sub til dali ikon 8 + diverse spørsmål om emnet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking sub til dali ikon 8 + diverse spørsmål om emnet

jeg har nylig kjøpt meg et par dali ikon 8 høytallere sammen med nad 375 BEE jeg er nå på jakt etter en sub og sette dette sammen med, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

da jeg var på demo til ikon 8 såg jeg på dali ikon sub til 7 k eller noe sånt og han salgsfyren argumenterte med at den var kjapp, men jeg vet ikke helt om jeg trenger sub så mye til musikk bruk, det er jo mer enn litt bass i ikon 8, men det jeg lurer på er om dere har noe erfaring om en sub i prisklassen ca 6-9k og gjerne sammen med ikon 8. blir gjerne 2 stk av samme type hvis jeg ser behovet for det
    men er det noen subber som basser bedre til noen for eksempel avlange rom eller er d bare å kjøpe det største og beste jeg har råd til?

og så lurer jeg på hvor mye kan jeg skru på bass og treeble på forsterkeren min uten å ødelegge.

edit:

når det gjelder pre out på forsterkeren så er pre out 1 koblet med bro til main in 1 på min forsterker. (bilde kommer om ønskelig) men jeg kan fremdeles bruke begge utgangene ? og hva gjør main in? prøvde å lese litt i manualen men fant ikke noe vetig svar...

takker på forhånd for svar.

mvh jan arne

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse broene deler for- og effektforsterkerdelene i forsterkeren. Main in er inngangen til effektdelen.

Angående kobling så plukker du ut bøylene og tar en Y-splitt med 2hann og 1hunn på hver av pre-ut og inn på main in. Da har du plutselig "pre-ut" på hunnene.

EDIT: Prøv høyttalerne hjemme før du vurderer sub. På musikk er det vel lite Ikon 8 mangler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er korrekt, det er noen veldig gode høyttalere. men jeg føler d mangler noe helt nederst, spesielt under film.

takker for at du forklarte d med pre out. kjekt å vite

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon subben matcher nok Ikon8 lydmessig, men hvor mye det betyr noe vs andre subber tør jeg ikke uttale meg om. ellers har vel XTZ og B&W noen fabelaktige subber

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To SVS sylindere vil få deg til å smile
    L-Sound - SVS PC12-NSD

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    To SVS sylindere vil få deg til å smile
    L-Sound - SVS PC12-NSD
    ja eg sitter å ser på svs nå. men må tro d blir boks isåfall. men disse kan kobles rett på lysnettet våres? de er jo laget i usa om jeg ikke bommer veldig

edit:

jeg ble høyst usikker på hvilken svs som passer for meg nå når jeg tittet nærmere :S

er disse brukenes på musikk?

gjelder både tube og boks

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse subbene er Plug&Play, laget for 230V.
    Sylindere er lettere å integrere og går dypere enn bokser, men boksene har noe mer punsj.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkuratt så dette går igjen på hva jeg foretrekker. men bør jeg bruke en Y kobling sånn som jeg må på xtz eller er dette unødvendig?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi tar det i denne tråden, så kaårer vi ikke tråden om 2 vs 1 sylindersub=)

Har du sen stereoforsterker så er jeg ikke sikker på om pre out er nivåjustert eller om det er en ren linjeutgang. Men hvis den justerer nivå etter volumet du spiller så trenger du ikke et y led. da kobler du høyre på høyre og venstre på venstre.

Hvis ikke så kan du koble høytalerkablene via subben, trod disse subbene har mulighet til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Vi tar det i denne tråden, så kaårer vi ikke tråden om 2 vs 1 sylindersub=)

Har du sen stereoforsterker så er jeg ikke sikker på om pre out er nivåjustert eller om det er en ren linjeutgang. Men hvis den justerer nivå etter volumet du spiller så trenger du ikke et y led. da kobler du høyre på høyre og venstre på venstre.

Hvis ikke så kan du koble høytalerkablene via subben, trod disse subbene har mulighet til det.
    jeg kan velge volum på pre out 2. pre out 1 går vist fra forforsterker til effektforsterker. brokoblet: pre out 1-main in. om jeg har forstått det rett. jeg er veldig fersk på dette med sub og sånt, så jeg må prøve å forhøre meg så mye som mulig før jeg gjør et kjøp

edit: hvorfor vil jeg koble høytallerne mine gjennom suben når jeg har forsterker som driver de?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å koble høytalerne via sub er kun for å få signal in til subben, noen subber har den funsjonen siden endel stereoforsterkere ikke har preout. Da kan man og bruke subwoofer som høypassfilter, slik at høytalerne slipper å spille lave frekvenser og subben tar seg av dem alene.

Nei brokobling er noen man gjør på effektutgangen.

Jeg mener å strekke en kabel mellom pre out venstre til den subben som står til venstre, og fra pre out høyre til subben som står til høyre.

Så litt på spesifikasjonene på forsterkeren din nå, og tar jeg ikke feil så er det fult mulig å koble subbene på pre out=)

Med en så kraftig forsterker, to dali icon 8 og to svs subber blir du å få et godt trykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja, nå henger jeg med her ja jeg har forstått d sånn at eg kan bare koble rett på sub fra forsterkern. men la oss gjerne gå videre om du gidder å forklare mere til meg?

L-Sound - SVS PB12-Plus

dette er subben jeg kunne tenke meg, blir sikkert ikke 2 stykker i første omgang, har mer enn nok bass tror jeg :P men der er jo en million knapper og greier og vri på. for å kalibrere den. jeg såg også på å bare bruke en svs as eq1

L-Sound - SVS AS-EQ1

er dette noe å satse på for å spare meg litt arbeid eller må jeg fremdeles fikle med subbens knapper og slikt før den er brukenes?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp med en dB-måler så er det rimelig greit å kalibrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nå lest litt rundt. og jeg tror jeg har bestemt meg for to svs pc12 nsd

men er det sånn og forstå at jeg kan koble disse to på samme pre out? en for left og en for right?

jeg hørte også noen som sa at en burde koble fra pre out 1 gjennom subben og tilbake til main in for da kunne en bestemme hvor mye af frekvensen subben skulle spille og ikke. hvordan gjøres dette? trenger jeg bare fire sub kabler eller må jeg bruke phono eller noe sånt?

håper dere har tid til å svare på alle de dumme spørsmålene mine :???: setter veldig pris på det

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y-splitt er ikke nødvendig. Du får høyere innput signal av det. Ikke noe annet.

Du kan koble en på hver ja.

Det er ikke filter i disse subene. De sender bare signalet gjennom. Sub'ene har egen X-over som bestemmer hvor høyt oppover de skal spille.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Y-splitt er ikke nødvendig. Du får høyere innput signal av det. Ikke noe annet.

Du kan koble en på hver ja.

Det er ikke filter i disse subene. De sender bare signalet gjennom. Sub'ene har egen X-over som bestemmer hvor høyt oppover de skal spille.
    åja men da er det jo greit. gjelder det også pc12-plus?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •