Hvilke bakhøytalere og hvilken senter til anlegget mitt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke bakhøytalere og hvilken senter til anlegget mitt?

Hei!

Har i ca. 6 mnd. nå hatt en htpc-løsning som jeg er strålende fornøyd med. Men jeg har enda ikke investert i surround og har nå bestemt meg for at det må gjøres. I den sammenheng skulle jeg gjerne hatt noen tips om hvilke bakhøytalere og hvilken senter jeg burde kjøpe. :-D Budsjettet er ikke veldig stort, men jeg har (mener jeg) et lite ess i ermet, en ECI-1 som effektforsterker. I tillegg har jeg to Definitive 7001 som fronthøytalere. Jeg har gått til innkjøp av en Yamaha RXV765B og mangler altså senter- og bakhøytalere.

Jeg har sett litt på Klipsch RC62 som senter. Er dette et bra valg?
    Og til bakhøytalere (må være små fordi de må henges opp på veggen) tenkte jeg på Dali Lector 1, Dali Elegance eller Monitor Audio RS1.

Er det noen som har noen tilbakemeldinger på dette? ECI-1 og Definitive-høytalerne fikk jeg utrolig billig gjennom familie så jeg har ikke budsjett til å legge resten av anlegget såpass "høyt". Burde jeg gå for f.eks. Dali Lector 2? Burde jeg velge en annen senter? Er det veldig negativt at det blir 3 forskjellige merker på høytalerne?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet så gir en senter i samme modellserie som frontene et mer helhetlig lydbilde. Bommer du på lyden her så vil det kunne låte rart. Ser på hjemmesiden til Definitive at de har sentere i mange prisklasser så det burde være mulig å finne noe som matcher frontene til en ok pris. Denne kanskje:
    Definitive Technology - Products Channel Speakers&productid=C/L/R2002

Bakhøyttalerne er det ikke like farlig med da de ikke har samme lydbildet som frontrekka uansett. Du kan godt dra av 1000kr her og legge i senteren. Det har du igjen for.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Jeg tenkte nok at det ville være lurt å kjøpe Definitive Tech-fronthøytaler også, men så er det dette med prisen. Ser at Definitive Technology C/L/R 2002 ligger på ca. 500$ i USA og det hadde jo vært fullt mulig å betale, men her i Norge blir vel det veldig mye mer. Får forsøke å importere selv kanskje...

Uansett, du sier altså at bakhøytalerne ikke er så veldig viktige. Kan jeg da slippe unna med å bruke f.eks. Dali Elegance?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme merke og serie center som det frontene er.
    Det er p.g.a klangbalansen i front av lydbildet

Surround kan ofres til andre høytalermerke, men det er en fordel om de er noenunde samme gate som fronter og center

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Importere selv er rimelig greit.

Siden du har såpass kraft foran så hadde det kanskje vært greit med noen litt større og mer lettdrevne bakhøyttalere. Men du bør høre på Elegance'ene. Mulig de spiller kraftigere enn de ser ut. De bør kunne henge med i volum så de ikke holder igjen hvis du skjønner.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips! :-D
    Jeg har sett litt på høytalerne til Definitive og f.eks. Definitive Mythos Gem er jo små, men vil sikkert passe svært bra med resten av anlegget. Importering blir det da.
    Et lite sprøsmål: Det vil ikke blir problemer med receiveren (Yamaha RXV765B) og kraft i forhold til Definitive tech-høytalerne da? ECI-1 tar seg jo av dronthøytalerne så en senter og to bakhøytalere burde vel yamaha'en takle?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doubledouce
    Takk for gode tips! :-D
    Jeg har sett litt på høytalerne til Definitive og f.eks. Definitive Mythos Gem er jo små, men vil sikkert passe svært bra med resten av anlegget. Importering blir det da.
    Et lite sprøsmål: Det vil ikke blir problemer med receiveren (Yamaha RXV765B) og kraft i forhold til Definitive tech-høytalerne da? ECI-1 tar seg jo av dronthøytalerne så en senter og to bakhøytalere burde vel yamaha'en takle?
    Både C/L/R2002 og Gem'ene er lettdrevne med 8ohm og 91dB så det burde fungere bra. Det er jo artigere med komplett anlegg av samme merke så kjør på. Det begynner å nærme seg komplett SVS hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Både C/L/R2002 og Gem'ene er lettdrevne med 8ohm og 91dB så det burde fungere bra. Det er jo artigere med komplett anlegg av samme merke så kjør på. Det begynner å nærme seg komplett SVS hos meg.
    SVS er ikke dumt. Muligens litt lettere å få tak i her i Norge også.
    Jeg er helt enig i at det er en klar fordel med komplett anlegg av samme merke. Kastet opprinnelig ifra meg den ideen (det er ikke veldig lett å få kjøpt Definitive-høytalere i Norge), men så lenge jeg finner en forhandler i USA som er villig til å sende høytalere til Norge så skal det nok gå bra.

Hjertelig takk for hjelpen!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS er ikke dumt. Muligens litt lettere å få tak i her i Norge også.
    Jeg er helt enig i at det er en klar fordel med komplett anlegg av samme merke. Kastet opprinnelig ifra meg den ideen (det er ikke veldig lett å få kjøpt Definitive-høytalere i Norge), men så lenge jeg finner en forhandler i USA som er villig til å sende høytalere til Norge så skal det nok gå bra.

Hjertelig takk for hjelpen!
    SVS er billig og gir mye for pengene.

Om du ikke finner en forhandler som vil sende til Norge så kan du registrere deg på Jetcarrier.com. Der får du en amerikansk adresse som selgeren kan sende til. Jetcarrier tar seg deretter av frakten til Norge. Genialt og enkelt sier de som har prøvd det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jetcarrier.com er jo helt genialt! Nå får jeg kjøpt høytalerne 100 % sikkert. Du har virkelig reddet dagen min, Gurba! :-D

Litt OT, men: Er det noen som har tips angående kabler forresten? Skal jeg legge mest penger i kabelen fra receiver til senter og så noe mindre i kablene til bakhøytalerne? Og hvor mye burde jeg bruke på slike kabler? (Jeg trenger opp mot 10m. per bakhøytaler... like greit å kjøpte litt for mye enn for lite med tanke på senere set ups)

Edit: Nettopp bestilt 1 Definitive Technology C/L/R 2002 og 2 Definitive Mythos Gem.
    Blir veldig spennende å se hvor bra jetcarrier funker.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jetcarrier.com er jo helt genialt! Nå får jeg kjøpt høytalerne 100 % sikkert. Du har virkelig reddet dagen min, Gurba! :-D

Litt OT, men: Er det noen som har tips angående kabler forresten? Skal jeg legge mest penger i kabelen fra receiver til senter og så noe mindre i kablene til bakhøytalerne? Og hvor mye burde jeg bruke på slike kabler? (Jeg trenger opp mot 10m. per bakhøytaler... like greit å kjøpte litt for mye enn for lite med tanke på senere set ups)

Edit: Nettopp bestilt 1 Definitive Technology C/L/R 2002 og 2 Definitive Mythos Gem.
    Blir veldig spennende å se hvor bra jetcarrier funker.
    Bare hyggelig. Du må skrive noen ord om resultatet.

Hvis du er en kabelnisse så kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg har nemlig kjøpt mine høyttalerkabler på den lokale Expert- og Elkjøp-sjappa. 10kr/meter for 1,5mm2 på Expert. Den på Elkjøp var på 2,5mm2 og kosta vel litt mer. Biltema har noen billigere visst nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Bare hyggelig. Du må skrive noen ord om resultatet.

Hvis du er en kabelnisse så kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg har nemlig kjøpt mine høyttalerkabler på den lokale Expert- og Elkjøp-sjappa. 10kr/meter for 1,5mm2 på Expert. Den på Elkjøp var på 2,5mm2 og kosta vel litt mer. Biltema har noen billigere visst nok.
    Jeg legger ut en liten oppdatering etter hvert som høytalerne begynner sine reise fra USA til Norge. :-D
    Etter å ha lest meg litt opp på kabler kommer det ganske klart frem at det ikke er vits å investere så veldig mye i kablene. Tenker jeg bare kjøper kabel her. I hvert fall til bakhøytalerne. Kanskje jeg bruker bittelittegrann mer på kabelen til senterhøytaleren.

Uansett, oppdatering på bruk av jetcarrier kommer!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •