Rimelig 5/5.1-oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Adrgha sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimelig 5/5.1-oppsett

Hei, jeg er ganske fersk her på forumet. Registrerte meg mens jeg holdt på med undersøkelser til TV-kjøp, og enden på den visa ble at jeg endte opp med en Pioneer 5090, som jeg er særdeles fornøyd med.

Men nå er det billig "entry level" surround-lyd jeg er på utkikk etter. For øyeblikket har jeg koblet opp et relativt tvilsomt Logitech 5.1-sett som jeg egentlig bruker på PC-en, og har vel kommet fram til at dette rett og slett ikke holder. TV-en brukes til 80% film og serier fra Bluray og andre HD-kilder (.mkv... venter på at den nye Popcorn Hour C200 skal komme til landet), så 5.1 er dermed helt essensielt. Budsjettet ble egentlig allerede sprengt da jeg gikk for Pio'en, så jeg har ikke så altfor mye igjen å rutte med som universitetsstudent.

Uansett, etter litt fram og tilbake har jeg sett at det finnes høyttalersett som jeg faktisk kan presse inn i budsjettet mitt. Jeg har satt et tak på ca 3000,- for høyttalerne, og ca det samme for receiveren, mao, ca 6000,- for hele greia. Tror jeg kommer til å gå for en Onkyo TX-SR577 receiver til 3000,- hos netshop.no. Denne har vel ikke all verdens kraft å rutte med, så noen lettdrevne høyttalere er vel påkrevd.

Jeg har sett på noen rimelige oppsett hos surround.no, og har kommet frem til disse kandidatene:

1) Dynavoice F-6 -5.0-pakke 2450,-
    Dynavoice F-6-5.0-pakke i sort 5 Kanaler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

2) Dynavoice F-6 EX 5.0-pakke 2990,-
    Dynavoice F-6 EX 5.0-pakke Black 5 Kanaler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

3) Proson Reality 5.1 2990,-
    Proson Reality 5.1 i sølv Med Sub 5.1 | Surround.no - Høyttaler spesialisten

4) Proson Event 6 - 5.0-pakke 2490,-
    Proson Event 6 - 5.0-pakke 5 Kanaler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Jeg heller litt mot 5.1-pakken fra Proson, mest fordi pakken har en sub, som jeg innbiller meg gir det lille ekstra under filmtitting. Men på en annen side er vel kanskje bassen såpass mye bedre på de andre settene at det gjør litt opp for forskjellen? Merk at jeg har en ganske liten stue og bor i en leilighet hvor jeg ikke kan "blaste" på full guffe til alle døgnets tider, så dermed tror jeg ikke at jeg har behov for så voldsom effekt.

Noen tips, triks eller råd til en helt "grønn" nybegynner? Jeg innser at jeg ikke kan får all verden for mitt beskjedne budsjett, men det er i allfall en start som jeg kan bygge videre på -- og det blir uansett mye bedre enn det lydoppsettet jeg har fra før!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen...?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikkebrukerne på dette forumet er kjøpere av den prisklassen akurat.

Se litt rundt deg på nettet, kansje det er noen tester eller shootouts om disse settene. Sony har og endel slike sett. De gir trykk for pengene, kjenner en som har det nest største fra Sony. Selv om jeg personlig ikke syns det var noe digg å høre på det så syns han det var fabelaktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid hjelp å få, noen ganger så tar det bare litt tid

Nå har jeg ikke erfaring med subb + leilighet, men jeg innbiller meg at det til tider kan bli litt problematisk (men jeg mener at sub er et must for å få med seg helheten i en film)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Tror ikkebrukerne på dette forumet er kjøpere av den prisklassen akurat.
    Nehei? Hvorfor tror du ikke det? Alle sammen må begynne et sted og de fleste begynner i denne prisklassen.

Til Adrgha: Har vært massevis av slike tråder før. Du får bare søke litt rundt på forumet

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, signaturen din foreksempel, ser ikke ut som tilfeldige valg du har ang hifi. Og prisklassen på det er noen kroner over det gjennomsnittelig ola nordman har.

Og selv om brukerne på dette forumet har begynt med hifi i denne klassen så tror jeg ikke de holder seg opdatert på den særlig lenge etter de har gått opp til en mye høyere prisklasse.

Var ikke meningen å virke negativ.

Men i den prisklassen ville jeg heller ha vurderet et ok 2.0 eller 2.1 system.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spore litt tilbake til saken her, er det stor forskjell på Dynavoice F-6 EX og ikke-EX? Forstår at EX er den nye utgaven, men jeg leste en plass at de benytter samme elementer? Prisforskjellen er 500,- på de to settene, så det er ikke all verden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adrgha
    For å spore litt tilbake til saken her, er det stor forskjell på Dynavoice F-6 EX og ikke-EX? Forstår at EX er den nye utgaven, men jeg leste en plass at de benytter samme elementer? Prisforskjellen er 500,- på de to settene, så det er ikke all verden.
    Vet ikke forskjellen.

Men fant denne testen av Dynavoice F-6.

Dynavoice F-6 - Tester - Lyd og Bilde

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom EX og ikke er at EX har mulighet for demping og økning av diskant og kanskje bass. Husker ikke det med bassen.

Men jeg henger meg på Truls her. Du får så mye mer for pengene hvis du kjøper 2.0 eller 2.1. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det, men her kommer den igjen: Det er bedre med god lyd i stereo enn dårlig lyd i surround. Kanskje Dynavoice M-65 hadde vært noe å begynne med og så utvide etterhvert? Rekkefølge: Sub, surround, senter, surround bak.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Vel, signaturen din foreksempel, ser ikke ut som tilfeldige valg du har ang hifi. Og prisklassen på det er noen kroner over det gjennomsnittelig ola nordman har.

Og selv om brukerne på dette forumet har begynt med hifi i denne klassen så tror jeg ikke de holder seg opdatert på den særlig lenge etter de har gått opp til en mye høyere prisklasse.

Var ikke meningen å virke negativ.

Men i den prisklassen ville jeg heller ha vurderet et ok 2.0 eller 2.1 system.

Du har rett i mye av det du sier. Ikke meninga å virke sur eller negativ her heller. Er enig i Truls og Gurba. Begynn med et godt 2.0 eller 2.1 system. Tror du vil bli mer fornøyd med det i lengden. Så kan du oppgradere etter hvert

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, er mye bedre med et godt 2.0/2.1 system en et billig 5.1. Men jeg ville opgradert med center i førte omgang.

Jeg vet ikke om du klarer å komme deg unna med en surroundforsterker og to vanlige høytalere til den prisen, men det kan garantert noen hjelpe deg med. Eller du kan søke etter 2.0/2.1 system enten i prisguiden til hardware eller se hva hifi sjappene har som tilbud.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •