Trenger forslag til høy... Høytalere kjøpt, nå over til småprat og veiledning=) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 181
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Alinoe
    Brukte B&W 803N er vel innenfor budsjettet, og flotte høyttalere.
    Tja,ser flotte ut og låter fantastisk på en del musikk,men finnes sikkert bedre allroundere.Kresen på utstyr tror jeg.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Totalt uenig.Ble skikkelig skuffa av disse.
    Hehe, det er slik det kan bli når man stiller et åpent spørsmål her på forumet.
    Men les litt mellom linjene, og husk alltid på hva du ønsker av høytalerene.

Om man skal nevne høytalere som er "de beste" så er det jo bra å forklare hvorfor man syns de er de beste og hvorfor man tror de passer trådstarter.

Retep forklarte hva han mente hans favoritter var gode til og hva han hørte av musikk på dem, Trådstarter har ikke mulighet for demo så det er viktig med informasjon om de høytalerene dere nevner.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hadde alle vert enige med deg hadde jo dette blitt ganske kjedelig i lengden, og konkurentene i denne prisklassen kan jo ikke ha skjønt noen ting

Har hørt mye bra om Triangle, men ble desverre ikke frelst selv ved de annledningene jeg fikk hørt høytalere derfra.
    Mener jeg hørte ANTAL EX på Yamaha og QUARTET med Hegel forsterkeri, men det var ikke noe jeg annså som spesiellt minneverdig, kan være mange relevante unnskyldninger for at jeg fikk et dårlig møte med det merket, men da var det ikke det jeg var på jakt etter.
    Og så handler det om matching, en høytaler som er frisk i toppen bør ikke matches med forsterkeri som er likt tunet. Hegel og Quartet er ikke en god kombinasjon. Antal og Quaretet kan ikke sammenlignes, da desse to seriene er helt forskjellige, og spes så er de forskjellig tunet. Triangle bør matches med omhu, jeg liker spes godt. Sim Audio, Electrocompaniet pg Musical Fidelity på desse. Har dog ikke prøvt rør slik som mange andre Triangle eiere bruker.

Men heldigvis som både du og jeg poengterer, alle har forskjellig smak.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Crem de la crem

Om du spytter inn litt mere og heller lar center være center:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=52397&cat=12

Look no further

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.36 Piano Gulvhøyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Personlig synes jeg disse spiller bedre enn B&W 683 som du har nevnt i første post.

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Vienna Acoustic Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand?

Kanskje litt over budsjett, men mulig å få tak i brukt.
    Jeg likte dei veldig godt. Var bare millimeter fra å kjøpe med selv. Låt liksom så nøytralt. Ellers må jeg si meg godt fornøyd med mine Dali Helicon 400. Noe å vurdere?
    Lykke til med jakten på nye ht

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av disse du har nevnt og den over her så må jeg si at xtz er på høyde med fler av de.Jeg hadde helt klart gått for Klipsch RF-63/83 avhengig av størrelse på stue.Centern RC-64 er jo bare helt syyykt bra.Med riktig elektronik så kan klipsch spille alt av musikk og har "live" lyd jeg vil kalle det ekte,realistisk lyd
    Gallo er også noen nydelige høytalere men de har jo alle begrensninger på høy avspilling i forhols til klipsch

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg bare hatt et spanskrør jeg kunne gitt dere over tastaurfingrene med nå!

Nå er jeg bare mer forvirret en når jeg startet tråden

Har fått hendvendelser om B&W 803N, Focal Electra 1027 og Mirage OMD-28.

Alle tre virker som gode valg, og pene er dem og.

Det ligger flere HT fra Mirage ute på torget, samt Swans F2.2

Har og fått noen PM'er som ligner ene og alene på reklame, og det ser ut til at folk her inne "selger litt for hværandre":P Og til dere som anbefalt Dali, jeg vet dem er bra, men jeg vil ikke ha Dali.

Klipsch er ikke helt ute av bildet heller, er forsåvidt fornøyd med Klipsch sin lyd, men føler at jeg ønsker noe mer.

Har en kompiss som har XTZ, gode høytalere, og de har en modell som det følger aktivt delefilter med *kudos til XTZ for den*. Er det flere som mener at XTZ er på høyde med B&W/VA/Swans/osv?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Og til dere som anbefalt Dali, jeg vet dem er bra, men jeg vil ikke ha Dali.
    Nå kan ikke jeg huske å ha lest at du ikke ville ha Dali, men jeg tar såpass selvkritikk at jeg gir meg selv et par av denne sorten:

Bilde viser : Churros - spanske vafler - spanskrør

Og nei - jeg selger overhode ikke for andre.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første posten min er uoversiktelig, det står at jeg ikke vil ha dali mitt inni en haug med uintresang tekst. Så jeg fortjener litt spanskrør jeg og:P

Neida, jeg strakk ikke en finger mot deg når jeg sa at noen her inne solgte for hværandre. Var bare noen utilfeldigheter jeg la merke til. Jeg har da absolutt ingen ting inot at folk PM'er meg forslag på brukte HT fra hverken seg selv eller andre.

Mesteparten av de som har sent PM har vært meget saklige og fortalt både pro's og con's med høytalerne. Det setter jeg pris på:-D

Og når det kommer med matching av forsterker så er det et dilemma vi skal diskutere når jeg skal kjøpe inn forsterker=)

Kan legge til at høytaleren bør ha evne til å spille mellombass med litt trykk, siden det er hysterisk morsomt under film=) Det er ikke et must siden det hovedsaklig er en musikkhøytaler jeg er på utkikk etter, men det er en god bonus.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, bra.

Kan legge til at høytaleren bør ha evne til å spille mellombass med litt trykk, siden det er hysterisk morsomt under film=) Det er ikke et must siden det hovedsaklig er en musikkhøytaler jeg er på utkikk etter, men det er en god bonus.
    Da TROR jeg at antiloop sitt forslag med XTZ'ene er nyttig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg bare hatt et spanskrør jeg kunne gitt dere over tastaurfingrene med nå!

Nå er jeg bare mer forvirret en når jeg startet tråden

Har fått hendvendelser om B&W 803N, Focal Electra 1027 og Mirage OMD-28.

Alle tre virker som gode valg, og pene er dem og.

Det ligger flere HT fra Mirage ute på torget, samt Swans F2.2

Har og fått noen PM'er som ligner ene og alene på reklame, og det ser ut til at folk her inne "selger litt for hværandre":P Og til dere som anbefalt Dali, jeg vet dem er bra, men jeg vil ikke ha Dali.

Klipsch er ikke helt ute av bildet heller, er forsåvidt fornøyd med Klipsch sin lyd, men føler at jeg ønsker noe mer.

Har en kompiss som har XTZ, gode høytalere, og de har en modell som det følger aktivt delefilter med *kudos til XTZ for den*. Er det flere som mener at XTZ er på høyde med B&W/VA/Swans/osv?
    Jeg har hatt Focal Electra 946 og 1027 be og har B&W 803 N nå.Focalene ble brukt med en annen effektforsterker og kabler enn B&W-ene nå,samt Focalene ble brukt i et mye større rom med sub.Av disse 3 mener jeg at 1027 be er mest allround av de.Spesielt 803-ene er jo etter min mening sånn : løp og bytt cd hvis man prøver å spille en dårlig brent cd,for da låter det ræva og de låter himmelsk på skikkelige innspillinger.
    På Hifi huset i Bærum står det mange brukte 936 og 946,samt center og bak.Får sikkert et knakende godt kjøp der.Og de spiller HØYT (testet for gøy å brokoble Onkyo 905 på 946 og spilte 110 db målt 3,5 meter i fra,da var det helt rent,men turde ikke mer) og helt rått til film.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ligger ett par sonus faber cremona på hfs brukt nå. 32k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er slik det kan bli når man stiller et åpent spørsmål her på forumet.
    Men les litt mellom linjene, og husk alltid på hva du ønsker av høytalerene.

Om man skal nevne høytalere som er "de beste" så er det jo bra å forklare hvorfor man syns de er de beste og hvorfor man tror de passer trådstarter.

Retep forklarte hva han mente hans favoritter var gode til og hva han hørte av musikk på dem, Trådstarter har ikke mulighet for demo så det er viktig med informasjon om de høytalerene dere nevner.
    Er litt flau nå,men ærlighet varer lengst og var litt for rask til å skrive i stad.Jeg har ikke hørt Explorer,det var Ranger jeg mente,og Soundgarden sier jo selv at Ranger er litt utenfor de andre System Audio høyttalerene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Og så handler det om matching, en høytaler som er frisk i toppen bør ikke matches med forsterkeri som er likt tunet. Hegel og Quartet er ikke en god kombinasjon. Antal og Quaretet kan ikke sammenlignes, da desse to seriene er helt forskjellige, og spes så er de forskjellig tunet. Triangle bør matches med omhu, jeg liker spes godt. Sim Audio, Electrocompaniet pg Musical Fidelity på desse. Har dog ikke prøvt rør slik som mange andre Triangle eiere bruker.

Men heldigvis som både du og jeg poengterer, alle har forskjellig smak.
    Et viktig poeng. Jeg har sett en del tendenser til hva som blir matchet med rør og hva som typisk blir matchet med SS og klasse D-utstyr. Spesielt dette med rør viser seg å være ganske systematisk.

Her er frekvensresponsen på en høyttaler som er svært populær sammen med rør:

Her er en annen:

Og en til som nok kan ha fordel av rør:

Her er en som nesten utelukkende blir benyttet med rør:

Her er en som fungerer helt kanon på en nøytral solid state muskelbunt:

En annen typisk transistorvennlig høyttaler (avvikene fra 150-600 er av måleteknisk karakter):

Og en til (Måletekniske ting i bassområdet):

Det er ganske lett å se mønsteret. Høyttalere med små lokale avvik i mellomtonen som i den første gruppen låter som regel bedre på litt "softere" forsterkere. De liker simpelt hen ikke dynamikk i samme grad som de med resonansene under kontroll.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ok, bra.

Da TROR jeg at antiloop sitt forslag med XTZ'ene er nyttig.
    Jeg nå si jeg er litt overasket over at samme XTZ modellene bli annbefalt både de som har tenkt å bruke 8k på høytalere og de som har tenkt å bruke 30k.

Er XTZ fan selv, men når man snakker opp mot 30k er det da virkelig bedre alternativer!

Matching er viktig som nevnt, men jeg må jo si at etter å se di kurvene så lurer jeg på hvilke høytalere det kan være!
    Valget mitt utifra de grafene er ganske enkelt

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kanskje er enda mer interessant er hvilken høyttaler du ville likt å lytte til om du ikke ante hvordan de målte

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To av de grafene virker fristende for meg=)

Skal hive inn litt info for å se om det hjelper på, jeg ønsker en HT som funker best på en forsterker som ikke har for mye varmetap. Bare PC og TV har eleminert behovet for panelovner. Og det blir badestue når jeg guffer litt opp på reciver.

Og jeg liker detaljer i lyden, mye dynamik.

Ut fra erfaringer jeg har med venner og bekjente sine høytalere(CV, Dantax, Sony, Genexa osv) så vet jeg hværtfall hva jeg IKKE liker. Frekvenskurven skal helst være flat, og detaljene skal være med. Jeg har vært hos folk dær jeg har misstrivdes pga anlegget deres, klarer ikke helt å la vær å legge merke til mangler når jeg sitter dær. Og jeg hater når folk guffer opp på jallaanlegg og fyller rommet med drittlyd.
    Hjemme vil jeg ha lyd som jeg kan falle til ro med, som jeg ikke iriterer meg over selv om jeg spiller litt høyere. Jeg hører på alt fra Enja til LL Cool J til Testament.

Kan ikke si at jeg føler meg som en feinsmecher på lyd, bare det ikke hørest ut som et 5.1 system til 5000kr fra elkjøp.

Alt i alt, så tror jeg en klasse D forsterker passer meg best=)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig morsom post Snickers-is=)

Jeg skal gå inn i proffrållen som audiofil drøfter her8) (aka drite meg ut)
    PS. se for dere lit pål bang hansen stemme.

Den første grafen viser en høytaler jeg føler at jeg ville styrt unna.
    Ut fra grafen vil jeg og spå at den har samme kabinett for alle elementer.

Nr 2 viser mest sansynlig en mindre høytaler, det ser man på en tidlig roll-off. og med en delefrekvens der den store gropa ved 5000hz.

Nr 3 og 4 ser ut som store høytalere, men slike dips i frekvensgangen tilsier at de er billige eller gamle. Sikkert hornhøytalere siden det nevnes at de nesten utelukket brukes med rørforsterkere.

Nr 5, ser bra ut=)

Nr 6 og 7 er sikkert DIY prosjekter, siden jeg tviler for at en fabrikant har problemer med å få målt tingene sine=) Men begge to ser helt fabelaktige ut. Er det kansje noe fra eD?

[/PBH-voice]

Litt OT må man få bedrive, selv i sin egen tråd=)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nå si jeg er litt overasket over at samme XTZ modellene bli annbefalt både de som har tenkt å bruke 8k på høytalere og de som har tenkt å bruke 30k.

Er XTZ fan selv, men når man snakker opp mot 30k er det da virkelig bedre alternativer!

Matching er viktig som nevnt, men jeg må jo si at etter å se di kurvene så lurer jeg på hvilke høytalere det kan være!
    Valget mitt utifra de grafene er ganske enkelt
    Han nevnte jo selv B&W 683 som et alternativ som koster 1/3 av maks budsjett og XTZ 99.36 er i hvertfall ikke noe dårligere enn nevnte B&W modell.

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •