Trenger hjelp til kalibrering av SVS PB12-NSD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til kalibrering av SVS PB12-NSD

Hei folkens!

Fikk min svs-pb12-nsd subwoofer idag, og jeg må bare si at jeg er svært skuffet... Mulig jeg har hatt alt for store forventninger, men etter det jeg har lest om svs subene så synes jeg dette var en stor nedtur

Eneste filmen jeg synes suben ga litt ekstra trykk i var The dark knight (blu ray) .... selvom jeg kunne tenkt meg enda mer trykk i den filmen...

Var på hifiklubben for ei uke siden å fikk hørt på 2 dali suber samtidig til 7500kr per stykk, og jeg synes det var ganske mye bedre. det var til og med lukket kasse og rommet der var MYE større en mitt... men kan jo hende 2stykk dali er en god del bedre enn 1 svs. ikke vet jeg.... Trudde nå det holdt med en "god" sub til et 23m2 rom?

Men som optimisten jeg er så håper jeg det kunn er noen instillinger som er nødvendig for å få dette beistet til å våkne
    Noen som kunne vært så venlig å hjelpet meg med litt kalibrering? Jeg har tatt Auto kalibreringa mi på min yamaha RX-V663 reciver, men jeg synes ikke den er noe særlig. senter kanalen blir alt for lav synes jeg så jeg skrur den altid opp manuelt. må jo høre hva som blir sagt på filmen!

Noen som har svs pb12-nsd og rx-v663 som kunne hjulpet meg?
    Tar gjerne imot hjelp fra alle andre også.

mvh

Steamy

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordel å si hvor du bor.

Jeg var utom og kalibrerte litt på Shield sin SVS. Jeg er ingen ekspert, men nå legger han inn innlegg om hvordan han kan dempe vibrasjonene mot han som bor over:wink:

Så spre kalibreringens "evangelium", det er esensielt for at en hver sub skal yte max. Råere subber trenger mer kalibrering, pga at de gjengir dypere frekvenser.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibreringsoppskrifter...

http://avforum.no/forum/910109-post564.html

3 viktige ting og det er... Plassering, Plassering og Plassering for og få sikkelig liv i en subw.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Kongsberg som ligger i buskerud.

Har sett på den guiden, men problemet mitt er at jeg ikke har en lydtrykksmåler:/ Er dette helt nødvendig?
    jeg har plassert suben i hjørnet i front. Er kunn det stedet jeg kan plasere den.. kan plasere den midt i rommet også, men da må jeg kjøpe lenger kabel:/

Jeg skal teste og trikse litt imorra og så kan jeg gi dere diverse instillinger som jeg har. kan jo hende det er litt lettere å hjelpe meg da

-Hvor mye skal gain være på? har den litt over halveis nå. ( ca kl 1. ).

-skal jeg ha på crossover frequency?

- skal phase stå på 0 eller på max? i boka til rx-v663 står det at jeg skal ha den på max når jeg tar auto tuning...

-skal jeg ha på "Auto on"?

-Hva skal frekvensen stå på? etter auto kalibreringa stod den på 100hz, prøvde både 80 og 60, men hørte/ kjente ikke noe forskjell. Har ikke peiling på sånne tin som det her, men hva er det lurt å sette den på? veit a **** om det er frekvensen på suben jeg stiller på eller om det er høytalerne. trur det stod equalaiser eller no...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme forsterker som deg og skal kjøpe samme sub, så her må jeg følge utviklingen.
    Du kan jo i alle fall kjøre autokalibrering på recieveren dersom du ikke har gjort dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre gjort dette...men ja jeg synes det er rart at ikke suben gir mer trøkk en dette. Hadde først tenkt til å kjøpe en xtz 12", men siden mange sa at svs subene var en del bedre så gikk jeg for den... lurer på hvordan xtz`en er når jeg ikke en gang synes svs ga nok trøkk! Trur jeg rett og slett hadde for store forventninger...

Får håpe det ordner seg til slutt

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som delingen internt i subben er aktivert og er stilt på laveste frekvens.

Phase skal i front egentlig stå i null, men dette kommer litt an på avstanden som er stilt inn i reciveren.

Og ja. En lydtrykksmåler er absolutt et must.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du skuffet over PB-12-NSD så er det kalibrering som skal til. Det skal riste rimelig heftig med denne. Jeg har også 663, men 2 x PC12-NSD. 663'en setter volumet på sub'en altfor lavt til å få skikkelig trykk på film. Sett gain på sub'en på halv, eller litt under. Kjør YPAO. Når den er ferdig så går du inn i setup og setter manuelt alle høyttalere til small med mindre du har noen beist til høyttalere. Sett X-over til ca 80-90hz. Deretter så går du inn i level menyen og skrur opp volumet på sub'en til -1,5. Få med deg en kompis som kan flytte litt rundt på sub'en mens du sitter i sweetspot og lytter. Prøvd også å justere på phase. Selv om den i utgangspuntet skal stå på 0 så kan det jo være at du har noe å hente der.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steamy
    Hei folkens!

Fikk min svs-pb12-nsd subwoofer idag, og jeg må bare si at jeg er svært skuffet... Mulig jeg har hatt alt for store forventninger, men etter det jeg har lest om svs subene så synes jeg dette var en stor nedtur

Eneste filmen jeg synes suben ga litt ekstra trykk i var The dark knight (blu ray) .... selvom jeg kunne tenkt meg enda mer trykk i den filmen...

Var på hifiklubben for ei uke siden å fikk hørt på 2 dali suber samtidig til 7500kr per stykk, og jeg synes det var ganske mye bedre. det var til og med lukket kasse og rommet der var MYE større en mitt... men kan jo hende 2stykk dali er en god del bedre enn 1 svs. ikke vet jeg.... Trudde nå det holdt med en "god" sub til et 23m2 rom?

Men som optimisten jeg er så håper jeg det kunn er noen instillinger som er nødvendig for å få dette beistet til å våkne
    Noen som kunne vært så venlig å hjelpet meg med litt kalibrering? Jeg har tatt Auto kalibreringa mi på min yamaha RX-V663 reciver, men jeg synes ikke den er noe særlig. senter kanalen blir alt for lav synes jeg så jeg skrur den altid opp manuelt. må jo høre hva som blir sagt på filmen!

Noen som har svs pb12-nsd og rx-v663 som kunne hjulpet meg?
    Tar gjerne imot hjelp fra alle andre også.

mvh

Steamy
    Du må flytte suben din.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva du gjør, må du deaktivere crossover på selve suben. Den skal du IKKE bruke når du har receiver med romkorreksjon.

Sett også fase på 0. Receiveren tar seg av fasekorrigeringen - ved å justere avstand til sub (som er det samme som å justere fase).

Fronter skal du etter korrigeringen sette til "small".

Har du forsøkt å bevege deg rundt i rommet for å høre etter om bassen er vesentlig bedre andre steder?

Denne suben skal levere rimelig heftig trykk, så NOE er feil her...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benytt ALLTID en kabel som er litt for lang... du ser hvordan det blir når den er for kort...

Legg ut noen bilder av romet ditt og kjøp en lengere kabel så skal vi få deg i gang med litt kalibrering

---> Alltid en gammel gretten gubbe ute med pekefingeren <--- hehe

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så var det rettskriv(n)ingsregler da... ;-)

• ALLTID to "L"-er i alltid.
    • ALDRI to "L"-er i aldri.

;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for svar. kan se om jeg får tatt noen bilder i løpet av dagen. selvom jeg trur det blir litt vanskelig å få plasert suben andre steder....

-Hva mener dere med a "x-over" ? er det crossover dere mener?

-Gurba, har det noe forskjell om jeg har kobla signal kabelen til suben inn i out 2 på subwoofer utgangen på reciveren? etter det jeg skjønnte så sendte den samme signal som 1ern.. Er foten til tv bordet som står i veien for 1ern, så jeg satte det like greit i 2.

-Skal jeg ha på Auto ON på suben?

-Er det noen instillinger på reciveren som lar meg slå på suben før auto kalibrering? Jeg fant nemlig ingen instillinger som lot meg gjøre dette. Det var ikke før jeg slå på auto kalibrering før suben lyste grønnt. Har sikkert ingen ting å si, men jeg ville bare si ifra.

-Når jeg auto kalibrerer, hvor høyt volum skal jeg ha da? på hele anlegget altså?

og en siste ting: noe som vet om noen filmer jeg skal høre bassen veldig godt? av blu rau filmer har jeg: dark knight, iron man, black hawk down, transformers, max manus, i am legend, batman begins, menn som hater kvinner, the last samurai, the perfect storm, harry potter film 5, hidalgo, body of lies.
    Har også en del dvd filmer.

takk for hjelpen folkens

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.hadde litt samme prob når eg kjøpte min og,va ikkje så mye trøkk liksom,men når skalle kom og kalibrerte den,ja da va det trøkk delux her,så å kalibrere den e nok et MUST.

dette er den beste invisteringen du kan gjøre er å kjøpe en slik en

L-Sound - A/V-Kalibrerings Pakke

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å ta auto kalibrering igjen nå, men det jeg ikke skjønner er hvorfor suben er så lav under kalibreringa? er jo så vidt jeg hører den...

Skal suben få det til å dirre i rommet under kalibreringa? Det gjør iallefall ikke min.

-Har gjort det du sa nå Gurba, men jeg finner ikke ut hvordan er får suben til -1,5... er jo bare en linje med prikker.

- hva skal jeg sette LFE/bass out på? SWFR, Front, Both?

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    autokalirering,prøvde eg på min yamaha,men den eg hadde va i 400 serien,synest ikkje det ble bra.enten hør med noen kompiser om de har en db måler og kan komme og hjelpe deg eller kjøp kalibrerings pakken hos l-sound,er ikkej så vansklig å kalibrere.her e link igjen.

L-Sound - A/V-Kalibrerings Pakke

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steamy

blu rau filmer
    Nytt format på gang allerede?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med elementet på subben ? Beveger det seg normalt ? Dvs. ganske mye under action scener

Skulle gjerne hatt et bilde av rommert ditt.

Kalibrering vil jo hjelpe deg endel, men trøkk skal du nå få nesten uansett.

Dette er jo nevnt før, men tar det igjen :

Bak på subben så setter du :
    * Crossover på DISABLED
    * Switcher den på AUTO
    * Phase på 0
    * Gain på ca klokken 10

Om du har muligheter for hjørneplassering m/yttervegger så setter du subben der.

Så er det å kjøre auto-oppsettet på Yamahae'n. Jeg setter Master Volume på -20

Subben lyser ikke grønt før den skal lage lyd under auto-kalibreringen.
    Hos meg så dirrer ikke "hele rommet" under auto-oppsettet. (Det dirrer etterpå )

Batman & flere andre tittler du nevner har mye dyp-bass. findland flashbakkene i Max Manus er også råe.

Om heller ikke dette hjelper deg påvei, så er det som RoKo sier "noe galt". Ta kontakt med lsound. Meget bra kundebehandling hos dem, du trenger ikke være redd for noe "dumming stempel" som en kjapt kan få andre steder.

Lykke til !

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde max manus nå og elementet bevegde seg greit ja. lurte med en gang om det var i hele tatt bra for det:P Trenger subwoofere å spille seg inn før de blir bedre?

Har prøvd musikk også, men der er det ikke mye bass synes jeg.

begynner å bli ganske bra på filmer nå. det rister ganske greit under action scener, men jeg kjenner ikke bassen noe spesielt på kroppen... at bassen sitter skikkelig i brystet lissom. men det er kanskje ikke så vanlig med en 12"?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett subben på "ON" når du driver på slikt.

Når den står på Auto-ON, så vil den skru seg på når den får et høyt nok signal.

Hvilken modus har du på receiveren din? Prøvd å bytte til f.eks Direct ?
    Mye mulig at receiveren generelt ikke leverer ut noe lyd til subben.

Tipper uansett at det er instillinger på receiveren som begrenser subben i å yte noe som helst.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •