Spm om Hz og sub/høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spm om Hz og sub/høyttalere

Hei,

Sikkert et dumt spørsmål men, here goes:

Jeg har et par Cerwin Vega HD 63S som går ned til 150Hz. Jeg har en SVS PB10 NSD sub på vei i posten som går opp til 100Hz.

I følge spesifikasjonene på disse komponentene vil altså ikke området fra 100Hz til 150Hz bli gjengitt.

Spørsmålet er om dette vil utgjøre et problem? Er det bare å bytte ut CV med en gang?

Takker for evt. svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krankman
    Hei,

Sikkert et dumt spørsmål men, here goes:

Jeg har et par Cerwin Vega HD 63S som går ned til 150Hz. Jeg har en SVS PB10 NSD sub på vei i posten som går opp til 100Hz.

I følge spesifikasjonene på disse komponentene vil altså ikke området fra 100Hz til 150Hz bli gjengitt.

Spørsmålet er om dette vil utgjøre et problem? Er det bare å bytte ut CV med en gang?

Takker for evt. svar.
    Sikkert noen som har bedre greie på det enn meg, men rent intuitivt så høres ikke dette så bra ut. I frekvensområdet mellom 100 - 150 skjer det mye i bassen i musikken enten det er bassgitar, kontrabass, tuba, basstrombone etc. Innbiller meg at dette vil bli låtende rart når dette frekvensområdet blir svakere en de andre. Tror jeg ville gått for en annen løsning. Sikkert noen som har gode forslag.
    Mvh Knuba

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir manglende noen hz her ja.

Greit og se etter alternative høytalere

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du vil miste alle frekvenser i området mellom 100 - 150 Hz.

I tillegg er det fornuftig å sette delefilteret noen titalls Hz over nedre grense oppgitt av høyttalerprodusent. Så strengt tatt trenger du høyttalere som er oppgitt med en nedre frekvensgrense på rundt 80 Hz eller bedre for optimal integrering med nevnte sub.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der fikk du meg til tenke på om mine HT gjør at jeg taper noe. Men ifølge nettsiden til Dynavoice, så går mine fra 28-32 000hz. Jeg ville ha sett etter noen nye. Det er muligt at mine gjør at jeg taper også på det samme området som dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Det er ikke sikkert at du vil høre det i det hele tatt. Vi mennesker hører ikke så bra som vi tror og akustikken i rommet bestemmer i stor grad frekvensgangen. Det artigste er at frekvensgangen ikke er lik ettersom man man flytter lytteposisjonen rundt i rommet...

De høyttalerene du har, er det små satelitter? I alle tilfeller er det ikke slik at de dør bom tvert av under 150 Hz. Ved 150Hz har lydtrykket falt 3 dB i forhold til, gidder ikke å regne, rundt 200 hz og oppover. En høyttaler's frekvensgang er heller ikke flat, som du ser av grafen poster i posten over denne. Er satellittene dine er lukkede så synker lydtrykket ytterligere 12 dB for hver oktav nedover. Dvs at ved 75 Hz så er lydtrykket 12 dB lavere enn det var ved 150 Hz. Er høyttelerene bassrefleks, så faller lydtrykket av dobbelt så fort, dvs 24 db per oktav. Subben din ruller muligens av med 24 dB eller mindre oppover, så hele spørsmålet er hvor godt sub og satellitt overlapper og det kan man ikke konkludere med før man vet filterkarakteristikkene til begge. I tillegg så spiller som nevnt tidligerer akustikken inn noe så aldeles at du ikke kan trekke slutninger basert på filtreringen heller. Det eneste du kan gjøre er å måle og beregne, men da kreves det at du vet hva du gjør, ikke som mange her, tror at de vet hva du gjør...:-) Svaret? Bruk ørene. Funker det greit for deg, er ikke da saken klar? Det er så mange variabler inne at du må bare prøve deg frem.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser av grafen jeg postet så går sub'en høyere enn 100hz. Den bare faller litt i styrke. Ikke så mye at det vil være særlig merkbart vil jeg tro. Men om sub'en spiller bra så langt oppover er en annen sak. Mine PC12-NSD er ikke glade for å spille så høye frekvenser.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en vil uansett få problemer med stereoperspektivet hvis en deler så høyt, tror nye sattelitter er på sin plass jeg, kanskje svs sine egene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av diagrammet som ble postet så ser det ut som om sub'en klarer opp til 200 Hz innenfor +- 2,5 dB, så du kan jo eksperimentere med et delefilter satt til 160 Hz og deretter 180 Hz. Høres det ikke bra ut, så er nok nye høyttalere det beste...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en gammel og en ny PB10.... så kommer kansje litt på hvilken av de som er på vi i posten.

Så er det vel også slik at pb10 den gamle... ikke har innebygget delefilter mens den nye har innebygget med høyeste satt til 120hz.

Ville nok hatt høytalere som når 80hz uten problemer i bruk med pb10 siden det ser ut til og være snakk om stereo her.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til alle som har tatt seg tid til å svare! Konklusjonen min blir at jeg venter til PB10 (den nye) ankommer og jeg får hørt hvordan det funker. Er jeg i tvil om hvor bra det er blir det nye satelitter, trolig fra SVS.

Bra forum!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofer der jobber til 200 hz? Hvorfor kalde det en subwoofer da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •