Sprenge Dynavoice F6?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprenge Dynavoice F6?

Noen som vet hvor mye f¨'ene "tåler"? Hvordan vet jeg hvor høyt jeg kan spille før ting går galt? :? Får man noen forvarsel før f.eks diskanten sprenges?
    Er det et bestemt db nivå man pleier å gå etter når det kommer til slikt?
    Og ja, jeg ER på newbie stadiet :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på det samme egentlig. Mange snakker om dårlig lyd og forvrengning, men er ikke så sikker på om jeg hadde lagt merke til dette selv. Ser for meg at det blir noe ala en mobiltelefon som spiller på alt for høyt nivå...

Kjører de selv skjelden på under -20 med min Yahaha reciever.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes dere burde ta med dere lesererfaringene inn på rommet. Sett på en låt og dra litt på med volumhjulet og lytt. Hva opplever dere?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når lyden vrenger betyr det at forsterkeren ikke har mer krefter å levere. Da er det fare for å sprenge elementene. Det er en vanlig misforståelse at det er forsterkeren som sprenger elementene/høytaleren fordi den er for kraftig. Det er faktisk motsatt.
    Mobiltelefon eksempelet er faktisk et veldig godt eksempel på forvrengt lyd, men det er jo klart at en sen fredags/lørdagskveld, gjerne kombinert med høy promille så er det vanskelig å høre når høytaleren ikke tåler mer

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo bedre forsterker, jo lavere sannsynlighet for å sprenge høyttalerne. F-6 fungerer sikkert etter samme prinsipp.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner vel med jeg hadde hørt at lyden ble dårlig, men har aldri turt å dra på så mye i frykt for å ødelegge elementene. Vil tro 100 Yamaha-watt er nok til å dra F6 ganske bra, har ikke hørt noe forvrengning enda i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tåler ikke å spilles veldig høyt med! Mine lager klakke lyder ved høye volum

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har en middels kraftig reciver som mister kontrollen ved høye volum - eller tar jeg feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Lurer litt på det samme egentlig. Mange snakker om dårlig lyd og forvrengning, men er ikke så sikker på om jeg hadde lagt merke til dette selv. Ser for meg at det blir noe ala en mobiltelefon som spiller på alt for høyt nivå...

Kjører de selv skjelden på under -20 med min Yahaha reciever.
    Yahaha? Hehe Sorry, klarte ikke å dy meg :P

Hvis du overdriver med bass og har høyt volum, så skal det nok ikke mye til for å sprenge HT. Samme gjelder Diskant.

Gammelt ordtak er at, forsterkeren kan være 1000w, eller 1w, alt kommer på hvor høyt du spiller og hvor brutal du er med volums knotten.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du sprenger høyttalere går det inn under listen "brukerfeil" ,og om ørene ikke er istand til å oppdage når ting høres forvrengt ut /feil er det enten pga vatt mellom øra, eller for høy promille.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv spilt latterlig høyt på mine F6 via en RX-V2700. Ørene mine har meldt pass før høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke skrur til max volum med en gang, så kan du godt spille bra høyt
    Men la nå både receiver og høyttaler få litt varme i seg før du starter å skru opp for mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peis på det du gidder.Testa de på Chapter 2x300 w og de knela ikke da heller.
    Brukte normalt Yamaha ax 3200 som er 6x120w.Synes de er skarpe,så hadde inne bass loudnessen og likevel tok de i mot det jeg ville,og har til dags dato aldri hørt en ulyd fra de.Selv om de er brukt ca 1-2 timer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Yahaha? Hehe Sorry, klarte ikke å dy meg :P

Hvis du overdriver med bass og har høyt volum, så skal det nok ikke mye til for å sprenge HT. Samme gjelder Diskant.

Gammelt ordtak er at, forsterkeren kan være 1000w, eller 1w, alt kommer på hvor høyt du spiller og hvor brutal du er med volums knotten.
    Ja en sånn Yahaha fra ebay vet du, 7x300 watt til bare 299 kr
    Hehe neida, er nok en Yamaha 663 som driver mine F6. Den klarer oppgaven fint, men jeg merker at volumet går merkbart ned i sanger hvor det er kraftig bass. Fyrte på en spilleliste på greit høyt nivå og gikk en tur på do. Etter litt hører jeg en bassboostet versjon av "Salt Shaker" begynne, og var sikker på at høytalerene nå kom til å ta kvelden. Men ser ut til at de er i god form enda.

Skal se det blir enda bedre når jeg får meg subwoofer som spiller de laveste frekvensene, lavfrekvent bass er vel både effektkrevende og kanskje det farligste for slike høytalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når lydnivået går ned, så er det et sykt godt tegn på at forsterkeren/receiveren ikke har nok strøm til å klare å drive høyttalerne...

Så, tror du burde skru ned volumet litt, så slipper du å brenne istykker ting..

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

back to the future

er vel ingen som sprenger en høyttaler bedre enn han duuden i back to the future

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=feXM9Nml_74[/YOUTUBE]

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mange meninger og synspunkter skjønner jeg, hehe8) Takker for erfaringer og tips! :-D Da kliner jeg til jeg Hva er det verste som kan skje? Koster jo bare 1400 å skaffe nye så

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det værste som kan skje er at du brenner i stykker utgangene på forsterkeren...

I beste fall så sprenger du bare høyttaleren... I den forstand at det bare blir skurrelyd på diverse frekvenser...

Effektiv høyttaler/sub killer: Finn en ekstrem Drum & bass låt, og fyr den meget høyt på en kald høyttaler. Gjerne sett delefrekvens ut ifra pc'n på litt lavere enn det høyttaleren klarer :P
    Var slik jeg sprengte 1 stk sub som i teorien (og ifølge forhandler/produsent) ikke skulle være mulig å sprenge... Tho hadde jeg hørt på musikk i forskjellige lydnivåer i noen timer før det da, så den var god og varm allerede...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du virkligt vil ta knekken på F-6 Ht dine, så kjør på med bass og høyt volum på denne sangen http://www.realmofexcursion.com/audi...ssiloveyou.mp3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •