Hjelp til tilkobling av subwoofer til receiver.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til tilkobling av subwoofer til receiver.

Hei,

jeg sliter grådig med å koble subben til receiveren.

dette er mitt første surround anlegg så ta det litt med ro ))

receiver: kenwood krf-v7300 som har en "sub woofer pre out" (én han RCA, svart)

subben: dantax 12 active sub som har line in (2 RCA han, hvit og rød)

jeg har koblet til 7 andre høyttalere til receiveren og alle lyser på displayet, mens subben vil ikke lyse som "SW" som det står i boken.

receiveren er konfigurert til å stå på "subwoofer = ON", men jeg hører den ikke på tone-testen heller.

receiveren er koblet via "Y" fra "sub woofer pre out" til én "2RCA han-2RCA han" til subben. kablene er helt nye, så det er ingenting å si på det.

Det som lyser på displayet på receiveren er L,R,Center,LS,RS og noe som heter "LFE", men som sagt ikke "SW" som skal stå for subwoofer.

Hva gjør jeg feil? Jeg bruker vanlige RCA-kabler, ingen spesielle spesifikasjoner for subwoofer eller noe.

Kan noen rette meg i riktig retning?

bilder kan taes om nødvendig.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE er subwooferen.

LFE= Lavfrekvenskanal som tar for seg lydeffekter nederst på frekvensskalaen, typisk i området 20 - 120 Hz. Man bruker som regel en subwoofer for å gjengi disse frekvensene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    LFE er subwooferen.

LFE= Lavfrekvenskanal som tar for seg lydeffekter nederst på frekvensskalaen, typisk i området 20 - 120 Hz. Man bruker som regel en subwoofer for å gjengi disse frekvensene.
    Takk for kjapt svar, men hvorfor finnes det da "SW" på receiveren, dvs subwoofer og det lyser ikke?

og hvorfor kan ikke subben høres på tone-testen. Det er ikke slik at jeg må bruke en kvalifisert Subwoofer kabel av noe slag?

tenkte på en ting til:
    kanskje er subben feil konfigurert?
    det so finnes av "ting" på subben er:
    -phase: normal/reverse
    -hi-cut: hjul mellom 50-150 står på midten.
    -2 speakers input, ingen tilkoblet.
    -line in: koblet til med dobbel RCA han

takker igjen..

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dmdb
    Takk for kjapt svar, men hvorfor finnes det da "SW" på receiveren, dvs subwoofer og det lyser ikke?

og hvorfor kan ikke subben høres på tone-testen. Det er ikke slik at jeg må bruke en kvalifisert Subwoofer kabel av noe slag?

takker igjen..
    Noe spesiell sub-kabel trenger du ikke. Får du lyd av suben hvis du for eksempel kobler en ipod rett i den?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Noe spesiell sub-kabel trenger du ikke. Får du lyd av suben hvis du for eksempel kobler en ipod rett i den?
    I-pod direkte til subben kan jeg ikke koble, men om jeg spiller av en film der bass blir avspilt kommer det bass-lyd fra subben ja.

Det jeg ikke kan skjønne er hvorfor når jeg registrerer i receiveren at jeg har koblet til subben, kommer den ikke opp på tone-testen og heller ikke i displayet på receiveren.

Jeg kan konfigurere noe som heter sub-remix, crossover, der begge står på off.

denne siden sies det at jeg trenger en sub-kabel om lengden er over 10ft, noe som tilsvarer 3 meter, jeg har en rca kabel på 15m, men har også prøvd med en på 1.5 med samme resultat.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I-pod direkte til subben kan jeg ikke koble, men om jeg spiller av en film der bass blir avspilt kommer det bass-lyd fra subben ja.

Det jeg ikke kan skjønne er hvorfor når jeg registrerer i receiveren at jeg har koblet til subben, kommer den ikke opp på tone-testen og heller ikke i displayet på receiveren.

Jeg kan konfigurere noe som heter sub-remix, crossover, der begge står på off.
    Crossover er delefrekvensen mellom sub og resten av høyttalerne. Sett den til for eksempel 80 hz og se hva som skjer.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Crossover er delefrekvensen mellom sub og resten av høyttalerne. Sett den til for eksempel 80 hz og se hva som skjer.

Skal sjekke dette og reporterer tilbake.

Har gjort dette nå og det hjelper ikke, subben blir ikke vist i displayet på receiveren. Hvordan kobler man en sub til receiver på rett måte, kanskje jeg har gjort noe feil?

subben har 2 rca han som line in og receiveren har 1 rca han "sub woofer pre out"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ingen idé

Hei igjen, er det ingen som har noe idé for hva som er rett her? Skal subben være LFE på receiveren eller skal den være SW? dette er altså en aktiv sub det er snakk om her.

mvh
    db

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står det i bruksanvisningen at det skal stå da? Sub'en skal bare kobles til SUB WOOFER PRE OUT. Du kan jo prøve å bruke bare den ene kabelen for å se om det er forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det gjør den også

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hva står det i bruksanvisningen at det skal stå da? Sub'en skal bare kobles til SUB WOOFER PRE OUT. Du kan jo prøve å bruke bare den ene kabelen for å se om det er forskjell.
    Hei, ja den gjør det altså allerede.

har prøvd med Y fra subbens 2xRCA han til receiverens 1xRCA han "sub woofer pre out"

hvordan legger man til et bilde her?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    link til manualen til receiveren:

http://manual.kenwood.com/files/48915cadcac8d.pdf

+ bildet av subbens bakside:

dantax12

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har du prøvd å kjøre auto setup? Og da er det ingen lyd i subb? Den er riktig koblett til, som jeg kan se.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg forstår manualen så betyr disse L C R SW LFE SL S SR SBL SB SBR følgende bare hvilke signal receiveren får inn fra kilden, dvs filmen CD'en etc. Det har ingenting med hvilke høyttalere som er koblet til.

For å sjekke om sub'en virker så kan du koble høyttalerkablene fra fronthøyttalerne og inn på sub'ens høynivå innganger og sett på musikk. Får du ikke lyd da heller så spøker det for sub'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hei. Har du prøvd å kjøre auto setup? Og da er det ingen lyd i subb? Den er riktig koblett til, som jeg kan se.

det er lyd fra subben ja, spørsmålet er om det skal stå LFE eller SW i displayet på receiveren, en annen ting er at på tone-testen hører jeg ikke subben.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på siden 9 i manualen du linket til så ser du at det som står i displayet ikke har noe med det som er tilkoblet å gjøre, men hvilke signal den får fra kilden.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror disse tegnene kommer på da du bruker subwoofer remix eller justerer lfe level, som det står om på side 38.
    Merkelig at det ikke kommer noen lyd i tone testen. Fronter må stå på Normal som det står om på side 36.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Sånn jeg forstår manualen så betyr disse L C R SW LFE SL S SR SBL SB SBR følgende bare hvilke signal receiveren får inn fra kilden, dvs filmen CD'en etc. Det har ingenting med hvilke høyttalere som er koblet til.

For å sjekke om sub'en virker så kan du koble høyttalerkablene fra fronthøyttalerne og inn på sub'ens høynivå innganger og sett på musikk. Får du ikke lyd da heller så spøker det for sub'en.

Ok, da må dette bety at jeg ikke får inn noe SW (stereo SUB signal) fra lyd kilden. må jeg spille av en rein 5.1 eller 7.1 da for å få SW? jeg har aldri SW på, har spilt av litt forskjellige ting.

Mener du at jeg skal koble fra receiveren til front-høytellerne og samtidig fra samme høytallerne til subben? at det blir 2 kabler i hvert hull bak i front-høytallerne?

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skal sjekke nærmere

ok, skal sjekke dette nærmere i kommende dager folkens. litt dårlig med tid for tiden. rapporterer tilbake så snart jeg har prøvd meg fram.

til info:
    om jeg ikke husker feil så tror jeg at jeg har satt front som large.

som sagt, sjekker og kommer tilbake i løpet av uken.

takker til alle som prøver å hjelpe.:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, skal sjekke dette nærmere i kommende dager folkens. litt dårlig med tid for tiden. rapporterer tilbake så snart jeg har prøvd meg fram.

til info:
    om jeg ikke husker feil så tror jeg at jeg har satt from som large.

som sagt, sjekker og kommer tilbake i løpet av uken.

takker til alle som prøver å hjelpe.:roll:
    Du nevner vel årsak til feilen selv, du har satt front til "large". Sett front til "small", så er det mulig at ting begynner å riste

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oppdatering

Hei, liten oppdatering:

som jeg hadde trodd så stod, Front-høytallerne til "Large" i receiveren, disse ble nå satt til "Normal" og jeg hører subben på tone-testen. da vil jeg tro at problemet er løst. Displayet har lite med hvilke høytallere er som er tilkoblet, men heller med hva som blir spilt av, så jeg får spille av noe ekte 5.1 eller 7.1 og sjekke med displayet da.

Har merket at veldig mye går automatisk på denne receiveren(kanskje på alle?).

et spm til:

under Speaker setup har jeg valget "Midnight", hva er det? for under der kan jeg velge "Dolby True HD" og "Dolby Digital/DTS"? jeg har satt denne til første. vil dette gi noe utslag på avspillingen? Dette er da å finne på side64 i manualen...

Vil takke alle som har hjulpen en uerfaren "lytter"... :-D

mvh

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •