Klipsch THX Ultra2 vs .... ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch THX Ultra2 vs .... ?

Har tenkt på fremtidige oppgraderinger, og ser for meg at jeg kommer til å gå for et "slikt" system når tiden kommer. Systemet er det samme som AVshop skal bruke i sin kino; THX Ultra 2--- Home Theater System - Overview

Hvordan er det med plassering av LCR mtp bakvegg? De har bassport foran, så de kan vel plasseres rimelig nært inntil bakvegg, men hvor nært kan de plasseres?

Prisen på pakken er 70k, inkl 2x12" med subforsterker, noe jeg vil tru er gi-bort pris.
    Hvilke andre systemer er det som konkurrerer med Klipsch i denne prisklassen, eller må man ut med betydelig mer hvis en skal kjøpe fra andre produsenter for å få samme kvalitet?
    Vil tro JBL har noe systemer? JBL Pro Cinema Sound kanskje?

EDIT: Endret info

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det eneste jeg kan komme på mht det Klipsch-settet må være at du kanskje bør vurdere å "plugge på" en SVS-tube el.l. i tillegg for å ta deg av de viiiiiirkelig lave frekvensene... Utover det tror jeg det er lite som slår dette Klipsch-settet om det er kinobruk du primært prioriterer! Jeg så "Taken" på dette settet, riktignok ukalibrert og uten center på AVforum-treffet for en tid tilbake siden, og MAKAN til "hjemme"-kinoopplevelse skal en lete lenge etter...

Jeg har jo selv JBLs proffhøyttalere i egen kino, 8340A, og må jo si at disse også gjør en svært habil jobb... Litt mer "pondus" i mellomtone fra Klipschene, men diskantmessig, som jo er svært viktig for kinobruk, fungerer det svært bra fra begge sett...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal innrømme jeg har tittet på de samme høyttalerne du har i eget oppsett, men kan ikke helt skjønne hvorfor de er så billige, for de er tydeligvis meget gode!

Gjør disse seg som musikkformidlere også? Jeg har en (stygg?) fornemmelse at disse kinohøyttalerne ikke kan låte bra på musikk... Vil tro jeg ikke er den eneste som har den tanken.

'Taken' må være noe av det beste jeg har hørt, vanvittig gøy!

Det hadde forresten vært fint om du oppdaterte 1.posten din med utstyrsliste!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har "lillebror" i thx ultra2 serien da AVshop.no / Klipsch KL-525 THX Ultra2 LCR Front left (stk) -FRI FRAKT!- de er lukket kabinett...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    525 vil jo da bli brukt som bakhtt i samme oppsett. Jeg ville nok absolutt ikke gått noe lavere i kvalitet.

Hvilke høyttalere kan frontene i pakken sammenlignes med fra Klipsch? Bedre/dårligere enn RF-serien?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benytt heller Dipol til surround og surround back

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, du som har litt peil på JBL. Hva tror du om å kjøre en frontrekke med JBL 1400/800 (alt ettersom hva man har råd til), og supplere med 8340A som bak/sidehøyttalere?

Vil tro det blir en killerkombo...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Et potensielt issue med 1400/800 er at de kan ha såpass bredt nedslagsfelt at de vil virke litt diffuse... De er jo beregnet for relativt store saler, mens 8340A er laget for plassering av et mangfold enheter (f.eks. 32stk på Colosseum) og dermed gir et bredere lydbilde på kort avstand. Jeg har uansett ingen erfaring med disse i et mindre rom, så det blir ren spekulasjon fra min side. Funker det er det jo lite som kan slå noe slikt - men lov meg at du også investerer i noen VIRKELIG store kraftblokker om du går for noe slikt...

Et annet issue kan for øvrig være at det skal relativt høyt volum før du får tilstrekkelig dynamikk fra 1400/800, noe som kanskje ikke alltid passer i en hjemmekino. Merker jo at JBLene er mest glad i litt guffe, og kan bare tenke meg at 1400/800 er enda mer kravstore i så måte...

MEN - den som intet våger osv...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du sier noget

Effektmessig sitter jeg på en sak som heter D-Sonic 2000-5. Kort fortalt består den av 3x1000ASP + 2xASP500. Så jeg har et lite håp om at den skal holde.

Skal innrømme jeg hadde håpet tråden skulle ta litt mere av. Ville tro pakker som dette var veldig aktuelt for flere enn deg og meg?

Newcomer A_hjelme sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv på tanken om et Klipsch THX Ultra i kjelleren i framtiden.
    Men vil rommet bli for lite når det måler ca 3*7m ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, er selv litt overrasket over hvor glad folk er i sine gulvstående "Hi-Fi"-høyttalere til hjemmekinobruk...

A_hjelme: når jeg henviste til en eventuell utfordring med størrelsen på rommet henviste jeg til de JBL kinohøyttalerne Lil-H refererte til. Klipsch-settet vil passe et rom på 20 kvadrat som hånd i hanske, det er den type rom (15-50kvm) disse settene er laget for...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, er selv litt overrasket over hvor glad folk er i sine gulvstående "Hi-Fi"-høyttalere til hjemmekinobruk...
    Hvorfor er du overrasket over det? Det er vel mer optimalt å kjøre med noen høyttalere som passer bra til begge deler enn noe som bare er optimalt til film?

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt muligheten til å bygge dedikert rom så hadde det helt klart stått på liste. Men når kinoen er stuen så er WAFen heller lav. Er ikke misunnelig i det hele tatt. ;-)

rettet opp skrivleifer.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når skal vi noensinne få se bilder av JBL oppsettet ditt Lygren?

Egentlig er jo gulvhøyttalere bare i veien, med (kino)høyttalere a'la Klipsch THX ultra2 plassert bak lerret så har man jo plass til flere subber på gulvet!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...har jo tatt noen kjipe bilder av settet mitt som ligger i hyttetråden min (søk på AV-hytte, så finner du tråden...)...

Når det gjelder gulvstående vs. "kino"-høyttalere var det ment som ironi, er klar over at rene kinohøyttalere er for de litt spesielt interesserte... Bruker en anlegget primært til film er det imidlertid lite som slår et slikt oppsett totalt sett (da helst plassert bak et lydtransparent lerret og gjerne en falsk vegg...), men til musikk vil alltid kassevolum være av betydning, og dermed vil den gulvstående høyttaleren leve trygt i god tid fremover...

Jeg for min del ser 99% film, og synes også det låter relativt greit hvis jeg først skal lytte til musikk, så for min del er det ingen tvil om hva som er det riktige valget... Skal jeg ha noe som duger til Hi-Fi kjøper jeg meg heller to gode Hi-Fi-høyttalere og en rørforsterker - gidder ikke bruke titusenvis av kroner ekstra for at høyttalerne som skal takle både Hi-Fi og hjemmekino samtidig - som jo i utgangspunktet krever to vidt forskjellige sett av egenskaper!

EDIT: ...og har en bredt nok lerret kan en jo plassere både kinohøyttalere og et eget sett Hi-Fi-høyttalere bak lerretet (såfremt det er lydtransparent da selvsagt)!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da igjen vil vel Array 1400 duge ganske bra? Om det både musikk og film du lytter til?

Det bør de jo óg til den prisen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ah, sorry, jeg trodde ved en feiltakelse at du snakket om JBLs proffhøyttalere i front! Array-serien vil jo fungere helt glimrende selvsagt - der får en jo faktisk både i pose og sekk - og ikke minst får en gjemt de litt snodige Arrayene (men husk at smaken er som baken hva design angår... ) bak lerretet!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo da det virkeliget spørsmålet kommer!

Hva er produktet mellom JBL Array og Klipsch-systemet?
    80k for Array1400, eller 70k for 7.2 av Klipsch...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch KL-525-THX som front?

Googlet meg frem til diskusjonen her

Grunnen til at jeg googlet, var at jeg sitter og funderer på om jeg skal bruke overnevnte som front i en hjemmekino og kombinener det med noe småtteri jeg har ifra Synergy serien (C2 S3 og B3 og to 10" sub)..

Tror dere at det kan være en grei mach som gir kinofeeling, eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •