Stativ HT bedre enn gulvstående i mange tilfeller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har vært og handlet meg B&W DM685 i dag, så godt som ubrukt og ikke ordentlig innspilt enda.
    Med det formål og bruke de som bakHT så
    satte jeg de oppå storebror 684 som er fronter hjemme og koblet 685 til som fronter med bi amping for og spille de ordentlig inn og satte på en cd i stereo uten sub, og her kom overraskelsen: de låter jo om ikke bedre så ikke noe dårligere enn 684 hvertfall!Syns faktisk det er litt mer bass i 685 også! Mulig det kan være litt placebo effekt over at noe nytt har kommet i hus eller at kansje forsterkeren trives bedre med disse enn 684(en v1800). Det er kansje flere faktorer som spiller inn, men førsteinntrykket er at disse spiller like godt som mine innspilte 684. Kansje det ender opp med 2 par 685 her i huset etterhvert

Må nok testes ordentlig seinere når 685 er skikkelig innspilt og uten kone og unge i hus.
    Men er det flere som syns de kjenenr seg igjen her?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Har vært og handlet meg B&W DM685 i dag, så godt som ubrukt og ikke ordentlig innspilt enda.
    Med det formål og bruke de som bakHT så
    satte jeg de oppå storebror 684 som er fronter hjemme og koblet 685 til som fronter med bi amping for og spille de ordentlig inn og satte på en cd i stereo uten sub, og her kom overraskelsen: de låter jo om ikke bedre så ikke noe dårligere enn 684 hvertfall!Syns faktisk det er litt mer bass i 685 også! Mulig det kan være litt placebo effekt over at noe nytt har kommet i hus eller at kansje forsterkeren trives bedre med disse enn 684(en v1800). Det er kansje flere faktorer som spiller inn, men førsteinntrykket er at disse spiller like godt som mine innspilte 684. Kansje det ender opp med 2 par 685 her i huset etterhvert

Må nok testes ordentlig seinere når 685 er skikkelig innspilt og uten kone og unge i hus.
    Men er det flere som syns de kjenenr seg igjen her?
    kjenner meg igjen, hadde B&W 603 før, nå har jeg CM1 og 685, det er mer bass og jevnt over bedre lyd i småtassene :-) (store høyttalere feilplassert i små rom er ikke alltid bra, kosta meg noen tusen kroner i kjøp og salg av div. høyttalere før det gikk opp for meg at størst ikke nødvendigvis er best:-) )

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dett har vært diskutert mange ganger her og kunklusjonen er som oftest at små høyttalere er bedre i små rom. Det finnes selvfølgelig hederlige unntak, men det har gjerne kommet fram at rommet har blir akustisk behandlet for å få det bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stua de står i er vel ca 4x3m og høyttalerne står langs veggen som er 3 m bred.
    Må nok få spilt de inn og testet det ordentlig.
    Har sett litt rundt på forumet her og det virker som det er mange som har fått samme aha opplevelsen som meg ja...kansje jeg må prøve og plassere fronter annerledes og høre hvordan det blir da.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de vil låte dårligere når man skrur opp volumet en god del

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo hende blackkoz,har ikke spilt over middels enda siden de ikke er helt innspilte.Men det kommer så fort som mulig

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Tror de vil låte dårligere når man skrur opp volumet en god del
    Hvorfor skulle de det? Det er nok heller forsterkeren som setter begrensninger på det området.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You bet!

Jeg står bak min egen uttalelse om at hvis jeg kunne velge mellom B&W 800D og mine 805S uten å tenke på økonomi så ville jeg fremdeles valgt 805S i mitt nåværende rom!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok riktig at rommet spiller inn en del.kansje jeg har ett stativ rom?:???:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at størrelsen på høyttaleren bør stå i stil med størrelsen på rommet. Men når man får bedre (les mer) bass med mindre høyttalere, er ofte årsaken at mange høyttalerprodusenter lager stativhøyttalerne med litt ekstra output i øvre bassområdet, rett og slett for å maskere at den ruller av tidlig, og lure øret/hjernen vår til å tro at den spiller dypere enn den egentlig gjør.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man ser mange tendenser til anskaffelse av de største høyttalere man kan få for pengene man vil bruke da dette resulterer i større harry-faktor, men det er sjeldent noen faktisk innrømmer at mindre modeller spiller mye bedre.
    Dette er helt normalt dog, en høyttaler er bygget for å spille i et rom av en vis størrelse, og lyden avhenger av plasering, rommets størrelse og dempning, og forsterkerens evne til å drive høyttaleren. Jeg har selv hatt 2 sett høyttalere fra samme serie med helt samme enheter og delefiltre, men med forskjellig størrelse kabinett, og de mindste blåste de store av banen.

(Jeg var nede i HifiKlubbens lytterom på Grensen her forleden, der stod et sett B&W DM9 (tror jeg de heter, koster 20K), og det var en gedigen nedtur da.
    Denons integrerte forsterker var virkelig bra, og kunne spille høyt med disse høyttalere, men lyden var elendig. Overhodet ingen perspektiv, ingen holografi, alt lå i ét horisontalt plan, lyden kom overhodet ikke fri fra høyttalerne.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt mer nøye testing med junior sovende ute så har jeg vel funnet ut at det stemmer nok litt det niels nielsen sier,at de er laget med litt mer punch lenger opp i registeret og mindre i bunn da det klart høres at 684 har mer pulver i kjelleren enn 685 har.For meg virker det også som om mellomtonen er litt mer definert på 684?kan det ha noe og gjøre med at 684 har ett eget element til for bass og ikke 685 eller er det noe jeg kan innbille meg for det er jo samme elementer i disse HT`ene.

Men uansett, 685 er en veldig god høyttaler i mine ører og kommer nok til og bli satt som fronter av og til for og vises fram både til andre og meg selv

Og frua ble glad da jeg satte de bak istedenfor oppå 684`ene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •