Hjelp til høyttalervalg. (Fokus på film/morro)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til høyttalervalg. (Fokus på film/morro)

Lyst å bytte ut mine XTZ 99.25 da disse ikker duger til film. De spiller for lavt og lite engasjerende/tilbakelent samt det skrurrer rundt fasepluggen når de blir pressa hardt i bassfulle scener. Til musikk er de temmelig gode, kanskje litt svulstig bass men generelt gode. Forsterkeren min er nok også i svakeste laget for disse.

Trenger noe som kan spille alene i et rent stereo oppsett som fungerer like bra på film som musikk. Ønsket er litt større, mer frampå, heftigere lydbilde.
    Vurderer å kanskje gå over til gulvmodeller for å få det nederste pådraget spesielt til film. Tenkte å bruke min rimelig nyinnkjøpte HK 980 som drivkilde, men denne kan også vurderes byttet ut til en mer matchende forsterker.
    Stue delen er ca 16kvm å høyttalerne må stå rimelig tett opptil bakvegg.

Budsjettet er hovedsaklig rundt 6000, men kan strekke meg til noe over 10 om det behøves, men føler kanskje ikke dette er vids i til min forsterker. Liker helst litt slanke gulvstående eller stativ HT`er. Er redd for mye kasseresonans med billige gulvstående som f.eks klipsch, kassene virker temmelig hule.

Høyttalere som vurderes :

Klipsch : RB-61/81, RF-52, WF-34
    Dynaudio DM 2/7, 2/8
    System Audio 1750
    Dali ?

Flere forslag eller råd å komme med for at jeg skal komme i mål ? Holder på å bli gal av å ikke kunne bestemme meg helt. Lytterunder har jeg våre på, men blir nesten bare mer forvirret av det.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch = Film og Morro, enkelt og greit!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinettene til klipsch imponerer meg ikke så mye i byggekvaliteten, ikke fan av hul kasselyd. Er også litt redd for skrikende diskant å at de ikke vil duge bra nok til musikk. Men å kunne spille høyt, med trykk å være rimelig enkle å drive med min forsterker tviler jeg ikke på. WF-34 virker litt intresant men litt over budsjett kanskje.

Skulle egentlig hatt demo av noe Klipsch idag men sjappa stengte.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg skulle kjøpt stativhøyttalere til 10.000kr og ikke hatt sub så tror jeg at jeg ville sjekka ut Dynaudio DM 2/10. Har lest bare skryt om DM 2/7 og med 10" bass så må det bli litt leven ihvertfall.

Ellers så tror jeg at en sub hadde gjort seg. Da kan du holde litt igjen på XTZ'ene og heller skru opp sub'en litt ekstra.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hadde jeg skulle kjøpt stativhøyttalere til 10.000kr og ikke hatt sub så tror jeg at jeg ville sjekka ut Dynaudio DM 2/10. Har lest bare skryt om DM 2/7 og med 10" bass så må det bli litt leven ihvertfall.

Ellers så tror jeg at en sub hadde gjort seg. Da kan du holde litt igjen på XTZ'ene og heller skru opp sub'en litt ekstra.
    Dynaudio 2/7 hadde jeg en liten demo av, må ta en til for dette tror jeg kan være en god allrounder til både film og musikk. Virker også som elementene kan gå ekstremt langt med tanke på bass til film. De større modellene er vistnok ikke like musikalske som 2/7.

Angående sub så solgte jeg nettop min XTZ 10". Har prøvd det meste. Resultatet blir for pløsete å uryddig bass. Etter HK 980 kom i hus så jeg heller ikke helt behovet i suben da 99.25 går plenty dypt nok. Ønsket også et litt ryddigere utsende og sub kommer ikke til sin fulle rett før du har surround reciver å kan stille alt skikkelig inn, dermed solgt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lakt inn bestilling på et par Klipsch RF-52 hos tonart.no. Får håpe de har dem på lager.

Min lokale butikk hadde bare kirsebær i et utstillingsvindu, når jeg så den søte og slanke høyttaleren så bestemte jeg meg der og da at denne måtte prøves.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide å avslutte denne tråden.

Valget falt på RF-52 som jeg nå har fått spilt bra inn.

Valget var veldig riktig etter mine preferanser. Det ble så inni hampen heftigere å kjekkere på filmbiten. Bruker nesten hver anledning jeg har til å få snurra no film. Til musikk ble de mer frampå å klare en de gamle XTZ`ene. Det trykker å spiller til de grader mye høyere også. Så alt i alt er jeg kjempefornøyd med dette kjøpet !

Mulig jeg etter noe bruk og test nå vurderer en bedre forsterkermatch til disse, tiden vil vise om jeg gjør noe med det.

Takker for alle tips !

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Kabinettene til klipsch imponerer meg ikke så mye i byggekvaliteten, ikke fan av hul kasselyd. Er også litt redd for skrikende diskant å at de ikke vil duge bra nok til musikk. Men å kunne spille høyt, med trykk å være rimelig enkle å drive med min forsterker tviler jeg ikke på. WF-34 virker litt intresant men litt over budsjett kanskje.

Skulle egentlig hatt demo av noe Klipsch idag men sjappa stengte.
    det er veldig lett og la seg lure av byggekvalitet tro meg,la ørene bestemme ikke synet!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •