Subwoofer primært til musikk - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 75
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Store orgler er umulig å reprodusere, både fordi de går ned under det hørbare, og fordi de lager kraftig lyd (eller vibrasjoner) helt ned.
    Enda mer - BS!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en opplevelse å lytte til innspillinger utført av folk som har greie på lyd.

eks. Lindberg Lyd - 2L - sin innspilling av denne:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et kalibrert system - er bl.a. dette kuttet en opplevelse - og det er fullfrekvent

YouTube - Bridge Over Troubled Water - The organ music from TROUBLED WATER (deUSYNLIGE)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Enda mer - BS!
    Jeg har hørt diverse demonstrasjoner av bassmegalomani gjennom de 35 årene som er gått siden jeg kjøpte mitt første anlegg. I mine ører høres det ikke ut som noe i nærheten av live musikk. Når jeg en sjelden gang har forvekslet et stereoanlegg med live musikk, har det uten unntak vært ganske beskjedne, nøytraltlydende anlegg.

At et hi-fi-anlegg kan forveksles med et kirkeorgel, kan man bare tro om man aldri har hørt et stort orgel i en katedral.

Jeg kan ha sterke meninger, men jeg forsøker alltid å begrunne dem, eller i det minste henvise til andre som har beskrevet lignende erfaringer. Hvorfor kan ikke du begrunne meningene dine?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen, hvor har du begrunnet det du skriver?
    Bortsett fra at du har gjengitt noen andre sitt syn på bruk av subwoofere? Det er veldig mange som anbefaler å bruke mange subber for å oppnå tilfredstillende resultater i bassområdet og det har ingen ting med at man ønsker urealistisk eller alt for kraftig bass.

Det har med nettopp det at man ønsker jevn bass, og kanskje ikke bare i den nederste oktaven, men mye lenger opp også. Dette er en metode som kan gi god bass i normale rom.

http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20100502/13680.pdf
    eller litt kort oppsumert i praksis:
    mehlau.net > audio > multisub

Sier ikke at den "engelske" metoden ikke kan gi ok resultater, jeg kjører i øyeblikket et slikt oppsett selv, men det er klart at det er langt fra optimalt og det bør gjøres elektronisk koreksjon på et slikt oppsett. Med flere subber gjerne 3 stk, kan man oppnå rimelig korrekt gjengivelse uten å involvere mange filtere som gir dårligere lyd.

Når man bruker 3 stk kan det godt være forskjellige subber, både i størrelse, design og plassering. Alt fordi man ønsker en jevn og realistisk kurve, ikke bass som låter som den er produsert av en kasse ved en gitt plassering.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. At et hi-fi-anlegg kan forveksles med et kirkeorgel, kan man bare tro om man aldri har hørt et stort orgel i en katedral.

2. Jeg kan ha sterke meninger, men jeg forsøker alltid å begrunne dem, eller i det minste henvise til andre som har beskrevet lignende erfaringer. Hvorfor kan ikke du begrunne meningene dine?
    1. Hvorfor tror du det?

2. Sterke meninger er noe helt annet enn praktisk erfaring, MEN det positive er at sterke meninger i mange tilfeller heldigvis er så provoserende at man bare må prøve "teoretiske" påstander i praksis.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom forresten på hva trådstarter egentlig spurte om her og dette blir helt of topic, min post særlig.

Håper trådstarter fikk noen svar i den retningen han ønsket, så kan jo heller de som har lyst åpne en ny tråd. "Enkelt subb vs multisubb (flere billige vs 1 dyr)"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter er kanskje mer interressert i gode råd for sitt oppsett enn denne krangelen jeg også har blitt en del av.

Hvor dypt går foreksempel frontene hans?

Vil delefrekvensen befinne seg over der hvor det er mulig å retningsbestemme bassen? (har nettopp hatt en seanse med et BOSE anlegg som det ikke var spes lett å plassere suben på. BOSE ble degradert til pc-speakers i helgen).

Jaja, det er sikkert flere gode spørsmål blandt debattantene.

Er det slik at eventuell sub må jobbe langt oppover i frekvensene, vil det være en god grunn til å vurdere 2 stk eller flere for å slippe vindskjev lyd som jeg erfarte med bose anlegget til bruttern i helga.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt diverse demonstrasjoner av bassmegalomani gjennom de 35 årene som er gått siden jeg kjøpte mitt første anlegg. I mine ører høres det ikke ut som noe i nærheten av live musikk. Når jeg en sjelden gang har forvekslet et stereoanlegg med live musikk, har det uten unntak vært ganske beskjedne, nøytraltlydende anlegg.

At et hi-fi-anlegg kan forveksles med et kirkeorgel, kan man bare tro om man aldri har hørt et stort orgel i en katedral.
    Subjektivt sett så tror jeg vil alle har veldig forskjellig oppfattning av lyd(subwooofer eller ikke). Noen har for lite bass og andre har for mye, så da blir det en evig debatt om hva som er mest korrekt, for enkelte musikktyper innholder frekvenser godt under 50hz. Hva dine erfaringer er dem siste 35årene er eller ikke, er ikke godt for oss å sette oss inn i. Angående kvalitet/pris/tilgjenglighet på subwoofere så har først dem 10 siste årene dem virkelig har blitt uviklet og benyttet i stor grad i hjemmet. Når det gjelder live musikk(med sub), så har jeg opplevd mye dårlig live som jeg ikke kunne tenke meg at mitt hi-fi anlegg skal låte. Så for meg er ikke live musikk et mål på hvordan det skal låte i hjemmet.

Om man ikke klarer å forveksle et hi-fi anlegg med et kirkeorgel så kan man tilnærme seg. Jeg er av den oppfattning at det er lettere å opp nå et mer realistisk inntrykk med subwoofere enn uten. Og ja, det kan bety at det ikke er realistisk, men kun at hjernen oppfatter dette som bedre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren

Trådstarter er kanskje mer interressert i gode råd for sitt oppsett enn denne krangelen jeg også har blitt en del av.
    Trådstarter skriver direkte i trådens emne at han må velge "en type" sub fordi han skal spille musikk......

Etter mye vranglære kan han faktisk ha blitt "overbevist" om at det er et skille mellom musikk og annen form for reproduksjon av lydinformasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på meg ut som om frontene det er snakk om ruller av allerede ved 120 hz dette er jo ganske høyt til sub å være. Dette legger jo endel føringer på valget av sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    Slik jeg har forstått det er det lettere å integrere flere suber med eksisterende anlegg enn en enkelt. (baset på veldig mange timer på diverse nettsider, men, jeg kan jo ta feil)
    Her mener jeg du tar feil! Det er vanskeligere å integrere flere suber, men får du det til så får du bass som er bedre integrert:wink: .

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Fahnsen, hvor har du begrunnet det du skriver?
    Har du lest det jeg har skrevet? Jeg argumenterer hele tiden, stiller spørsmål, og viser til alternative oppfatninger. Ikke bare mine egne, forutinntatte (noe som burde fremgå av at enkelte tillegger meg meninger jeg ikke har).

I klar motsetning til visse andre, som setter frem påstander, og svarer på kritiske spørsmål med skjellsord, og/eller lydeksempler de mener bekrefter deres sak (som om deres subjektive lytteopplevelser skulle være allmenngyldige).

Det er veldig mange som anbefaler å bruke mange subber for å oppnå tilfredstillende resultater i bassområdet
    Ja -- men hva er begrunnelsen?

Multi-sub-forkjemperne bruker teori som går over hodet på meg, og jeg må innrømme at de konkrete argumentene, hvis de finnes, ikke synker inn.

Alle påstander som settes frem i slike anbefalinger, motsies av andre med like stor ekspertise. Jeg mener altså at disse siste kan begrunne sine påstander bedre -- ikke bare med fysiske teorier og modeller, men også med konkrete fakta og praktiske tilpasninger.

Det første eksemplet ditt gjelder vel forresten "home theatre"-oppsett, og ikke stereo/musikk?

Og hva med at det er skrevet av representanter for en produsent av flere høyttalermerker (harman/kardon, JBL, Infinity)? GedLee er også en høyttalerprodusent, som man lett kan tiltro et ønske om å selge flere enheter.

Det har med nettopp det at man ønsker jevn bass, og kanskje ikke bare i den nederste oktaven, men mye lenger opp også. Dette er en metode som kan gi god bass i normale rom.
    [...]
    Sier ikke at den "engelske" metoden ikke kan gi ok resultater, jeg kjører i øyeblikket et slikt oppsett selv, men det er klart at det er langt fra optimalt og det bør gjøres elektronisk koreksjon på et slikt oppsett.
    Igjen en påstand som motsies av andre. Forkjempere for den "engelske" metoden er ofte ganske negative til elektronisk romkorreksjon.

Det du viser til er altså påstander som motsies (ofte svært heftig) av andre -- og ofte av folk som ikke har økonomisk vinning av de rådene de gir. Disse argumenterer ikke med teoretisk fysikk, men med praktisk informasjon -- f.eks. hvilken dypbassinformasjon som faktisk finnes på normale musikkinnspillinger, og hvordan denne rent faktisk gjengis i en normal lyttesituasjon (ikke i en teoretisk simulering eller et ideelt lytterom).

Som sagt har jeg til gode å høre et multi-sub-oppsett jeg synes lyder realistisk. Mer omfattende opplegg har vært tilpasset større lokaler, og jeg kan vanskelig se at disse har vært relevante for en vanlig leilighet. I et vanlig hjem har jeg bare hørt to subber (eieren, som er alvorlig audiofil hadde en tredje sub, men den var ikke koblet til anlegget). Dette opplegget hørtes ille ut i mine ører, selv om andre tilstedeværende hadde motsatt oppfatning.

Men jeg er den første til å innrømme at mine egne lytteerfaringer hverken er mer eller mindre relevante, enn Flageborgs subjektive erfaringer. Jeg tror ikke at mine opplevelser er allmenngyldige, og at motstanderne vil bli omvendt bare de åpner ørene og hører det jeg selv hører...

For å gjøre det enkelt og konkret, og forhåpentligvis mulig å svare på for de som mener at de har forstått dette:

Hvis mitt 2.1 AVI-anlegg gir en noenlunde flat frekvensgang målt fra lytteposisjon -- hva er det jeg kan oppnå ved å bruke feriebudsjettet på flere sub'er? Annet enn å øke lydtrykket i de lavere frekvensene?

Om målet er -- slik det kan virke på harman/kardon-fyrenes artikkel -- jevn bass i hele rommet (rett meg gjerne om jeg har misforstått), er vel det ganske uinteressant, så lenge musikkopplevelsen er avhengig av et stereoperspektiv jeg bare vil få innenfor et lite område?

Som sagt sier ikke teoriene til multi-sub-forkjemperne meg stort. Men jeg tror at folk som har forstått prinsippene -- her som på andre fagområder -- er istand til å forklare dem, og de praktiske følgene de har, på en enkel måte. Så bare kom igjen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ditt AVI 2.1 system gir tilfredsstillende frekvensrespons og dynamikk i de nedre oktaver trenger du ikke å gjøre en shit! Det som er problemet er at 98% av oss har svært ujevn bassrespons da utstyret er designet for å være linært og rommene våre er ikke det.

1.
    GedLee selger for øyeblikket ikke subwoofere og oppfordrer stort sett til å bygge selv.
    2. Det første eksempelet gjelder ikke bare home theatre nei, regner med at du leste kun det øverste som sier at introduksjonen av hjemmekinoer og multikanals lyd endret kravene vi har til bassgjengivelse både i volum og dybde men også fordi lyden skal tilfredstille flere lyttere i forskjellige posisjon.
    3. At dette motsies ofte er et lite gyldig argument spør du meg, dette er fysiske lover som kan vitenskapelig bevises.
    4. Hele poenget er at høyttalerne dine når du hører på stereo må stå oppstilt på en bestemt måte for å gi deg det riktige stereoperspektivet. Dermed er det ønskelig å fordele oppgaven med å gjengi bass til dedikerte basshøyttalere som er bedre plassert og gjengir dette mer realistisk enn vanlige fronter klarer. Dette gjør du allerede i ditt 2.1 oppsett, men med flere subber er det mulig å fremskaffe en veldig flat og korrekt kurve uten å jukse for mye med EQ. At du ikke har disse problemene er jo hyggelig, men så heldig er ikke de fleste. Kan du poste noe målinger av responsen i ditt system? Ikke alt for glattet.
    5. Jeg kan ikke forestille meg at du ikke ser den praktiske anvendelsen av dette om du leser link nr to og ser på grafene som er postet?

Igjen, har du en lyd du er fornøyd med, eller er sikker på at den ikke kan bli enda bedre så er du jo i havn. Grattis
    Jeg har lest det du skriver, men det er jo bare henvist til egne erfaringer, så det er lite å ta tak i for videre diskusjon der. Det blir ditt ord mot noen andres.

Du vet sikkert at jeg selv har et anlegg fra AVI og verdsetter nøytral og realistisk gjengivelse. Multisub filosofi har ingen ting med favorisering av enkelte typer musikk eller forsterkninger i bassen å gjøre. Det har med det stikk motsatte å gjøre, å lage bass som ikke blir forstyrret av egenlyden i rommet eller den enkelte subs styrker/mangler.

Jeg sier ikke at det er bare multisub som fungerer, men for veldig mange vil flere godt plaserte subwoofere gi bedre ytelse enn bare en sub. Thats it! Jeg kjører selv et AVI oppsett med en enkelt sub som deg, men rommet mitt gjør at bassen ikke sitter som den skal
    Så kan man jo nevne ulemper også med multisub oppsett også: hvor flott er det å ha usymetrisk plasserte subber plassert rundt omkring i stuen sin? Hvor vanskelig/lett er det å kalibrere dette for den vanlige entusiast? Pris? osv osv. Det finnes gode argumenter til å la det bli med en sub og foreløpig er disse i overvekt hos meg... Men best mulig bass er ikke grunnen til at jeg bare har én.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bare svare for det jeg har av erfaring med små satelitter og sub.
    De oppsettene jeg har vært borti har frontene vært relativt bassfattige. (Opus3 capella, MS 3,10 og nå sist bose cinemate)
    Med en sub har jeg alltid valgt å plassere denne på midtlinjen mellom høyre og venstre kanal for å unngå at jeg hører hvor suben står.
    Dette er ikke alltid mulig, da mener jeg at sub nr 2 har en misjon når jeg plasserer en ved (under) hver front.
    Dette er min subjektive erfaring, og er sikkert dementerbar fra andres synspunkt.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har iallefall til gode å høre så kjapp, tørr og fin bass som Focal sine subere. Da var det 2 stk i oppsettet, og det spilte kremen av kremen spør du(dere) meg :-) Kanskje disse er verdt en titt? Ikke koster de skjorta heller. Serien heter forresten Chorus.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min betraktning er at du kan få samme volum som et kirkeorgel hjemme i egen stue, dette er bare et spørsmål om watt og membranareal.

Det å gjenskape illusjonen at du sitter i katedralen og hører orgelet har jeg til nå ikke opplevd.

Setter jeg på "Blå koral" så hører man selvsagt at dette er et orgel i en kirke. Du får en formening om størrelsen på rommet og fanger opp lyder som sier noe om at det er en vei i nærheten osv.

Tar jeg turen nedom domkirken og hører Andrew Wilder spille, så innser man at det er langt fram til at et hifianlegg kan gjenskape virkeligheten.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. I klar motsetning til visse andre, som setter frem påstander, og svarer på kritiske spørsmål med skjellsord, og/eller lydeksempler de mener bekrefter deres sak (som om deres subjektive lytteopplevelser skulle være allmenngyldige).

2. Multi-sub-forkjemperne bruker teori som går over hodet på meg, og jeg må innrømme at de konkrete argumentene, hvis de finnes, ikke synker inn.

3. Disse argumenterer ikke med teoretisk fysikk, men med praktisk informasjon -- f.eks. hvilken dypbassinformasjon som faktisk finnes på normale musikkinnspillinger, og hvordan denne rent faktisk gjengis i en normal lyttesituasjon.

4. Men jeg er den første til å innrømme at mine egne lytteerfaringer hverken er mer eller mindre relevante, enn Flageborgs subjektive erfaringer.

5. hva er det jeg kan oppnå ved å bruke feriebudsjettet på flere sub'er? Annet enn å øke lydtrykket i de lavere frekvensene?

6. jevn bass i hele rommet (rett meg gjerne om jeg har misforstått), er vel det ganske uinteressant, så lenge musikkopplevelsen er avhengig av et stereoperspektiv jeg bare vil få innenfor et lite område?

7. Som sagt sier ikke teoriene til multi-sub-forkjemperne meg stort. Men jeg tror at folk som har forstått prinsippene -- her som på andre fagområder -- er istand til å forklare dem, og de praktiske følgene de har, på en enkel måte. Så bare kom igjen.
    1. Hvilke subjektive lytteopplevelser benyttes som referanse?

2. Det kommer med praktisk erfaring......som er mye enklere å forstå.

3. Har du noen eksempler?

4. Hvilke subjektive erfaringer?

5. Du har virkelig ikke skjønt det......

6. Se pkt. 5

7. Hvorfor melder du deg ikke på et "substackingskurs" ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå på biblioteket og lån en innføringsbok i musikk...

Under 50 Hz finner du bare de 4-5 dypeste tonene til en kontrabass, kontrafagott o.l., pluss et par toner mer fra harpe eller orgel.

Har du hørt en kontrabass live?

En god høyttaler vil gjengi de dypere tonene med tilnærmet samme styrke som de høyere. At mange foretrekker kraftigere bassgjengivelse, betyr ikke at dette er "riktig" eller "naturlig".

Jeg skulle kanskje skrevet "akustisk musikk". Musikk som er basert på elektroniske bassriff kan bli noe annet.

Jeg tviler likevel på at informasjonen er så "vesentlig". Dette er jo musikk som er avhengig av, og følgelig ofte mikset for radiospilling, og da blir slike frekvenser lite verdt.
    Jeg har ikke hørt kontrabass live, men jeg skrev innlegget før jeg visste at du mente akustisk musikk.

Ekte live kan vel egentlig bare bli "unplugged". Så snart et instrument er koblet til en mikrofon og forsterker så blir jo lyden påvirket av den som justerer på anlegget. Og ikke all musikk kan spilles "unplugged" med heldig resultat. Så hva er da korrekt gjengivelse når live blir avhengig av den som sitter ved spakene?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mer i bassregionen enn kun musikk. Her finnes det også rominformasjon, dette kan være impulser fra instrumenter som reflekteres i vegger, tak og gulv. Denne lyden er viktig for å tolke størrelsen på rommet opptaket gjøres i.

Det er derfor litt for enkelt å kun se på frekvensområdet til et gitt instrument.

Denne boka inneholder mer informasjon om temaet:

Get Better Sound

--

se også her:

The track "Always" features Rankin solo, accompanying himself with only snaps and hand claps. Playing this track on my regular system put Rankin in my living room...turning on the F12SE put me in Studio A. What was going on here? Even though he doesn't produce any bass content himself, low frequency energy is generated by sounds reflecting around the large space. The Rythmik made this low-frequency content audible, where it provides our brain with spatial cues that help suspend disbelief. The effect is subtle but unmistakable, and is only something I've heard with very, very good subwoofers.
    Rythmik Audio F12SE Subwoofer These guys are indeed on to something. Review By Clarke Robinson

--

og her:

You'll notice that I opened this article by mentioning that I added a PAIR of subwoofers to my system. Unless you're one of those historical performance fetishists who play only mono recordings, two subwoofers will always outperform one, especially with classical music recorded in large acoustic venues such as concert halls or opera houses. Why? When we listen to live music, our perceptions of the volume and dimensions of the performance space are derived from the complex pattern of reflections and reverberations within that space. Because we have two ears, we rely on differences perceived by the left and right ears to make sense of what we hear, especially in the lower frequencies. A well-produced stereo recording will preserve those psycho acoustic cues that allow us to perceive the volume (as in spatial dimensions, not loudness) of the original recording venue.

Now, if we "mono" all the low frequency energy of such a recording by re-routing the left and right bass to a single subwoofer, we destroy most of those precious psycho acoustic cues: at some frequencies the left and right channel bass signals will add together and reinforce each other, while at other frequencies they will cancel each other; in all cases the mono subwoofer will be playing a signal that IS NOT IN THE ORIGINAL RECORDING. In contrast, by using a dedicated subwoofer for each stereo channel, we can preserve and enhance those cues.
    The Audio File: The Low Down

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •