Subwoofer som ikke plager naboen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer som ikke plager naboen

Bor i leilighet med småbarnsfamilie i etasjen under, ingen naboer over. Lavblokk bygget i mur og teglstein. Skal ha en sub til surroundoppsettet.

Oppsettet:
    XTZ 99.26 front
    XTZ 99.25 senter
    Focal Dôme bak
    Onkyo TX-NR807 receiver

Spørsmål:
    1. Hvordan får jeg mest mulig punch uten å forstyrre naboen nevneverdig?
    2. Er det stor forskjell på hvor mye forskjellige 10"-ere forplanter seg i veggene?
    3. Det åpenbare valget er vel XTZ 8" eller 10", men aner ikke hvor nabovennlige de er... Hvordan er 2x8" mot èn 10" (lyd og nabovennlighet)?

Alle meninger mottas med stor takk

-Emil

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du virkelig sub? Når du ikke kan spille så høyt vil vel høytalerne dine strekke seg dypt nok.

Til spm1:
    En romperister er kansje et alternativ om du vil at filmene skal "leve" mer.

Til spm2 og 3.
    Det er ikke elementet som forplanter seg til veggen, det er lydtrykket. Men man kan si at om man har 2 fra samme serie, så vil nok en 10" forplante seg litt mer fordi den kan gå dypere.

Ellers ville jeg prøvd å finne en sub med eq og subsonic filter, slik at du kan ha litt kontroll og dybde på lave volumer. Men disse har en tendens til å bli dyre.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil jo uansett få mer fylde med sub og Onkyoen har vel Dynamikk bremse,såkalt Night mode så da tar det ikke helt av.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med XTZ subb kommer du langt. Sett evt en stein eller betong helle under subben. Det har jeg gjort og jeg har SVS. Får ikke klager fra naben jeg:-P
    Kansje har jeg snille naboer eller så fungerer det, eller så spiller kansje ikke jeg veeldig høyt. Subb er nødvendig ved film. Midt på dagen er det jo ikke noe problem. Det blir kansje litt vanskeligere hvis du helst ser film ved midnatt. Ellers behøver det ikke være et stort problem. Subb kan skrus på eller av.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "nabovennlig sub" er egentlig et umulig begrep. Men OK - ønsket om punch ivaretas som regel av frekvenser som ligger et stykke over de aller laveste. Så hvis man går for en sub som stopper ved la oss si 30Hz, er det bedre for naboen enn en som stopper ved 20Hz.

Det som skjer i og gjennom vegger har dessverre fint lite med størrelse og antall elementer. For naboen er det bare energi i bassen (les: hvor høyt du spiller) og frekvens (les: hvor dypt suben din spiller - lavere frekvens = mindre nabovennlig). Om bassbølgene kommer fra en 10, 12 eller 2x8 tommer - det bryr ikke naturlovene seg noe om.

Spiller du lavt med en sub som tunet høyt i delingsfrekvens og lavt i nivå, blir naboen ikke fullt så krakilsk som når du spiller høyt med en sub som er tunet lavt i delingsfrekvens og høyt i nivå.

Men en sub - selv om den spiller umerkelig lavt - er bedre i nesten enhver sammenheng enn ingen sub. Særlig hvis man skal spille musikk eller se på film på "hviskenivå". Da er en sub virkelig prikken over i'en.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne sine CHT-Q har nattmodus, da kutter den de dype frekvensene tidligere for å værne om naboen/unger/kone som sover. Når naboen og de andre følsomme er borte, er det bare å kose seg i vei uten nattmodus.

CHT-10Q
    Subben er rimelig og har også romkorreksjon. Finnes i 8", 10", 12" og 15".

Mer HER

Har sammenlignet Velodyne CHT-R (Forgjengeren til CHT-Q) med XTZ og foretrekker Velodyne. Er leieboer og fruen oppe liker ikke "dunk-dunk". På kvelden er det rett på med "Night"

Hadde, som nevnt, CHT-R før og den nye er da selvsagt bedre. Det er ikke mange subber i dens prisklasse som har fjernbetjening, nattmodus, romkorreksjon og Equalizer som tilpasser sub til hva du lytter til, om det er klassisk, rock/pop/rn'b, spiller eller ser film

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    99.26 går ihvertfall dypt nok til musikk,en sub er til film og der tror jeg en xtz 10 skulle passe bra

den velodynen tror jeg også vil passe bra

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med an Auralex subdude? Stopper ikke disse vibrasjonene som forplantes fra bunnen av sub'en og videre?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hva med an Auralex subdude? Stopper ikke disse vibrasjonene som forplantes fra bunnen av sub'en og videre?
    Lydbølgene flyr nok av gårde likefullt, spesielt de aller dypeste. Velodynen har forresten noen meget gode, store gummiaktige spikes - en god del større enn på den jeg har nå. Lite som forplanter seg i golvet med de. En kompis som har tatt over min, han bor over sin nabo igjen, klarer seg fint

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Lydbølgene flyr nok av gårde likefullt, spesielt de aller dypeste. Velodynen har forresten noen meget gode, store gummiaktige spikes - en god del større enn på den jeg har nå. Lite som forplanter seg i golvet med de. En kompis som har tatt over min, han bor over sin nabo igjen, klarer seg fint
    Det er greit nok, men de vibrasjonene som er i sub-kabinettet vil ikke forplante seg så lett ned i gulvet og over til naboene. Jeg har mine sub'er på hockeypucker og vibrasjonene i veggene ble mye mindre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit nok, men de vibrasjonene som er i sub-kabinettet vil ikke forplante seg så lett ned i gulvet og over til naboene. Jeg har mine sub'er på hockeypucker og vibrasjonene i veggene ble mye mindre.
    Spikesene på Velodynen er bedre enn hockeypucker. Er vanskelig å forklare utformingen, men de kan minne som "superspikes" bare tilpasset for Sub

De er litt hard inni, gummi rundt, virker som ett "ledd" inne i føtterne. Effekten er at en subben får en liten, myk og gummiert kontaktflate med gulvet - samt at de tilpasser seg ujevnt gulv uten problmer

Kjøper man sub uten spikes bør man selvsagt ha noe under, men får man med store spikes så bør man ikke legge noe særlig under, suben skal jo stå stødig

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du ska bo der resten av livet eller er av typen som skal ha noe nytt hvert år - hva med å kjøpe noe som leverer "hele veien" og heller bare bruke night mode eller drc for å unngå nabovarsel.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nightmode øker vel både bass og diskant så det er for bruk ved lytting ved lavt volum.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Med mindre du ska bo der resten av livet eller er av typen som skal ha noe nytt hvert år - hva med å kjøpe noe som leverer "hele veien" og heller bare bruke night mode eller drc for å unngå nabovarsel.

Er det jeg med prøver å sikte til Nattmodus er gull verdt for oss med skjøre naboer. E' skylda på foreldra demmes, dem va altfor stille når dem la dem som barn

Nightmode øker vel både bass og diskant så det er for bruk ved lytting ved lavt volum.
    Dette varierer nok fra de ulike produsenter. Velodyne lar ikke subben spille de dypeste frekvensene når man setter til Nattmodus, samt at den setter en grense for maks trykk/lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nattmodus

Takker for alle svar!

Har bare bestilt utstyret jeg nevnte. Har ikke fått det ennå, så har ikke noe kjennskap til feks receiveren og alle mulighetene den har.

Er det dumt av meg å kjøpe en sub med nightmode og div fordyrende frekvens kontroll options dersom jeg allerede har nightmode på Onkyo 807en? Eller er sub bedre på dette?

Den velodynen så snerten ut den. Tror jeg skal kikke nærmere på den. Hadde imidlertid håpa å få kjøpt noe brukt til rund 2-3000. XTZ er jo en gjenganger på torget... Har XTZ-subene gode spikes/"gummiføtter"?

Mvh Emil

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en artikkel i danske High Fidelity om Tymphany LAT 700, at dipolsubber hadde mindre av dette forplantningsproblemet som normale kassesubber har.

Det kan jo være noe å se videre på?

Her er en beskrivelse av prosjektet:

http://www.soundimage.dk/Eloquence%2.../Eloquence.htm

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut nor flis sine hifiproduker..
    Nord-Stein as
    Om det passer...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    romperister er uten tvil svaret. Du får en opplevelse av dypbass så kraftig at sofaen rister uten å plage naboen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av extremil
    Takker for alle svar!

Har bare bestilt utstyret jeg nevnte. Har ikke fått det ennå, så har ikke noe kjennskap til feks receiveren og alle mulighetene den har.

Er det dumt av meg å kjøpe en sub med nightmode og div fordyrende frekvens kontroll options dersom jeg allerede har nightmode på Onkyo 807en? Eller er sub bedre på dette?

Den velodynen så snerten ut den. Tror jeg skal kikke nærmere på den. Hadde imidlertid håpa å få kjøpt noe brukt til rund 2-3000. XTZ er jo en gjenganger på torget... Har XTZ-subene gode spikes/"gummiføtter"?

Mvh Emil
    Night-mode på Onkyo er mer likt hva Gurba beskrev over, øker diskant og bass. De lange lydbølgene som en sub produserer er gjerne av de ting som sprer seg lett gjennom vegger. Fordelen ved nightmode på subben er at man behøver ikke nødvendigvis dempe resten av lyden å mye, samt at man slipper å frykte en "megaeksplosjon".

Som nevnt har CHT-Q kommet som erstatter for CHT-R. CHT-R er å få kjøpt til redusert pris hos de ulike soundgardenbutikkene. Du kan jo sjekke ryddesalgslisten for å se om de har en nær deg

Sjekket noen produktbilder, ser ut som føtter, like store oppe som nede. Kan nok lønne seg med en dempeplate under den ja.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •