Trenger forslag til høy... Høytalere kjøpt, nå over til småprat og veiledning=) - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 181
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Litt artig å tenke på når vi er inne på monitor audio er at bånddiskanten som er brukt i XTZ 99.26/36 er den samme som brukes på Monitor Audio Platinium Line. :-D
    Og hvilken type er det?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg har ikke hørt hifi høytalere dyrere en 10 000kr.
    Det kan være verdt et forsøk.

Den diskanten var litt av årsaken til utblåsningen her, det er mange slike likheter mellom høytalere som koster 5 000 og 50 000.
    Det er mange likheter mellom en bil til 150 000kr og en til 1,5 millioner også.

Er jo ikke meningen å gå til angrep på dere som har dyrere oppsett. Det jeg sier er at det trengs en type test som sier at A er bedre en B. Mulighet for å måle forvregning ved gitte frekvenser elns.
    Slike tester utføres av blader som Stereophile stadig vekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da god tro på at B&W er gode høytalere, men når lille XTZ kommer å troner over modeller til 3x prisen så lener jo valget mitt mot XTZ. Å nåer en høytaler som Kef XQ40 er rost på forumet generelt, hvorfor anbefaler ingen av dere meg å kjøpe Kef Reference 203/2 som koster det samme demobrukt? Joda, jeg vet at alle disse høytalerne er bra, men hvilken er best? :-P Og viktigs av alt, trenger jeg en slik høytaler, blir jeg å knuse den i raserianfall pga missnøye hvis jeg kjøper en billigere variant?

Kansje en Elac fs 127 vil tjene meg bra, men kansje den blir for svak til å henge med på film. Er en på brukten, og de er jo pene å se på. Eller kansje de monitorne fra ADAM vil være bedre(HM2). Hva ville dere anbefale meg hvis jeg ber om hjelp til høytalere til 15 000 istede for 30 000, blir jeg å gå glipp av en opplevelse eller er jeg bedre tjent på å kjøpe noen akustikkplater og bassfeller med de resterende pengene?
    Det er derfor du må lytte selv! Folk har forskjellige preferanser. Personlig ville jeg kjøpt Kef Ref. 203/2 om du får dem til 30K, de er mektige, og overgår XQ40 rimelig greit. Men det er klart, om du liker lyden til XTZ bedre enn 203/2, hvorfor skal du da kjøpe Kefene? Eneste måten å finne ut dette på er å prøve selv. Jeg ble f.eks. anbefalt Vienna høyt. til rundt 30k en gang, og makan til kjedelig lyd har jeg aldri hørt i hele mitt liv. Måtte liksom lene meg fram på stolen og konsentrere meg om å prøve å høre noe jeg kunne like, og det var ikke mye. Enkelte skamroser disse, bla. Lyd og Bilde, jeg personlig har knapt hørt så lite engasjerende lyd...

Det lå også et par Pioneer S-3EX på brukten til 28K, har du plass til disse får du ikke kjøpt bedre høyttalere til under 30k i mine ører. Men du må nesten følge med på brukten selv og vite hva du skal se etter, og for å vite hva du skal se etter må du ha gjort deg opp en mening om de aktuelle varene før de dukker opp...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Og hvilken type er det?
    Jeg har ikke eksakt type betegnelse desverre. Mulig AndreWerdenskrieg kan svare deg på det.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...tml#post864723

Edit. Her er den. Ribbon Tweeters, Ribbon Transducers, True Ribbon Speaker Components , loudspeaker introduced by Fountek

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke eksakt type betegnelse desverre. Mulig AndreWerdenskrieg kan svare deg på det.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...tml#post864723

Edit. Her er den. Ribbon Tweeters, Ribbon Transducers, True Ribbon Speaker Components , loudspeaker introduced by Fountek
    Ser visse likheter ja. Dette er hva som skrives om den;

"Instead of a traditional gold dome tweeter as in their old flagship Studio series, the Platinum speakers use Monitor’s first ever ribbon tweeter built using their Ceramic-Coated Aluminum/Magnesium (C-CAM) technology, which they claim reaches an astonishing 100kHz."

Fountek sin er dog spesifisert til 40kHz, uten at det trenger å bety så mye.

Uansett så er det viktig å få med seg at uansett om det elementene av samme produsent eller ikke, så blir de ofte custombestilt med spesielle spesifikasjoner til de større produsentene. Så selv om utganspunktet er det samme, trenger de ikke å ha like spesifikasjoner.

Men det er selvsagt et visst tegn om kvalitet når det er benyttet elementer av bra kvalitet man også finner igjen på dyrere konstruksjoner.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisX
    Men det er klart, om du liker lyden til XTZ bedre enn 203/2, hvorfor skal du da kjøpe Kefene?
    1. Jeg har ikke mulighet til å lytte til noen av de, jeg bor for tiden ganske langt ute i gokk.

2. Tror ikke ørene mine er gode nokk til å si hvilken som er best, for det kommer ann på dagsform, sinstilstand og (desværre)om prøverommets akustiske egenskaper.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Truls
    Jeg har ikke hørt hifi høytalere dyrere en 10 000kr.

Det kan være verdt et forsøk.
    Ja har jeg hadd sjangs til å dra på noen demoer og slikt, men da må jeg vente opp til et år før jeg har fått lyttet meg gjennom valgene.

Pioneer S-3EX fristet, men de har jeg for tiden ikke plass til. Siklet litt på de Høytalerne fra KEF ja, frister selv om de var riper i dem. Frister og å kjøpe meg en billig testvinner å bruke midlertidig frem til jeg får bestemt meg for hvor kresne ørene mine er.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt KEF høyttalere tidligere Truls?

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Et viktig poeng. Jeg har sett en del tendenser til hva som blir matchet med rør og hva som typisk blir matchet med SS og klasse D-utstyr. Spesielt dette med rør viser seg å være ganske systematisk.

Her er frekvensresponsen på en høyttaler som er svært populær sammen med rør:

Her er en annen:

Og en til som nok kan ha fordel av rør:

Her er en som nesten utelukkende blir benyttet med rør:

Her er en som fungerer helt kanon på en nøytral solid state muskelbunt:

En annen typisk transistorvennlig høyttaler (avvikene fra 150-600 er av måleteknisk karakter):

Og en til (Måletekniske ting i bassområdet):

Det er ganske lett å se mønsteret. Høyttalere med små lokale avvik i mellomtonen som i den første gruppen låter som regel bedre på litt "softere" forsterkere. De liker simpelt hen ikke dynamikk i samme grad som de med resonansene under kontroll.

Beklager OT,men hvilken forsterker kunne denne kurven ha godt av,Jørn Rune?

Synes bare det var en artig måte å vinkle hvordan man går fram for å finne rett forsterker til diverse høyttalere på.Fin den.

Til trådstarter.
    Har du vurdert noe fra PMC?FB1i er jo en god sådan.Den har fått gode omtaler fra flere blekker.
    PMC Ltd

Kudos er også et merke å ta i betraktning.C20 er vel rett ved 30K.Mye godt som er sagt om dette merket også.
    Sound Planet - Importør av førsteklasses lydprodukter...

Anbefaler også en titt på brukten i ny og ne.Der dukker det jo stadig opp kanonkjøp.

Enten det er nytt eller brukt er jeg av den oppfatningen at man kan få virkelig mye for 30K i denne sammenheng.Det er bare og ta seg tid nok så man virkelig blir fornøyd.

Lykke til alle fall.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt KEF sine nei.

Har ikke hørt noen andre en Mission og XTZ egentlig. Jo og selvfølgelig de vanlige fjortishøytalerne fra ljudia og slike 5.1 ferdigpakker fra elkjøp.

Joa, så har jeg hørt Klipsch RSX-5

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som innlegget litt ovenfor her viser så er det tildels store forskjeller på frekvensresponsen over hele frekvensspekteret mellom forskjellige høyttalere.

Hadde du målt tilsvarende mellom forskjellige kabler eller forskjellige kilder, og selv mellom forsterkere med lik konstruksjon så ville det vært minimale forskjeller.

Dette viser tydelig at det er stor forskjell i lydsignatur mellom høyttalere både i samme prisklasse og forskjellig prisklasse. Ønsker du en endring / forbedring i lydbildet så er det helt klart høyttalere du skal legge penger i.

Samtidig låter det jo ganske likt likevel, f.eks mellom en B&W 700-serie og en 800-serie høyttaler. Jeg hadde 705 før og har 804s nå. Det er klart lyden er bedre i 804, men lyden var veldig bra i 705 også, og den koster vel bare 11,000 ny.

Slik jeg leser innleggene dine så kan jeg ikke se hvordan du skal forsvare høyttalere til 30,000. Du vil bli storfornøyd med XTZ eller et antall andre merker i prisklassen rundt 10,000kr.

Du behøver ikke nødvendigvis høre på 100 høyttalere før du kjøper. Spesielt ikke hvis du kjøper brukt. Kjøp noen brukte du tror du vil like basert på anmeldelser og uttalelser her på forumet, så kan du bytte senere uten for mye kost i mellom. Etterhvert vil du ha prøvd litt forskjellig og finner frem til både hva slags lydsignatur du liker, samt får en formening om dyrere høyttalere gir deg noe eller ikke.
    --
    Thorbjørn

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når det ikke er enighet i hva som er den reneste høytaler i prisklassen, og folk anbefaler etter personlige preferanser så blir det vanskleig.
    Det vil være helt umulig for noen å anbefale etter noe annet enn personlige preferanser. Hvordan skulle det gå til?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test av Yamaha Soavo Gulvhøyttaler - Tester - Lyd og Bilde
    Disse mottar mye skryt av fagpressen.
    Finnes nå også i en blodtrimmet utgave til oppunder 30000Kr.

Personlig har jeg Audiovector Mi3.
    De kan koste fra 14000 til langt over 60000kr paret, eller du kan kjøpe de billigste og få de oppgradert på sikt viss det skulle være ønskelig.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så ville ikke jeg ha kjøpt KEF uten å ha hørt de først. Det er fordi jeg ikke liker lydsignaturen i de men ser det er mange som ikke deler min smak. Og godt er vel det..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE]

* Asfalt: Det er det jeg er urolig for når jeg observerer hifi verden, folk prater om at de liker lyden i høytaler "A" pga noen egenskaper høytaler tilføyer den. Så lenge en høytaler gir lyden egenskaper den egentlig ikke skal ha så tels det vel som en type forvregning. Isåfal så vil kjedelige høytaler "B" være bedre, ikke bare for deg, men for alle. Du vil vel ikke anbefale meg en TV fra merke x fordi de har mer rødskjær i bildet, og du liker rødskjær i bildet.

Nå har ikke eg hørt 805s så derfor har eg ikke uttalt meg om lyden i de. Hva er det du blir urolig over i innlegget mitt? Hjelp meg å forstå:-D

I det første innlegget ditt spør du etter nye eller brukt høgtalere opp mot ca.30K og senere i tråden lurte du på hvorfor ikke noen kom med tips på stativhøgtalere og derfor la eg ved 4 tester av denne stativhøgtaleren bare som ett lite tips på att den kann være verd å høre på om du ikke har hørt B&W før:-D

En test er "bare" en test, men selvfølgelig kann det stemme med det en mener selv også. Men ikke alltid. Derfor la eg ved 4 tester av 805s i HIGH fidelity, Audiophile og WHAT HIFI slik att du kunne lese flere tester og bedømme ut fra. De blir også beskrevet som referanse av statihøgtalere og i den prisklassen da testene ble gjort selv om det er litt eldre tester og de er litt dyrere i dag. Men lyden i høgtalerne har jo ikke forandret seg av den grunn Det er grundig og detaljert beskrivelse av lyden i 805s og gode forklaringer i disse testene synes eg og tenkte da att det var noe du sette pris på:-D Prøvde jo bare å hjelpe:-D

Mener selvfølgelig også att en bør høre på høgtalerne før en kjøper de I allefall når det er snakk om høgtalere i denne prisklassen. Har samme problem som deg med tanke på lang avstand til nermeste HIFI butikk for å høre på høgtalere så eg forstår veldig godt att det er vanskelig å kjøpe høgtalere i denne prisklassen når en ikke får hørt de først Da er det ikke så mye å tape på ved å velge XTZ til 6000 i tifelle du blir misfornøyd å må selge de igjenn,-

Eg har heller ikke kommet med en anbefaling av 805s siden eg ikke har hørt 805s selv.
    Nå har eg fått med meg att du ikke er ute etter høgtalere i 25-30000,- klassen så da blir jo disse uaktuelle.

Det er jo en smaksak om noen liker lyden i en høgtaler eller ikke selvfølgelig og da kann en ikke si att en høgtaler med "kjedelig" lyd er best for alle. Det noen mener er "kjedelig" lyd mener andre ikke er "kjedelig" lyd. (Det noen mener er mest "riktig og ekte" lyd mener andre kanskje ikke er det) Da kunne jo alle hatt samme høgtalere med "kjedelig" lyd som ikke tilføyer noe. Hvilken høgtaler er det da? Da får du ulike svar alt etter hvem du spør:-D Alle har forskjellige meninger om lyd. (heldigvis:-D) Denne hobbyen og "lidenskapen" hadde vært kjedelig om alle likte samme lyden i en høgtaler:-D

Kanskje B&W har de høgtalerne som etter dine ører tilfører minst og har den "kjedelige" lyden som du er ute etter for alt eg vet, men det er det bare du som kann finne ut ved å høre på forskjellige merker. Mange som mener B&W låter kjedelig.

Eg synes ikke att de låter kjedelig selvfølgelig siden eg liker lyden i mine CM1 stativhøgtalere som etter min mening gjengir vokal og instrumenter på en ekte måte slik EG mener det skall høres ut. Sikkert ikke alle som har samme mening og det synes eg er helt i orden:-D Vi har jo som sagt ikke alle lik smak/meninger om hva som er den "beste" og "mest riktige" lyden for hver enkelt:-D Viss en respekterer det så er det lettere å diskutere og utveksle erfaringer, tips og råd:-D

CM1 er høgtalere til 8K og eg er veldig fornøyd med de. Men selv om eg er veldig fornøyd med de vet eg jo att høgtalere til 25-30K stiller i en helt annen klasse.

Har som sagt selv høgtalere til 8K og er veldig fornøyd så eg er iallefall overbevist om att du kommer til å finne gode høgtalere du blir fornøyd med til slutt:-D

Dette er ikke ment som kritikk, men en forklaring på hva eg mente i mitt første innlegg i tilfelle du misforstod meg litt:-D

Mulig eg har misforstått deg også siden eg ikke helt forsto hva du mente om innlegget mitt og da beklager eg i så fall det:-D

Lykke til:-D

Edit: La til ett par ord

Edit: Ett par ord til

Edit i dag: Det var ikke blå bakgrunn på innlegget til Truls. Har fått merket innlegget til Truls med sitatmerking (blå bakgrunn) slik att det ble litt ryddigere:-D Var ikke klar over att det var mulig å gjøre i etterkant så da har eg lært noe i dag også

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svarene=) Jeg har nå bestemt meg for å gå for en litt billigere høytaler frem til jeg får mer ærfaring innen hifi. Fant et par gode høytalere på brukten som var 1 år gamle og til halv pris, så jeg slo til.

Regner med at jeg blir å kjøpe noe dyrere til neste år hvis jeg ikke ender opp med å være fornøyd med Monitor Audio GS20.

Jeg har fremdeles en drøm om å ha aktive høytalere eller å bi-ampe med deling på signalsiden istede for effektsiden, spennede verden denne hifi verden, minner meg om rollespill:-P

Og igjen: Takk for kritikk, ros og ris, er ingen ting som setter mer perspektiv på ting en det=)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nok ikke noe dårlig valg! Tenkte på deg når jeg så annonsen. Gratulerer med nye høyttalere..:-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå mangler bare en Naim kilde og forsterker...8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tror jeg du faktisk har gjort et meget bra valg. Har aldri lest om noen som har ment at disse ikke er bra! Lykke til

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nok ikke noe dårlig valg! Tenkte på deg når jeg så annonsen. Gratulerer med nye høyttalere..:-D
    Tenkte du på meg, awww, så søttops:
    Håper det ikke er grisetanker:-P

Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Nå mangler bare en Naim kilde og forsterker...8)
    Nei Onkyoen får være nokk foreløbig, samt PC med Asus Xonar HDAV1.3 8)

Får se om Onkyoen klarer å holde kontroll på dem på et skikkelig vis, de sies at den klarer 120ish watt kontinuerlig i hvær kanal så.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svarene=) Jeg har nå bestemt meg for å gå for en litt billigere høytaler frem til jeg får mer ærfaring innen hifi. Fant et par gode høytalere på brukten som var 1 år gamle og til halv pris, så jeg slo til.

Regner med at jeg blir å kjøpe noe dyrere til neste år hvis jeg ikke ender opp med å være fornøyd med Monitor Audio GS20.

Jeg har fremdeles en drøm om å ha aktive høytalere eller å bi-ampe med deling på signalsiden istede for effektsiden, spennede verden denne hifi verden, minner meg om rollespill:-P

Og igjen: Takk for kritikk, ros og ris, er ingen ting som setter mer perspektiv på ting en det=)

Gratulerer med nye høgtalere:-D

Høres ut som en fornuftig plan å starte med en litt billigere høgtaler i starten:-D

Håper du blir fornøyd:-D

Edit: Er det disse: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=53027&cat=12

Da er det vel ikke direkte "billig høgtalere" heller;-)

Lykke til

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •