Valg av gulvstående høyttalere ~10.000kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av gulvstående høyttalere ~10.000kr

Hei. Jeg trenger tips og anbefalinger til gulvstående høyttalere i 10.000 kroners klassen! Vet det er mye å velge i her...

Rommet jeg skal bruke er ca 4x4,5m.
    Jeg skal drive dem med forsterker fra Xindak på 2x100w (9.000kr).
    Signalkilde er pc og DAC.

Har dere noen forslag? Kom gjerne også med tips til avstand fra bakvegg til den høyttaleren dere anbefaler!

Takker for svar!

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vienna Acoustics Bach Grand får du i skrivende stund brukt til under 8k. Det er en meget god høyttaler til den prisen.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=52081&cat=all
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Suite 2.8 er meget plasseringsvennlige med bassporten i front.
    Er pene i utseende og finish.
    Og de spiller svært godt.

Finnes nå bare på bruktmarkedet, men da har du jo ekstra kroner i budsjettet til en center (gjerne en Dali Suite C0.8 om du får tak i)

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=52454&cat=12

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar!

Særlig de fra Vienna Acoustics var interessante, men hvis navnet er en indikasjon er vel disse best egnet til klassisk? Glemte å si at jeg fortrinnsvis hører progressiv rock i gaten pink floyd, sieges even, porcupine tree etc etc. Toucher også innom litt tyngre saker som Opeth og Dream Theater.

Flere alternativer, folkens?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har PM! :-D

EDIT: forøvrig spiller Vienna Acoustics rock like bra som klassisk musikk så det trenger du ikke tenke på

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXntric
    Særlig de fra Vienna Acoustics var interessante, men hvis navnet er en indikasjon er vel disse best egnet til klassisk? Glemte å si at jeg fortrinnsvis hører progressiv rock i gaten pink floyd, sieges even, porcupine tree etc etc. Toucher også innom litt tyngre saker som Opeth og Dream Theater.

VA Bach Grand er gode allroundhøyttalere, men jeg tror nok ikke de er så veldig glade i svartmetall eller hard trance . Høyttalerne er laget i Wien, derav navnet.
    Hvis du sender en PM til Scrooge vil han sikkert kunne beskrive styrker og svakheter ved høyttalerne. Du kan også ta en titt i tråden hans. Der står det en del om lyden. Generelt sett vil jeg si at Vienna Acoustics gir utrolig mye godlyd for pengene.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se hva du finner på bruktmarked, mye snaskens å finne dær, blant annet ADAM audio sine monitorer og noe XTZ.

Jeg har desværre lite erfaring med de merkene, men stort sett alt som ligger her på bruktmarked er knall, det er ikke kjøpt i blinde til å begynne med så=)

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår et slag for XTZ 99.36 som jeg selv har (kr 9000,-).
    Meget godt fornøyd med de, og mener de skal sparke definitivt bra fra seg i klassen 10k.

http://www.xtz.se/pdf/9936_highfidelity_svensk.pdf

Ikke de mest lettdrevne, men forsterkeren din bør gjøre jobben bra!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS STS-01 koster bare 6000kr/6700kr, men kunne godt ha kosta mye mer. De er trykkammer-konstruksjon og er derfor lettplasserte. Med 4x6" sparker de mer enn jeg turde å håpe på. De er ikke oppgitt til å gå så veldig dypt, men det er bare på det værste av bass-musikk jeg bruker sub'ene i tillegg.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv vurdert Vienna Acoustics ved det par annledninger, og selvom de spiller svært godt og har en nydelig finish, har jeg liksom ikke helt blitt overbevist. Syns kanskje de er litt for forsiktige i de sammenhenger jeg har hørt dem.

Dali Suite 2.8 har jeg bare hørt som bakhøytalere så der kan jeg ikke si noe serlig er jeg redd, men er ingen Dali fan selv da de har en tendens til å bli noe agressive i toppen for min smak, blir fort litt hardt og må eventuelt matches med omhu.

ADAM er min egen favoritt på flere punkter, som er grunnen til at jeg kjøper det igjen selv, Men til denne kronasjen/bruken og om man ikke har en god subb så burde man se etter en gulvstående modell syns nå jeg.

XTZ har vert og er en av mine favoritt merker å tipe andre om da de gir mye for pengene, bra høytaler med nydelig finish.

Mitt eget tips i denne sammenheng ville derimot vert Mordaunt Short som det har vert stille rundt lenge, har fått hørt både Mezzo og Aviano seriene deres som virkelig har noe å komme med lydmessig.
    I de to seriene har du høytalere fra 2k til 18k og du kan jo selv se litt på den imponerende sammlingen topptester de har for noen av sine høytalere.
    Her for mezzo6 : Mezzo 6 floorstander / Mezzo / Reviews / Mordaunt Short

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Ble bra engasjemang i denne tråden! Takk

Her renner det på med gode anbefalinger ser jeg!

Skal høre med Scrooge om lyden i VA Bach, og hvis de spiller rock så bra som noen sier er de jo interessante. Jeg skal imidlertid ta meg god tid med dette valget, har en tendens til å bli litt for ivrig noen ganger og hoppe på det første og beste

Ser at ingen har nevnt B&W og Monitor Audio enda, fortrinnsvis DM683 og Silver RS6, respektivt. Ingen tanker om disse to?

I tillegg har jeg i det siste fått øynene opp for PSB Imagine T, og skulle svært gjerne fått høre inntrykk fra dem! Fikk knallanmeldelse i L&B: Kompakt tøffing - Lyd og Bilde

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal høre med Scrooge om lyden i VA Bach, og hvis de spiller rock så bra som noen sier er de jo interessante. Jeg skal imidlertid ta meg god tid med dette valget, har en tendens til å bli litt for ivrig noen ganger og hoppe på det første og beste

Ser at ingen har nevnt B&W og Monitor Audio enda, fortrinnsvis DM683 og Silver RS6, respektivt. Ingen tanker om disse to?

I tillegg har jeg i det siste fått øynene opp for PSB Imagine T, og skulle svært gjerne fått høre inntrykk fra dem! Fikk knallanmeldelse i L&B: Kompakt tøffing - Lyd og Bilde
    VA er det nok ikke noe galt med nei, men B&W 683.... ville jeg ikke gått for, CM serien derfra kanskje, men ikke 683.
    Monitor Audio silver serien er bra den også, og den driver/har blitt byttet ut, Silver RS blir til Silver RX om jeg ikke husker feil og går litt opp i pris.
    Forskjelden skal vist være at de henter mer fra Gold serien enn tidligere.

PSB hørte jeg for ikke lenge siden, men i direkte sammenlikning med Klipsch og Tannoy er jeg redd den ble litt kjedelig (hvem ville ikke blitt det).
    Den låt en del penere, men manglet mye etter demoene på de andre

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kan se på Monitor Audio som et ganske sikkert stikk. De har skåret så bra på tester rundt omkring.

B&W sin CM serie har og fått meget god kritikk.

Klipsch er omtalt som en "rocka" høytaler, har selv et Klipsch RSX basert surroundsystem, og de banker nå lyden fra TV'n værtfall=) (beklager, men TV'n er den eneste direkte samenligningen jeg har hatt på disse)

Du kan og vurdere Polk Audio, de får bra kritikk i USA, og de er forholdsvis billige.
    blir solgt av:
    Scandec Systemer AS

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde tenkt og nevne MA RS6 og RS 8. JHar selv hatt RS 6 hjemme og de låter usannsyneli bra synes jeg. Dra til HIFI huset og hør på de hvis du har mulighet.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har ikke jeg hørt de nevnte Viennaene, men for min del synes jeg mine passer bra til musikken du nevner. Er veldig, veldig glad i alle de 5 bandene du nevner. Prog er ofte krevende og passer ikke alltid så godt til "party/rock"-høyttalere synes jeg. Svartmetall er forresten også en sjanger mine passer bra til (godt produsert dog);-) Det er hurtig og med mye informasjon og krever sitt av en høyttaler det også.

Edit: Det var ikke ment som en anbefaling av mine, men som et motsvar på at Vienna nødvendigvis bare passer til klassisk pga. modellnavnene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    VA er det nok ikke noe galt med nei, men B&W 683.... ville jeg ikke gått for, CM serien derfra kanskje, men ikke 683.
    Monitor Audio silver serien er bra den også, og den driver/har blitt byttet ut, Silver RS blir til Silver RX om jeg ikke husker feil og går litt opp i pris.
    Forskjelden skal vist være at de henter mer fra Gold serien enn tidligere.

PSB hørte jeg for ikke lenge siden, men i direkte sammenlikning med Klipsch og Tannoy er jeg redd den ble litt kjedelig (hvem ville ikke blitt det).
    Den låt en del penere, men manglet mye etter demoene på de andre
    Takker for det, mye å ta med seg her...

Huff, det er ikke lett dette her! Men jakten er jo halve gleden mener nå jeg:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Hadde tenkt og nevne MA RS6 og RS 8. JHar selv hatt RS 6 hjemme og de låter usannsyneli bra synes jeg. Dra til HIFI huset og hør på de hvis du har mulighet.
    Jeg bor nokså klumset til her oppe i Nordmøre, og Trondheim er vel eneste by i nærheten som har HiFi butikker. Men HiFi huset finns ikke der hvis jeg husker riktg, er vel bare tonart, klubben og soundgarden...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Nå har ikke jeg hørt de nevnte Viennaene, men for min del synes jeg mine passer bra til musikken du nevner. Er veldig, veldig glad i alle de 5 bandene du nevner. Prog er ofte krevende og passer ikke alltid så godt til "party/rock"-høyttalere synes jeg. Svartmetall er forresten også en sjanger mine passer bra til (godt produsert dog);-) Det er hurtig og med mye informasjon og krever sitt av en høyttaler det også.

Edit: Det var ikke ment som en anbefaling av mine, men som et motsvar på at Vienna nødvendigvis bare passer til klassisk pga. modellnavnene.
    Det var nå artig da:-D

Det går ikke så mye i svartmetall her i gården, er vel mer deathmetal jeg har mer hang til, da spesielt Opeth som har mange interessante elementer til musikken sin...går utifra at du er enig ettersom du blackwater park albumet som logo

Men, interessant det du nevner8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst jeg skulle valgt høyttalere til 10.000 hadde det vært Klipsch RF-82
    Dette er en veldig fin og god høyttaler som spiller sykt bra og er veldig lettdrevende
    Det er vertfall det jeg har planer om

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0