Trenger hjelp med høytalere til ca 10-18k - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fidelis
    Triangle har eg bare sett merke på, aldri lest noe som helst av om de høytalerne. Skal se om eg

Får vel ta meg en titt på om eg finner noe av disse merkene her i Bergen, mener eg leste at Monitor Audio bare har lytterom bort på østlandet et sted? Litt usikker på om eg orker å betale ca 2k (drivstoff + evt mat eg spiser på vei) bare for å lytte på noen høytalere.

Var innom Musik Magazinet i dag for å høre på Klipsch Refrence serien, men dem hadde "desverre" ikke RF-63 inne, bare RF-83, MEN, og det er et stort -men-, eg var på ingen måte fornøyd med mellomtone/diskant på disse høytalerne. Disse nådde ikke opp til lydnivået på Ikon 8 høytalerne eg hørte på HiFi-klubben, albeit, det kan være at rommets akkustsikk ikke var like bra som det var hos HiFi-klubben. Men forsterkeren på sin side var en del kraftigere, så det er mulig at det gikk noe ála opp i det samme. Så for min del, med Klipsch på 21500 - som den snille og svært service instilte mannen i butikken gav meg - mot Ikon 8 på standard pris på 18000, så er det for min del et enkelt valg så langt.

Videre gikk eg til Soundgarden for å høre på JBS (Eller er det JLS?) S80. Tja...hva skal eg vel egentlig si om dette? Gikk inn i butikken for å lokalisere høytalerne, og fant dei stående utenfor ett av lytterommene med en prislapp på nesten 26k. Så tok beina fatt og gikk ned til ekspedisjonen. Hvor eg spurte om eg kunne lytte på dem - var litt usikker ettersom det var 40 min til butikken stengte - men det fikk eg, trodde eg ialle fall. Etter mye spørring og dikadering om hva nøyaktig eg ville og hva eg ønsket og høre på - hvor eg da svarte med at eg ville høre hvordan disse låt og holdt opp en cd som eg hadde med meg i hånden - så sa han at eg skulle bare vente. Det gjorde eg, han kom opp, fikk etter litt løftet dem inn på rommet og begynnte sånn delvis å koble dem opp - med delvis så mener eg at han glemte helt en høytalere. Menst han gjorde dette så spurte han hva eg hadde fra før av, og da sa eg at eg ikke hadde noe som helst og var på utkikk etter hele pakken. Så, spurte han om CD-en, eg gav den til han, han puttet den inni, for så å gå bort til meg, snappe kontrolleren utav hånden min og spørre meg hvilket spor eg ønsket å høre. Så menst han sto hengene over meg konstant, pustet meg inn i nakken, styrte volumet opp og ned etter hans preferanser, og _akkurat_ når sangene endelig begynnte å ta seg opp så skrur han av volumet og spør meg om hva eg syns. Eg har rett og slett ikke ord til å beskrive denne oppførselen, bortsett fra ordene som eg sa rett ut der og da - "Eg klarer ikke å gjøre meg opp en mening, ikke en negativ eller positiv - om annlegget - eg føler meg innestengt og kvalt. Du står her og velger sanger for meg og kontrollerer volumet helt etter dine lyster. Eg finner absolutt ingen grunn til å være her lengre, og eg er sulten, så eg går.". Er for hans del - og soundgarden for that matter - at dem mistet en potensiell inntekt kilde. Med tanke på at eg har tenkt å spytte inne 50-60k totalt.

Provoserte meg ufattelig mye - vil nok ende opp til å ha mareritt om det i natt :cry: Kommer nok til å sende mail der og klage på vedkomne, be dem om å gi han bedre trening/eventuelt salgstips, visst eg i det hele tatt orker å bruke mer tid - for det der er etter min mening helt talentløst når det kommer til audio, hvor alle har sine egne lyster og må føle seg komfortabel/avslappet for å få det beste utav det, og det er svært vanskelig når det står en person som du helst ikke vil ha der stående over deg.

Men da var JBS/JLS utav bildet for meg, og eg går da videre til å høre på B&W CM9 i morra på HiFi-klubben. Får vel finne ut om det finnest noe andre merker rundtom her som eg kan høre på. Og når det kommer til brukt så er eg desverre ikke en person som er fornøyd med bruktvarer, og hadde endt opp med å bli svært skuffet og irritert meg over ting da, så er ikke verdt det for min del.
    Jeg var på Soundgarden i Kr.sand og har aldri hatt det så gøy på demo.Jeg og en kompis lekte oss i timesvis med Dynaudio Focus 220,JBL LS 60 og System Audio Ranger.Vi peiste på det høyttalerene var gode for,og han maste ikke underveis.Var heller ingen problem og bytte rom på høyttalerene.Så var det stengetid og det gikk fort,men nei da-han låste bare av butikken og lot oss holde på videre.God kaffe fikk vi også.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle får du lyttet til i Bergen. Ta en tlf til maxwell hifi. Importør, husker ikke i farten butikken som hadde Triangle.

Maxwell Hi-Fi Import i Drammen

se denne linken.

Hifi Choice kåret denne til årets høytaler. Triangle er desverre lite kjent i norge enda, men dette vil endre seg når folk får opp øynene på hva dette er.

Det amerikanske bladet Stereophile har rangsjert Celius ( utgått mod ) som klasse A. Det var vel den første høytaleren noensinne under 20.000 som fikk dette kvalitetsmerket.

Masse av info om du googler. Det er flere her på Avforum som har desse høytalerene som bor i Bergen....

Lykke til i jakten....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at et annen anbefaler å kjøpe brukt, dette er noe jeg bifaller når det er pengene og ikke størrelsen som er avgjørende for kjøpet. Kjøp så bra som mulig, men også så stort som mulig. Ser ut som om du har tenkt til å bruke litt penger på receiver, så du burde få krutt nok.

Av nye høyttalere i budsjettklassen din, har jeg erfaring med PSB Imagine T som en venninne av meg kjøpte nylig (sammen med en SVS SB12+). God lyd, men kassene er nok i minste laget for oss gutta :-)

Lykke til!

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, dette er OT men jeg bare måtte si det! Trodde det sto "trenger hjelp med ca 10-18k til høyttalere" som overskrift på denne tråden :lol:

Trenger ikke vi alle det egentlig? :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hahaha, dette er OT men jeg bare måtte si det! Trodde det sto "trenger hjelp med ca 10-18k til høyttalere" som overskrift på denne tråden :lol:

Antar du glatt tar å spytter i litt visst eg forandrer tittelen på posten min?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega

Tar gjerne det jeg hvis noen har for mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spent på hva du synes om cm9.

Har hørt dem et par ganger og må si jeg er imponert over disse. En klar oppgradering fra 683 som jeg akkurat solgte.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Eg har ein kamerat som er ute etter lignande høgtalarar der størrelse og kraftig dynamikk står i senter. Han har vurdert Dali Concept 10, og høyrer mest på musikk. Eg har nesten overtalt han til å kjøpa seg ein kraftig receiver eller rimelig receiver og effektforsterkar i staden for ein Stereoforsterkar. Då har han vertfall mulegheita til å utvida til heimekino om han får lyst seinare.

Han er oppteken av at høgtalarane skal kunna spela så kontrollert så mogleg når lyden når smertegrensa. Gjer ikkje noko om det går på bekostning av musikalitet og total reinheit ved veldig høge volum.

Trur du Dali Concept 10 kan væra ein midt i blinken høgtalar for han utifrå det du haure i butikken? No haure jo du på desse med ein litt rimeleg forsterkar, så korleis tenkjer du dei spelar på ein forsterkar med gode kraftressursar?

Fint om du vil svare litt rundt dette sidan du har høyrt på dei

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, Concept 10 var ikke direkte dårlige høytalere. Men dem hadde ikke finessen i øvre range slik som Ikon 6 hadde. Visst du forstår? Hadde med meg en med litt bedre øre enn meg selv som kan ordlegge seg mye bedre innen for musikk verdenen. Og han sa at han personlig ville gått for Concept 10 enn Ikon 8 kontra prisen. Han har så langt vært med meg på alle høytalere eg har hørt på. Eneste negative han hadde å komme med angående Concept 10 var at bassen ikke var stram nok. Noe som kan være logisk siden det er 10" elementer, men det er fullt mulig at det var receiveren/forsterkeren som gjorde dette.

Så til 10k, helt klart gode høytalere, men så er vel det dei eneste eg har hørt på til den prisen òg. Personlig så ville vel eg anbefale å høre for å sjekke om denne lyden passer deg, eventuelt din venn.

Med Ikon 8 kjørte eg forsterkeren på maks uten å møte på noen musikal ureinhet. (Øre messig ialle fall, kan være måleapparater ville sagt noe annet, hadde sittet der i 4 timer så sagt så godt mulig eg hadde sprengt det eg hadde av øre finneser.)

Med Concept 10 så tror eg at eg møtte det rundtom .... -12 db, og da begynnte som sagt bassen å hørest slapp ut. Den fikk rett og slett ikke nok kraft antar eg. Så, visst det er prissjiktet og han vil ha en høytaler som trykker ifra seg så gjør nå dem det ialle fall. Helt klart verdt pengene visst du har en amp som kan bakke dem opp.

MEN personlig så synest eg at ehum...dynamikken (kanskje?) Virket bedre på Ikon 8, den spillte reinere og bedre på det eg ba den gjøre. Men så koster den ikke så langt ifra det dobbelt så det burde jo bare mangle. Kan sikkert redigere dette om til at det er helt klart at Concept 10 er tingen visst det skulle være ønskelig. Ellers så står eg vel på denne formeningen her.

Kort oppsummering: Bra til sin pris,vennen min som personlig har en litt mer hip-hop touch til i tillegg til den musikken som er nevnt ovenfor, sa at han ville gått for Concept 10 iforhold til Ikon 8 på et sekund og heller bruke mellomlegget på 8000 på en forsterker. Han synest dem låt bra og mente med ganske så stor skråsikkerhet at dei kom til å klare å trøkke nok luft vekk for hans del.

Men kanskje det finnest andre høytalere til den prisen som er bedre? Ble vel litt langt med veldig lite info dette herre...

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fidelis
    For all del, Concept 10 var ikke direkte dårlige høytalere. Men dem hadde ikke finessen i øvre range slik som Ikon 6 hadde. Visst du forstår? Hadde med meg en med litt bedre øre enn meg selv som kan ordlegge seg mye bedre innen for musikk verdenen. Og han sa at han personlig ville gått for Concept 10 enn Ikon 8 kontra prisen. Han har så langt vært med meg på alle høytalere eg har hørt på. Eneste negative han hadde å komme med angående Concept 10 var at bassen ikke var stram nok. Noe som kan være logisk siden det er 10" elementer, men det er fullt mulig at det var receiveren/forsterkeren som gjorde dette.

Så til 10k, helt klart gode høytalere, men så er vel det dei eneste eg har hørt på til den prisen òg. Personlig så ville vel eg anbefale å høre for å sjekke om denne lyden passer deg, eventuelt din venn.

Med Ikon 8 kjørte eg forsterkeren på maks uten å møte på noen musikal ureinhet. (Øre messig ialle fall, kan være måleapparater ville sagt noe annet, hadde sittet der i 4 timer så sagt så godt mulig eg hadde sprengt det eg hadde av øre finneser.)

Med Concept 10 så tror eg at eg møtte det rundtom .... -12 db, og da begynnte som sagt bassen å hørest slapp ut. Den fikk rett og slett ikke nok kraft antar eg. Så, visst det er prissjiktet og han vil ha en høytaler som trykker ifra seg så gjør nå dem det ialle fall. Helt klart verdt pengene visst du har en amp som kan bakke dem opp.

MEN personlig så synest eg at ehum...dynamikken (kanskje?) Virket bedre på Ikon 8, den spillte reinere og bedre på det eg ba den gjøre. Men så koster den ikke så langt ifra det dobbelt så det burde jo bare mangle. Kan sikkert redigere dette om til at det er helt klart at Concept 10 er tingen visst det skulle være ønskelig. Ellers så står eg vel på denne formeningen her.

Kort oppsummering: Bra til sin pris,vennen min som personlig har en litt mer hip-hop touch til i tillegg til den musikken som er nevnt ovenfor, sa at han ville gått for Concept 10 iforhold til Ikon 8 på et sekund og heller bruke mellomlegget på 8000 på en forsterker. Han synest dem låt bra og mente med ganske så stor skråsikkerhet at dei kom til å klare å trøkke nok luft vekk for hans del.

Men kanskje det finnest andre høytalere til den prisen som er bedre? Ble vel litt langt med veldig lite info dette herre...
    Har selv Concept 10, og de trenger en kraftig forsterker , for å pumpe liv i 4X10" ..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Little
    Hei,

Eg har ein kamerat som er ute etter lignande høgtalarar der størrelse og kraftig dynamikk står i senter....
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=51929&cat=12 = dynamikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&W 803N vs Dali Concept 8

Jeg og en kompis hadde en liten "harry-kveld" der målet var å guffe på mest mulig.Siden jeg ikke har effektforsterker,men blir hentet i morra ble en Onkyo 905 brukt.Den ble brokoblet og yter MYE da,men kan ikke spilles på så altfor lenge da,selv om jeg aldri har opplevd klipping eller at den har gitt beskjed på noen måte.Kun kjent om den blir veldig varm og roet det ned litt.
    B&W-ene koster 45 k og Dali-ene 8 k,så de stiller i en helt forskjellig prisklasse og kvalitetsklasse.
    B&W-ene har jo en herlig lyd og spiller ganske høyt,men har problemer med å fylle min stue med nok bass,det hadde ikke Dali-ene.De trykker vesentlig mer.Spiller høyt og rent med god/mye bass.Kompisen min er ikke så opptatt av godlyd som meg,men liker at det er rent og pent.Forstår også han som synes Dali-ene er mer value for money.Synes Dali-ene hadde skarp diskant,men rommet er ikke dempet med tepper eller annet enda,så alt spiller lyst der nå.
    Concept 10 med f.eks en brukt Nad 218 vil nok trykke heftig og en kjempeløsning for folk som ikke er så nøye på det som enkelte andre,inkl meg selv.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis ikke han likte RF 83 så liker han nok ikke RF 82 heller.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Hvis ikke han likte RF 83 så liker han nok ikke RF 82 heller.....
    Merkelig med det er det ikke? Men antar det var hovedsakling rettet mot spørsmålet til Little, selv om det tøffer seg inn på OT for min del ialle fall. :P

Ingen CM9 denne uken, treigingene i Bergen får dem ikke inn før på tirsdag, så må dem spilles inn, bleh, vente er aldri noe gøyt.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager OT.

Har du vurdert brukt da? Focal JMLab Electra er en gammel slager som leverer. Eller hva med en klassiker som Infiniti Kappa?

Patos Lyric 502 imponerte meg veldig, og er årsaken til at jeg ønsker meg mer punch i bassen. Mulig å få lyttet til de i Bergen? Mine Focal JMLab Cobalt 816S er riktignok supre, men 2 x 6,5" gir ikke nok trøkk i mellombassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du burde vurdere Audio Pro Blue Diamond v2...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •