Høyttalere og forsterker, billig til gutterommet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere og forsterker, billig til gutterommet

Hei

Er på kikk etter et forholdsvis billig anlegg som kan benyttes med følgende lydkilder: bærbar-pc, ipod og ps3. Senere kan det også hende at det vil bli benyttet med en WD TV.

Jeg har lite kunnskap om anlegg generelt, men har faktisk fått med meg at jeg også trenger en forsterker og at disse er ganske dyre. Kunne egentlig tenke meg å bruke maks 4000 på dette anlegget, som nok blir i stereo. Ettersom om det er dårlig med plass på rommet jeg skal benytte dette på (ca 12-13 kvadratmeter) så blir trolig gulvstående høyttalere litt i største laget. Kanskje heller "bokhylle"-høyttalere kunne vært noe, disse kan jeg vel sette på TV-benken? Det er nemlig ikke noe plass ved siden av tv-benken, men om det er gulvhøyttalere som ikke er så fryktelig høye, så går det vel. (Edit: Så på Dynavoice F-6, de var rundt meteren høye. Om de kan plasseres oppå benken så går det vel)

Hadde ikke gjort noe om det var nytt, men noe sier meg at jeg da kun får tak i skvip, og at bruktmarkedet heller er det jeg bør satse på. Av den grunn, setter jeg veldig stor pris på om det blir gitt meget presise tips. Kan bli vanskelig for meg å finne noe tilfredsstillende om jeg kun får vite om et merke med gode produkter, da ender jeg nok opp med et helt annet produkt enn hva jeg hadde tenkt meg (av "riktig" merke though.. )

Kan vel fortelle hva slags musikkanlegg jeg har hatt tidligere, og dermed også hvilke forventninger jeg har. Tilknyttet PCen har jeg inntil nylig benyttet meg av et eldre Sony FH-7 microanlegg fra 80-tallet, med lyd jeg syns er ganske god. Logitech Audioexpress (Ipod-høyttaler) er derimot ikke spesielt god.. TVen har fått "leke" seg med Creative Inspire T10.

Kort oppsummert:

Pris:4000 kr

Romstørrelse:12-13 kvadratmeter

Stereo eller surround:stereo (kanskje det burde være mulig å utvide med en center etterhvert? Leste i "Hjelp og tips til kjøp av høyttalere" at filmer legger opp til at 80% av lyden sendes dit)

Bruk(Musikk eller film-hva slags musikk?): Musikk og film. Jeg hører på litt av hvert, med unntak av det musikk hardere enn Metallica og det går ikke så mye i techno heller. Mest er RnB, rock, pop og tidvis noe klassisk.

Lydbilde(Kvalitet vs kvantitet): Musikken jeg hører på krever ikke så mye "brumling", heller godlyd. Pleier heller ikke spille så utrolig høyt.

Bosted(Lettere å anbefale brukt utstyr): Bor på Nesodden (jada, bestekompisen til Rybak ), like utenfor Oslo.
    På forhånd takk for all hjelp

Edit:

Jeg har sett litt, og i følge en test i Lyd og Bilde så er AUDIO PRO Wigo 130 billige og gode høyttalere. Hva mener dere?

Newcomer AsbjørnH sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du ikke har fått noen svar. Jeg skulle også kjøpe meg anlegg til gutterommet, og endte opp med det jeg har i signaturen.

Ser også at du har et budsjett på 4000 kr som du skal følge.

Dynavoice, Dynaudio, Proson, og Jamo har vel noen helt greie høyttalere som ikke koster så altfor mye. Du har jo Argon fra Hifiklubben også, men disse har jeg aldri hørt selv.

Den eneste måten å bli klokere på er å skrive ned noen adresser på hi-fi butikker i Oslo og gå å besøke de. Lytt på høyttalere i prisklassen som du ønsker å følge, få råd og tips og be om tilbud.

Det finnes masse bra på bruktmarkedet. Husker jeg så et par Dali Concept 2 med gulstående stativ og Cambridge 640a til litt under 3000 kr.

Siden du skal spille av med digital lydkilde vil jeg anbefale deg å kjøpe en DAC for å bruke som lydkort.
    Kvalitet på lydfiler er også viktig, er mange som spiller av med 128kb/s lydfiler, selv synes jeg det blir litt spinkelt når det er musikk en skal lytte til (men dette er kanskje en liten smakssak også).

Tror ikke du blir mye klokere på tipsene som evt. kan komme opp her, det er du som skal høre på høyttalerene, så jeg foreslår at du tar den Oslo turen og lytter litt rundt omkring!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du har lyst på noe som det er litt kraft i så hadde jeg vell valgt noe i cerwin vega, f.eks cls 10 eller noe sånt, disse gir god lyd for pengene, og en forsterker til disse kommer vell på 2000 ca, spør på hifi klubben i byen hvor du bor om de har noen billige forsterkere som kan drive til 2 x 200 watt. du kan kjøpe en ledning som går fra forsterkeren og inn i headsett inngangen på dataen/tven, da kan du bruke dataen som cdspiller :-)

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cvmagnus215
    hvis du har lyst på noe som det er litt kraft i så hadde jeg vell valgt noe i cerwin vega, f.eks cls 10 eller noe sånt, disse gir god lyd for pengene, og en forsterker til disse kommer vell på 2000 ca, spør på hifi klubben i byen hvor du bor om de har noen billige forsterkere som kan drive til 2 x 200 watt. du kan kjøpe en ledning som går fra forsterkeren og inn i headsett inngangen på dataen/tven, da kan du bruke dataen som cdspiller :-)
    Han han lite med plass så CV ville jeg ikke valgt...
    CV krever store forsterkere for å spille bra (bra å bra fru...)
    Kjøp Dynavoice, sikker vinner

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje litt OT , men

kom over dette på finn, tidligere i dag. Dali 104 har allid hatt eg godt rykte på seg i mine kretser iallefall Billig var det også.

forsterker og høytalere - FINN torget

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har disse til salgs.Går vel ut om noen timer,vil du ikke ha de så fort burde du uansett virkelig prøve ut Dynavoie F6.En kamerat hørte mine B&W 803 N en dag og så sa jeg at han skulle få høre noe vittig,så hentet jeg mine F6 som står lagret i skapet.Han fikk fullstendig hakeslepp og nektet å tro at de kostet 1500 nye.De trykker mer enn mine 803 N.F6 er til opplysning litt lyse i klangen.

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/51198
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/51199

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, beklager at jeg ikke har svart.

Cervin Vega er nok utelukket, har inntrykk av at det er kun for "dunk dunk" musikk. Jeg vil heller ha noe som spiller pent, og litt lavere.

Dynavoicene er nok OGSÅ utelukket, ettersom om jeg ikke har plass! :O

MEN, i en tråd på diskusjon.no fikk jeg anbefalt B&W 600, 601, 602. Nå har det seg slik at jeg har fått et tilbud om å kjøpe et forholdsvis gammelt (rundt 12 år) sett med 600i for rundt en 500-lapp. Er det verdt det? Spiller de godt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mks1001
    Hei, beklager at jeg ikke har svart.

Cervin Vega er nok utelukket, har inntrykk av at det er kun for "dunk dunk" musikk. Jeg vil heller ha noe som spiller pent, og litt lavere.

Dynavoicene er nok OGSÅ utelukket, ettersom om jeg ikke har plass! :O

MEN, i en tråd på diskusjon.no fikk jeg anbefalt B&W 600, 601, 602. Nå har det seg slik at jeg har fått et tilbud om å kjøpe et forholdsvis gammelt (rundt 12 år) sett med 600i for rundt en 500-lapp. Er det verdt det? Spiller de godt?
    ja, da er cv utelukket xD

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du finner noen brukte eldre Dali, f.eks 107 eller 850. Har hatt disse selv og de spiller både fint og med trykk. 850 angrer jeg som en hund på at jeg solgte. Jeg brukte en NAD 218THX på de og det var rimelig fett.

Dali 107 til 1000kr
    Dali 107, 109 og Proson høyttalere - FINN Torget

NAD 106 og 2100 til 2200kr

Dette bør gi liv i heimen til en grei pris. Nad 2100 er effektforsterkerutgaven av NAD 3100 som jeg brukte på 107'ene og det fungerte bra sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, men har funnet et sett B&W.

Ser det ut til at det blir et sett Bowers & Wilkins 610i til den nette sum av 500 kroner.

Det er vel ikke noen som kan anbefale meg en rimlig forsterker som passer til denne?
    Om 610i (PDF)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser av databladet at følsomheten er 89 dB SPL og at impedansen er 4 ohm nom. Jeg oversetter dette til at du ikke trenger så stor forsterker, men den må være strømsterk. En 25-watter holder sikkert, men unngå lettvektere som Cambridge osv.

Når du leter etter forsterker skal du se etter en som nesten har dobbelt så stor effekt i 4 ohm som i 8 ohm.

Eks. 1.: Forsterker A: 2x 40 W i 8 ohm, 2x 60 W i 4 ohm
    Eks. 2.: Forsterker B: 2x 30 W i 8 ohm, 2x 60 W i 4 ohm

Forsterker B er mer strømsterk enn forsterker A. OK?

Lykke til med valget ditt! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke si at det sa meg så veldig mye, ettersom om jeg ikke har lært særlig mye om Ohm på skolen enda. Men takk for hjelpen uansett

Jeg har tittet litt hodeløst rundt, og spør dere hvordan NAD 302 vil fungere?
    Alternativt om dere har noen andre, spesifikke tips om hvilke billige (på brukten) forsterkere som vil fungere godt med 610i

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Denon PMA 250 se?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til gutterommet vil jeg anbefale bokhylle/stativ høyttalere, har selv CV v-5m med 5,25" og det spiller kjempebra i pc-rommet mitt som er ca 14 kvm

Nå var det jo ikke CV jeg skulle reklamere for da men bare gi deg et eksempel... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er jeg enig i Skal som sagt kjøpe et sett med stativ høyttalere (B&W 610i).

Noen som kan anbefale forsterker til denne? (billig)

EDIT:
    Starter en tråd i forsterker-biten av forumet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •