Trenger forslag til høy... Høytalere kjøpt, nå over til småprat og veiledning=) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 181
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    I forhold til N og S-serien er det store forskjeller,men de ser ganske like ut.
    803 N synes jeg ser litt penere ut enn 803 S.
    S-serien har bedre og lettere delingsfilter,Rohacell basser,bedre kabinett,sikkert bedre mellomtone og mindre hissig diskant,er i bedre fase, og er i følge HFK en mye bedre allrounder,så de er kanskje ikke like sammenligningsbare som vi tror.
    Har ikke testa The Black Album,men skal få gjort det om 4 uker når jeg er hjemme igjen.

PS,bodde hos en kompis når jeg først fikk de og de ble koblet opp med en Yamaha 6x120 w,og lyden var helt annerledes da..mørk,kjedelig og med MASSE og bløt bass,så rommet er selvfølgelig en enorm forskjell.De spilte like dårlig på nevnt musikk der også.
    Jeg har kun referanse med 803/804S, ikke N. Kan ikke se for meg at det er himmelvid forskjell mellom disse men.

Er du i osloområdet kunne det jo vært interessant om du kom innom og sammenlignet lyden her med dine erfaringer
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Metallicas black album er en av de platene jeg bruker til referanse når jeg tester anlegg samt justerer mitt eget, og det låter tungt og fett, ikke lyst og slitsomt.
    Har testet kanskje fem forskjellige oppsett med det albumet, i fire forskjellige lokaler, og "lyst og slitsomt" høres ut som en langt mer treffende beskrivelse enn "tungt og fett", hva enn det måtte bety.
    Diskanten er sprakete og suser jevnt gjennom hele skiva, gitarene høres ut som de er stemt opp to oktaver, og trommeslagene mangler alt av pondus.
    Mao, typisk tidlig nittitalls rockeopptak. Tror vi snakker tidenes mest slørete oppsett/tilbakelente diskant om du får dette til å høres i nærheten av bra ut. Selv har jeg det som en referanse på worst-case lyd sammen med liveopptak fra rammsteinkonserter.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har kun referanse med 803/804S, ikke N. Kan ikke se for meg at det er himmelvid forskjell mellom disse men.

Er du i osloområdet kunne det jo vært interessant om du kom innom og sammenlignet lyden her med dine erfaringer
    Hender at jeg er der,bor i Arendal.På HFK blir det ikke det samme siden de har tilpassa rom og de står og observerer hele tida.Har spurt om å få slippe det,men...Får ikke slappet av,hvis du skjønner.
    Så jeg tar gjerne en demo :-)

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nevnte JBL LS80..ville bare tipse om at du får demomodeller av denne til 17995 kr på Soundgarden nå (så langt lageret rekker står det)

JBL LS 80 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Det er godpris for disse høyttalerene.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Har testet kanskje fem forskjellige oppsett med det albumet, i fire forskjellige lokaler, og "lyst og slitsomt" høres ut som en langt mer treffende beskrivelse enn "tungt og fett", hva enn det måtte bety.
    Diskanten er sprakete og suser jevnt gjennom hele skiva, gitarene høres ut som de er stemt opp to oktaver, og trommeslagene mangler alt av pondus.
    Mao, typisk tidlig nittitalls rockeopptak. Tror vi snakker tidenes mest slørete oppsett/tilbakelente diskant om du får dette til å høres i nærheten av bra ut. Selv har jeg det som en referanse på worst-case lyd sammen med liveopptak fra rammsteinkonserter.
    Aner rett og slett ikke hva du snakker om. De oppsettene du har testet er i så fall fine eksempler på hva som er galt med dagens "hifi"-konfigurasjoner, og årsaken til at folk flest går rundt og mener at "nøytral" lyd suger.

At folk setter opp utstyr som låter lyst og bassfattig og mener det låter bra..skjønner meg ikke på dem.

Ang rammstein har jeg ikke hørt noen av liveopptakene, men studioinnspillingene låter også saftig og fint.

EDIT: Får kanskje legge til at det er langt fra noen selvfølge at black album låter bra og med korrekt bassgjengivelse - det er derfor det er en fin testplate. Har du balansert bassgjengivelse og punch ellers i lydbildet på denne plata så er du godt på vei til et oppsett som spiller engasjerende og med trøkk på det meste.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Får gå for aktive Classic Compact mk3 isteden da, men det er jo ikke som om recieveren din ikke kunne drevet HM2 eller HM3 på en god måte så hvorfor du insistere på akive om det skulle blitt noe slikt er jeg ikke helt forstående til.

Jeg skal ikke ta på meg det oppdraget offeslielt, men kan godt gi tilbakemeldinger fra en del steder.
    Kan si litt om ADAM også, men blir nok fort litt pratisk på akkuratt dem så greit å høre på flere forskjellige.
    * Aktivt delefilter. Stor fordel, les artikel om emnet her: Active Crossovers Vs. Passive Crossovers
    Forrvirrende NAVN på linken da biamping ikke garanterer aktivt delefilter, men bra artikel.
    * Bi- eller Tri-amping med en effektforsterker tilpasset vær enkelt element. Ofte med en stor kraftreserv for mye dynamikk.
    * Overload og Overheat protection. Begrensning av effekt når det kommer en peak som gir distorsjon eller i verste fall skade på elementet. Samme sak med overheat protection når en komponent blir for varm, så mutes den til temperaturen blitt normal igjen.
    Mine Dynaudio BM5A har denne funksjon.
    * Room tuning og hi-/low-pass filter rett bak på høytalleren.
    Ofte i form av switcher eller ratter for hi-, mid eller low. Og som oftest hi/low pass i form av switcher med standard frekvenser som 40/60/80/100hz.
    * Balanserte innganger rett på høytalleren, oftest XLR.

Tviler ikke et sekund på att ADAM sine passive modeller holder en brutalt høy kvalitet, men hvis man har muligheten å gå aktiv så ser jeg mer fordeler med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oledole79
    Jeg nevnte JBL LS80..ville bare tipse om at du får demomodeller av denne til 17995 kr på Soundgarden nå (så langt lageret rekker står det)

Det er godpris for disse høyttalerene.
    Når jeg jaktet på høyttalere var JBL høyaktuell noe som fort endret seg etter mye lytting, desverre.

Ser på JBL som hjemmekinohøyttalere men er man skikkelig audiofil og prioriterer lyd i stereo ville jeg desverre oversett JBL.

Valget falt på Yamaha Soavo 1, den gamle modellen som nå har kommet i forbedret utgave i pianolakk.

Som sagt tidligere er ble denne best i test i siste lyd og bilde og nå har jeg lest at den ble rost opp i skyene i What HiFi.

Finnes knapt noe finere høyttaler uansett prisklasse.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg spent på hva folk opplevde på messen i helgen, så på bildene og føler at jeg er så sjalu at det river i sjela!

Det værste av alt er at jeg haddemulighet til å dra alikevell, uten at jeg viste det så var det noen i familien som ikke brukte bilen sin i helgen:evil: Når er neste messe?

Etter en bildefremvisning og litt "sketsjing" med målbandet oppetter veggen så delte damen min sin mening:

Kan begynne med dem hun var positiv til:
    B&W, ADAM, Yamaha, JBL, XYZ, System Audio, Mirage, Monitor Audio

Nøytral(ikke likte på kvinnespråket):
    Klipsch, Audiovector, Swans

Misslikte:
    Viena Acustic, KEF, PSB, Focal, Elac, Treangle, Polk

Man ser da et system her, jo mer de stikker seg ut fra "vanlig" høytalerfasong jo minde likte hun dem, hun HATET viena acustic og PSB.

Det er lettere å få tilgivelse en tillatelse, så hennes meninger får ikke telle for mye:P

Flotte forslag når det kommer til monitorer og stativhøytalere, men det åpner for noen spørsmål hos meg.

Ser flere produsenter har akurat samme elementer og mengde med dem i stativhøytalerne sine som i gulvhøytalerne, vill ikke stativ-varianten være spille litt bedre på mellombass i sådan tillfelle? Jeg har jo bestilt subb så jeg lurer på i forhold til det.

Så er dt jo og om det ville tjents seg lydkvalitetsmessig å kjøpe en aktiv monitor til xxx,- per styk eller å kjøpe en passiv høytaler i samme prisklasse og drive dem med reciver?

En positiv ting med aktive høytalere er jo at jeg slipper å matche med forsterker.

Nå har jeg lyst på sjokoladepudding og vaniljesaus! Våknet med et vindu slamret, får ikke sove igjen:evil:

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte hun ikke Focal?? :shock: Hva slags dame er du har dradd i hus da?? :lol:
    De er jo noen av de fineste og mest stilrene høyttalerne du får tak i jo..
    Hos meg var det de som kom igjennom nåløyet til sjefen.. 8)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stakars liten hun jeg har dratt i hus nå, hennes omganskrets måler høytalernes kvalitet i watt og fysisk størrelse:lol:

Tror jeg er en av fem hifi intreserte i hele kommunen jeg bor i.

Kan foresten legge til at det er DINE Focal hun ikke likte partybounr1 :P å det var pga fargen på de, hun ønsker noe som matcher, så sølv, sort og nyanser av tre er førstevalgene.

Går vel ann å lakere høytalere vell? Uansett så er det ikke hun som har siste ordet, det er tross alt jeg som blir å stå for både utgifter og lyttingen så

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så få interesserte oppe i Lofoten altså..?? Kjedelig da.

Men klart, hun har vell mye hun skulle sagt, selv om vi gutta ikke liker å innrømme det. :-D
    Og å lakke høyttalere i 30 000 kroners klassen bør vell ikke gjøres, da finner du deg heller noen med rett farve med en gang.. :-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I lofoten og nordland generelt så er det en retferdig mengde med hifi intreserte, men i den lille kommunen jeg bor i, som og er en delvis isolert øy, er det få. Er tross alt bare 12 000 innbyggere i hele kommunen :lol:

Her på øya så kjøpes ting stort sett for å skrytes av, å det er visse uskrevne regler her som ikke eksistere i resten av værden.

1. Plasma er bedre en LCD, det bare er det.
    2. En TV's kvalitet måles i hvor mange tommer den er diagonalt.
    3. Kalibrering er vanskeligere en å skru på TV'n, så det er uintresangt(og totalt uhørt om).
    4. Jo billigere en TV er jo bedre kjøp er den.
    5. JVC og Sony ferdigsurround er driitbra.
    6. Jo flere watt jo bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Stakars liten hun jeg har dratt i hus nå, hennes omganskrets måler høytalernes kvalitet i watt og fysisk størrelse:lol:

Tror jeg er en av fem hifi intreserte i hele kommunen jeg bor i.

Kan foresten legge til at det er DINE Focal hun ikke likte partybounr1 :P å det var pga fargen på de, hun ønsker noe som matcher, så sølv, sort og nyanser av tre er førstevalgene.

Går vel ann å lakere høytalere vell? Uansett så er det ikke hun som har siste ordet, det er tross alt jeg som blir å stå for både utgifter og lyttingen så
    Jeg har B&W 803 N nå og synes de er svært lekre,men hadde Focal 1027 be i Signature.ALLE og til og med de som ikke hadde interesse for anlegg kommenterte de.De er griselekre.Rund front med 11 lag Porsche lakk i Slate Grey lignende den de nye Audi har.Sotet sort topplate og børstet stål på fronten hvor diskanten står.Profilen til Chrisoll har en del bilder av de og du kan også google på bilder,så kanskje ho revurderer de.Den eneste jeg synes er finere enn disse er storebroren 1037 be.PS,kan fåes i Slate Grey rundt hele høyttaleren.På brukten burde disse kanskje koste 25.000.Anbefales!!!!!!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner du et par 1037 til meg for 25 000kr så har vi en avtale:-D

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Jeg mener uten tvil at Triangle Qiartet er det beste kjøpet på høytalersiden under 30K om du setter krav til allround egenskaper. Sikkert mange som er uenige i det, men det for vere.
    Hva har du sammenlignet dem med hjemme hos deg?
    Selv har jeg hatt den tidligere toppmodellen Triangle Stratos Volante 260 som priset seg rundt 75k om jeg ikke husker feil. Veldig god oppløsning, men ingen dynamikkbombe. Ble litt kjedelig i lengden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg går for monitorer så blir dem aktive. Ser kun fordeler med aktive monitorer i forhold til passive.

Ja er det noen som tar seg et oppdrag i helgen da? =) Lytt litt rundt å gi tilbakemelding. Var tragiskt at jeg ikke kunne komme til horten i helga, har full mulighet neste helg, men det hjelper jo lite
    Her er noe av det jeg har funnet om ADAMene som det ble spillt mest på i Horten...

hifiguru: Adam Audio Classic Column mk3: Bang on, slikt liker jeg! Vil ha!! Absolutt verd 68000,-

Mor10: Det som imponerte meg mest var oppsettet til Midgard med Adam og Micromega elektronikk som flere nevner. Åpenhet, ærlighet, pinpointing og deilig stram bass. Absolutt messas beste!

Mor10: King Sound's "King" elektrostater spilte med stor overbevisning i Plenum-salen til Maxwell, men Adam står allikevel sterkest igjen med Usher/KorA/Sony komboen i rommet "Privaten" som en god nummer 2.
    Midgard-rommet med Snickers-is:
    Først litt Mordaunt Short med Micromega-elektronikk - god pinpointing og holografi, litt mye bass fra de to små subbene, men alt i alt et meget godt oppsett. Så byttet Snickers til Adam aktive høyttalere m/Micromega-elektronikk og himmelen åpnet seg. Ut kom alle detlajene som skal være der. Musikerne ble tegnet skikkelig opp på scenen. Snerten i diskant/mellomtone/og til dels bassen var der og jeg fikk det endelig som jeg ville.

S0uns's: Gallo og Adam audio delta var de to høyttalerne som jeg virkelig likte men blir noe for dyrt hehe.. synes forsåvidt Dali Mentor Menuet låt grisebra mtp størrelse

roffe: Det var litt vanskelig å få gode bilder i Midgards mørke rom. Min personlige favoritt her var Adams aktive gulvstående i Classic-serien. Homogen sammenheng gjennom hele frekvensgangen, herlig dynamiske, nydelig mellomtone og diskant og nok trykk i bassen til de fleste formål. Med justeringsmulighetene i den aktive løsningen bør disse kunne passe i de fleste rom. Absolutt blant kandidatene til messas beste lyd.

Lil-H: Fikk meg en kort demo med Adam Column Mk3 med Holly Cole Trio, og det låt helt hinsides Synd frontene ikke var plassert lenger ut ifra vegg, da det faktiskv var litt boom. Men, men. Det kan jeg se forbi, for det er helt klart de spiller bra.

Selv syns jeg Usher låt bra et par plasser, Galo sine store var bra på en del og Wilson beneech låt ganske tøft på rør.
    Annet enn ADAM da såklart
    Vet disse er for dyre, men sitter med HM3 her nå og tester litt, og vi lyttet også til HM2 på messa sammen med to MS subber og det låt knall!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå er jeg bra spent på HM3'ene dine

Hvordan syns du dem fungerer i forhold til Column MK3 og de deltaene du hadde før?

Et aldeles spennende merke=)

Bildene fra messen var fantastiske, selv om det var en skikkelig pølsefest

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner du et par 1037 til meg for 25 000kr så har vi en avtale:-D
    Jeg mente 1027 be ;-) Men tok lang tid før jeg fikk tak i noen selv,så sikkert ikke de letteste å få tak i.
    Husker ikke måla på disse,men Dynaudio Contour S3,4 og Audio Physics Scorpio kan vel også addes som forslag.S 3,4 ligger på 17-18 brukte og Scorpio rundt 20....S 3,4 på Hifisentralen nå.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde du ble å treffe i Horten Truls, men jeg har kanskje bare feiltolket eller blandet litt?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke langt unna å dra, men flybiletten ble i såfall over 5000kr. Angrer nå på at jeg ikke dro.

Nå krysser jeg fingrene i håp om en til messe iløpet av vinteren=)

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •