Subwoofer-valg rundt 6000kr, SVS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer-valg rundt 6000kr, SVS?

Skal ha en 5.1 "hjemmekino" i kjelleren til musikk, film og spill. Her kan jeg egentlig bråke så mye jeg vil og ønsket er en sub som sparker godt til filmbruk.
    Planen var i utgangspunktet DIY, men tror jeg utsetter dette litt.

Hvilken subwoofer vil dere anbefale til mitt bruk, helst ikke mye over 6000 kr?
    Har tenkt på XTZ W12, men også vurdert å ta steget opp til SVS PB12-NSD. Vil sistnevnte gi meg betydelig mer filmbråk og jordskjelv ved lave frekvenser kontra XTZ'en?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svs knuser xtz og spiller ring rundt de når det kommer til dypbass ;-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS har vel egentlig ingen direkte konkurrenter i de respektive prisklassene. Du kan jo eventuelt vurdere PC12-NSD.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for det bruket du nevner er vel svs ett klart valg ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva

Gjelder dypbass har vel SVS ingen konkurrenter i de "levelige" prisklassene!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    SVS har vel egentlig ingen direkte konkurrenter i de respektive prisklassene. Du kan jo eventuelt vurdere PC12-NSD.
    Men det kommer nok snart noe amerikanere til som kan konkurere i norge...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..Synes dypbass eg kjekt, og setter også pris på litt volum. Kraftig bass med andre ord. Kassestørrelse betyr lite, så stor kasse er vel et pluss.
    Dersom det blir SVS blir det nok 12" PC12-NSD eller PB12-NSD, er disse greie suber som kan brukes til både film og musikk?

Synes ikke prisen er så avskrekkende egentlig, men nesten en tusenlapp i frakt fra Lsound er litt småirriterende. Ingen andre billigere butikker som fører SVS-produkter?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L-Sound er eneste i Skandinavia som har SVS.

Alle SUB'ene til SVS er bra til både film og musikk, men krever litt kalibrerings jobb ( noe som gjelder SUB'er uansett merke ) for å låte optimalt.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut. Skal nok klare å overtale meg selv til å kjøpe denne, men hva menes med kalibrering? Krever dette avanset måleutstyr osv, eller er det mer plassering av sub osv dette går på?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt plassering ja. Og så er det å få de til å samspille ( spille i fase ) med frontene. Hvis ikke dette blir gjort føles ofte SUB'en "treg". Dagens surroundforsterkere gjør en "okay" jobb, men resultatet blir som regel MYE bedre hvis man kjører en kalibrering selv før man kjører auto oppsett på forsterkeren.

Står endel om SUB kalibrering her:

http://avforum.no/forum/910109-post564.html
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en surroundreciever som jeg vet støtter autokalibrering, men jeg har desverre ikke dB-måler.
    Kan jo kanskje lytte meg frem til den beste plasseringen av subwoofer først, for så å kjøre autokalibrering i 5.1 etterpå?
    Dersom jeg hadde kjøpt en billigere modell kunne jeg jo kanskje på sikt kjøpt en til, tror nok ikke jeg kommer til å kjøpe en til SVS (med det første....)
    Noen som vet om det følger med grill/nett til å ha foran elementet?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan komme ganske langt med å lytte ja. Beste da er å kjøre en sinustone, f.eks 50Hz, og la høytalere og SUB være på på likt. Sitt da i sweetspot (der du sitter til vanlig) mens en kompis vrir på fasen på SUB'en. Du vil da høre når SUB og Fronter treffer hverandre, for det er der du får mest lyd / trøkk. Blir ikke 100% på denne måten, men du får det ihvertfall da til å samspille sånn tålig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo bra ut dette her.
    Men dere mener at denne SVS'en vil spille såpass mye bedre enn XTZ at den er verd prisforskjellen?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok kanskje et litt dumt spørsmål å stille da jeg kanskje bure kunne forutse svaret, men trenger litt overtalelse her for å kunne bestemme meg
    Skal se det blir en SVS, ubestemt om jeg skal velge PB12 eller PC12.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du forteller hvor sånn ca du bor i landet, er det kansje noen som har svs i nærheten som du kan komme å få en liten demo hos. Har selv svs pc subber og det er helt genialt til musikk og særdeles film.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en XTZ 12 " til test hjemme nå.Hadde hørt den hos kompisen min først og synes egentlig at den var drittdårlig.Jeg har testa den på musikk,film og PS3-krigsspill og den er jo et kupp til prisen og lot meg blende av det.Så hadde bestemt meg for å bestille 2 sånne.Men har heldigvis ikke gjort det,for jeg må si at den mangler dypbass.-3db på 25 hz betviler jeg,men men-kan være rommet.Jeg kjøper heller 1 dyrere først og deretter 1 til enn 2 XTZ med en gang.
    Jeg er litt Skap-SVS siden jeg har sagt stygt om PB12Plus som jeg hadde og byttet tilbake,men kjøper SVS neste gang og får forhåpentligvis Flageborg til å kalibrere det mot betaling.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Høres jo bra ut dette her.
    Men dere mener at denne SVS'en vil spille såpass mye bedre enn XTZ at den er verd prisforskjellen?
    For og få EKTE dypbass så er størrelsen på kassen veldig viktig... entusiastene i SVS i Ohaio har skjønt dette ;p

XTZ får pusteproblemer når de spiller dypbass på litt over det en kan kalle medium styrke på svs sin dypbass.

Som kjent er svs sin svakhet området over ca 45hz der det er bedre med en kasse som er mindre og tjunet for midbass.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm oki..Men så lenge den klarer seg greit nok på de vanlige frekvensene er jeg fornøyd nok, den dype bassen er egentlig det viktigste.
    Bor forresten i Sandnes, og skal vel en tur til Mandal i helga. Mulig jeg kunne svippet en tur til Arendal, er jo ikke så langt. Noen som vet om jeg må kjøpe på forhånd i såfall?

En kammerat har XTZ 10", en god subwoofer men savner litt både trøkk og dypbass. Dersom SVS'en kan måle seg med denne XTZ'en på de andre områdene og i tillegg spille bedre dypbass/høyere, er jeg kjempefornøyd

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal forbi Kristiansand ville jeg tatt turen innom Trond på Maxwell i Dronningensgate og høre på MJ Acoustics subbene. Jeg har selv 10 tommeren til MJ og er strålende fornøyd, spesielt sett i forhold til prisen (5k).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •