Trenger hjelp til plassering av høyttalerne (refleksjoner)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til plassering av høyttalerne (refleksjoner)

Hei.

Sliter med at jeg synes diskanten blir for kvass. Det varierer fra innspilling til innspilling, men generelt synes jeg diskanten blir for spiss. Har justert ned treble på forsterkeren og synes det blir bedre, men det skal ikke være nødvendig å skrue ned denne. Det kan også vrenge lyden. Så ønsket er altså å plassere høyttalerne så bra som mulig å få tatt førsterefleksjonene fra diskanten, slik at den blir mere myk og behagelig. Men sliter med å få resultater at dette. Har prøvd med speil og puter og eksperimentert litt, men føler ikke at det hjelper.

En annen ting som jeg håper kan bli bedre, er at bassen i høyttalerne hører man perfekt fra sofa-plass. Men reiser jeg meg opp, eller lener meg frem, så føles det som bassen forsvinner.

Det beste er om det finnes noen med erfaring på dette området som bor i Rogalands-området som kunne komt bort en tur å sett på det.

Send meg en PM om det er av interesse.

Ellers tar jeg i mot tips her også

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken høytaler, hvor langt fra veggen og hvilken type vegg(gips, panel, we).

Kan hende du burde dempe rommet ditt litt, det skal værtfall jeg gjøre. Det er enkelt og billig=)

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Truls i at rommets konstruksjon er avgjørende ift hvilke tiltak som er nødvendig. Selv startet jeg med murvegger/tak. Disse ble bekledd med gips, og det første lytteinntrykket var en alt for skarp øvre mellomtone (som kan være vanskelig å skille fra diskant). Den ble enkelt sagt noe ´ulende´og skarp. Det rev i øret i visse frekvenser for å si det sånn.

Med demping i førsterefleksjon (90 grader mot lytteposisjon, som du nevner kan man finne posisjonen med speil) hjalp det betraktelig, men jeg tror også at demping i tak var en nødvendighet for meg. Samme prinsipp gjelder her.

Bassen er vanskelig å få perfekt over alt, og det beste man kanskje kan håpe på er at den er best i lytteposisjonen, dvs i sofaen. Alt er dog tilnærmet mulig, men dersom du ønsker en jevn bassfølelse i hele rommet tror jeg du må bruke masse tid og krefter + kanskje fire litt på kravene i lytteposisjon.

Lykke til i hvert fall

Se gjerne min byggetråd/kino dersom det kan hjelpe..

Og dersom du har mer spesifikasjoner angående rommet og utstyr så kan det hjelpe også

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne står i en slags krok i stua. Står ca. 25-30 cm. fra bakvegg. Det er ca. 20 cm luft til ene sideveggen som er dekt av cd-hyller. Til andre sideveggen ca. 20 cm luft mellom høyttaleren og pipa. Ut fra pipa kommer det en vedovn (med kleberstein). Etter ovnen igjen er det et par meter ut til neste sidevegg om du ser litt for deg dette.

Tak og gulv er gips, mens det er belegg på gulv. Høyttalerne står forøvrig på hver side av en tv-benk, et par meter fra hverandre.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde/tegning?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det litt for meg alerede, prøv å legg en matte på gulvet. Mitt mellom lytteposisjon og HT. Hvis det hjelper så er det rommet som lager karakeristikk, beleg reflekterer bra,og gips absorberer lavere frekvenser til en viss grad. Så i ditt tilfelel kan det være rommet som er synderen. men det kan og være missmatch av HT og forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •