Spørsmål ang. "fysisk bass"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer RobertiouZ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål ang. "fysisk bass"

Hei.

Jeg har sikkert spurt om noe lignende før, men jeg vil ha en bekreftelse hos folk som faktisk har prøvd.
    Jeg bruker Cerwin Vega CLS-15 som eksempel, så spør jeg; får man tak i høyttalere som leverer så mye av den kraftige, fysiske bassen som rister i kroppen til under 10k?

Jeg ønsker svar hos folk som faktisk har hatt CLS-15 (eller lignende) og så oppgradert til andre høyttalere.

Mvh. RobertiouZ

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertiouZ
    Hei.

Jeg har sikkert spurt om noe lignende før, men jeg vil ha en bekreftelse hos folk som faktisk har prøvd.
    Jeg bruker Cerwin Vega CLS-15 som eksempel, så spør jeg; får man tak i høyttalere som leverer så mye av den kraftige, fysiske bassen som rister i kroppen til under 10k?

Jeg ønsker svar hos folk som faktisk har hatt CLS-15 (eller lignende) og så oppgradert til andre høyttalere.

Mvh. RobertiouZ
    Du spør om det er en høytaler som har noe av trykket man får fra CV med 15" men som koster maks 10k?
    Jeg er ikke helt sikker på hva du søker etter da du alt har en SVS stående, men det tradisjonelle svaret er vel Klipsch RF82 som man sikkert kan få for 9995,- eller deromkring. Men selv har jeg blitt mer imponert over RF62 som jeg syns fungerer vel så bra.

Swans 6.2F
    Image T65 Tower
    Mordaunt Short Aviano 8
    B&W 683
    DALI LEKTOR 8

Er også høytalere som kan gjøre seg godt sammen med en kraftig reciever som 3900.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å klare opp litt;

En subwoofer deler man typisk på 80hz. Frekvenser over dette er utenfor subben sitt område slik jeg ser det, ihvertfall når det gjelder PC13-Ultra(trolig de aller fleste dypbass-subber?). Man kan få ett veldig godt nivå på de laveste frekvensene under 80hz med subwoofer, men Robertiouz er også ute etter veldig godt trykk i bassen som ligger over 80hz(utenfor sub-området) ved avspilling av musikk. Det er der den fysiske bassen(som man kjenner best i kroppen) ligger slik jeg ser det, dvs over 80hz. Dette er ihvertfall slik jeg mener det er, korriger meg hvis jeg tar feil.

RF-82 har 2x8" woofere, mens CLS-15 har en 15" woofer. Vil RF82 klare å gi den samme punch-bassen som CLS-15? Noen som har hørt begge disse?

Han må nok også uansett bruke effekttrinn for å få det trykket han er ute etter fra høyttalerne.

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100

RF-82 har 2x8" woofere, mens CLS-15 har en 15" woofer. Vil RF82 klare å gi den samme punch-bassen som CLS-15? Noen som har hørt begge disse?

Har hørt begge, da i forskjellige rom og forskjellig elektronikk!
    men rf82 ene ga utrolig my trykk!
    mens cls ga mere i dybden..

Mitt valg hadde falt på RF82 ene uten tvil! de spiller mye penere og har minst like mye punch om ikke mer

mvh

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er jo rå på "brystkasse"bass,klipsch elementene er utrolig raske og kontante samt utrolig stramme! så tror du vil føle at bassen er råere enn på cv men cv vil jo få rommet til å bevege seg/dypere bass/større element

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    For å klare opp litt;

En subwoofer deler man typisk på 80hz. Frekvenser over dette er utenfor subben sitt område slik jeg ser det, ihvertfall når det gjelder PC13-Ultra(trolig de aller fleste dypbass-subber?). Man kan få ett veldig godt nivå på de laveste frekvensene under 80hz med subwoofer, men Robertiouz er også ute etter veldig godt trykk i bassen som ligger over 80hz(utenfor sub-området) ved avspilling av musikk. Det er der den fysiske bassen(som man kjenner best i kroppen) ligger slik jeg ser det, dvs over 80hz. Dette er ihvertfall slik jeg mener det er, korriger meg hvis jeg tar feil.

Han må nok også uansett bruke effekttrinn for å få det trykket han er ute etter fra høyttalerne.
    Man deler gjerne en subb typisk på 80hz fordi jo høyere man deler subben jo enklere er det å lokalisere at lyden ikke kommer fra frontene men fra en side/hjørne.
    De fleste subber jobber fra et stykke over 100hz selvom det ikke nødvendigvis er optimalt, vanlig er mellom 150 og 120.

Om det er mellombass man er på jakt etter kan det være mer punch fra høytaleren som mangler, men det kan også være man burde ha to subber med frontmonterte elementer en ved hver front og dele dem høyt for å få det man jakter på.

Den høytaleren som jeg har opplevd som hadde mest av det du beskriver er JBL Array 1400 med 1200w per høytaler, jeg har hørt mange ganger både Klipsch og har hatt CV med 15" og selvom det er noen likheter så er de veldig vanskelig å sammenlikne uten å vite mer om hva du er på jakt etter.
    Tror Klipsch RF serien sammen med en god subb vil være bra, får punchen hvertfall, men det er ikke dermed sakt at du liker det andre du får fra Klipsch.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •