Trenger hjelp med høytalere til ca 10-18k - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Det var disse jeg også ville anbefale i rosewood.Tror Haugesund selger disse for 14.000.Til og med kameraten min som ikke er så veldig opptatt av lyd ble forelsket i disse.PS,de var regnet som en av de beste i klassen når de kostet 23.000.Løp og kjøp :-)
    han vil jo også ha skikkelig bass og der er vel ikke i nærheten av rf-63

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk bare en høyaler fra Klubben jeg liker godt i den prisklassen, og det er CM9.
    Klipsch RF serien er et godt valg, men har merket at jeg selv gjerne ser etter noe annet, Tannoy, Focal, Mordaunt Short, Dynaudio og Monitor Audio for å nevne noen.

Har selv bestilt ADAM audio saker, men med tanke på at de ikke har gulvstående høytalere i din prisklasse regner jeg med at det ikke er noe for trådstarter.

Hvilke type musikk hører trådstarter på, og hvor mye blir dette til musikk/film/tv ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt på å se på CM9 selv muligens. Tok ikke å ba dem ta den fram sist gang eg var der med tanke på at det var 20 min til dem stengte. Men, hmm, musikk ja. Blir vel forhåndsvis metal og psychedelic-trance - f eks, Infected Mushroom, Shpongle - det er vel mest derfor eg ser etter noen høytalere som har lydtrykk samtidig som de låter rent. Og eg er vel sånn muligens fleksibel nok til å gå noen lapper opp i prisklasse, men da bør jo opplevelsen gjøre det samme. Så forslåtte høytalere er alltid takknemlig for, så lenge eg ikke må forlate landet for å få en demo.

Og når det kommer til musikk kontra film, let's see. Hører vel egentlig på musikk stort sett hele tiden, så det blir mest musikk. Men, eg vil gjerne ha ett anlegg som eg kan nyte under filmer òg.

Lurer litt på om eg burde forandre tittelen, med tanke på at det er helst tips til fronthøytalere som eg kan da bygge et 5.1/7.1 sett rundt disse.

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vert på Soundgarden som ligger etpar steinkast unna HiFiklubben og kikket på noe der? Kanskje noe Jbl eller noe kan friste deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på hifiklubben på torsdag faktisk, og har siden den gang ikke fått tid til å titte innom der ennå, og med tanke på at min venn - som er litt bedre til å forklare/ordlegge feil/andre ønsker enn meg selv - fremdeles ligger å sover, så blir det ikke en tur innom der før på mandagen tenker eg. Ettersom søndagen er en litt knotig dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

høytallere

Sitat Opprinnelig postet av Fidelis
    Heisann, har nå begitt meg uti kaoset rundt høytalere og har funnet ut at dette var akkurat like vanskelig som eg hadde forventet meg. Så nå sitter eg med pittelitte granne erfaring og med mange spørsmål og in dire need of help.

Hmm..kan vel begynne det med at etter mye lesing på nett hoppet innpå Hifi-klubben her i Bergen for å lytte på høytalere, hvor eg begynnte med å høre på ett Ikon 6 sett. Må si at med første øyekast så gikk forventningen mine litt ned - synest dem såg litt petité ut og tenkte så at dette ikke ville sparke meg akkurat dit eg ønsket - og det gjorde dem desverre ikke. Bassen i disse høytalerne var etter min mening helt fraværende, men på diskant så var disse et pryd for ørene. Så eg gikk da over til å høre på Concept 10 - her kom sparket, og luftforskyvelsen nærmere det eg ønsket, men eg synest at rent lydteknisk så var disse svært skuffende. Så eg ble vist videre til Ikon 8 når eg fortalte om min opplevelse rundt disse to. Og eg må si at...det var en klart forbedring av både lydkvalitet iforhold til Ikon 6, og mye bedre og strammer bass enn Concept 10. Men, prisen er jo og ganske mye høyere. Litt usikker på om forsterken eg fikk leke med var god nok til å kjøre Concept 10/Ikon 8 - det var en Denon 3810 - og det er fult mulig at begge disse to ville hørt mye bedre med større forsterker.

Så! Her kommer vel mitt egentlige spørsmål (for dem som har lest så mye så takker eg veldig mye i forkant), hvilke høytalere ville dere her anbefalt meg å høre/teste/se nærmere på iforhold til det eg har oppgitt her. Og eg tar gjerne imot forskjellige innslag på diverse forsterkere i tillegg.

Og hmm...er vel verdt å nevne at eg har tenkt å kjøre 5.1 surround så det må jo gå inn under forsterkeren. Såg for meg å bruke mellom 12-18k på forsterker òg, antar det blir sånn...ca nødvendig anyways.

Så langt har eg prøvd å trålt dette forumet for diverse tips og hints, har tittet på Lipsch RF-83, SVS MTS-01 og litt andre ting, men føler meg ganske stuck for å være ærlig. Så det hadde vært frigjørende å høre fra noen som kaaanskje har litt mer erfaring rundt dette. Er vel en loudspeaker person, men eg har til dels sensitive ører når det kommer til glitches/uren lyd, så det eg egentlig ser etter er vel en høytaler med litt trøkk som samtidig låter rent.

Kan vel si at eg har budsjettert inn en max grense på ca 36k for øyeblikket. Hvilken del av pengene som går til hva er vel det eg trenger mest hjelp med.
    regner med at du skal ha subbwoofer, å da holder det med ikon 6. men ta en titt på b&w 683, pen lyd i dem+at di rocker litt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr mustang
    regner med at du skal ha subbwoofer, å da holder det med ikon 6. men ta en titt på b&w 683, pen lyd i dem+at di rocker litt
    Kanskje eg var litt uklar i posten min der.

Hadde en Ikon Sub som stod forsiden av for å lage litt ristninger. Men eg synest at dette ble ganske så svakt. Ikon 6 høytalerene lager for all del ett detaljert og pent lydbilde. Men for min del så leverte dem ikke nok fysisk til at eg i det hele tatt vurderer å bruke penger på dem. Måtte som sagt opp i Ikon 8 før eg merket at dette var mer min smak, og den har en prislapp på 18k. Og da lurer eg selvsagt på om det finnest andre høytalere rundt denne prisen som kan levere en like klar lyd, samtidig som eg får min ønskete luftforskyvelse.

Hmm, det eg mente å artikulere meg fram til var at uansett om det var den drøyeste subben i hele verden som sto forsiden av Ikon 6 og dundret, så hadde eg rett og slett ikke vært fornøyd - både estetisk sett, og lydmessig - og derfor finner eg svært liten grunn til å bruke penger på dem, men takk for råd likevel. Tror også at B&W 683 hadde blitt for liten for meg, men det kan eg ikke uttale meg om ettersom eg aldri har hørt de før.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen flere lærde mennesker som kanskje har et forslag eller to, eller er det meste allerede dekket her?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, hmm, musikk ja. Blir vel forhåndsvis metal og psychedelic-trance - f eks, Infected Mushroom, Shpongle - det er vel mest derfor eg ser etter noen høytalere som har lydtrykk samtidig som de låter rent.
    Klipsch RF serie. Siden du har litt tid på deg så finner du noen RF 83 på brukten innenfor ditt prisleie.
    Da kan du ikke trå feil!
    Dynamikk i bøtter og spann på din type musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte meg inn å høre på RF-63 og 83 i morgen, kanskje eg også får tid til å høre på JBL S80 eller hva dei nå enn heter. Tenker eg skal vente til utover i september for å se hva nytt som kommer innenfor teknologi på markedet da - mest med tanke på receivere antar eg, for så å se hva eg kan finne som passer godt sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et siste forslag :
    Du kjøper f.eks Monitor Audio RS 8,Klipsch RF 82 (2x"8")som koster ca 10.000.RS 8 har 3x6,5" basser.Du deler de på 80 hz på receiveren din og lar 2x12" xtz ta fra 80hz og nedover.Du vil da få en lettere last for forsterkeren og kan spille en god del høyere.Da er du oppe i 18.000 + frakt for evt høyttalerene og subbene,men begge kan hentes i Oslo området.
    En vanlig høyttaler er ikke i nærheten av å produsere like mye trykk som 2 subber og da koster det i tilfelle FLESK.
    Som forsterker hadde jeg kjøpt en brukt receiver,f.eks Yamaha som ikke har så mye effekt og kjøpt en Emotiva 3x200 w som effektforsterker.Den ser veldig bra ut og det gjør jo MA RS 8 også som fåes i forskjellige farger.Ikke dumt at det ser bra og dyrt ut heller akkurat.
    Se annonse :
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...?product=51876

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et siste forslag :
    Du kjøper f.eks Monitor Audio RS 8,Klipsch RF 82 (2x"8")som koster ca 10.000.RS 8 har 3x6,5" basser.Du deler de på 80 hz på receiveren din og lar 2x12" xtz ta fra 80hz og nedover.Du vil da få en lettere last for forsterkeren og kan spille en god del høyere.Da er du oppe i 18.000 + frakt for evt høyttalerene og subbene,men begge kan hentes i Oslo området.
    En vanlig høyttaler er ikke i nærheten av å produsere like mye trykk som 2 subber og da koster det i tilfelle FLESK.
    Som forsterker hadde jeg kjøpt en brukt receiver,f.eks Yamaha som ikke har så mye effekt og kjøpt en Emotiva 3x200 w som effektforsterker.Den ser veldig bra ut og det gjør jo MA RS 8 også som fåes i forskjellige farger.Ikke dumt at det ser bra og dyrt ut heller akkurat.
    Se annonse :
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...?product=51876
    Helt klart en mulighet og takker for innslag, åpnet øyene mine ganske så mye. Eg har vært ekstremt mye i tvil i det siste på om eg burde gå for 2x subber eller om eg skal ta meg en liten PB13-Ultra som nevnt i et tidligere innlegg her. Er nå på vei inn for å høre på RF-63 og eventuelt 83. Likte anbefalingen på ampen og skal ta meg en titt nærmere på den. Takker så meget !

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart en mulighet og takker for innslag, åpnet øyene mine ganske så mye. Eg har vært ekstremt mye i tvil i det siste på om eg burde gå for 2x subber eller om eg skal ta meg en liten PB13-Ultra som nevnt i et tidligere innlegg her. Er nå på vei inn for å høre på RF-63 og eventuelt 83. Likte anbefalingen på ampen og skal ta meg en titt nærmere på den. Takker på meget !
    Sikkert mange som er veldig flinke med kalibrering osv som får 1 sub til å spille bra.Jeg skal selv handle inn sub nå.Skal først ha 1 og 1 på neste lønning.Skal plassere de mellom frontene.Synes det spiller penest uten boomete bass.For mer trykk er jo hjørne så klart bedre.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å gjøre valget om mulig enda vanskeligere - og siden mange ofte har en hang til å anbefale noe man har selv, hva med XTZ 99.36?
    Overbevist om at de ikke står tilbake for noe av det andre som har vært nevnt, spesiellt ikke med tanke på at du har tenkt å høre mye på musikk.
    XTZ 99.36 Piano Gulvhøyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    http://www.xtz.se/pdf/9936_highfidelity_svensk.pdf

Enig med Sven i at du kan putte på en Emotiva (3x200) og med to W12 subber fra XTZ og få et system som det står respekt av (tilsammen 17k pluss forsterker). Surround kan f.eks 99.25 ta seg av når den tid kommer.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert mange som er veldig flinke med kalibrering osv som får 1 sub til å spille bra.Jeg skal selv handle inn sub nå.Skal først ha 1 og 1 på neste lønning.Skal plassere de mellom frontene.Synes det spiller penest uten boomete bass.For mer trykk er jo hjørne så klart bedre.
    Mine subber spiller mye bedre i hjørnene enn mellom frontene, og jeg har slett ingen boomete bass.
    Tror ikke påstanden din holder helt vann.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Mine subber spiller mye bedre i hjørnene enn mellom frontene, og jeg har slett ingen boomete bass.
    Tror ikke påstanden din holder helt vann.
    Mye mulig siden jeg alltid bare har hatt 1 sub og det er lettere å lokalisere den.Alltid ekstra bass fra den sida subben står.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget Monitor Audio RS6 og RS8, fortjener en lytt.

Jeg var i samme situasjon for en stund siden, hørte på Dali Ikon, div. Monitor Audio, Klipsch, B&W, Dynaudio, ProAc (husker ikke modell, men en til rundt 20K, fabelaktig lyd, men dessverre over mitt budsjett), Triangel samt flere.

Endte opp med Focal 836V, fin lyd og fin finish, ikke angret.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale å ikke sette for høye forventninger til sub. Jeg er riktignok utrolig glad i mine 2 SVS PB10, men de gir ikke noe trøkk i området 80 - 250 hz. I dette området finner en "punch-i-brystet-bass".

Klipsch er en av mine favoritter, men jeg vil tro de først og fremst er for filminteresserte.

Jeg har selv fronter med 2 x 6,5", og jeg savner litt punch. Sats på noen fronter med litt større elementer og en god effektforsterker. Kjøp brukt!!!

Deretter kan du handle inn en rimelig receiver som takler HD-lyd og noen billege surroundhøyttalere. Center er ganske viktig om en sitter flere i bredden og ser film. Hvis du er alene i sweetspot kan du nesten droppe center.

Lykke til!!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig litt sjokket over at ingen nevner Triangle høytalere! Det er noen fantastike høytalere, spesiellt fra Genese serien. Du får tak i brukte Quartet som jeg selv har for ca 14-15k.

Da har du en hifi høytaler som ikke er kjedelig, men meget morsom og som bare vil vokse med de komponentene du skaffer deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triangle har eg bare sett merke på, aldri lest noe som helst av om de høytalerne. Skal se om eg

Sitat Opprinnelig postet av shift
    Monitor Audio, Dynaudio, ProAc
    Får vel ta meg en titt på om eg finner noe av disse merkene her i Bergen, mener eg leste at Monitor Audio bare har lytterom bort på østlandet et sted? Litt usikker på om eg orker å betale ca 2k (drivstoff + evt mat eg spiser på vei) bare for å lytte på noen høytalere.

Var innom Musik Magazinet i dag for å høre på Klipsch Refrence serien, men dem hadde "desverre" ikke RF-63 inne, bare RF-83, MEN, og det er et stort -men-, eg var på ingen måte fornøyd med mellomtone/diskant på disse høytalerne. Disse nådde ikke opp til lydnivået på Ikon 8 høytalerne eg hørte på HiFi-klubben, albeit, det kan være at rommets akkustsikk ikke var like bra som det var hos HiFi-klubben. Men forsterkeren på sin side var en del kraftigere, så det er mulig at det gikk noe ála opp i det samme. Så for min del, med Klipsch på 21500 - som den snille og svært service instilte mannen i butikken gav meg - mot Ikon 8 på standard pris på 18000, så er det for min del et enkelt valg så langt.

Videre gikk eg til Soundgarden for å høre på JBS (Eller er det JLS?) S80. Tja...hva skal eg vel egentlig si om dette? Gikk inn i butikken for å lokalisere høytalerne, og fant dei stående utenfor ett av lytterommene med en prislapp på nesten 26k. Så tok beina fatt og gikk ned til ekspedisjonen. Hvor eg spurte om eg kunne lytte på dem - var litt usikker ettersom det var 40 min til butikken stengte - men det fikk eg, trodde eg ialle fall. Etter mye spørring og dikadering om hva nøyaktig eg ville og hva eg ønsket og høre på - hvor eg da svarte med at eg ville høre hvordan disse låt og holdt opp en cd som eg hadde med meg i hånden - så sa han at eg skulle bare vente. Det gjorde eg, han kom opp, fikk etter litt løftet dem inn på rommet og begynnte sånn delvis å koble dem opp - med delvis så mener eg at han glemte helt en høytalere. Menst han gjorde dette så spurte han hva eg hadde fra før av, og da sa eg at eg ikke hadde noe som helst og var på utkikk etter hele pakken. Så, spurte han om CD-en, eg gav den til han, han puttet den inni, for så å gå bort til meg, snappe kontrolleren utav hånden min og spørre meg hvilket spor eg ønsket å høre. Så menst han sto hengene over meg konstant, pustet meg inn i nakken, styrte volumet opp og ned etter hans preferanser, og _akkurat_ når sangene endelig begynnte å ta seg opp så skrur han av volumet og spør meg om hva eg syns. Eg har rett og slett ikke ord til å beskrive denne oppførselen, bortsett fra ordene som eg sa rett ut der og da - "Eg klarer ikke å gjøre meg opp en mening, ikke en negativ eller positiv - om annlegget - eg føler meg innestengt og kvalt. Du står her og velger sanger for meg og kontrollerer volumet helt etter dine lyster. Eg finner absolutt ingen grunn til å være her lengre, og eg er sulten, så eg går.". Er for hans del - og soundgarden for that matter - at dem mistet en potensiell inntekt kilde. Med tanke på at eg har tenkt å spytte inne 50-60k totalt.

Provoserte meg ufattelig mye - vil nok ende opp til å ha mareritt om det i natt :cry: Kommer nok til å sende mail der og klage på vedkomne, be dem om å gi han bedre trening/eventuelt salgstips, visst eg i det hele tatt orker å bruke mer tid - for det der er etter min mening helt talentløst når det kommer til audio, hvor alle har sine egne lyster og må føle seg komfortabel/avslappet for å få det beste utav det, og det er svært vanskelig når det står en person som du helst ikke vil ha der stående over deg.

Men da var JBS/JLS utav bildet for meg, og eg går da videre til å høre på B&W CM9 i morra på HiFi-klubben. Får vel finne ut om det finnest noe andre merker rundtom her som eg kan høre på. Og når det kommer til brukt så er eg desverre ikke en person som er fornøyd med bruktvarer, og hadde endt opp med å bli svært skuffet og irritert meg over ting da, så er ikke verdt det for min del.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •