Trenger forslag til høy... Høytalere kjøpt, nå over til småprat og veiledning=) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 181
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    XTZ er en knallhard konkurent mtp pris. Men jeg er litt ute etter et røverkjøp i litt høyere prisklasse.

Hvis det viser seg at XTZ er tilstrekkelig så har jeg ingen ting inomt å prøve dem. Men jeg er litt urolig for hva som skjer hvis jeg ikke blir fornøyd, og så er de ikke så estetisk pene som de litt dyrere alternativene.

Men hvis jeg klarer å få høytalere til 50-60 000kr til for kun 30 000, så kan det vel sies å få mye for pengene.

Men for argumentes skyld, hvorfor er en dyrere høytaler bedre? Hvilken akustiske egenskaper har for eksempel diamant over karbon(!!!) eller titan, ingen som jeg kan se, så diamantdiskanter er IMO gimmik. Og hvor mye kan faktisk et kabinett koste før det begynner å bli bare utseende man betaler for? MDF og glassfiber er da ikke så dyrt.

Nå kjenner jeg at det ikke er lenge til jeg raller bort til euronics å kjøper Dantax på trass!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Utrolig morsom post Snickers-is=)

Jeg skal gå inn i proffrållen som audiofil drøfter her8) (aka drite meg ut)
    PS. se for dere lit pål bang hansen stemme.

Den første grafen viser en høytaler jeg føler at jeg ville styrt unna.
    Ut fra grafen vil jeg og spå at den har samme kabinett for alle elementer.

Nr 2 viser mest sansynlig en mindre høytaler, det ser man på en tidlig roll-off. og med en delefrekvens der den store gropa ved 5000hz.

Nr 3 og 4 ser ut som store høytalere, men slike dips i frekvensgangen tilsier at de er billige eller gamle. Sikkert hornhøytalere siden det nevnes at de nesten utelukket brukes med rørforsterkere.

Nr 5, ser bra ut=)

Nr 6 og 7 er sikkert DIY prosjekter, siden jeg tviler for at en fabrikant har problemer med å få målt tingene sine=) Men begge to ser helt fabelaktige ut. Er det kansje noe fra eD?

[/PBH-voice]

Litt OT må man få bedrive, selv i sin egen tråd=)
    Jeg skal ikke kommentere forslagene dine for inngående, men kan røpe at alle målingene er gjort av Stereophile og at høyttalerne er som følger (tilfeldig rekkefølge):

Burmester B25
    Klipsch RB15
    Klipsch Palladium 39F
    Snell Illusion
    Avantgarde Acoustics Uno Nano
    Triangle Magellan Concerto
    Mordaunt Short Performance 6

Klarer du å plassere dem? (uten å jukse )

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra å google bilder så er jeg ganske sikker på at Nr2 er Klipsch RB15. siden den er minst.

Nr 1 kan være Burmester B25?

Nr3 og 4 må være Avantgarde Acoustics Uno Nano og eeeh, fan, var eneste hornhøytaleren. Tror Avantgarde Acoustics Uno Nano er nummer 4.

Nr6 tror jeg er Klipsch Palladium 39F, ganske jevn og fin kurve, men med litt trykk i bunn.

Syns fremdeles nr 5 så best ut. Men hvilken det er aner jeg jo ikke.

Resten blir bare enda villere gjetting:P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS M-Series 5.0.......er det jeg ville kjøpt. Pluss en Emotiva XPA-5 kanskje.
    Så en reciever eller prosessor som hadde best mulig DAC. Har ikke alt enda, men er på vei. 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasit:

Triangle Magellan Concerto:

Klipsch RB15:

Klipsch Palladium 39F:

Avantgarde Uno Nano:

Mordaunt Short Performance 6:

Burmester B25:

Snell Acoustics Illusion:

Ikke så enkelt dette nei, men det er et slags system i galskapen :???:

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    to av syv er slett ikke ille

Kan en moderator forandre status på meg til "Spåmann" nå?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Tja,ser flotte ut og låter fantastisk på en del musikk,men finnes sikkert bedre allroundere.Kresen på utstyr tror jeg.
    Jeg har selv gått for N803 og må bare være enig i at de ikke briljerte før skikkelig high end forsterker-ledd ble plassert i systemet. De krever masse kraft for å få frem dynamikk.

Men når det er sagt så vil vel B&W passe godt til din preferanse, Truls, i og med at du ønsker briljerende mellomtone + litt ´kjedelig´lyd. Med dette mener jeg selvsagt naturtro lyd. Og dèt er perfekt i den typen musikk som innehar masse detalj i diskant og mellomtone (vokal og instrumental). B&W er laget for dette formål: gjengi så usminket som mulig. mange finner dette kjedelig og lite ´underholdende´.. Men det kommer helt an på musikksmak etc. Selv er jeg svært fornøyd. manglet som nevnt litt i bassen, men fikk den til å sitte med en skikkelig effektforsterker.

lykke til!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt rart med N-serien er at den alltid blir beskyldt for å skulle være så tungdreven mens den i virkeligheten ikke er veldig vanskelig. Imidlertid har den denne tonale balansen (805N):

Siden peaken som reiser seg mellom 70 og 400Hz går igjen på alle Atkinsons målinger og skyldes hans rom har vi egentlig med å gjøre en høyttaler som låter ganske lyst rett ut av esken på en nøytral forsterker. Det den trenger er ikke noe annet enn god gammeldags EQ. Enkelte forsterkere har "markedstilpasset lyd", altså litt av den EQ-en som trengs til slike høyttalere. Setter man på en monster Krell, en stor DP eller liknende så blomstrer ikke disse høyttalerne så veldig i et rom som ikke gir litt ekstra nedover, og da er det ikke krefter som mangler.

Som en digresjon, det ligger målinger på 801N og 802D på Stereophile sin hjemmeside. Litt interessant å sammenlikne balansen i mellomtonen på de to:

802D:

801N:

Når man ser så store forskjeller blir det liksom ikke til at man tjaser om diamantdiskanter og slikt for å beskrive forskjellene.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, da har jeg luket valget ned noe.

Er fremdeles spent på hvordan ADAM blir å måle seg blant de tilbudene jeg har fått.

Blir valget for vanskelig, så skal fruen få velge blant toppkandidatene=) Må få være litt lotto i valget og, man kan lære seg å like.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan følge litt med på Resonans sin demo/brukt liste og . Dukker opp ein del goe høyttalere til bra priser der .

Resonans Lyd & Bilde

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Tja,ser flotte ut og låter fantastisk på en del musikk,men finnes sikkert bedre allroundere.Kresen på utstyr tror jeg.
    Ikke umiddelbart enig i det. Både 803 og 804 spiller bra på det meste og vokser eventuelt med utstyret hvis man oppgraderer.

Ser du kommenterer at de låter dårlig på dårlig brente CDer, litt usikker på hva du legger i det. Er det en cd brent fra mp3?

Har referanse både fra mitt eget 804s oppsett og en kamerat sitt 803s oppsett, og både MP3 og "dårlige" innspillinger låter helt fint på disse høyttalerne. Kanskje var du uheldig med komponentmatching eller plassering/romrefleksjoner som ga deg litt for skarp diskantgjengivelse?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ikke umiddelbart enig i det. Både 803 og 804 spiller bra på det meste og vokser eventuelt med utstyret hvis man oppgraderer.

Ser du kommenterer at de låter dårlig på dårlig brente CDer, litt usikker på hva du legger i det. Er det en cd brent fra mp3?

Har referanse både fra mitt eget 804s oppsett og en kamerat sitt 803s oppsett, og både MP3 og "dårlige" innspillinger låter helt fint på disse høyttalerne. Kanskje var du uheldig med komponentmatching eller plassering/romrefleksjoner som ga deg litt for skarp diskantgjengivelse?
    Ser jeg har fått 2 kommentarer,så prøver å forklare og forsvare meg litt.
    Ja,rommet låter litt hardt og prøver å dempe med tepper og bilder.De spilles med effektforsterker fra Musical Innovation (2x150 w tror jeg) nå og før det lånte jeg en Nad 218.Opprinnelig har jeg en Meridian 5x200w,men den er på rep.
    En kamerat har hørt de 2 ganger og kunne ikke kjenne igjen høyttalerene fra Nad til M I-en.Så da kan jeg stå for at de gjør store utslag med utstyr og Nad-en har mer power i toppen,men låter jo søppel i forhold og bassen våkner av M I-en.
    Spiller jeg Mark Knophler,Alan Taylor (Stockfish),Kari Bremnes osv har de en imponerende bass,låter dritbra,utrolig detaljert og man kan lytte i en evighet på de og nyte..Men prøver jeg med litt rock som f.eks Metallica og Disturbed som er gøy å høre på med tyngde i bassen låter de flatt,lyst og er slitsomme.
    Synes f.eks JBL LS 60 er dritbra på rock.
    Med brente cd-er så er vel det sikkert MP-3 ja.Det er cd-er som folk tar med på fest eller lignende.Det høres jo litt rart ut for folk som medium interesse og peiling når de kommenterer at det var litt skuffende lyd av det flotte anlegget,at jeg sier at vi kan ikke høre på MP-3 plater på dette anlegget for det låter helt ræva.Når jeg hentet noen Dali Concept 8 til 8.000 kr så ble det plutselig helt topp lyd på "techno og rocken" som folk har brent med seg.Da synes ikke jeg at de er så veldig allround.F.eks Dynaudio Focus 220 er mer altspillende enn B&W 803N etter min mening,og de synes jeg er ekstremt bra til 16.000 som de koster nå.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 803N frister, både på utseende og hva folk sier om dem.

Dere sier at dyrere anlegg er kjedelige å høre på med "mp3-kvalitet". Det blir nokk litt Mp3 og nettradio her, men gidder ikke å kjøpe "rocka" høytalere pga det. Jeg trenger kvaliteten til når jeg hiver i et bra opptak som jeg vil nyte=)

Men det er en annen kandidat som frister sterkt, som har fått varme omtaler: Focal Electra 1027. Fikk en PM fra en som kunne tenkt seg å selge, så jeg hører hva dere syns om 1027 contra 803N.

Tror de kommer meget likt ut til sist.

Ser litt for meg at å høre på mp3 på et high end annleg er som å kjøre en ferrari på tomgang, da er det heller morsomere å trållkjøre en granada. Men vi har vokst ifra granada har vi ikke?8)

Venter og på svar ang noen Swans F2.2 og Swans M6, F2.2 er for bulkete til å ha i en stue mener jeg. Er spent på hva ørene til folk sier etter messen i helgen, ser fram til raporter og bilder=) Bare trasig at jeg ikke fikk sjangsen til å dra selv.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget blir ikke lett nei.

Fant B&W 804s og PSB Synchrony One på finn.no

Begge til en overkommelig pris.

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe valgets kval tror du blir fornøyd uansett. jeg liker veldig godt B&W lyden så vil anbefale deg det men er jo smak og behag.. tror det gjelder å finne et merke man selv synes låter bra.. er du heldig finner *du ditt eget merke* som jeg føler noen av oss på forumet har funnet

skuffa tror jeg nok ikke du blir uansett hva du velger 8)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler og på at jeg blir skuffet, den dyreste høtaleren jeg har eid fra før var et sett med Mission 731 stativhøytalere til 3000kr.

Dette blir nokk uansett ikke mitt siste sett med high end

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Yamaha Soavo 1 i pianolakk, finnes ikke finere høyttalere enn det siden du synes design er viktig.

De ble best i test i siste Lyd&Bilde så de spiller også veldig bra.

http://www.nakupni-centrum-praha.cz/...ck_soavo_1.jpg

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du burde få høre et skikkelig oppsett med Klipsch før du bestemmer deg,naturtro,live og sinnsyk bra dynamikk høytalere som kan spille både høyt og lavt,både klasisk,rock,pop,jazz osv med bravur

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at Audiovector har blitt glemt i denne tråden.

Audiovector – Just Listen
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Audiovector

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Synes du burde få høre et skikkelig oppsett med Klipsch før du bestemmer deg,naturtro,live og sinnsyk bra dynamikk høytalere som kan spille både høyt og lavt,både klasisk,rock,pop,jazz osv med bravur
    Som nevnt tidligere, jeg har ingen mulighet til å dra å høre på noe. Jeg bor fåreløbig meget avsides og har ikke bil før vinteren setter inn.(bruker jo alle pengene på HiFi om dagene:P)

Klipsch virker bra i mine ører, men har ikke hørt deres dyrere modeller enda.

Sitter å håper på noen gode tilbud etter messen i helga, kansje det blir noen byttesyke dær ute, og sikker noen demoprodukter som går billigere.

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •