Trenger hjelp til kalibrering av SVS PB12-NSD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Subben trenger ikke spilles inn.

Brystkasse-bass får du dessverre ikke med hjelp av en SVS. Dette trøkket som du savner (og du er ikke alene), befinner seg vel høyere opp i frekvensen rundt 80-120 Hz.

Subben har sin forse nedover, 20-40Hz (ca tall).

Hvilke fronter har du ? Her får en mest hjelp til brystkasse trøkket.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, har bare 2 stykk proson høytalere på 350w. får prøve å stille litt mer inn så får jeg se om jeg bestiller meg en sånn kalibrerings pakke. hvor høyt kan jeg stille gain på suben? den er ca på 11 nå..

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min SVS måtte kjøres litt hardt før den "løsnet", men det var kalibreringen som fikk det til å bli som natt og dag.

Jeg var selv missfornøyd de to første dagene, før jeg tok mot til meg å startet å kalibrere.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steamy
    hehe, har bare 2 stykk proson høytalere på 350w. får prøve å stille litt mer inn så får jeg se om jeg bestiller meg en sånn kalibrerings pakke. hvor høyt kan jeg stille gain på suben? den er ca på 11 nå..
    Min gain er ca kl 14.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. driver å stiller inn og ser film sånn litt og litt nå. batman filmene har syk bass iforhold til mange andre filmen

men da prøver jeg å sette opp gain litt.

hva skal jeg sette LFE/bass out på? har den nå på SWFR. er det feil?

kan jeg ha cross over på 90hz? eller skal jeg sette den ned til 80?

et annet problem er at bassen ikke går skikkelig inn når jeg hører på musikk... har satt på diverse låter som jeg vet det er god bass på, men det hjelper ingen ting, selvom jeg setter reciveren på 7ch enchanter. da skal det jo være plenti med bass fra alle høytalere.

og en ting til. er det vanlig at bassen i front høytalerne gir mye mindre bass når man får en subwoofer i hus? før jeg satte inn bassen så flytta de 4x 10" mine mye mer på seg. når gjør de det nesten ikke i det hele tatt...

Noen som bor i buskerud/kongsberg som har en lydtrykksmåler?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett LFE på SWFR.
    Crossover kan du prøve deg litt fram på. 80hz er vanlig, men har du store høyttalere med bra bass så kan du prøve litt lavere.
    Det at bassen ikke er med på musikk kan ha med X-over å gjøre. Står denne for høyt så blir den ikke med.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Sett LFE på SWFR.
    Crossover kan du prøve deg litt fram på. 80hz er vanlig, men har du store høyttalere med bra bass så kan du prøve litt lavere.
    Det at bassen ikke er med på musikk kan ha med X-over å gjøre. Står denne for høyt så blir den ikke med.
    Er crossover det samme som x-over?
    Hvis ikke, så vær venlig å forklar dette for meg

og hvor får jeg stillt volumet på bassen til -1.5 som du snakka om tidligere?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    x-over er det samme som crossover ja

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått mange gode råd hittil, og det er nesten garantert en innstillingsfeil i receiveren din som gjør at du ikke får noe trøkk fra sub'en din.

Jeg har en Yamaha RX-V663 og pt. en SVS PB10-NSD, tidligere en en PCi 25-31. Begge disse sub'ene gir masse kontant og god bass, faktisk så mye at naboene både over og under til tider har klaget. Noen innspillingsperiode var tilsynelatende ikke nødvendig.

Som flere har sagt, sett sub'en på ON under kalibreringen, fase til Null, gain til ca. kl. 10-11 på skalaen, disable Crossover på sub'en, og kjør deretter YPAO.

YPAO på profilen "Natural" gir en ganske god basis-instilling, men før du lagrer resultatet fra YPAO er det en fordel å korrigere litt på resultatet for de enkelte kanalene manuelt (se i manualen for hvordan). Mange velger å sette opp nivået på sub'en med 4-5-6 dB, og tilsvarende på senterkanalen. De fleste velger også å sette alle høyttalerne til Small (uavhengig av hvor store eller små høyttalerne faktisk er), sette crossover til ca. 80 Hz, sette LFE til SUB (ikke front eller Both) og derved la sub'en håndtere all lyd under dette. Deretter setter du sub'en til Auto-On.

Vær obs på at Pure Direct modus ikke gir lyd i sub'en, da går istedet all lyd ubehandlet og ufiltrert til respektive kanal. Ved andre lydmodus vil receiveren sende lyden under crossover-frekvensen til sub'en og resten til respektive høyttaler (gitt at høyttaleren er satt til Small).

Cross-over er ikke dog ikke helt skarp i avskjæringen, og jeg kan hos meg merke at sub'en spiller litt med helt opp til ca. 100Hz og høyttalerne gir litt lyd helt ned til ca 60Hz. Mao, en glidende overgang.

Uansett, bruk litt tid på manualen og på å korrigere YPAO resultatet, så våkner nok sub'en hos deg og.

Om du ikke klarer å fikse dette selv, så kan sikkert Flageborg el. a. komme til deg og gi deg en hand.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for hjelpen alle sammen suben har blitt veldig mye bedre nå!:-D Eneste jeg sliter med er musikk. har ikke teste spill enda da men. Men en ting jeg lurer på er om jeg MÅ sette inn en musikk cd for at suben skal gå ON når jeg har på auto on? har nå bare satt på musikk ifra ps3 og pc. Går suben på når jeg setter inn et spill også sånn som med film?

hvis bassen henger litt etter, hva er det som er feil da? merka det på batman begins at selve bassen hang litt etter... kan jo hende det er sånn filmen skal være men jeg synes det er greit å spørre

Under noen scener i transformers så merka jeg at ting rundt i rommet mitt begynnte å riste temelig mye sånn at det lagde en sånn iriterenes lyd. så nå ser det ut som jeg må få ut diverse dvder og cd`er ned fra hylla^^

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken type kabel kjører du ut ifra pc'n egentlig?

Vanlig minijack -> phono ?

Og har du da husket å sette modusen til stereo på receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjører en monster kabel ifra pc til reciver. men har en sånn vanlig kobling ifra monster til pc. så kan jo være derfor lyden ikke blir helt topp. Men det burdde gå helt fint egentlig.. for 3 uker siden fikk jeg ei pære til å riste løs slik at den falt ned å knuste:P og da hadde jeg ikke subwoofer!

Men trenger jeg å slå av subwooferen med den bryteren bak når jeg slå av alt annet?

Mulig det kommer flere spm fra meg er en amatør så trenger litt hjelp av og til;D

Vil dere si at det er STOR forskjell hvis jeg kalibrerer kinoen med en lydtrykksmåler? er det verdt ca 1000 lappen? Hadde egentlig håpa på å greid meg uten, men hvis forskjellen er stor så ser jeg ingen annen utvei enn å kjøpe en.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er verdt hver eneste krone.er et MUST får å få det skikkelig.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry at jeg kaprer tråden litt, men jeg må altså kjøpe en lydtrykksmåler for å få et nogen lunde bra resultat fra de to subbene jeg har bestilt? Jeg vurderer sterkt å kjøpe en SVS AS-EQ1 for å lette på problemet, trenger man en lydtrykksmåler uansett?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har plass til å flytte rundt på subbene, så kan en lydtrykksmåler være lurt å ha.
    Men om du ikke har plass, og subben må stå der de står, så forsvinner en stor del av vitsen... Eneste man kan gjøre da, er å snu subben rundt f.eks, for å benytte veggen også til å spre lyden. (Da om man har element i front)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte noen som sa at man kunne plasere subben i lytteposisjon for å høre seg fram til plassen i rommet med tilsynelatende mest gain, og ut fra det plasere subben(e) på den beste plassen eller finne den beste kompromissen.

Jeg bestilte to subber for jeg regnet med at plaseringsproblematikken ble mye mindre da. at jeg bare kunne (forholdsvis) klaske subbene på hvær sin side i fronten uten at det ga noe negativt utslag.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien blir det vanskligere med 2 subber :P Da subbene fort kan starte å motarbeide hverandre...

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg vurderer sterkt å kjøpe en SVS AS-EQ1 for å lette på problemet
    Det skulle du gjort mens du hadde sylindersubbene dine.
    Tenker du hadde fått hakeslepp.

Lydtrykksmåler bør du ha for at du skal kunne integrere subbene i korrekt fase med frontene hvis du velger å ikke kjøpe EQ1.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips tigerberget, tror jeg går for en EQ1. Foresten, jeg hadde aldrig sylindre fra svs, det var bare noe jeg vurdererte å kjøpe.

De subbene jeg får nå er de første aktive subbene jeg kommer til å eie, subben jeg hadde før var en Paradgim 10" som var passiv(fra 1995 tror jeg). Nå er det to Elemental Designs A7s-650 på tur hjem til meg=)

Nå kapret jeg tråden totalt, sorry TS=)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0