Subwoofer primært til musikk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 75
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er i grunnen rimelig meningsløst og lete etter en sub til musikbruk. Løsningen er flere suber. Det er det eneste som kan gi jevn bassrespons. Og mest sansynlig er det bedre med f.eks tre rimelige suber enn to dyre. Selvsagt må de holde et visst kvalitesnivå.
    Det er en ganske merkelig påstand...

Flere britiske produsenter lager sub'er spesielt til musikkbruk, og ingen av dem anbefaler, meg bekjent, å bruke mer enn én sub. Derimot anbefaler de oftest å dele lavt (40 Hz eller lavere), slik at sub'en bare gjengir det sidehøyttalerne absolutt ikke fikser.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Det er i grunnen rimelig meningsløst og lete etter en sub til musikbruk. Løsningen er flere suber. Det er det eneste som kan gi jevn bassrespons. Og mest sansynlig er det bedre med f.eks tre rimelige suber enn to dyre. Selvsagt må de holde et visst kvalitesnivå.
    Innertier !

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

1. Det er en ganske merkelig påstand...

2. Flere britiske produsenter lager sub'er spesielt til musikkbruk, og ingen av dem anbefaler, meg bekjent, å bruke mer enn én sub. Derimot anbefaler de oftest å dele lavt (40 Hz eller lavere), slik at sub'en bare gjengir det sidehøyttalerne absolutt ikke fikser.
    1. Det er en helt korrekt påstand.......

2. Det er vel snart på tide at flere britiske produsenter(og andre sub-produsenter) tar en Bondevik......enten den er RØD eller BLÅ

Welcome to the REAL world

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Det er en helt korrekt påstand.......

2. Det er vel snart på tide at flere britiske produsenter(og andre sub-produsenter) tar en Bondevik...
    Påstander uten begrunnelse er null verdt.

Den "engelske" innfallsvinkelen kan kort oppsummeres slik:

a) musikkopptak inneholder svært lite lyd under ca 50 Hz -- rett og slett fordi veldig få instrumenter går så dypt. Den dypbassen som finnes i musikkopptak, er sjelden særlig sterk.

b) korrekt gjengivelse av musikk tilsier en flat frekvenskurve. Subwoofere forsterker gjerne bassen, slik at den naturlige frekvenskurven ødelegges.

c) rommet vil ofte forsterke bassen, så det er et større problem med for mye bass enn for lite.

Det eneste "motargumentet" jeg har sett, er at menneskets hørsel er svakere for de lavere frekvensene, og at et musikkanlegg derfor bør forsterke bassen. Men dette er jo meningsløst, all den stund denne hørselskarakteristikken vil gjelde kilden, i like stor grad som opptaket.

At mange liker kraftig basslyd, betyr ikke at dette er riktig eller ønskelig, om man snakker om hi-fi -- altså mest mulig "naturtro" musikkgjengivelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bestilt

Takk for tips,
    Som sagt leverer tilbake det elendige bose systemet.
    Har nå bestilt følgende:
    XTZ 99 W10.16 sort Matt 10" | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    og
    Dynavoice Comet 2 pk. Hvite Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Greia er at ting må være hvitt !!
    Derfor må jeg bare finne en god løsning på å få lakkert sub´n hvit!
    Har tatt en rå gjangs og bare bestilt dette.
    Håper det blir bra!
    Dette er jo i fin stua da, når det er snakk om goooood rommet, så blir utstyret noe helt annet !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hm...

detta kom i feil innlegg !!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

Nei det gjorde det vel ikke.
    Hva skal man si, rødvina har skylda

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestillinger i rødvinsrus? Skummelt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemstillingen er vel like mye hvorvidt man skal bruke sub'er til å spille lavere frekvenser enn det frontene klarer eller om man (også) skal bruke sub'er til å oppnå en jevnere frekvensrespons... Ser helt klart nytten av sistnevnte.

a) musikkopptak inneholder svært lite lyd under ca 50 Hz -- rett og slett fordi veldig få instrumenter går så dypt. Den dypbassen som finnes i musikkopptak, er sjelden særlig sterk.
    Er dette virkelig tilfelle? Jeg gjorde et kjapt søk og det er flere instrumenter som går dypere enn 50Hz, f.eks.:

What is the lowest note on the piano?

On most all pianos it an A often referred to as A0. It vibrates at approximately 27.5 Hz and this note was chosen because the fundamental tone becomes so weak that the average human ear will find it hard to differentiate between notes going lower than this.

Some exceptions to this note being the lowest are some models of concert grands such as the Bosendorfer which have extra notes in the bass with the keys being colored in reverse or having a cover over them. These pianos have extra long bass strings that allow them to project a stronger fundamental tone that can be distinguished from each other.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Er dette virkelig tilfelle? Jeg gjorde et kjapt søk og det er flere instrumenter som går dypere enn 50Hz, f.eks.:
    Noen få instrumenter går helt ned mot grensen for det hørbare (kirkeorgel, harpe, flygel, bassblåsere). Det betyr imidlertid ikke at disse dypeste tonene brukes særlig mye i vanlig musikk (det er bare å sjekke et noteark, eller se hvor pianisten har venstrehånden).

De dype tonene fra musikkinstrumenter er heller ikke drønnende kraftige.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kaller "vanlig" musikk er ikke pop, rnb, hip-hop? Nesten all min musikk inneholder vesentlig informasjon ved 30hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy

Nei, dette er "sannheter" som ble utviklet i vinylens barndom pga. platespillerens begrensede frekvensområde.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstander uten begrunnelse er null verdt.

Den "engelske" innfallsvinkelen kan kort oppsummeres slik:

Jeg bare lurer på om kanskje bassen i utgangspunktet er kraftig, men ikke høres sånn ut pga høyttalernes begrensninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, dette er "sannheter" som ble utviklet i vinylens barndom pga. platespillerens begrensede frekvensområde.
    Gå på biblioteket og lån en innføringsbok i musikk...

Under 50 Hz finner du bare de 4-5 dypeste tonene til en kontrabass, kontrafagott o.l., pluss et par toner mer fra harpe eller orgel.

Sitat Opprinnelig postet av gurba
    Jeg bare lurer på om kanskje bassen i utgangspunktet er kraftig, men ikke høres sånn ut pga høyttalernes begrensninger?
    Har du hørt en kontrabass live?

En god høyttaler vil gjengi de dypere tonene med tilnærmet samme styrke som de høyere. At mange foretrekker kraftigere bassgjengivelse, betyr ikke at dette er "riktig" eller "naturlig".

Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Det du kaller "vanlig" musikk er ikke pop, rnb, hip-hop? Nesten all min musikk inneholder vesentlig informasjon ved 30hz.
    Jeg skulle kanskje skrevet "akustisk musikk". Musikk som er basert på elektroniske bassriff kan bli noe annet.

Jeg tviler likevel på at informasjonen er så "vesentlig". Dette er jo musikk som er avhengig av, og følgelig ofte mikset for radiospilling, og da blir slike frekvenser lite verdt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mange sterke meninger - hehe.... Da kan det kan hende passe med enda en, da? - nemlig min.

Jeg har sub i to av anleggene mine - en sub i mitt anlegg nr. 2 i signaturen min, og en sub i et lite anlegg nr. 3 på et PCromm - det er ikke plass nok i signaturfeltet til å lure inn en aldri liten beskrivelse av dette siste anlegget.

Nok om det - tanken den gangen jeg kjøpte sub, var at jeg alltids kunne skru dem av når jeg spilte musikk og ellers ikke hadde bruk for dem - men faktum er at subene mine står på hele tiden. Til musikk, til radiolytting, til Dagsrevyen - ja uansett hva jeg hører på, blir lyden bedre med sub enn uten sub. Selv om det er bare én sub i hvert av anleggene.

Begge subene mine er innstilt på både lav delefrekvens og på et lavt nivå. Det er så lavt at dersom jeg slår av effekttrinet som driver fronthøyttalerne, og bare spiller med sub, er det nesten ikke mulig å høre subene mine. Man skulle tro at det sånn sett var bortkastede penger med sub, men subene har kommet for å bli - det er det ingen tvil om. Uten sub, er det lett å høre at det er noe som mangler.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at det kan være et poeng med sub til musikk og jeg vil ikke ekskludere med tanke på musikktyper. For min del synes jeg det er moro å kjenne/høre de nederste tonene, når de forekommer. Orgel entusiaster bygger seg gjerne hornkonstruksjoner i underetsjen for "å få med seg alt"

Ideelt sett mener jeg at hifianlegget bør kunne gjengi musikken i sitt fulle potensiale, jeg har ikke et slikt anlegg pr. i dag men det er absolutt målet (dog antagelig umulig, alltid kompromisser)

Slik jeg har forstått det er det lettere å integrere flere suber med eksisterende anlegg enn en enkelt. (baset på veldig mange timer på diverse nettsider, men, jeg kan jo ta feil)

Å si at moderne musikk er mastret kun for radio og således er de lavere frekvenser uvesentlige mener jeg vitner om konservativisme og liten forståelse for det brede spekteret av produsenter og artister der ute.
    Ja, noe er mastret for radiospilling og egner seg i mindre grad for hifianlegget men det betyr ikke at det ikke finnes musikk av høy kvalitet der ute som ikke er laget(utelukkende) på akustiske instrumenter, som fortjener å spilles på et ordentlig anlegg. (og får et meget fortjent løft fra bilanlegget/tivoliradioen)

Det blir litt som om:
    "Personlig hører jeg bare på musikk som er med "basis" instrumentene gråstein og hule trestammer og mener all musikk basert på "moderne" instrumenter laget av metall og som til og med (gud forby) er avhengige av strøm, kun egner seg gjengitt i mono og kun innenfor gitte frekvenser."

No Hard Feelings.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Begge subene mine er innstilt på både lav delefrekvens og på et lavt nivå. Det er så lavt at dersom jeg slår av effekttrinet som driver fronthøyttalerne, og bare spiller med sub, er det nesten ikke mulig å høre subene mine. Man skulle tro at det sånn sett var bortkastede penger med sub, men subene har kommet for å bli - det er det ingen tvil om. Uten sub, er det lett å høre at det er noe som mangler.
    Det er den engelske tilnærmingsmåten... Ganske forskjellig fra det som kanskje kan kalles den amerikanske, med kraftig forsterkning av bassområdet, høyt opp i registeret.

Jeg må si, at ikke bare mine egne lyttefaringer, men også alt jeg har lest om saken siden jeg begynte å interessere meg for dette, tilsier at det er den engelske metoden -- og bare den -- som gir realistisk lyd. Pluss at jeg har forstått at den motviljen mot subber enkelte hi-fi-entusiaster (og, overraskende nok, selgere) viser, skyldes at de bare kjenner den amerikanske metoden.

Merker meg at tilhengerne av denne ytterligheten fortsatt ikke har lagt frem et eneste argument for sitt syn.

Som vanlig oppfordrer jeg alle som har interesse for noe, til ikke bare å søke bekreftelse på det de mener fra før av, men skaffe seg bredere kunnskap og sette sine egne meninger og erfaringer på prøve.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    Orgel entusiaster bygger seg gjerne hornkonstruksjoner i underetsjen for "å få med seg alt"
    Store orgler er umulig å reprodusere, både fordi de går ned under det hørbare, og fordi de lager kraftig lyd (eller vibrasjoner) helt ned.

Jeg tror at musikere og produsenter tar et visst hensyn til dette -- flere av de orgelinnspillingene jeg har, er gjort med små orgeler i små kirker. Gigantomanien er nok litt på retur her også.

Å si at moderne musikk er mastret kun for radio og således er de lavere frekvenser uvesentlige mener jeg vitner om konservativisme og liten forståelse for det brede spekteret av produsenter og artister der ute.
    Det ble jo nettopp nevnt eksempler på genre som spilles på radio (og på billige MP3-spillere). Kommentaren min var ikke generell, men gjaldt disse eksemplene. Jeg tilhører forøvrig ikke dem som mener at "radio/MP3-vennlig" produksjon er Djevelens verk -- for meg virker det som en fornuftig tilpasning til realitetene.

Personlig hører jeg på nær sagt allslags musikk, fra middelalder via barokk til primitive opptak av folkemusikk, filmmusikk og rock i de fleste avskygninger og alle tenkelige innspillingskvaliteter. Jeg har til og med en del musikk med dyp synthbass...

Det er nettopp derfor jeg ønsker et anlegg som gjengir musikken nøytralt, og ikke favoriserer enkelte musikktyper eller frekvensområder.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gå på biblioteket og lån en innføringsbok i musikk...
    Det er da mye enklere å praktisere musikk. Teoretikere er bare hemmende for utviklingen av lydopplevelsen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg må si, at ikke bare mine egne lyttefaringer, men også alt jeg har lest om saken siden jeg begynte å interessere meg for dette, tilsier at det er den engelske metoden -- og bare den -- som gir realistisk lyd.
    For å sitere Penn & Teller - BullShit !

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •