Plassering av surround høyttalere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Har hatt bakhøyttalere montert høyt bak meg selv (i 5,1) og synes ikke at det var noe bra.Mange mener at vi ikke klarer å lokalisere så godt lyder som er bak oss,så RS 42 burde jo holde hvis det gjør det enklere for deg.
    I et 5.1 oppsett skal jo bakhøyttalerene stå ut til siden, så da er det kanskje ikke så rart at det ikke blir bra. Vi snakker om bakhøyttalerene i et et 7.1 oppsett! Og de skal stå bak (omtrent på linje med frontene).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for tiden 5.2 og har fram til nokså nylig hatt bakhøyttalerne montert på bakvegg nokså bredt og høyt og det fungerte utmerket. Har nå flytta de til sidene like bak sweetspot og i påvente av nye fronter så de nåværende frontene skal bak og jeg synes ikke forskjellen er særlig merkbar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    I et 5.1 oppsett skal jo bakhøyttalerene stå ut til siden, så da er det kanskje ikke så rart at det ikke blir bra. Vi snakker om bakhøyttalerene i et et 7.1 oppsett! Og de skal stå bak (omtrent på linje med frontene).
    Jeg har et 5.2 oppsett med bak høyttaleren plassert høy på siden, dette fungerer utmerkt i forhold til når dem var plassert i normal høyde. Det eneste som var er at jeg brukte ganske mye tid på å tilte/vinkle dem litt ned, ble det for mye tilting ned så "kollapset" lydbilde og var dem rett på vegg så "forsvant" noe av lybilde bak.

Om du må tilte eller hvor mye du må tilte tror jeg avhenger av åssen type høyttalere, rom og plassering i forhold til sweetspot.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS 42 holder til surround back. De kan sitte my smalere enn frontene. Noen mener kun med 1- 1 1/2 m fra hverandre. Eksperimenter litt med vinkling inn mot lytteposisjon og vekk fra lytteposisjon for å finne ut hva du liker, og også med tanke på lydbildets oppløsning. RS42 er vel en dipol-hybrid som kan gi et litt diffust lydbilde = større romfølelse. Hos noen fungere dette bra, hos andre ikke. jeg byttet selv til direktestrålende høytalere (min bakvegg er litt for assymetrisk, trappeløp i ene hjørnet, og her funket det bedre.) Det vil ikke si at det fungerer slik hos deg. Prøv deg frem først med vinkling. 60-70cm høres fornuftig ut mtp plassering. Lykke til

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    RS 42 holder til surround back. De kan sitte my smalere enn frontene. Noen mener kun med 1- 1 1/2 m fra hverandre. Eksperimenter litt med vinkling inn mot lytteposisjon og vekk fra lytteposisjon for å finne ut hva du liker, og også med tanke på lydbildets oppløsning. RS42 er vel en dipol-hybrid som kan gi et litt diffust lydbilde = større romfølelse. Hos noen fungere dette bra, hos andre ikke. jeg byttet selv til direktestrålende høytalere (min bakvegg er litt for assymetrisk, trappeløp i ene hjørnet, og her funket det bedre.) Det vil ikke si at det fungerer slik hos deg. Prøv deg frem først med vinkling. 60-70cm høres fornuftig ut mtp plassering. Lykke til
    Tror ikke jeg ville anngitt noen meter målestokk på hvordan høyttalerene skal plasseres. Tror det er bedre å snakke grader. Denne skissen synes jeg er fin og gå ut i fra:

En grei fremgangsmåte er å lage seg ett ark med gradene på. Plassere dette arket der du sitter. Ta en tegnestift og en tråd og fest i midten - dra med deg tråden rundt for å se hvordan du kommer ut med gradene. Plasser der du synes det totalt kommer best ut.

Newcomer HolgerL sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakhøyttalere høyt på veggen

Håpar det er greit at eg plukkar opp tråden her til mine spørsmål. Det var den tråden eg fann som svarte mest på mine spørsmål, men vil gjerne ha synspunkt på mitt oppsett.

Eg har kjøpt eit økonomikringlydanlegg med relativ høg WAF for bruk i stua. Onkyo TX-SR607 og Canton Movie 150 QX (5.1). Bakhøgtalarane vil bli plassert 20cm bak sweetspot, ca to meter til sidene. (litt kortare på den eine sida enn den andre) Dei må imidlertid plasserast høgt på veggen (over ei dør, ca 210cm over golvet) .

I den eine svært bra guiden eg fann her i tråden les eg:
    The main left and right surrounds should be to the respective sides of the listening area, above ear level if possible (ideally 2 feet or more) at an angle of 90 to 110 degrees
    Oversatt til: "ideelt 60 cm eller meir over øyrehøgde" (mi utheving). Eg tolkar det difor som heilt greit med bakhøgtalarane såpass høgt. (?)

Men: Bør eg kjøpe nye veggstativ og tilte dei ned litt? Seljar meinte det ikkje var naudsynt med tilting. Det fylgjer med greie veggstativ som ikkje kan tiltast vertikalt, berre horsontalt. Kva meiner du? Erfaring?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •