Trenger forslag til høy... Høytalere kjøpt, nå over til småprat og veiledning=) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 181
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Det er når man leser slikt man begynner å tenke seg om, hvorfor er en dyr høytaler bedre, og hva er det som koster mer på den som OGSÅ gir bedre egenskaper?

Når jeg regner over hvor mye ditt og datt hoster så klarer jeg bare ikke å forstå at produksjonsprisen kan bli mer en 20 000kr for en passiv høytaler.

Man trenger ikke å lage kasse av eik, HDF er like bra om ikke bedre. Trenger man diamanter i diskanten når vi har vanlig karbon? tviler. Hvor ligger pengene i B&W 800? Eller i Wilson's høytalere?

[/end pressiure release]
    Det er med høyttalere som de fleste andre produkter, du betaler ikke for ren materialkostnad, men i stor grad for utvikling av produktet. I tillegg er f.eks B&W 800 og andre dyre høyttalere møbelkunst fra en annen planet sammenlignet med mange billigere høyttalere, dette betaler man også litt for. XTZ har eksempelvis mye lavere utviklingskost, samt at de bygges av gatebarn i kina, det er billigere enn møbelsnekkere i england og danmark.

Hvorvidt prisen er verdt en eventuell forskjell mellom billige og dyre høyttalere må du selv vurdere
    --
    Thorbjørn

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha lyd, så nært referansesom mulig. Om høytalerne er laget under værdens minst moralske forhold bryr meg lite.

Så du vil fram til at det beste kjøpet rent lydmessig er grisestygge studiomonitorer? =) Den er jeg med på så lenge de ikke blir for store, nå overstyrer jeg alle ønsker fra min bedre halvdel i ren frustrasjon.

Edit: Å når du sier utvikling? Hvorfor har det ikke skjedd noe spesielt innen høytalerteknikk siden elektrostatene ble introdusert da? Nå er jo utviklingen enkel, er jo bare å skrive inn noen tall i den wins*bla bla* programmet så er alt perfekt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbeltpost
    --
    Thorbjørn

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harbeth spilte meget bra på messa. Homogen lyd, crisp med flott lydbilde.

Harbeth UK

Maxwell Import

---

Du får nok ikke center til disse..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha lyd, så nært referansesom mulig. Om høytalerne er laget under værdens minst moralske forhold bryr meg lite.

Så du vil fram til at det beste kjøpet rent lydmessig er grisestygge studiomonitorer? =) Den er jeg med på så lenge de ikke blir for store, nå overstyrer jeg alle ønsker fra min bedre halvdel i ren frustrasjon.

Edit: Å når du sier utvikling? Hvorfor har det ikke skjedd noe spesielt innen høytalerteknikk siden elektrostatene ble introdusert da? Nå er jo utviklingen enkel, er jo bare å skrive inn noen tall i den wins*bla bla* programmet så er alt perfekt.
    Nei, jeg vil ikke frem til at stygge studiomonitorer låter best, men det er klart du betaler noe for utseendet også, og naturligvis noe for merkenavnet. Men samtidig får du også litt igjen pga høye produksjonstall og du får også teknologi fra dyrere høyttalere når du kjøper billigere serier (på en måte som ikke er mulig f.eks hos XTZ da de ikke har noen high-end serie).

Jeg mener ikke B&W er et dårlig kjøp, men det er godt mulig XTZ er "mer for pengene" i noen prisklasser. De har jo fin finish de også, så er du fornøyd med de er det jo bare å stå på.

Men begynner du å sammenligne nye XTZ mot brukte 800-serie blir kanskje bildet litt mer nyansert igjen

Hvis du tror at folka i B&W sitter en halvtime foran en PC når de utvikler en ny versjon av en 800-serie høyttaler så tar du nok feil.

Hvis det er så enkelt foreslår jeg at du bygger høyttalerne dine selv.

EDIT: Det blir også litt feil at det ikke har skjedd utvikling. Selvom konseptene er like har de jo blitt bedre. Mener du kanskje det ikke har skjedd noen utvikling innen bilmotorer heller? Det er jo samme teknologi og konsepter som det har vært de siste 50 årene?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MANN I VERDEN, selv om det er enkelt betyr jo ikke at dumme meg kan gjøre det! jeg kan kjøpe en mikroprosessor fra AMD for en 3-400kr, de er jo tross alt dritenkle å lage, men JEG kan ikke lage en.

Helt egentlig så tviler jeg for at det er noen utviklling i høytalerværden, 10 år gamle høytalere konkurerer enda godt. Hvor mye bedre er en høytaler til 30k kontra en til 10-15k egentlig? snakker vi 1-3% kansje? Da vil jeg si at det er bedre å legge pengene i å få et fint og samtidig akustisk tilfredstillende lytterom.

Og at det er mye svada i lydværden kan dere ikke nekte for, se nå bare på alle kabeldebattene og forforsterkerdebattene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MANN I VERDEN, selv om det er enkelt betyr jo ikke at dumme meg kan gjøre det! jeg kan kjøpe en mikroprosessor fra AMD for en 3-400kr, de er jo tross alt dritenkle å lage, men JEG kan ikke lage en.

Helt egentlig så tviler jeg for at det er noen utviklling i høytalerværden, 10 år gamle høytalere konkurerer enda godt. Hvor mye bedre er en høytaler til 30k kontra en til 10-15k egentlig? snakker vi 1-3% kansje? Da vil jeg si at det er bedre å legge pengene i å få et fint og samtidig akustisk tilfredstillende lytterom.

Og at det er mye svada i lydværden kan dere ikke nekte for, se nå bare på alle kabeldebattene og forforsterkerdebattene.
    Forskjellen i lyd blir radikalt mindre for hver gang du dobler prisen, det gjelder alle hifikomponenter, men forskjellen er størst på høyttalere - så skal du legge penger noe sted så legg de der.

Nye høyttalere til 10-15k gir kjempegod lyd. Høyttalere til 30k eller 60k gir bedre lyd, men så mye bedre at det er verdt det for deg? det kan som sagt bare du selv svare på.
    --
    Thorbjørn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalere sammen med akustikk er den største oppgraderingen man kan gjøre.

Om ikke en høyttaler til 30k er mer enn 1-3% bedre enn en til 10k, så er førstnevnte i allefall ingenting å kjøpe for lyden sin skyld. Generelt får man mer av alt når man beveger seg oppover i prisklasser. Selv i prisklasser over 100k så er det fortsatt forskjeller på hvor dyre elementer og spesielle kasseløsninger (Karbon, sand, aluminium etc) som er brukt, men det skal sies at i de prisklassene handler det stadig mer om preferanser og konstruksjonsprinsipp (som igjen spiller mye inn på romintegrasjon).

Største utviklingen i den dyrere delen av høyttalerverden tror jeg først og fremst har handlet om flere utgaver med aktiv deling, mer avanserte produksjonsmetoder for kabinett som gir konstruktører større frihet til designvalg og stadig utvikling av eksotiske elementer med nye matrialer og prinsipper som tidligere ikke benyttet. I low-end segmentet tror jeg det har dreid seg mer om å få ned utviklingskostnadene for å gi mer "value for the money" ved å effektivisere produksjonsmetoder, flytte produksjonen til østen etc. Større konkurranse i det segmentet, og kundene er mer opptatt av pris.

En kan jo alltids spekulere i hvorfor/hvordan høyttalere kan bli like dyre som biler, men når man tenker over det så er ikke dagens biler mye annet enn en klump metall og plast formet av en datamaskin via roboter på et samlebånd - og det ofte i enorme kvantum med veldig små marginer per unit. Spør om en hellakkering av en bil - et stykke personlig håndtverk fra en fagmann - og du ryker lett på 20 000kr med en gang. Man får jo snart ikke skikkelig håndtverk i dag for under 1000kr timen, og med tanke på at mange av de dyrere høyttalerekonstruksjonene har ganske mange timer med "personlig betjening" er det ikke rart prisen fort drar i taket.

Også er jo vi nyrike nordmenn regjerende verdensmestere i å syte over hvor dyrt og overpriset alt er (det kan vi takke fagforeningene i østen for), men vi skal likevel ha det "beste", i allefall noe som er kvassere enn det naboen har....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Også er jo vi nyrike nordmenn regjerende verdensmestere i å syte over hvor dyrt og overpriset alt er (det kan vi takke fagforeningene i østen for), men vi skal likevel ha det "beste", i allefall noe som er kvassere enn det naboen har....
    Det festligste av alt er jo at det aller meste av forbrukervarer blir bare billigere og billigere. Omtrent det eneste som øker i pris er vel mat og tjenester.

Det meste du har i huset ditt (alt fra bokhyller til elektronikk, ja selv bilen, fiskestangen og sykkelen du har i garasjen) i dag er langt bedre til en langt lavere relativ pris (og ofte til og med absolutt pris) enn for 10 eller 20 år siden.

Likevel syter vi
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har skrevet mye fornuftig på dette forumet, men denne er jeg ikke med på. Har du hørt en høyttaler til 10.000,-? Har du hørt en høyttaler til 30k? Da vet du like godt som alle oss andre oss andre at det snakk om noen uslige % forskjell i lydkvalitet. Eller mener du også at en flatskjerm til 5k er 1-3% dårligere enn en til 15k? Selvfølgelig, prinsippet er det samme, de opererer med nøyaktig de samme begrensningene fysikken har gitt oss, men et billigprodukt må inngå kompromisser - kompromisser som et dyrere produkt ikke trenger å inngå men fører til en økning i pris. Lager du et kompromissløst produkt, ja da får du en pris der etter. Hva leverandøren velger å ta for et slikt produkt må jo stå i stil med hvor mye det koster å lage dette produktet ut i fra forventet salg av dette produktet. Det er klart at f.eks B&W ikke regner med at det kommer til å renne ut av høyttalere til 150k fra butikkene rundt om, så for å kunne forsvare produksjonen av denne høyttaleren fra et økonomisk synspunkt må denne nødvendigvis være som den er. Dette er ren bedriftsøkonomi. Så kan du si: jeg vil heller bruke 50.000,- på en høyttaler og få 70% av ytelsen til den til 150k, men hva om naboen din synes 30% kompromiss er alt for mye? han vil ha 100% ytelse han, samme **** hva det koster. Jo, da hopper han gladelig ned til HFK, langer over 150k i cash, og smiler på veien hjem i den visshet at han får noe som spiller perfekt i hans ører, faktisk 30% bedre enn dine høyttalere...

Ikke trekk alle over en kam, noen vil inngå kompromisser, de fleste har ikke råd til å ikke kunne gjøre det, men for de som IKKE vil, eller driter penger og skal bare ha som bare spiller helsikes bra, da må disse få lov til å gjøre dette. Og takk og lov for det, hvis ikke hadde hverken dyrt utstyr blitt så bra som det har blitt, men de billige produktene hadde heller ikke blitt så bra som noen av de faktisk er...

bare mine 0.02$

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maaange års erfaring og kunnskap og løsninger for å få lyden så bra som mulig og sikkert mye mer som for eksempel egne løsninger og patentløsninger som er testet og utprøvd over laaang tid er vel summen av sluttresultatet på lyden som skiller på lydkvaliteter og byggekvaliteter på forskjellige høgtalere.

Dette er vel ikke gjort på 1 2 3. Det krever MYE arbeid av fagfolk som har mange år med utvikling og erfaring bak seg. Dette koster jo selvfølgelig penger også, men en får det vel igjenn i form av lydkvalitet og byggekvalitet så sant en liker lyden til B&W da selvfølgelig:wink: Har iallefall likt det eg har hørt fra B&W til nå og tror eg har funnet min type lyd i B&W (endelig)

Men eg skall være erlig og innrømme att eg ikke har hørt B&W 805s siden den blir for dyr for meg, men den skall høres på viss eg får råd til den en gang i fremtiden

B&W 805s har til og med blitt nevnt som referansen i stativklassen i noen tester. Sier ikke att alle mener det selvfølgelig siden det blir vel litt individuelt alt etter smak og hvem en spør:wink: Men den får iallefall mye gode kritikker og skryt fra både tester og mange som har hørt den og lykkelige eiere

Det finnes ikke en fasit for hva som er "best" lyd for den enkelte så folk får gjøre seg opp sin egen mening Eg har som sagt ikke hørt den ,men eg har tro på 805s siden eg liker lyden i B&W Ikke umulig att det blir min neste høgtaler en gang i fremtiden viss eg får råd til å høre den og eg blir fornøyd med lyden i den (noe eg tror er store sjanser for):wink:

Ser ut som du ikke er ute etter høgtalere i den prisklassen og kvalitet lenger slik som du starter denne tråden med, så dette er ikke noe tips eller råd siden eg ikke har hørt 805s selv heller, men du kann iallefall se i disse testene att det ikke bare er utseendet som betyr noe her, MEN LYDEN også:wink:

http://www.hifiklubben.com/files/tes....no_200511.pdf

http://www.hifiklubben.com/files/test/BW/bw_sv_red.pdf

B&W 805S Hi-fi speaker review - from the experts at whathifi.com

B&W 805s/HTM4s/ASW825 Speaker System Speaker package review - from the experts at whathifi.com

Har du hørt XTZ og B&W høgtalerne?

Har ikke hørt XTZ høgtalerne selv men det er sikkert veldig gode høgtalere i forhold til prisen

Lykke til videre Det viktigeste er selvfølgelig att du blir fornøyd

Edit Skriveleif Skrev ZTV i steden for XTZ

Edit 2: Hadde lagt inn samme link to ganger, men nå er det rettet opp så nå er det 4 forskjellige linker

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle til å spørre asfalt hva ZTV var men ser ut til det ble rettet opp..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så at Monitor Audio ble nemt her tidligere!
    Så i siste "Lyd&Bilde at MA GS 20(ca 16k) ble kåret til beste kjøp i en test med høytalere opp mot 30 k
    Men det har dere vel kanskje sett?
    Er hvertfall kjempefornøyd med mine RS 6,selv om det er en helt annen prisklasse!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Så at Monitor Audio ble nemt her tidligere!
    Så i siste "Lyd&Bilde at MA GS 20(ca 16k) ble kåret til beste kjøp i en test med høytalere opp mot 30 k
    Men det har dere vel kanskje sett?
    Er hvertfall kjempefornøyd med mine RS 6,selv om det er en helt annen prisklasse!
    de ble kåret til beste kjøp, men ikke best i test

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Skulle til å spørre asfalt hva ZTV var men ser ut til det ble rettet opp..

He he...:-D Ja er litt trøtt nå så bokstavene stokker seg så får gå og legge meg tror eg:-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisX
    de ble kåret til beste kjøp, men ikke best i test
    Ja det var vel akkurat det jeg skrev!!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja det var vel akkurat det jeg skrev!!
    Jo, forsåvidt, bortsett fra at om budsjettet er 30k, og man bruker tester til inntekt for egen argumentasjon, hvorfor da ikke heller anbefale vedkommende den som faktisk ble best i test når den likevel koster under 30k? De mente blant annet at denne Yamahaen spiller bedre enn Gallo Ref. 3 som av mange er ansett som guds gave til audiofile...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisX
    Jo, forsåvidt, bortsett fra at om budsjettet er 30k, og man bruker tester til inntekt for egen argumentasjon, hvorfor da ikke heller anbefale vedkommende den som faktisk ble best i test når den likevel koster under 30k? De mente blant annet at denne Yamahaen spiller bedre enn Gallo Ref. 3 som av mange er ansett som guds gave til audiofile...
    Jo det burde jeg sikkert gjort,men jeg har ikke bladet her nå,og jeg husker ikke alle detaljer for testen,og ville derfor ikke skrive noe som kansje ikke var riktig!
    Jeg husket bare at GS 20 ble kåret til beste kjøp,og siden jeg så at MA var omtalt i en tidligere post her,så tenkte jeg kanskje det var verdt å nevne!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt artig å tenke på når vi er inne på monitor audio er at bånddiskanten som er brukt i XTZ 99.26/36 er den samme som brukes på Monitor Audio Platinium Line. :-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oisann, blemye blest av mitt lille damputslipp.

* ChrisX: Jeg har ikke hørt hifi høytalere dyrere en 10 000kr. Men jeg syns det er så mye varierende i selv den prisklassen at det er vanskleig å førklares. Så det var mer vanlige spørsmål det med de 1-3%'ene. Blir litt vanskelig å skille ifra siden jeg ofte skriver poengene mine i spørsmålsform.

* Asfalt: Det er det jeg er urolig for når jeg observerer hifi verden, folk prater om at de liker lyden i høytaler "A" pga noen egenskaper høytaler tilføyer den. Så lenge en høytaler gir lyden egenskaper den egentlig ikke skal ha så tels det vel som en type forvregning. Isåfal så vil kjedelige høytaler "B" være bedre, ikke bare for deg, men for alle. Du vil vel ikke anbefale meg en TV fra merke x fordi de har mer rødskjær i bildet, og du liker rødskjær i bildet.

* Torolan: Jo jeg har lest den testen=) Tror jeg snart har skummlest hele internett faktisk.

* antiloop: Den diskanten var litt av årsaken til utblåsningen her, det er mange slike likheter mellom høytalere som koster 5 000 og 50 000. Hvis den diskanten er så bra og tydeligvis så billig så hvorfor bruker ikke MA den i Gold/Silver/Bronze seriene sine? Lager de lavere modeller dårlige med vilje?

Håper jeg fikk forklart meg litt. Er jo ikke meningen å gå til angrep på dere som har dyrere oppsett. Det jeg sier er at det trengs en type test som sier at A er bedre en B. Mulighet for å måle forvregning ved gitte frekvenser elns.

Så kommer et nytt damputslipp. Når folk spør etter beste kjøp under 6 000,- eller 4 000,- så er svarene ganske i enighet. Det er aldrig noen som sier "Nei spar lengre, du blir aldrig i værden fornøyd med MA/XTZ/SVS til bare 6 000,-" Svarene som blir gitt trådstarter er somregel at de kommer till å bli mer en fornøyde med valget.
    Så hvorfor har jeg blitt anbefalt å sprenge budsjettet ved flere anledninger, og blitt anbefalt alt mulig fra A til Å. Kommer liksom ikke jeg til å bli fornøyd med en høytaler til 6 000,- bare fordi jeg har penger på sparekontoen?
    Når sant skal sies så er den peneste lyden jeg har hørt XTZ 93 WMT på lavt volum. Eller den beste lyden er i hodetelefonene mine, et sett fra koss til 1000kr. Å begge disse banka ræva av alt annet jeg har hørt.

Beklager at jeg har et skikkelig EMO-fitt her, blir bare litt frustrert. Når det ikke er enighet i hva som er den reneste høytaler i prisklassen, og folk anbefaler etter personlige preferanser så blir det vanskleig. I tilleg til det så har jeg fått noen hendvendelser som ser ut som salgsanonser som er skreddersydd etter mine uttalelser her i tråden, der jeg blir anbefalt lite utbrette merker og eksotiske løsninger.

Jeg har da god tro på at B&W er gode høytalere, men når lille XTZ kommer å troner over modeller til 3x prisen så lener jo valget mitt mot XTZ. Å nåer en høytaler som Kef XQ40 er rost på forumet generelt, hvorfor anbefaler ingen av dere meg å kjøpe Kef Reference 203/2 som koster det samme demobrukt? Joda, jeg vet at alle disse høytalerne er bra, men hvilken er best? :-P Og viktigs av alt, trenger jeg en slik høytaler, blir jeg å knuse den i raserianfall pga missnøye hvis jeg kjøper en billigere variant?

Kansje en Elac fs 127 vil tjene meg bra, men kansje den blir for svak til å henge med på film. Er en på brukten, og de er jo pene å se på. Eller kansje de monitorne fra ADAM vil være bedre(HM2). Hva ville dere anbefale meg hvis jeg ber om hjelp til høytalere til 15 000 istede for 30 000, blir jeg å gå glipp av en opplevelse eller er jeg bedre tjent på å kjøpe noen akustikkplater og bassfeller med de resterende pengene?

Beklager hvis det blir mye surr fra meg.

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •