Grønnskolling kjøper hjemmekino..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grønnskolling kjøper hjemmekino..

Hei :-)

Som mitt første innlegg her på avforum, så må jeg si at jeg ikke har noen som helst peiling på lyd. Jeg skal finne et greit hjemmekinoanlegg til et ny-innkjøpt 47" tv.
    Regner med å kunne bruke ca 8-9000 tilsammen på et slikt anlegg, helst mindre. Jeg har ingen kunnskap om lydkvalitet, så det spiller ingen stor rolle om det ikke er super lyd,
    bare lyden er brukbar til fimtitting og litt musikk..

Jeg vet ikke hvor det er lurt å handle slike ting, men jeg har funnet en side som ser grei ut. Jeg har funnet et par ferdig sammensatte pakker som virker fristende..

Første har jeg funnet her: "Dynavoice F-6 Black+W10.16, 5.1-pakke"
    Dynavoice F-6 Black+W10.16, 5.1-pakke Med Sub 5.1 | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Andre: "Dynavoice S-5 + C-5 m/ XTZ 99 W10.16"
    Dynavoice S-5 + C-5 m/ XTZ 99 W10.16 Matt Med Sub 5.1 | Surround.no - Høyttaler spesialisten

eller

"Yamaha RX-V463 + Dynavoice 5.1-pakke" med forsterker
    Yamaha RX-V463 + Dynavoice 5.1-pakke High Glossy Black Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Eller hadde det vært lettest og billigst og gått for noe sånt som et “Harman/Kardon HKTS11” anlegg? Hvis jeg finner ut at det blir for dyrt med de andre..

Er det smart å kjøpe i slike “pakker” eller burde jeg kjøpe høytalerne enkeltvis?
    Hvis jeg da hadde gått for den første "pakka", kunne jeg da brukt en "Yamaha RX-V563" som forsterker? Er denne god nok?
    Og kabler.. Hvilken slags kabler burde jeg kjøpe? Eller følger sånt med?

Vil noe av dette fungere godt som et hjemmekinoanlegg eller har jeg misforstått helt?

Ble litt mye spørsmål på slutten der, men det er jo mange ting å lure på når man er en grønnskolling:wink:

Mvh Lurings

Newcomer Mummi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i samme situasjon for en liten stund siden Ente opp med en Yamha RX-V663 og Dynavoice F-6 EX pakka. Etter den tid er XTZ 99 W10.16 kåmmen i hus, sammen med ps3

Det du kan være oppmerksom på, er at det fort går mer penger enn man hadde tenkt. Hadde et uoffisielt budskjett på 6-7000, har brukt nermere 16000 nå.

Av de alternativene du har linket til, ville jeg gått for den første, 5.1 oppsettet med dynavoice og xtz, pluss en forsterker.

Av kabler så har verfall jeg kjøpt de billigste på Hifi Klubben, og de funker hos meg :-D

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En plass du kan gjøre budsjettet en liten tjeneste er på kabler, for det kan du trygt kjøpe på Biltema, Clas Ohlson eller gå for de billigste alternativene hos Expert eller Elkjøp. Det kan dog være verdt å betale for en solid kabel med gode kontakter i noen tilfeller, men stort sett ligger jo kablene i ro og gjør jobben sin.

Det du trenger av kabler følger antakeligvis ikke med (verdt å sjekke likevel).

Du trenger et antall meter høyttalerkabel ut til alle høyttalerne og signalkabel til sub. For å overføre flerkanals lyd fra bluray/dvd/xbox/ps3 kan du bruke HDMI, optisk- eller koaksial digitalkabel avhengig av preferanser og hvilke utganger som faktisk finnes på lydkilden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luringS
    Hei :-)

Som mitt første innlegg her på avforum, så må jeg si at jeg ikke har noen som helst peiling på lyd. Jeg skal finne et greit hjemmekinoanlegg til et ny-innkjøpt 47" tv.
    Regner med å kunne bruke ca 8-9000 tilsammen på et slikt anlegg, helst mindre. Jeg har ingen kunnskap om lydkvalitet, så det spiller ingen stor rolle om det ikke er super lyd,
    bare lyden er brukbar til fimtitting og litt musikk..

...

Mvh Lurings
    Den "holdningen" der får meg til å tenke på en ting.... STEREO!

En god stereo gir bedre filmopplevelse enn ett dårlig hjemmekinoanlegg.

Er du ikke en hjemmekinoentusiast i bunn vil du også bli drittlei av alle kabler, ledninger og høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i samme situasjon for en liten stund siden Ente opp med en Yamha RX-V663 og Dynavoice F-6 EX pakka. Etter den tid er XTZ 99 W10.16 kåmmen i hus, sammen med ps3

Det du kan være oppmerksom på, er at det fort går mer penger enn man hadde tenkt. Hadde et uoffisielt budskjett på 6-7000, har brukt nermere 16000 nå.

Av de alternativene du har linket til, ville jeg gått for den første, 5.1 oppsettet med dynavoice og xtz, pluss en forsterker.

Av kabler så har verfall jeg kjøpt de billigste på Hifi Klubben, og de funker hos meg
    Det høres ut som om du har god erfaring med disse høytalerene, så jeg regner da med å gå for det første settet.. Jeg skal passe meg, så jeg ikke overskrider busjettet med så mye; )

En plass du kan gjøre budsjettet en liten tjeneste er på kabler, for det kan du trygt kjøpe på Biltema, Clas Ohlson eller gå for de billigste alternativene hos Expert eller Elkjøp. Det kan dog være verdt å betale for en solid kabel med gode kontakter i noen tilfeller, men stort sett ligger jo kablene i ro og gjør jobben sin.

Det du trenger av kabler følger antakeligvis ikke med (verdt å sjekke likevel).

Du trenger et antall meter høyttalerkabel ut til alle høyttalerne og signalkabel til sub. For å overføre flerkanals lyd fra bluray/dvd/xbox/ps3 kan du bruke HDMI, optisk- eller koaksial digitalkabel avhengig av preferanser og hvilke utganger som faktisk finnes på lydkilden.
    Flott, der fikk jeg litt mer klarhet i kabelrotet så jeg trenger ikke kjøpe "kjempe" dyre kabler.. Det er bra, for jeg var litt redd for at jeg måtte det..
    Da tar jeg heller turen innom en av de nevnte butikkene og finner det jeg må ha der: )

Den "holdningen" der får meg til å tenke på en ting.... STEREO!

En god stereo gir bedre filmopplevelse enn ett dårlig hjemmekinoanlegg.

Er du ikke en hjemmekinoentusiast i bunn vil du også bli drittlei av alle kabler, ledninger og høyttalere.
    Har du noen gode forslag til hva jeg kan kjøpe da? noe som ikke koster for mye selfølgelig..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luringS
    Har du noen gode forslag til hva jeg kan kjøpe da? noe som ikke koster for mye selfølgelig..
    Hvis du holder deg til samme budsjett får du MYE for pengene.

Selv kjøper jeg nesten aldri nytt men ser etter gode kjøp på bruktmarkedet.

I din prisklasse ville jeg anbefalt Xindak Xa 6950 til 4500 kr brukt på Finn.no Denne ble testet mot Hegel H200 og bortsett fra effekten var det kun små forskjeller som skilte de.

Xindak XA 6950 tilsalgs - FINN Torget

Skal du absolutt ha en ny forsterker ville jeg anbefalt XTZ Class A100 D3. Har ikke testet den personlig men skal visst være noe av det beste man får i den prisklassen. Sjekk gjerne ut NAD og H/K også som er gode forsterkere og litt kraftigere enn gjennomsnittet.

XTZ Class A100 D3, Sølv/sort Forsterkere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Når det gjelder høyttalere i denne prisklassen er det i mine øyne kun Danavoice som gjelder.

Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •