Hvordan forstå "anbefalt forsterkerkraft"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan forstå "anbefalt forsterkerkraft"?

Hei,

Jeg har et par høyttalere hvor det i beskrivelsen står en anbefalt forsterkraft på 30-250 watt (RMS). Hvordan skal jeg forstå dette? Betyr det at jeg vil få bedre lyd jo tettter på 250 jeg kommer?

Takk for gode svar :-)

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opera
    Hei,

Betyr det at jeg vil få bedre lyd jo tettter på 250 jeg kommer?

Takk for gode svar :-)
    Nei, det gjør det så definitivt ikke!!!

Hvilke høyttalere har du? Så skal vi nok få hjelpet deg så godt vi kan med å finne en passende forsterker, men husk at det alltid er DINE ører som bestemmer om det låter bra eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Tannoy Definition DC10t og Nad M3 til forsterker. Selv synes jeg dette spiller fantastisk, har absolutt ingenting å klage på. Lydbildet er stort og definert.

Grunnen til at jeg spør er egentlig at jeg ikke vet hva jeg eventuelt "går glipp av" med en enda sterkerer forsterker, i og med at anbefalt styrke er opp til 250.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du går ikke glipp av noe med mindre du lytter på volum hvor du tømmer forsterkeren for effekt. Den ekstra effekten gir deg mer headroom som kan være flott om du hører på høyt volum og vil beholde dynamikken i musikken. Forsterkeren din skal være meget god og kan nok levere masse strøm når det trengs så jeg hadde ikke bekymret meg.

Anbefalt effekt er bare en generell anbefaling, Watt er ikke noe å jakte på i seg selv.
    Om du er nysgjerrig kan du jo forsøke å låne noen andre effekttrinn å høre om du finner noen bedre matcher, isåfall tviler jeg på at det pga mer effekt.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opera
    Jeg har Tannoy Definition DC10t og Nad M3 til forsterker. Selv synes jeg dette spiller fantastisk, har absolutt ingenting å klage på. Lydbildet er stort og definert.

Grunnen til at jeg spør er egentlig at jeg ikke vet hva jeg eventuelt "går glipp av" med en enda sterkerer forsterker, i og med at anbefalt styrke er opp til 250.
    Dine høyttalere ser på papiret lettdrevne ut. 92 db og 8 Ohms, som ikke skal være noen tung last for en forsterker. Men papirspesifikasjoner og realitet er 2
    forskjellige ting, så det er bare en ting å gjøre nemlig å teste. Og dersom det står anbefalt inntil 250 watt, så betyr ikke det at du ikke kan kjøre en 400 watts forsterker på høyttalerne. Det er mye bedre at du har altfor mye krefter enn at du har for lite til at forsterkeren klarer å drive høyttalerne.

Matching er det aller aller viktigste synes jeg, men kreftene spiller selvfølgelig en rolle de også. Hvorvidt Tannoy og NAD er god match kan jeg ikke uttale meg om, men dersom du ønsker å få svar på om du går glipp av noe, så må du få testet diverse forsterkeri på høyttalerne dine:-D Håper du ble litt klokere, og forresten hjertelig velkommen til forumet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingene :-)

Hifi er ikke lett...iallfall ikke når man skal lese spesifikasjoner som kan tolkes på X ulike måter både av produsent og konsument Tror jeg skal følge tipset om å bare teste ut litt forskjellig utstyr og se hva jeg liker best. Er uansett kjempegodt fornøyd med slik det er i dag

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tannoy virker rimelig "snille" med forsterkere såvidt jeg har lagt merke til, men de liker effekt de og, spesielt de modellene med under 90dB følsomhet. Fôrer selv mine Tannoy Sensys DC1 med rundt 200W hver, da kan jeg fint spille høyere enn øra mine liker, rimelig fornøyd med det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •