Avstand mellom 2 subber. HJELP anyone??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand mellom 2 subber. HJELP anyone??

Jeg har et delikat problem, har kjøpt 2 nye subber som er på vei. Er klar over at jeg har liten plass mellom dem. ca 1,5meter som er maks. Vil dette skape problemer for meg? noen erfaringer??

subbene er av typen xtz w12s (1 høyre og 1 venstre).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan gjerne sette de på hverandre hvis det er det beste. Skal ikke være noe problem med den avstanden. Men om det er beste plassering, det er noe du må prøve deg frem til.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får bare være nøye med å kalibrere de skikkelig så går det nok greit. Det er under 2 meter mellom mine sub'er óg og det går fint.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexhighdef

Er klar over at jeg har liten plass mellom dem. ca 1,5meter som er maks. Vil dette skape problemer for meg? noen erfaringer??
    Flere subber bør stå nærmest mulig hverandre, hvis man ikke prioriterer symmetrisk plassering, som er en større utfordring.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Flere subber bør stå nærmest mulig hverandre, hvis man ikke prioriterer symmetrisk plassering, som er en større utfordring.

Grimstad har også satt det opp slik og det er sikkert du som har gjort det.De skryter jo veldig av deg,så du har uten tvil mer peiling enn meg,men for meg virker det oppsettet der helt ulogisk.Må vel høre bassen noe veldig til venstre i forhold til høyre på musikk vel ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass er vel ikke retningsbestemt, er det vel?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexhighdef
    Jeg har et delikat problem, har kjøpt 2 nye subber som er på vei. Er klar over at jeg har liten plass mellom dem. ca 1,5meter som er maks. Vil dette skape problemer for meg? noen erfaringer??

subbene er av typen xtz w12s (1 høyre og 1 venstre).
    Jeg har også to suber på vei, avstanden mellom dem vil bli ca. 1,5 meter, og jeg er overhodet ikke bekymret. Hvilke problemer er du redd for?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kiriev
    Du må så laft som 80hz før bassen blir vanslig og høre hvor kommer fra.
    Selv mener jeg den grensen ligger på 60hz.

Det kommer også mye ann på hvordan subene er konstruert...
    Eksempelvis... nedover rettet elemet er en fin ting for de som vil ha en bass som har god spredning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for mange fine svar 8)

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg har også to suber på vei, avstanden mellom dem vil bli ca. 1,5 meter, og jeg er overhodet ikke bekymret. Hvilke problemer er du redd for?
    jeg er vell egentlig ikke redd for noe, men var bare litt usikker på om det kunne by noe "problemer". utfasing av hverandre etc. men det var litt bare for å høre på andres erfaringer, som i bunn å grunn var veldig positive Jeg er bortreist på jobb, blir fort litt grubling når ting ligger på postkontoret og venter

Gleder meg til å sykt til å sette dette opp

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår at du smører deg med en klatt ventesalve.

Når subene er på plass, og hvis du da har problemer, kan du spørre om hjelp. Og du vil helt sikkert få det :-)

Det er vrient å gi medisiner når diagnosen ikke er stilt

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men lufttrykk over et visst nivå er. Putter du alle subene dine i én ende av rommet (eller i ett hjørne), kan du lett oppleve at håret skiller seg på måter du ikke er vant med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår at du smører deg med en klatt ventesalve.

Når subene er på plass, og hvis du da har problemer, kan du spørre om hjelp. Og du vil helt sikkert få det :-)

Det er vrient å gi medisiner når diagnosen ikke er stilt
    haha, ja glemte salven hjemme

Ja men det er alltid greit å få litt ro i sinnet 8)

cheers mate :-D

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men lufttrykk over et visst nivå er. Putter du alle subene dine i én ende av rommet (eller i ett hjørne), kan du lett oppleve at håret skiller seg på måter du ikke er vant med.
    Liker bakover sveis jeg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste sub'er har fasejustering så utfasing er vel ikke noe stort problem.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 2 sub'er i front selv. Er ikke noe problem med fase så lenge de står ca like langt fra lyttepos. Om de står nærme hverandre har nok ikke noe serlig å si på musikk, og garantert ikke noe i film.

Er det vanlige XTZ med bassen fremover du skal ha er det bare å hive dem opp. Er det de som er merket med left/right så bør du kansje forske litt med og elementene burde peke innover eller utover, men kan ikke helt se for meg at det skal bli noe problem ut av det. Tenkte mere på personlige preferanser.

Tror du egentlig bare kan glede deg, syntes 2 suber er bedre enn 1(naturligvis:P) og lettere å jobbe med. Er også litt morro å sette en sub fremme og en sub bak lytteposisjon, men det kan skape litt faseproblemer. Skal de bare brukes til film ville jeg prøvd å satt de rett ved lyttepos.

Geir Arne

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Med fare for å virke litt ovenpå vil jeg si at jeg ikke syntes dette fungerte så veldig bra når det var demo på Hifiklubben i porsgrunn. Det kan godt hende det var rommet, men syntes 4 stk 12" skulle klart å låte bedre, enten dypere eller mer trøkk.

Men for all del, kalibreringen var bra. Vet bare ikke om det var stackingen jeg ikke likte eller om det var rommet som var umulig.

Geir Arne

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydbølger under 80Hz er omnidireksjonelle, skal ikke være mulig på peke hvor de kommer fra, men mindre man har gjort noe galt

Liten NB! er jo at selv om subbene krysses på 80Hz så spiller jo de et stykke opp i frekvens og er da volumet for høyt, da kan du plassere de.

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Med fare for å virke litt ovenpå vil jeg si at jeg ikke syntes dette fungerte så veldig bra når det var demo på Hifiklubben i porsgrunn. Det kan godt hende det var rommet, men syntes 4 stk 12" skulle klart å låte bedre, enten dypere eller mer trøkk.
    Men for all del, kalibreringen var bra. Vet bare ikke om det var stackingen jeg ikke likte eller om det var rommet som var umulig.
    Geir Arne
    Når vet ikke jeg hvordan det låt i Porsgrunn, og ikke vondt ment mot Dali, men disse subbene er langt fra de beste 12" i sin egen prisklasse og om man har en eller fire så er det begrenset til hvor godt de låter. Men man får jo selvsagt langt mye mer trykk og det er lettere for hver sub. Ville nok valgt noen andre skulle jeg brukt enorme 30.000 på sub!

Når det gjelder deg Alexhighdef så er det en god løsning å sette de oppå hverandre, spesielt om du har liten plass. Har du god plass kan jo du ha de på hver side, men det er nok litt vanskeligere å sette opp, to sett hender gjør det mye enklere

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Lydbølger under 80Hz er omnidireksjonelle, skal ikke være mulig på peke hvor de kommer fra, men mindre man har gjort noe galt

Liten NB! er jo at selv om subbene krysses på 80Hz så spiller jo de et stykke opp i frekvens og er da volumet for høyt, da kan du plassere de.

Når vet ikke jeg hvordan det låt i Porsgrunn, og ikke vondt ment mot Dali, men disse subbene er langt fra de beste 12" i sin egen prisklasse og om man har en eller fire så er det begrenset til hvor godt de låter. Men man får jo selvsagt langt mye mer trykk og det er lettere for hver sub. Ville nok valgt noen andre skulle jeg brukt enorme 30.000 på sub!

Når det gjelder deg Alexhighdef så er det en god løsning å sette de oppå hverandre, spesielt om du har liten plass. Har du god plass kan jo du ha de på hver side, men det er nok litt vanskeligere å sette opp, to sett hender gjør det mye enklere
    Som filmsubber er i følge Hifiklubben Dali Ikon subben den beste de har under 15.000.Og både Porsgrunn og Grimstad bruker de.De hevder å ha grei respons ned i 13 hz i det rommet.Men jeg hadde selvsagt heller hatt 2 av dine subber enn 4 av Dali Ikon.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Som filmsubber er i følge Hifiklubben Dali Ikon subben den beste de har under 15.000.Og både Porsgrunn og Grimstad bruker de.De hevder å ha grei respons ned i 13 hz i det rommet..
    Har jeg vondt for å tro, selv med 4 stk Ikon SUB'er. De er ikke oppgitt dypere enn 26Hz, og allerede da er de -3db.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Har jeg vondt for å tro, selv med 4 stk Ikon SUB'er. De er ikke oppgitt dypere enn 26Hz, og allerede da er de -3db.
    Hehe,jeg skrev HEVDER :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •