Trenger hjelp med høytalere til ca 10-18k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med høytalere til ca 10-18k

Heisann, har nå begitt meg uti kaoset rundt høytalere og har funnet ut at dette var akkurat like vanskelig som eg hadde forventet meg. Så nå sitter eg med pittelitte granne erfaring og med mange spørsmål og in dire need of help.

Hmm..kan vel begynne det med at etter mye lesing på nett hoppet innpå Hifi-klubben her i Bergen for å lytte på høytalere, hvor eg begynnte med å høre på ett Ikon 6 sett. Må si at med første øyekast så gikk forventningen mine litt ned - synest dem såg litt petité ut og tenkte så at dette ikke ville sparke meg akkurat dit eg ønsket - og det gjorde dem desverre ikke. Bassen i disse høytalerne var etter min mening helt fraværende, men på diskant så var disse et pryd for ørene. Så eg gikk da over til å høre på Concept 10 - her kom sparket, og luftforskyvelsen nærmere det eg ønsket, men eg synest at rent lydteknisk så var disse svært skuffende. Så eg ble vist videre til Ikon 8 når eg fortalte om min opplevelse rundt disse to. Og eg må si at...det var en klart forbedring av både lydkvalitet iforhold til Ikon 6, og mye bedre og strammer bass enn Concept 10. Men, prisen er jo og ganske mye høyere. Litt usikker på om forsterken eg fikk leke med var god nok til å kjøre Concept 10/Ikon 8 - det var en Denon 3810 - og det er fult mulig at begge disse to ville hørt mye bedre med større forsterker.

Så! Her kommer vel mitt egentlige spørsmål (for dem som har lest så mye så takker eg veldig mye i forkant), hvilke høytalere ville dere her anbefalt meg å høre/teste/se nærmere på iforhold til det eg har oppgitt her. Og eg tar gjerne imot forskjellige innslag på diverse forsterkere i tillegg.

Og hmm...er vel verdt å nevne at eg har tenkt å kjøre 5.1 surround så det må jo gå inn under forsterkeren. Såg for meg å bruke mellom 12-18k på forsterker òg, antar det blir sånn...ca nødvendig anyways.

Så langt har eg prøvd å trålt dette forumet for diverse tips og hints, har tittet på Lipsch RF-83, SVS MTS-01 og litt andre ting, men føler meg ganske stuck for å være ærlig. Så det hadde vært frigjørende å høre fra noen som kaaanskje har litt mer erfaring rundt dette. Er vel en loudspeaker person, men eg har til dels sensitive ører når det kommer til glitches/uren lyd, så det eg egentlig ser etter er vel en høytaler med litt trøkk som samtidig låter rent.

Kan vel si at eg har budsjettert inn en max grense på ca 36k for øyeblikket. Hvilken del av pengene som går til hva er vel det eg trenger mest hjelp med.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg satt budsjettet til 12-16.000. Det jeg har sett på så langt, er:

Bowers & Wilkins DM-683
    Bowers & Wilkins CM-7
    Epos M16 i
    Epos M22i
    KEF iQ90
    PSB Imagine T
    Tannoy Revoloution Signature DC6T
    dynaBel 2.5S

Har ikke fått hørt på alle ennå...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dem du har hørt på? Eller anbefaler meg å høre på? Eventuelt din mening av diverse områder av de du har hørt på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både B&W CM7 og B&W DM683 er gode høytalere, men i mine øyne egner 683 seg bedre til kinobruk enn CM-7.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er det vel hovedsaklig musikk det kommer til å gå i, med innskudd av konsoll spilling og film. Og må si at eg er ganske stor fan av at eg føler scener fysiskt, slikt at eg lever meg mer inn i det eg hører/ser på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fidelis
    Og må si at eg er ganske stor fan av at eg føler scener fysiskt, slikt at eg lever meg mer inn i det eg hører/ser på.

Edit:[Litt rottete innlegg] Til musikk bruk er B&W genial, både CM7 og 683 leverer en fantastisk "punch bass" og FST mellomtonen er helt fantastisk.

Men hvis du virkelig vil leve deg inn i en film bør du nok også kjøpe deg en sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda sub inngår i planene og, men den er vel sånn allerede bestemt tror eg. (Kanskje eg glemte å skrive 5.1? Husker ikke akkurat nå)

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du bor i Bergen, så kan du jo ta deg en tur innom min favoritt butikk...

Dynaudio Focus 220 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Denne kommer helt klart til og ta pusten fra deg...
    Det er en helt fantastisk høytaler rett og slett..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du ser for deg å bruke inntil 18 laken på sterker så kanskje du skal vurdere en rimelig receiver og så effektforsterker på frontene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Siden du ser for deg å bruke inntil 18 laken på sterker så kanskje du skal vurdere en rimelig receiver og så effektforsterker på frontene?
    Jo, eg ser selvfølgelig på det som en mulighet. Har ganske nylig (Dvs ca en uke siden) begynnt å ta for meg hele HiFi konseptet - ialle fall litt mer detaljert enn tidligere - så prøver å anskaffe meg mest mulig innsikt og erfaring iforhold til diverse muligheter/teknologier/vimsvams. Har egentlig ikke tatt for meg/sett på noen som helst receiver + effektforsterker på front ennå, men eg tar gledelig imot forslag og innslag her. Skal prøve å finne ut diverse løsninger selv over de neste par dagene gjennom intensiv lesning.

Og visst eg skal kjøre effektforsterker på front, så burde eg vel finne høytalere med litt tyngde i seg slik at de får utnyttet den ekstra watten?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musik magazinet

Musikk magazinet i Bergen fører Klipsch. Disse bør du absolutt lytte til før du bestemmer deg. Skal oppsettet brukes mye til film (50% +) så trør du ikke feil med Klipsch.

Hvor stort er rommet du skal bruke utstyret i ? Du skriver 5.1, har du da allerede senter & bak høytalere ? Senteren bør være av samme serie som fronetene du ender opp med.

Klipsch finnes også ofte på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, glemte å opplyse om det. Eg har mer eller mindre tenkt å sentrere resten av anlegget rundt det front høytaler valget eg tar. Så eg har så langt ingenting som helst, men noen små lapper å brenne bort. Klipsch var helt klart noe som eg tenkte på å teste, har ikke helt fått tid til å løpe rundt i Bergen og lytte ennå, men det er lagt inn diverse planer. Brukte ca 4 timer på Hifi klubben når eg var der sååee...det er vel litt hyggelig å få anbefalinger på høytalere før eg tusler inn i butikken. Selv om de der sikkert kan hjelpe meg en god del også.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja kan bare si at du bør så absolutt få hørt Klipsch jaffal før du kjøper. Gjerne på Yamaha receiver.

Det er ett sånt elsk eller hat merke. For meg ble det elsk, og ingenting i den prisklassen når de opp til ankelen synes jeg da . Jeg gjorde nemlig den tabben å kjøpe ett par høytallere som jeg solgte etter 2 måneder pga jeg hørte Klipsch etterpå .

Men vet også om folk som ikke liker klipsch .

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å høre på det meste innenfor denne prisklassen, desverre så kan eg ikke ta med meg en forsterker til alle høytalerne - hadde blitt best comparison - så eg får vel ta det eg opplever og føler med en liten klype salt og se hva eg føler passer meg best. Er vel ikke direkte noe hastverk, men "Eg kjøper disse nå!"-følelsen øker etter hvert som tiden tikker avgåre.

Ikke gøy å høre på skikkelig høytalere og så komme hjem til et pc orientert 2.1 system.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fidelis
    ...det er vel litt hyggelig å få anbefalinger på høytalere før eg tusler inn i butikken.
    Størrelsen på høytalerene kommer litt ann på størrelsen rommet.

Liker du Klipsch etter lytten, blir det da å finne høytalere som passer rommet. Selgeren skal hjelpe deg med dette.

Ikke vær redd for å kjøpe brukt, her på avtorget og på hifi-sentralen er det en haug av entusiaster som behandler utstyret med silkehansker.

Triangle er også et merke du bør lytte til på musik magazinet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er ekstremt usikker på rommet for øyeblikket, det er ikke noe fastsatt rom for øyeblikket så det ligger mellom 12 og 30m^2 siktet, men for min del så er det å foretrekke at eg kan bytte rom i framtiden, uten att eg må bytte ut diverse deler med det samme. Sånn btw. Sitter å lusker på SB13-Ultra, men lurer på om det hadde vært lurere å heller gå for en annen sub, eventuelt 2 mindre subber? Selv om muligheten for å gå over til 2xSB13-Ultra iframtiden er mer fristende enn å ha 2 mindre i hele den tiden.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    swans

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde helt klart lyttet til RF-63.Er en suveren høytaler på musikk og konge på film.finnes vel ikke en bedre allround høytaler

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Siden du bor i Bergen, så kan du jo ta deg en tur innom min favoritt butikk...

Dynaudio Focus 220 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Denne kommer helt klart til og ta pusten fra deg...
    Det er en helt fantastisk høytaler rett og slett..
    Det var disse jeg også ville anbefale i rosewood.Tror Haugesund selger disse for 14.000.Til og med kameraten min som ikke er så veldig opptatt av lyd ble forelsket i disse.PS,de var regnet som en av de beste i klassen når de kostet 23.000.Løp og kjøp :-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Welcome to the Frontpage

Vincent ls-310 ser ut som noen spenende høyttalere.
    Selges i Danmark for 16490,- pr.stk.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •