Har 2xKrix Equinox&snart DenonAVR1910.Ska bli5.1system til slutt.Laget4alt. Innspill?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har 2xKrix Equinox&snart DenonAVR1910.Ska bli5.1system til slutt.Laget4alt. Innspill?

Jeg skal kjøpe meg hjemmekino. Fra før har jeg et sett med Krix Equinox bokhyllehøytalere. Er veldig fornøyd med disse (selv om jeg mangler litt bass da jeg ikke kjører med sub i dag). Disse får jeg sikkert solgt, men sikkert ikke til særlig mye. Tror jeg betalte mellom 5-10 tusen for 3-4 år siden. Jeg har sjekket mye på nett, å kommet fram til 2-3 alternativ. Trenger noen innspill for å komme videre i prosessen: Ønsker for øvrig et kompakt system hva gjelder fysiske mål – ingen stooore høytalere eller sub.40kvadrat stue. Budsjett inntil ca 15.000 -helst under. Jeg ser mest film (70%), spiller litt spill (15%), samt hører pittelitlitt på musikk (15%)

Alternativ 1)
    Oppgradere det jeg har i dag for å få ”mest ytelse for pris”. Bør jeg velge høytalere av samme produsent for å få et ”riktigst mulig” lydbilde?
    Front; Krix Equinox
    Bakhøytalere; KRIX EQUINOX: (+kr 3500). Fordel eller bakdel at de er like stor som frontene?
    Center: KRIX KDX-C (kr 3600) –denne vet jeg ingenting om, men er billigste fra krix
    Sub XTZ 99 W10.16 Subwoofere (kr 3000). Krix-sub var alt for dyr. Denne XTZ virker for god til å ikke prøve ut. Liker at den er kompakt da stua er liten (ca 40 kvadrat).
    Forsterker: En Denon AVR-1910 (kr 5000) Er den sterk nok til å drive krixne godt?
    Blueray: DMP-BD80 (den får mye skryt, synes dog den er stygg, så spørs om det ikke blir noe annet – har i grunn playstation3, så blir sikkert at jeg bruker den enn så lenge, med mindre det er gode grunner til å kjøpe ny)
    TOTALT: kr 15.000 uten blueray

Alternativ 2)
    Forsterker: En Denon AVR-1910 (kr 5000)
    Drite i høytalerne jeg har i dag (får kanskje 2000 viss jeg selger de?), å kjøpe
    Harman/Kardon HKTS11 (kr 6500) eller Audio Pro Mondial 5.1 (kr 8000)
    Totalt: 11.500 eller 13.000 uten blueray. Evt noe billigere viss jeg får solgt høytalerne jeg har.
    Taper jeg mye på et slikt anlegg i forhold til alternativ 1?

Alternativ 3)
    XTZ 99 WMT Center (1500)
    Front: XTZ 93 WMT (kr 2500)
    Bak: XTZ 93 WMT (kr 2500)
    Sub: XTZ 99 W10.16 (kr 3000)
    Forsterker: En Denon AVR-1910 (kr 5000)
    Totalt kr 13.000
    Hva taper jeg på dette i forhold til alternativ 1?

Alternativ 4) alt annet som finnes…

Noen innspill som kan få meg i ”riktig retning”?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke noe til Krix, men ut fra det jeg har lest om dem ville jeg beholdt dem og fylt på med mer av samme slaget.
    Til 40 kvm stue kan XTZ10.16 bli litt liten, men det går alltids an å enten gå op et hakk eller putte på en til om en føler behovet.

il en stue på 40kvm så er Denon 1910 litt i minste laget om du skal dra på litt. Deter ikke overflod av krefter selv om du setter høyttalere som small. På den annen side så må du nok også ha en større sub i tilfelle ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hørt og erfart at Krix høytalerne gjør en veldig god jobb

Har vurdert å gå opp til Denon 2310, men drar jo litt ekstra i vei da. Jeg er kanskje sånn mer av oppfatning av at jeg legger 5000 på bordet i dag på forsterker, og 5000 om 4 år for å få nytt anlegg, heller enn å ha en 10.000forsterker i 10 år. Mulig det er feil vei å gå, men.... hehe

Siden jeg bor i sokkelleilighet, så er det ikke så ofte jeg får dradd på så skikkelig uansett i forhold til stor forsterker. Men forsterkeren må jo kunne utnytte potensialet i høytalerne. før hadde jeg 2*130 8 ohm, funka fett, men var sikkert aldri over 50% av hva jeg kunne spilt... Det er litt av grunnen til valget av en 10" sub heller enn en 12". Men kan hende en merker forskjell på mer moderate+ lydnivåer også?

Hvor mye bør en legge i selve senter og bakhøytalerne? I din anbefaling så beholder jeg frontene, kjøper forsterker og sub.

DVS at jeg da mangler center og bak. Bør disse være av samme kaliber som de små frontene mine, eller kan jeg knipe inn litt her?

Takk for raskt svar

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du går for en receiver hvor du har muligheter for å koble til effektforsterkere kan du jo fylle på med effek etter hvert som du får råd,og de kan du jo beholde om du bytter receiver senere også.

Jeg ville gått for en så stor senter om mulig, og så kan du heller knipe litt på høyttalere bak. Grunnen til dette er at veldig mye av lyden (man snakker om 70%) kommer fra senteren ved film.

Jeg ville valgt den største XTZen om den primært skal brukes til fil, fordi denne gjengir ganske mye lavere frekvenser enn 10" varianten. Men det kan hende at en annen f.eks. SVS PB10 som koster litt mer har passet deg bedre også. De selger ut PB10-NSD for 4490,- hos Lsound nå.

Har du vurdert andre receivere? Onkyo, Yamaha og Pioneer har modeller som også har fått mye god omtale.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe 3xSVS SCS-01 til frontrekke til 4600kr, en SVS PB10-NSD sub til 4500kr/5000kr og bruke de du har bak? Da har du 6000kr til receiver og du noe med pre-ut og alt du trenger + endel til. F.eks. Yamaha RX-V765 og HK AVR255.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •