2stk SVS PC12-NSD vs 1 stk SVS PC13-Ultra? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg sto ovenfor samme valget selv nylig, og valgte å gå for 2 mindre tuber istedenfor 1 stor. Dette gir mer headroom og lar deg lettere jobbe med problemfrekvenser i rommet.

Hvis klubben i Fredrikstad har en ansatt som er så god på å kalibrere suber at de leier han ut. Hvorfor bruker de Flageborg til seminarer da....... Skeptisk
    slik jeg forstod det hadde de ikke en ansatt som skulle gjøre kalibreringsjobben... det var en kar som kom til dem og satt opp annlegg før demokvelder... men dette var noe jeg fikk info om tidlig i sommer og kan godt hende jeg husker feil! kan godt hende de sa 1000kr timen og at jeg regnet med 1,5t jobb... :?

jeg har tittet litt rundt ang emnet kalibrering av sub og det er virkelig en jungel av meninger + at jeg skjønner halvparten av hva som står der hehe...men det beste hadde jo vært å satt seg skikkelig inn i det selv...

da håper jeg dette blir som natt og dag i forhold til 1 stk klipsch rw12 iallefall :-D

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er morsomt å prøve ut ting og lære nytt

Kunne aldrig tenkt meg å bli hjelpesløs i mitt eget hjem, hva hvis du må ommøblere eller flytte, da er det fint å ha system i sakene sine selv=)

Det er flere fremgansmåter, ingen fast fasit.

Siden du kjøper to subber så er det kansje enklest å sette dem jevnt med fronthøytalerne for så å justere fase og volum.

Hvis du syns det er kjedelig å sitte å lese så bland teori og praksis, les mens du justerer=)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg syns det er morsomt å prøve ut ting og lære nytt

Kunne aldrig tenkt meg å bli hjelpesløs i mitt eget hjem, hva hvis du må ommøblere eller flytte, da er det fint å ha system i sakene sine selv=)

Det er flere fremgansmåter, ingen fast fasit.

Siden du kjøper to subber så er det kansje enklest å sette dem jevnt med fronthøytalerne for så å justere fase og volum.

Hvis du syns det er kjedelig å sitte å lese så bland teori og praksis, les mens du justerer=)
    sant det.... regner med det er noen glupinger her inne som kan hjelpe meg litt på vei når den tid kommer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kommer nok til å trenge hjelp til kalibrering selv, men det er vell masse info på nettet eller på forumet så

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mistahjan
    jeg kommer nok til å trenge hjelp til kalibrering selv, men det er vell masse info på nettet eller på forumet så
    sikkert

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen..

jeg har fremdeles ikke kjøpt tuber og har ombestemt meg litt...

jeg har lyst til å satse på å få inn 2 stk svs pc12-plus istedet for nsd...

jeg har kjøpt radioshack for å teste ut hvordan det hele fungerer før jeg får tubene...
    jeg ser at på -30 på volum knappen holder bassen ca 90db på 20-40hz sinustone.

50hz-85db og går nedover til 71db på 62hz før det går noe oppover til 80db ca... (subben er en klipsch rw-12)

det jeg lurer på er om dette er stygge tall, og om en svs as-eq1 er veien å gå for å oppnå gode resultater?jeg leste noe om at nyere denon recivere gjorde mye av samme greia som svsv as-eq1 men jeg jeg har denon 3808 og den har jo ikke samme romkorreksjon som de nyere denon reciverne slik jeg forto det...

ps) er parametrisk eq en greie som gjør at en kan jevne ut topper og bunner i frekvenskurven?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En perfekt frekvenskurve har + - 3dB

Men litt hjelp kan du finne i denne teksten:

Mikroguide subwooferkalibrering

Forutsetninger:
    A) Du har plassert fronthøyttalerne optimalt.
    B) Du har en receiver med subutgang og bassmanagement.
    C) Du har prøvd ut og målt "alle" mulige subwooferplasseringer i rommet ditt, og vet hvor subene spiller best.
    D) Hvis ikke C) så vet du hvor du vil ha subene pga. WAF, romløsning eller andre forhold.
    E) Du har en Radioshack eller annen lydtrykksmåler.
    F) Du har en tonegenerator eller CD med 50hz sinustone.

Hellnoobkalibrering (for 1 til n suber) ved avspilling av 50hz sinustone
    1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB (dette kan være hvilket tall som helst (75dB, 89dB whatever), kommer an på frontene og rommet ditt) ved mastervolum MV(-20) (dette mastervolumet kan også være hva som helst, men gjerne "normalt" lydnivå).
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum 0dB, justér gain til den gir 80dB (eller samme tall som under 1)) ved MV(-20) (eller samme MV som under 1)).
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    5) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum 0dB, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    6) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    7) Mål sub2 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    8 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum 0dB, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20)
    9) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    10) Mål sub3 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.

(...og så videre, opp til n suber...)

11) Justér høyttalervolum, f.eks. med autokalibrering i receiver, eller manuelt, slik at alle høyttalere spiller med samme volum ved MV(-20) (optimalt sett 85dB over hele frekvenskurven), og justér subvolum i receiver til det nivå du foretrekker. Jeg kjører først autokalibrering, kontrollmåler & eventuelt justerer alle høyttalere manuelt og bruker p.t. -6dB--2,5dB på sub (avhengig av lydspor), og legger senterhøyttaler til +1,5dB i forhold til frontene (og de andre høyttalerne).
    12a) Justér eventuelt subwooferdelay i receiver dersom dette gir en bedre frekvensresponskurve (krever multiple målinger og er tidkrevende!)
    12b) Bruk eventuelt romkorreksjon (RoomEQ hos Denon).

Flageborgs 1-2-3-kalibrering
    1) Justér gain på sub til du måler 85dB ved 50Hz med volum på receiver satt til -20dB.
    2) Kontroller at du har 85dB på både 40Hz og 30Hz.
    3) Kjør autokalibrering i receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den kalibreringen har jeg tatt...og fikk 6db økning ved aktivering av subben ved fase... jeg justerte riktignokk ikke opp 5 db etter fasejustering,men den biten går vel på smak og behag?har ingenting med frekvenskurven å gjøre?

setter stor pris på svar ang de andre spm også

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •