Blir muligens PSB stratus goldi og silver her omlitt også, så får bare se hva jeg kan få til her nå også vil tiden vise hvordan ting blir etterhvert

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •