fra cerwin til SVS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

fra cerwin til SVS?

hei.
    jeg har en cv 15sx men har lest at svs subene skal være så bra. har sitt på denne pb10'en eller pb12, vil en av disse gi mer trykk en cv suben? tror også jeg har lest at di er vanskelig og plassere? rommet mitt er ca 30 kvm og har ikke peiling på kalibrering.
    anbefales det å skifte ut ?

mvh

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe en 15sx til da om du er fornøyd med den du har...
    palsser kassene i hjørner vil gi mere ytelse for pengene, borte fra hjørner vil gi en fastere bass men mindre fylde i de nedre frekvenser.

SVS må ha kalibrering for og yte opptimalt.

15sx vil kunne spille en del høyere en svs kassen klarer.
    svs vil spille bedre dypbass en det cv kan.

Ellers er det mye info om kalibrering på forumet så det er vært og lese litt og få en grei bassis platform kalibrering av subwoofere.
    Bare med den platformen kan du raskt få en sub til 5.000 kr til og høres ut som den koster det dobbelte... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å kapre tråden din cvmagnus, men det er jo bedre enn å starte en nesten helt identisk tråd:wink:

Er i litt samme situasjon, jeg har også en CV 15sx.

Lurer på om jeg skal kjøpe 2 stk PC12-NSD eller om jeg skal kjøpe en CV til.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk fra Cerwin til SVS, Og det ble mye bedre bass hos meg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Du er vel ikke alene om å ha erfart det.
    Guttungen her gik fra CV 12" til PB10, og det ble som natt og dag. SVSen splte både høyere og dypere, mer presist osv. Nå som han har to PB10 på ca 8kvm så har det tatt skikkelig av
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle sub'er krever en viss grad av kalibrering for å spille optimalt. Jo kraftigere og dypere sub'en spiller jo mer kritisk er det for å få godlyden fram. Det kan virke som om at det er tidkrevende å kalibrere en SVS, men det er egentlig ikke det. Det er lettest hvis du har en dB-måler å justere etter, men hvis du har en kompis som kan justere mens du sitter og lytter så klarer du å få til mye. Belønningen får du når du oppdager hva bass egentlig er.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg ble det motsatt Jeg gikk fra SVS til Cerwin og det ble mye bedre hos meg. Syns svs bare rumler og lager masse dyp bass som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, mens cerwin ga meg det trykket jeg var ute etter.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Hos meg ble det motsatt Jeg gikk fra SVS til Cerwin og det ble mye bedre hos meg. Syns svs bare rumler og lager masse dyp bass som ikke har noe med virkeligheten å gjøre, mens cerwin ga meg det trykket jeg var ute etter.

Høres ut som passeringen av svs suben var helt bak mål da men

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar. så budskapet er altså hvis jeg klarer å kalibrere en svs vil den spille fletta av cv'en?
    den pb10'en, vil den klare det, eller hadde pb12 vært mye bedre?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cvmagnus
    takker for svar. så budskapet er altså hvis jeg klarer å kalibrere en svs vil den spille fletta av cv'en?
    den pb10'en, vil den klare det, eller hadde pb12 vært mye bedre?

Større sub kan selfølgelig spille litt høyere og dypere ;-)

Når det kommer til kalibrering så er det bare og legge ut bilder eller tegning av romet så vil det hjelpe mye for de som kan hjelpe med det her på forumet.

Ellers så er det et lett tips om at i et hjørne eller i umiddelbar nærhet av hjørne med yttervegger i front er i de fleste tilfeller den beste plasseringen.

Men den tid den sorg

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det kalibrert noe som helst?

Var ganske "boomy" lyd hos meg når jeg hadde CV sub. Dessuten var det subben som gav seg først når øllbrillene kom på og det skulle spilles høyt.

CV subben var ikke dårlig, og klart verd 4000 spenn, det er bare det at SVS er så mye bedre. I alle fall hos meg.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var ganske "boomy" lyd hos meg når jeg hadde CV sub. Dessuten var det subben som gav seg først når øllbrillene kom på og det skulle spilles høyt.

CV subben var ikke dårlig, og klart verd 4000 spenn, det er bare det at SVS er så mye bedre. I alle fall hos meg.
    Må huske å justere gain på den før fest vet du

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Må huske å justere gain på den før fest vet du
    Hjalp ikke mye hos meg, da rommet mitt "sluker" bass

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg gikk fra Focal til Focal, og det ble mye bedre her også.
    Jeg mener, hvis du gikk fra en sub til 5k og over til en til 15k så var det vel kanskje ikke så rart at det ble mye bedre.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Og jeg gikk fra Focal til Focal, og det ble mye bedre her også.
    Jeg mener, hvis du gikk fra en sub til 5k og over til en til 15k så var det vel kanskje ikke så rart at det ble mye bedre.
    Jo da. Skjønner poenget. Men en tidligere i tråden hevdet at det ble bedre ved å gå andre veien. Har du troen på det?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Føler det kanskje er påtide med litt mer utfyllende info her.
    Jeg har svspb10 og cv HD12SX og som jeg sa så liker jeg cv suben mye bedre her hjemme.
    Begge subene er kalibrert på følgende måte. Jeg prøvde litt forskjellige plasseringer og fant til slutt ut at beste plassering var hjørnet med flest yttervegger med elementet rettet mot senter. Dette var tilfellet med begge subene. Så spilte jeg en sinustone på 50hz (kun frontene) og skrudde opp mv så det spilte 80db. Deretter koblet jeg fra frontene og justerte gain på sub til den spilte 80db. Koblet på frontene igjen og justerte fase til jeg hadde 86db.
    cv suben har ikke trinnløs fasejustering men hadde flaks og fikk 6db økning med fase på 0.

Da fase var stilt riktig var det påtide å sjekke frekvensresponsen i rommet. Den var mildt sagt elendig. Mellom 20hz til 100hz var kurven som en berg og dal bane, med 15db forskjell fra høyeste peak til laveste. Hadde en enorm peak på rundt 23-26hz og en liten peak på 50hz og en bunn på 30-35hz.

Det var ganske likt med cv og svs men 23-26 hz peaken var høyere med svs mens 50hz peaken var høyere med cv.

Har videre kalibrert med en behringer FBQ2496 og justert ned peakene og plusset på 1-2 db på 30-35hz bunnen.

resultatet er en flat kurve fra 20-80hz (svs) 25-80hz (cv) med kun 1-2 db forskjell. bruker forøvrig en homecurve på film da jeg liker det bedre.

Dette må da kvalifisere til en grei kalibrering, lyden ble iallefall enormt mye bedre, men som sagt så liker jeg ikke svs her hjemme. Ikke misforstå. Svs knuser cv fra rundt 25hz og nedover, men i mine ører er det rumling mens cv sparker i magen på en måte svs ikke klarer her hjemme.

Derfor svarer jeg til trådstarter at bassen er mye bedre her hos meg med cv enn svs. hva som er bra avhenger av øret som hører, men er trådstarter ute etter mer skikkelig dypbass så er svaret enkelt, da er svs bedre. jeg kommer nok ikke til å bytte ut cv med svs med det første.

Hvis det kan være av interesse så er rommet på 18 kvadrat. 3*6 meter. takhøyde 2 meter. Noe som tydeligvis ikke er bra for lyden, men behringer gjorde underverker

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle som liker SVS nei. Men jeg gikk for største kassen, og elsker det:-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler det kanskje er påtide med litt mer utfyllende info her.
    Jeg har svspb10 og cv HD12SX og som jeg sa så liker jeg cv suben mye bedre her hjemme.
    Begge subene er kalibrert på følgende måte. Jeg prøvde litt forskjellige plasseringer og fant til slutt ut at beste plassering var hjørnet med flest yttervegger med elementet rettet mot senter. Dette var tilfellet med begge subene. Så spilte jeg en sinustone på 50hz (kun frontene) og skrudde opp mv så det spilte 80db. Deretter koblet jeg fra frontene og justerte gain på sub til den spilte 80db. Koblet på frontene igjen og justerte fase til jeg hadde 86db.
    cv suben har ikke trinnløs fasejustering men hadde flaks og fikk 6db økning med fase på 0.

Da fase var stilt riktig var det påtide å sjekke frekvensresponsen i rommet. Den var mildt sagt elendig. Mellom 20hz til 100hz var kurven som en berg og dal bane, med 15db forskjell fra høyeste peak til laveste. Hadde en enorm peak på rundt 23-26hz og en liten peak på 50hz og en bunn på 30-35hz.

Det var ganske likt med cv og svs men 23-26 hz peaken var høyere med svs mens 50hz peaken var høyere med cv.

Har videre kalibrert med en behringer FBQ2496 og justert ned peakene og plusset på 1-2 db på 30-35hz bunnen.

resultatet er en flat kurve fra 20-80hz (svs) 25-80hz (cv) med kun 1-2 db forskjell. bruker forøvrig en homecurve på film da jeg liker det bedre.

Dette må da kvalifisere til en grei kalibrering, lyden ble iallefall enormt mye bedre, men som sagt så liker jeg ikke svs her hjemme. Ikke misforstå. Svs knuser cv fra rundt 25hz og nedover, men i mine ører er det rumling mens cv sparker i magen på en måte svs ikke klarer her hjemme.

Derfor svarer jeg til trådstarter at bassen er mye bedre her hos meg med cv enn svs. hva som er bra avhenger av øret som hører, men er trådstarter ute etter mer skikkelig dypbass så er svaret enkelt, da er svs bedre. jeg kommer nok ikke til å bytte ut cv med svs med det første.

Hvis det kan være av interesse så er rommet på 18 kvadrat. 3*6 meter. takhøyde 2 meter. Noe som tydeligvis ikke er bra for lyden, men behringer gjorde underverker
    Dette var interressant, slik jeg ser det har du kalibrert "etter boka" og fått et resultat jeg ikke ville ha gjettet på iallefall

Men det sier vel litt om hvor vanskelig det kan være å finne riktig komponent enkelte ganger, og hvor mye rommet i seg selv faktisk spiller inn.

Ofte blir det kanskje spørsmål om smak og behag, men ofte vet man ikke hva man er ute etter før man hører det
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk selv fra cv clsc-15s til SVS PB12-plus/2 og er mere fornøyd med svs. SVSen er mye bedre til film syns jeg og spiller bass der det skal spille bass mens cv sin overdriver.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Ikke meningen å kapre tråden din cvmagnus, men det er jo bedre enn å starte en nesten helt identisk tråd:wink:

Er i litt samme situasjon, jeg har også en CV 15sx.

Lurer på om jeg skal kjøpe 2 stk PC12-NSD eller om jeg skal kjøpe en CV til.
    Hei.

Kan nevne at jeg kun skal bruke subbene til film.

Kunne det være en ide å kjøpe en CV 15sx og heller bruke noe av differansen på kalibreringsutstyr??

Dimensjonene på kinoen er: 6.30m * 3.15m og 2.30m høyt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •