Subwoofer primært til musikk - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 75 av 75
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Gå på biblioteket og lån en innføringsbok i musikk...

Under 50 Hz finner du bare de 4-5 dypeste tonene til en kontrabass, kontrafagott o.l., pluss et par toner mer fra harpe eller orgel.

Har du hørt en kontrabass live?

En god høyttaler vil gjengi de dypere tonene med tilnærmet samme styrke som de høyere. At mange foretrekker kraftigere bassgjengivelse, betyr ikke at dette er "riktig" eller "naturlig".

Jeg skulle kanskje skrevet "akustisk musikk". Musikk som er basert på elektroniske bassriff kan bli noe annet.

Jeg tviler likevel på at informasjonen er så "vesentlig". Dette er jo musikk som er avhengig av, og følgelig ofte mikset for radiospilling, og da blir slike frekvenser lite verdt.
    Tror du selv bør se nærmere i en innføringsbok i musikk og kanskje en om instrumenter også. Den dypeste strengen på bla. Ak Bass, El Bass og Kontrabass ligger på 33hz. Og du sier at det er lite informasjon under 50hz i vanlig musikk? Det er nemlig ganske vanlig å bruke dyp "E" i bassfundamentet i nesten alle sjangre av musikk... For ikke å snakke om at det er ganske vanlig med 5 strengs basser i mye musikk også og da spiller det enda lavere... Veldig mange kirkeorgel klarer lett 15hz... Kanskje man ikke hører det, men jeg skal love deg at det er en grunn til at disse orglene kan spille så dypt. Det har en enorm effekt på publikum å kunne dundre med noe skikkelig saftige subsoniske toner som man kjenner i kroppen...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Host-hark-kremt

En normal 4 str EADG bass har laveste streng stemt til 41.20 Hz. En normal 5str; 30.87 Hz (B)

Frequencies

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Host-hark-kremt

En normal 4 str EADG bass har laveste streng stemt til 41.20 Hz. En normal 5str; 30.87 Hz (B)

Frequencies
    Sjekka akkurat dette nå og det er nok jeg som har blingsa noe vakent Burde igrunn visst dette lenge fra før av, men har ikke tenkt så mye på det.

Har selv spilt en god del bassgitar og har jobbet mye med både 4 og 5 strenger samt noe Kontrabass :P For å være pirkete så heter det H streng i Norge og ikke B som i mesteparten av verden :P

Men til Fahnsen: Dersom hele verden mot den "engelske metoden": Hvorfor oppgir man frekvensrespons på denne måten 20 - 140hz +/- 1db (Bare eks altså) dersom man skal ha enorm økning nedover i frekvens? Dette gjelder uansett land og merke... Poenget er jo å nivåregulere etter egen preferanse så skal subwooferen prøve å gi så mye som mulig uten å gjøre noe ut av seg

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Host-hark-kremt
    Frequencies

forøvrig en veldig fin liste

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden trådstarter primært er ute etter en musikksub, så kan jeg jo få bekrefte at Rythmik-subene spiller svært bra, jeg har en F15.

På platen Vince Benedittini meets Diana Krall ligger det en svak men svært dyp rumling i bakgrunnen, jeg er usikker på om denne stammer fra kontrabassen, slagverket eller hva, men den er hvertfall effektfult og gir opptaket en helt spesiell autensitet. Kan også nevne Pete Belasco - Deeper. Rythmik-en følger med helt til bunnen, tørt og artikulert.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1

Siden trådstarter primært er ute etter en musikksub, så kan jeg jo få bekrefte at Rythmik-subene spiller svært bra, jeg har en F15.

Kan også nevne Pete Belasco - Deeper. Rythmik-en følger med helt til bunnen, tørt og artikulert.
    Så langt har jeg tilgode å oppleve en pr. definisjon musikksub som har klart å gjengi Pete Belasco - Deeper.
    Imponerende......

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På platen Vince Benedittini meets Diana Krall ligger det en svak men svært dyp rumling i bakgrunnen, jeg er usikker på om denne stammer fra kontrabassen, slagverket eller hva, men den er hvertfall effektfult og gir opptaket en helt spesiell autensitet.
    En Spectrum analyse viser de første 30sek. fra spillelisten som kan lyttes til på Amazon. Spor 1 er nederst, med de påfølgende sporene oppover.
    Spor 3 og 8 er av samme låt, men spor 8 er RADIOversjonen. Tydelig å se hvordan radioversjoner mixes med kraftigere volum for å bli lagt merke til....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Så langt har jeg tilgode å oppleve en pr. definisjon musikksub som har klart å gjengi Pete Belasco - Deeper.
    Imponerende......
    Jeg tolker det slik at du er skeptisk...? Tja, du får ta deg en tur oppover dalen. Scrooge og mor10 var også her, og de ble vel, om jeg tolket det rett, imponert. Det er ikke noe problem å høre de "nederste" (du vet hvilken jeg mener) basstonene hvertfall.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tolker det slik at du er skeptisk...? Tja, du får ta deg en tur oppover dalen. Scrooge og mor10 var også her, og de ble vel, om jeg tolket det rett, imponert. Det er ikke noe problem å høre de "nederste" (du vet hvilken jeg mener) basstonene hvertfall.
    Skeptisk? Nei, det er heller de forvirrende begrepene "musikksub" og "filmsub" som folk henger på "feil" knagger som bør avvikles......

Pete Belasco - Deeper - er dyyyyp - og det er MUSIKK

Takker så mye for invitasjon - du får besøk - om ikke så lenge......

Inntil praktisk demo gjennomføres, får vi "tørrtrene" på låta Deeper med denne Spectrumanalysen

Låta har vært på Kringlyds demoskiver i flere år allerede

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skeptisk? Nei, det er heller de forvirrende begrepene "musikksub" og "filmsub" som folk henger på "feil" knagger som bør avvikles......

Pete Belasco - Deeper - er dyyyyp - og det er MUSIKK

Takker så mye for invitasjon - du får besøk - om ikke så lenge......

Inntil praktisk demo gjennomføres, får vi "tørrtrene" på låta Deeper med denne Spectrumanalysen

Låta har vært på Kringlyds demoskiver i flere år allerede

Du skal være hjertlig velkommen Det er selvsagt fra demoskiva jeg har plukket opp denne låta.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er en ganske merkelig påstand...

Flere britiske produsenter lager sub'er spesielt til musikkbruk, og ingen av dem anbefaler, meg bekjent, å bruke mer enn én sub. Derimot anbefaler de oftest å dele lavt (40 Hz eller lavere), slik at sub'en bare gjengir det sidehøyttalerne absolutt ikke fikser.
    Teoretisk sett, ved så lav deling, kan det fungere godt med en sub. Problemet er at de færreste høyttalere klarer nødvendig dynamikk under 80 Hz til å gjengi en god del musikk riktig. Hjelper ikke at høyttalerne spiller flatt ned til 40 Hz, om de ikke har kapasiteten til å henge med på de dynamiske "utladninger" som er til stede i mengder av musikk. Derfor deler man som regel høyere, som også gjør at høyttaler og forsterker spiller bedre i det registeret der det faktisk takler nødvendig dynamikk.

Og det er her to subber kommer inn. Ved f.eks 80 Hz deling er det utrolig mye enklere å få to subber til å fungere godt i rommet, og få nødvendig symmetri i lydbildet...

Og hva musikksub angår, er det kun et begrep som eksisterer på et relativt begrenset budsjett. Kommer vi opp på et rimelig kvalitetsnivå er det uansett de samme parametrene vi er ute etter. Nemlig å kunne gjengi materialet på skiva uten forvregning, uten farging og uten dynamisk kompresjon!

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I starten av tråden så jeg det var nevnt at det var bedre med 3 billige subber en 2 dyre. Min erfaring sålangt, da jeg vel og merke ikke har masse erfaring med multisub er at 1 dyr funker hos meg bedre enn 2 billige på alle områder. Hadde 2x12" portet typ 4000,- pr stk. og byttet ut med 1stk 10" aktiv og 1stk 10" slave i lukket kasse til 10000,- hadde en kjempe positiv erfaring med dette byttet. Mulig jeg ikke hadde stilt inn 12" ene til sitt fulle potensiale, men likevel angrer ikke på byttet.
    Når det kommer til musikk syns jeg 2 gode fronter med god matching av elektronikk ikke trenger sub for å spille helt rått. Føler masse av trykket i høytalerene forsvinner når sub kobles inn. Hvis jeg har fått med meg alt rett her i tråden så har trådstartet høytalere som rulle av på rundt 120hz, da blir vel utfordringen å finne en sub eller to som kan ta oppgaven på strak arm?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch

Mulig jeg ikke hadde stilt inn 12" ene til sitt fulle potensiale, men likevel angrer ikke på byttet. Når det kommer til musikk syns jeg 2 gode fronter med god matching av elektronikk ikke trenger sub for å spille helt rått. Føler masse av trykket i høytalerene forsvinner når sub kobles inn.
    Det er tydelig at du har opplevd et nesten "worst case" scenario med sub i ditt eget oppsett. Alle symptomene på "feil" i oppsettet nevnes, så en skikkelig kalibrering ville absolutt gitt et stikk motsatt resultat......

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset om Pete Belasco Flageborg. Deilig musikk.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydelig at du har opplevd et nesten "worst case" scenario med sub i ditt eget oppsett. Alle symptomene på "feil" i oppsettet nevnes, så en skikkelig kalibrering ville absolutt gitt et stikk motsatt resultat......
    Ikke sant, var redd for det. Men har ikke gitt opp multisub tanken, tross dårlig erfaring med det hittil. Når kinorommet endelig kommer på plass så blir det nok også en (rsw10d, rt-10d, r12d, pb13ultra eller en JLfathom 13") som blir med på moroa, men den tid den sorg.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •