Høyttalere som tar lite plass men spiller stort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere som tar lite plass men spiller stort

Hei. Jeg er nå i en fase hvor jeg har solgt noen høyttalere som var totalt upassende for min stue og min forsterker (Patos Basic 500), og er nå på jakt etter noe som kan passe bedre.

Av utstyr har jeg en Myryad MI 120 forsterker og en Myryad MC 100 CD-spiller. Stuen dette står i er på rundt 12-15kvm.

Jeg er ute etter noen høyttalere som ikke tar opp så mye plass, enten små stativhøyttalere eller gulvstående som har en smal profil (f.eks System Audio). Jeg verdsetter også fint design, selv om lyden selvfølgelig veier tyngre.

I første omgang har jeg for det meste sett på stativhøyttalere. Hadde noen John Blue JB3 til hjemlån og synes disse låt fantastisk bra til størrelsen, men min entusiasme for disse kan komme av nettopp dette - at de spilte så bra for å være to 3" elementer - og ikke nødvendigvis for at de gav det beste lydbildet totalt sett.

Jeg har sett litt på Dali og B&W fra hifi-klubben, men er ikke helt overbevist. Høyttalere jeg har sett meg ut er: Dynaudio DM 2/7, men synes disse blir litt i største laget. I første omgang må jeg nok klare meg uten stativer, slik at det blir mer en bokhylle-høyttaler. Ser for meg at DM 2/6 (kommende) kan passe bedre sånn sett.

Ellers har jeg også sett litt på Usher 520s, som jeg forhåpentligvis får på hjemlån neste uke. Disse har høstet meget gode kritikker rundt om på nettet og virker som veldig aktuelle kandidater.

Epos ELS8 eller M5i kunne også være av interesse. Disse har også høstet gode kritikker, men etter det jeg vet er det ikke mulig å få hørt disse i Bergen.

Av gulvstående modeller har jeg ikke sjekket annet enn de fra System Audio, som virker å oppfylle mine krav om størrelse. Finnes sikkert en del annet her også som kunne passe meg bra. Kan nevne at jeg har et par Snell E5 som for tiden står hos mine foreldre, så jeg er i utgangspunktet på utkikk etter noe mindre enn disse. Snell'ene er jeg meget fornøyd med, men kommer nok ikke til å ta disse i bruk før jeg får en større stue.

Av musikk er jeg meget allsidig, så høyttalerne bør være gode allroundere.

Er det noen som har noen gode tips, eller noen erfaringer å dele så tas disse i mot med stor takk. Har nå vært uten høyttalere i over en mnd. og er klar for å få noen nye i hus snart. Budsjettet mitt er på +- 6000kr.

Er det evt. noen modeller som burde vært med på listen min som jeg ikke har nevnt?

På forhånd takk for svar

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krix Equinox?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, tenkte egentlig å ta med den på listen også. Virker absolutt som en habil høyttaler, og til en pris på 3500kr så er den vel et røverkjøp. Er dog litt samme "problem" med denne som med Epos - at det ikke er forhandlere i Bergen. Har du hørt denne selv? Hvordan mener du den stiller seg i forhold til de jeg har nevnt? Var en periode hvor jeg var fristet til å bare bestille denne og si meg fornøyd med det, 2500kr spart i forhold til budsjettet er det også :0

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått hørt mange forskjellige epos hos Lyric mens de ennå hadde god plass, gode høytalere ingen tvil om det, men en høytaler jeg var positivt overasket over var Tannoy Revolution Signature DC4 hos stereofil i oslo, Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Er ikke dumt at den har en nydelig finish heller men ligger en snau tusing over 6k da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset om Tannoy. Litt over budsjettet, men så vil jeg heller ikke trenge stands en gang i fremtiden med en slik høyttaler Vet Bergen Musikkhandel hadde Tannoy før, men ser nå ut som om de har gått over til Mirage. Noen som vet om andre Tannoy-forhandlere i Bergen?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vienna Acoustics Haydn Grand får du på brukten til rundt 6k en gang i blant. De spiller overraskende stort. BMH og Sony Centeret selger disse i Bergen.

Vienna Acoustics - high end speakers and loudspeakers for your home theatre
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BMH kan vel ta inn Tannoy om du spør pent?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joostein
    Takk for tipset om Tannoy. Litt over budsjettet, men så vil jeg heller ikke trenge stands en gang i fremtiden med en slik høyttaler Vet Bergen Musikkhandel hadde Tannoy før, men ser nå ut som om de har gått over til Mirage. Noen som vet om andre Tannoy-forhandlere i Bergen?
    Skal ikke forundre meg om du får noen ørsmå kroner avslag på den modellen så blir det ikke langt unna i det heletatt
    Den høytaleren er veldig liten, men den spiller riktig bra.
    Lurer på om det ikke var en test av den der i hjemmekino sammenheng og den stakk av med seieren på lydkvalitet.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Edit**

Den tannoy serien ble i hjemmekino omtalt som "en gedigen overaskelse"
    Og fikk skryt for hvor enkelt det var å sette opp og få det til å spille pent samt for byggekvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner System Audio ser jeg.

Soundgarden har jo et veldig godt tilbud på SA1750 for tiden, får den for 8k som jeg mener er veldig mye høyttaler for pengene, og ikke minst; de ser veldig bra ut og tar litt plass(volum). Detaljnivået er fantastisk på disse mener jeg.

Hvorvidt de er en god match til din elektronikk skal jeg ikke uttale meg om, men definitivt verdt å lytte til tror jeg. Hvis jeg skal trekke frem noe negativt er det kanskje at jeg savner litt mer luftighet i nedre halvdel og faktisk også litt mer dynamikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode råd folkens. Noen av høyttalerne har jeg hatt i kikkerten, mens andre, som f.eks Tannoy kom som en (positiv) overraskelse. Hvis lyden matcher utseende så blir det nok bra! Størrelsen passer også godt inn med hva jeg hadde tenkt meg. Det har ikke lyktes meg å finne omtaler av denne på nett. Ikke det at omtaler nødvendigvis har så mye å si, men når en ikke har tilgang til å høre på den selv kan det være godt å lese hva andre mener.

Hayden Grand har jeg sett litt på, men har vel kommet frem til at den er for dyr. Har ikke sett denne på bruktmarkedet ennå, men til en bedre pris (rundt 6k) så er denne absoulutt også et alternativ.

Tilbudet som Soundgarden for tiden kjører på 1750 er utvilsomt godt, men det er allikevel 2k over budsjettet jeg har satt. Nå har jeg vel sett noen av disse på bruktmarkedet til 4-5k da er det med ett mer aktuelt. Jeg er dog litt skeptisk til om høyttaleren - tross dens slanke utforming - likevel vil "spise opp" litt for mye plass i stuen.

Som jeg ser det nå ville kanskje det smarteste være å bestille en Equinox, som nok er en knall høyttaler, og ha 2,5k til overs i fht budsjettet. Ulempe er da at valget må tas på bakgrunn av det jeg har lest og ikke det jeg har hørt.

Usher 520s stiller litt i samme klasse som Equinox; det virker som om den får gode omtaler, den er liten og nett og den overstiger ikke budsjettet. Ulempen er at den allikevel blir dyrere en Equinox, mens fordelen er at jeg får den på hjemlån nå denne uken.

Tannoy Revolution DC4T er vel kanskje den mest spennende høyttaleren. Likte veldig godt utformingen på den (liten gulvstående). Kanskje klarer jeg å få prutet litt på prisen på den Det er i hvert fall en høyttaler jeg kunne tenke meg å høre før jeg evt tar en besluttning.

Haydn Grand blir nok mer aktuell om jeg tilfeldigvis skulle komme over en på bruktmarkedet.

PS. AjSelj: Ser ut som om Stereofil har rotet litt med navnet på siden sin, høyttaleren du linker til er en Revolution DC4T og ikke en Revolution Signature DC4 som er en litt dyrere stativmodell. Var det Revolution DC4T du hørte på eller signature-modellen? Har du noen innspill på hvordan lyden var?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode råd folkens. Noen av høyttalerne har jeg hatt i kikkerten, mens andre, som f.eks Tannoy kom som en (positiv) overraskelse. Hvis lyden matcher utseende så blir det nok bra! Størrelsen passer også godt inn med hva jeg hadde tenkt meg. Det har ikke lyktes meg å finne omtaler av denne på nett. Ikke det at omtaler nødvendigvis har så mye å si, men når en ikke har tilgang til å høre på den selv kan det være godt å lese hva andre mener.

Hayden Grand har jeg sett litt på, men har vel kommet frem til at den er for dyr. Har ikke sett denne på bruktmarkedet ennå, men til en bedre pris (rundt 6k) så er denne absoulutt også et alternativ.

Tilbudet som Soundgarden for tiden kjører på 1750 er utvilsomt godt, men det er allikevel 2k over budsjettet jeg har satt. Nå har jeg vel sett noen av disse på bruktmarkedet til 4-5k da er det med ett mer aktuelt. Jeg er dog litt skeptisk til om høyttaleren - tross dens slanke utforming - likevel vil "spise opp" litt for mye plass i stuen.

Som jeg ser det nå ville kanskje det smarteste være å bestille en Equinox, som nok er en knall høyttaler, og ha 2,5k til overs i fht budsjettet. Ulempe er da at valget må tas på bakgrunn av det jeg har lest og ikke det jeg har hørt.

Usher 520s stiller litt i samme klasse som Equinox; det virker som om den får gode omtaler, den er liten og nett og den overstiger ikke budsjettet. Ulempen er at den allikevel blir dyrere en Equinox, mens fordelen er at jeg får den på hjemlån nå denne uken.

Tannoy Revolution DC4T er vel kanskje den mest spennende høyttaleren. Likte veldig godt utformingen på den (liten gulvstående). Kanskje klarer jeg å få prutet litt på prisen på den Det er i hvert fall en høyttaler jeg kunne tenke meg å høre før jeg evt tar en besluttning.

Haydn Grand blir nok mer aktuell om jeg tilfeldigvis skulle komme over en på bruktmarkedet.

PS. AjSelj: Ser ut som om Stereofil har rotet litt med navnet på siden sin, høyttaleren du linker til er en Revolution DC4T og ikke en Revolution Signature DC4 som er en litt dyrere stativmodell. Var det Revolution DC4T du hørte på eller signature-modellen? Har du noen innspill på hvordan lyden var?
    Kan jo ikke la noen sitte å tvile kan vi vell
    Det var den lille gulvstående jeg hørte på, og det var den lille gulvstående som ble testet i surround system i et nummer av Hjemmekino bladet nå for ikke lenge siden. Du finner nok ikke den testen på nett da den er ganske ny, men kanskje det bladet ennå er å finne i butikkhyllene.
    Det var fra testen i bladet, jeg refererte "en gedigen overaskelse" og eneste de hadde å trekke på den høytaleren var at den ikke kunne spille så utrolig trolig høyt, men nå kan vel ingen av de du ser på gjøre det vil jeg tro og denne vil definnitivt gi deg mer på alle måter enn de små stativhøytalerene vil.
    Tror heller ikke det blir lett å finne noe som (med stativer) blir mer beskjedent enn den tannoyen der.

Du burde absolutt forsøke å få tannoyen på hjemlån.
    Eller om du er litt tøff så er jeg helt sikker på at Stereofil sender om du kjøper, angrerett har du jo uansett selvom jeg ikke tror du ville brukt den i dette tilfellet.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med DynaBel 2S? 5.700,- (Nesten ferdige kabinetter, lodde delefilter selv, alt som trengs er med i pakken. Veldig enkelt. Til og med jeg fikk det til..)
    Koster 9.300,- ellers ferdigskrudd fra Dynabel/Eltek.
    Meget fin lyd. Topp elementer og bra delefilterkomponenter.
    Jeg bruker de med Lyngdorf CD-1, Abrahamsen V3.0 og Lyngdorf SDA2175.

www.dynabel.no, velg nettbutikk og deretter Dynabel.

Brosjyre
    Test i Fidelity

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

T+A Criterion

Om du finner et par Criterion TAL XM eller TAL X3.1 så ikke nøl med å slå til. Jeg har begge modellene, fantastisk god lyd og skikkelig BASS i små kabinetter.

Criterion TAL XM

Criterion TAL X3.1

Etterfølgeren TR er sikkert minst like bra.

T+A Criterion TR400

T+A Criterion TR 450

Dukker opp på ebay.de iblant, med søkeord "criterion" bør du finne noe.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canton

Sjekk Canton 730DC, de får du for 5-6000kr pr. par.

Test av forgjengeren M30:

http://www.canseda.se/uploaded/broch...5_KaratM32.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med BMH i dag, de kunne skaffe Tannoy, men hadde ikke lyst å ta dem inn for at jeg skulle få lytte på dem. Hvis jeg ville kjøpe kunne de skaffe. Tror ikke det blir aktuelt å handle hos dem da. Får evt. ta en tur til Haugesund, se om de er mulige å oppdrive der. Synes, som sagt, at de så meget interessante ut.

DynaBel - helt sikkert en super høyttaler, en kamerat av meg hadde Euforia. For hans del endte det opp med at han aldri bygget dem og solgte dem videre som byggesett (lurer på om han kjøpte en pakke som kun inneholdt elektronikk og tegninger til kasser). Uten at jeg selv kan sette fingeren på hvorfor, så er jeg ikke så interessert i DynaBel S2, kanskje det har noe med at jeg er for lat til å bygge selv, eller kanskje det har noe med prisen som ligger tett opp mot mitt maksbudsjett å gjøre. Sånn sett frister Equinox noe mer - en høyttaler som også er lovpriset, og som har kostet opp mot 10k før.

Criterion, spesielt TAL-modellene, så jo utrolig flotte ut. Ser at etterfølgerne selges for rundt 16k nye, mens jeg fant dem på ebay til € 800. Det er sikkert mulig å finne dem til en rimligere pris enn dette, kanskje særlig de eldre modellene, men jeg vet ikke om jeg har tolmodighet til å tråle ebay for røverkjøp. Har vært uten høyttalere i over en mnd. nå og begynner å bli klar for noe godlyd i stuen igjen. Jeg er heller ikke så glad i å handle fra ebay, særlig når det er snakk om litt store summer.

Canton 730DC så ut som en utrolig morsom høyttaler! En treveis minihøyttaler med en 8" og en 6" Antar at prisen du snakker om gjelder dersom en kommer over et brukt par? Eneste prisen jeg finner på 730DC er ca 12k. I så tilfelle så blir det litt det samme som med Criterion, at det blir mye venting for at de skal dukke opp på bruktmarkedet.

Skal holde øynene åpne for både Criterion og Canton, om det dukker opp noe i bergensområdet så er det mulig at det blir en lyttetur.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krix Equinox låter i alle fall ikke spesielt stort. Til det har de for lite mellomtone/bass element. Da låter f.eks XTZ 99.26/25 betydelig større.
    Uansett så mener jeg at du ikke bør prioritere høyttalere som spiller stort i denne prisklassen. Da jukser høyttaleren og det går på bekostning av andre kvaliteter. Audio Note sine høyttalere låter f.eks stort med skikkelig utstikkende mellomtone. Det fungerer bra til vokalmusikk, men dårlig som en allrounder og diskantgjengivelsen til Audio Note er ikke spesielt god. Prioriter heller kvalitet framfor kvantitet.

Er stort lydbilde et viktig kriterie for deg bør du enten kjøpe dyrere høyttalere eller kjøpe brukt. Mener jeg.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et par høyttalere til kr 2.000 villedende? PSB Alpha-B1 er et funn til prisen. Jeg blir aldri lei av å lytte på dem. Dessuten, TAS og Stereophile har begge hyllet denne høyttaleren som beste kjøp i budsjettklassen.

Og med et budsjett på 8 kkr kan du begynne å tenke på hva du skal bruke de resterende 6 kkr til :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig godt fornøyd med mine SVS SBS-01, men de koster også bare 2000kr.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vanligvis ha sagt Klipsch, men de trives ikke så godt med engelskmenn. Litt for mye stiff-upper-lip. Kanskje Vienna Audio hadde vært noe?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canton 730DC så ut som en utrolig morsom høyttaler! En treveis minihøyttaler med en 8" og en 6" Antar at prisen du snakker om gjelder dersom en kommer over et brukt par? Eneste prisen jeg finner på 730DC er ca 12k. I så tilfelle så blir det litt det samme som med Criterion, at det blir mye venting for at de skal dukke opp på bruktmarkedet.
    Neida, du får de splitter nye for 560 Euro pr. par + noen hundrelapper i frakt. Jeg sender deg en PM med link til en forhandler (som jeg trygt kan anbefale), siden det ikke er så populært med reklame her på forumet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •