Helicon 800 MK2 vs Helicon 400 LE 25th

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Helicon 800 MK2 vs Helicon 400 LE 25th

Hei.
    Jeg har en kompis som er i ferd med å kjøpe seg noen high end høytalere fra dali, og lurer på forskjeller mellom disse to høytalerne.

Er HELICON 400 LE 25th like bra som Helicon 800 mk2?

Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI HELICON 400 LE 25th Høyttalere

Hva er forskjellene mellom disse?

Takker for svar.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mrjee
    Hei.
    Jeg har en kompis som er i ferd med å kjøpe seg noen high end høytalere fra dali, og lurer på forskjeller mellom disse to høytalerne.

Er HELICON 400 LE 25th like bra som Helicon 800 mk2?

Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI HELICON 400 LE 25th Høyttalere

Hva er forskjellene mellom disse?

Takker for svar.
    Hvis du ser på hfk sine nettsider, så står forskjellene der. 800 er en mye større ht, som krever en kraftig forsterker. 800 trenger også god plass for å spille omtimalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    400 LE er jo prikk lik 400 MK2,men du betaler jo MYE for finishen på LE.Å gi 60.000 for de er jo ren galskap.Tenk for noen høyttalere man får for 60.000 på brukten.F.eks Focal Utopia Alto BE som har kostet 130.000.Har alltid hatt store beist av noen høyttalere ala 800 MK2,bare større.Men har i senere tid funnet ut at dagens 2x6,5" spiller så stort og er enklere å få til,billigere å drive,så hadde valgt den vanlige 400 MK 2 og heller kjøpt sub senere hvis behovet er der.
    Også fått inntrykk etter mange tester jeg har lest og av folk som har hørt de at 800 MK2 er litt vel slanke i bassen.Får ikke mer enn musikken gir for å si det sånn.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    400 LE er jo prikk lik 400 MK2,men du betaler jo MYE for finishen på LE.Å gi 60.000 for de er jo ren galskap.Tenk for noen høyttalere man får for 60.000 på brukten.F.eks Focal Utopia Alto BE som har kostet 130.000.Har alltid hatt store beist av noen høyttalere ala 800 MK2,bare større.Men har i senere tid funnet ut at dagens 2x6,5" spiller så stort og er enklere å få til,billigere å drive,så hadde valgt den vanlige 400 MK 2 og heller kjøpt sub senere hvis behovet er der.
    Også fått inntrykk etter mange tester jeg har lest og av folk som har hørt de at 800 MK2 er litt vel slanke i bassen.Får ikke mer enn musikken gir for å si det sånn.
    Slanke i bassen kan komme av en svak forsterker også, er noen høytalere som elsker å tyne ut det som er av en forsterker for å yte optimalt. Hva har du brukt på en slik høytaler siden den var slank i bassen ?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som antakelig er like interssant for deg å vite, er vel forskjellen mellom 400 og 400 LE. Det er jo et kraftig prishopp.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Slanke i bassen kan komme av en svak forsterker også, er noen høytalere som elsker å tyne ut det som er av en forsterker for å yte optimalt. Hva har du brukt på en slik høytaler siden den var slank i bassen ?
    Har ikke hørt 800 selv,men skrev hva slags inntrykk jeg hadde etter å ha lest tester om de og hva noen har sagt om de.Synes 400 MK2 hadde god bass når jeg hørte de.Hadde nettopp Focal 946 som har 2x10" og mener at de også var slanke i bassen.Selvfølgelig så basser de som fy når du kjører på,men ved vanlig lyttevolum synes jeg at mindre høyttalere er bedre.Det er jo store høyttalere som liker å bli spilt høyt på,så det skal litt til før de våkner.Er vel ikke uten grunn at flere og flere kjøper stativhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar.
    han hentet seg 800mk2, skal ned og se dem i morgen.
    Husker ikke hva slags forsterkeri han har akkurat nå, han skal også ha en ny receiver og forsterker til å drive det.
    tror han skal ha denon til begge om jeg ikke tar feil.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar.
    Husker ikke hva slags forsterkeri han har akkurat nå, han skal også ha en ny receiver og forsterker til å drive det.
    Hvilken forsterker skal drive Dali ht da? Bør ha en ganske kraftig Denon for å drive disse. Er ikke så sikker på om det er den beste matchen heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar.
    Hvis det er PMA-2000 han har tenkt å drive de med kan du fortelle han at det er bortkastet tid. Jeg testet den på mine 800MK2. Etter knapt to minutter orket jeg ikke mer og koblet fra. Denon-elektronikk er åpenbart produsert for høyttalere som trenger mer sprut i diskanten. Hvilket Dali-høyttalere, og særlig Helicon, som har et såpass åpent lydbilde i utgangspunktet, absolutt ikke trenger.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Hvis det er PMA-2000 han har tenkt å drive de med kan du fortelle han at det er bortkastet tid. Jeg testet den på mine 800MK2. Etter knapt to minutter orket jeg ikke mer og koblet fra. Denon-elektronikk er åpenbart produsert for høyttalere som trenger mer sprut i diskanten. Hvilket Dali-høyttalere, og særlig Helicon, som har et såpass åpent lydbilde i utgangspunktet, absolutt ikke trenger.
    De trenger også en forsterker som kan levere mye effekt. Vil ikke si PMA 2000 er sterk nok for å drive disse HT

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    De trenger også en forsterker som kan levere mye effekt. Vil ikke si PMA 2000 er sterk nok for å drive disse HT
    Hvor mye krever denne for å spille optimalt ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye krever denne for å spille optimalt ?
    Bør dytte på noen watt. Ta Parasound A21 foreks. Ikke mindre forsterker enn den i allefall.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Bør dytte på noen watt. Ta Parasound A21 foreks. Ikke mindre forsterker enn den i allefall.
    Gjerne litt større også, sikker på vi ikke snakker om JC1 heller?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sirkler selv rundt H800mk2. Men må nok begi meg utpå effekttrinn leting etter eventuelt kjøp :P. Masse snadder på brukten til tider da .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjerne litt større også, sikker på vi ikke snakker om JC1 heller?
    Holder med A21 tenker jeg men JC1 hadde ikke vært trist det heller.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Sirkler selv rundt H800mk2. Men må nok begi meg utpå effekttrinn leting etter eventuelt kjøp :P. Masse snadder på brukten til tider da .
    Det dukker standig opp flotte ting på brukten. Lønner seg å følge med

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. det sier vel egentlig litt om kreftresursene som er i NAD M3!! Den dro jo H800mk2 helt greit . Gleder meg til M2 .

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har hørt av folk som har eid Helicon 800 så er 400 en mye enklere høyttaler å få til å spille godt i rommet.800 er en stor høyttaler som krever mye av rommet.Jeg har selv Helicon 400 og stua mi som anlegget står i er 40 kvm med åpning ut til 100 kvm+ og jeg opplever de ikke som for små.Derfor tror jeg at 800 fort trenger 30 kvm+ og godt med strøm for å fungere som de er tenkt å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei, meg som saken gjelder:)))

Tror du det problemet kan løses med nok forsterker? da vil den få mer watt eller noe i den duren?

Hifi klubben mente at mk2 800 var å foretrekke uansett rom størrelsen min, men at jeg hadde stor nok stue uansett, 25 km2 i rommets sirkel , men 25km2 utenfor surround sirkelen,

dvs der man ikke sitter i rommet og ser på film, mer plass i den ene siden av rommet.

Med den nye BD til Denon modell d 2010 , men mangler en bokstav eller noe på navnet jg kjøpte idag ble det sykt bra lyd, aldrig hørt sånn lyd , det var film med mk2 800 , prøve musikk i morgen)

Har kjøpt mk2 800 , men låner demone dems , mens venter på mine, dvs jg kan ennå bytte,,,,, litt usikker, tenker på det med behovet for størrelsen. Har også fått de til å lakere de svart piano lakk i bedre kvalitet enn mk2 400 25th for under 5000 kr ..... takker alle for svar!!!!!

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrFjeld
    Tror du det problemet kan løses med nok forsterker? da vil den få mer watt eller noe i den duren?

Hifi klubben mente at mk2 800 var å foretrekke uansett rom størrelsen min, men at jeg hadde stor nok stue uansett, 25 km2 i rommets sirkel , men 25km2 utenfor surround sirkelen,

dvs der man ikke sitter i rommet og ser på film, mer plass i den ene siden av rommet.

Med den nye BD til Denon modell d 2010 , men mangler en bokstav eller noe på navnet jg kjøpte idag ble det sykt bra lyd, aldrig hørt sånn lyd , det var film med mk2 800 , prøve musikk i morgen)

Har kjøpt mk2 800 , men låner demone dems , mens venter på mine, dvs jg kan ennå bytte,,,,, litt usikker, tenker på det med behovet for størrelsen. Har også fått de til å lakere de svart piano lakk i bedre kvalitet enn mk2 400 25th for under 5000 kr ..... takker alle for svar!!!!!
    Det høres ut som rommet ditt skal være stort nok iallfall.Det som er helt sikkert uansett romstørrelse er at disse fortjener å driftes med noe annet enn kun er reciever.4 ohm - 89dB krever strøm for å synge reint

Gratulerer med en virkelig god høyttaler.Ta deg tid og prøv litt forskjellige effektforsterkere på dem så blir du nok fornøyd etterhvert.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •