"Dur - BANG!" i høytalerne... Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Dur - BANG!" i høytalerne... Hjelp!

Har en eldre forsterker på 2 x 50 watt, Technics (skal kjøpe ny snart).
    Koblet opp Kef Q7 bare for å teste om det kunne gå. Står jo at man kan benytte forsterker fra 15 watt til 175 watt, 8 Ohm, så jeg gikk utifra at min forsterker ville gi lyd. Har heller ikke de beste eller kraftigste høytalerkabler, gamle, gamle. ops:

Koblet til og skrudde på forsterkeren, volumet er av, men da hørtes en voldsom during før en lite BANG, og så ble det stille.
    Veldig redd for at høytalerne gikk fyken, og skjønte ingenting. Elementene ser helt OK ut de. Tenkte at jeg kanskje skulle prøve igjen, og det samme skjedde. Har koblet høytalerkablene til øverste parret kontakter bak via skruterminal.

Hva kan ha skjedd? :cry: Tør ikke skru på en gang til.
    Er høytalerne ødelagte tror dere? Var forsterkeren for liten, eller er det kablene som rett og slett suger?

Er veldig takknemlig hvis noen har noe hjelp å komme med - fort. VELDIG engstelig nå :cry:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IKKE GJØR DET IGJEN!!!!

Det er feil på forsterkeren din helt garantert. Ikke slå den på igjen. Koble fra høyttalerne, og kryss fingrene for at de virker. Finn så en søppelcontainer, og spør om den har lyst på en gammel Technics. Dersom du trenger en billig forsterker er det bedre å slenge på en Cambridge eller noe som ikke ødelegger høyttalerne. Høyttalere er tross alt ikke gratis det heller.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut sin enb kortslutning eller noe ja. Du kan jo sende den til Snickers-Is, så kan jo han fikse den for deg. Tror han driver veldedighet på det området

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg slippe, pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis!!!! :lol:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Høres ut sin enb kortslutning eller noe ja. Du kan jo sende den til Snickers-Is, så kan jo han fikse den for deg. Tror han driver veldedighet på det området
    Sansynleg vis er vell den ikkje "verdt" og reparera, men tanken var god Kenti. :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sansynleg vis er vell den ikkje "verdt" og reparera, men tanken var god Kenti.
    Jammen om Snickers-Is gjør det gratis og samtidig står for frakten begge veier må det jo være verdt det :wink: Hehe.... Kanskje den kommer tilbake med et par ICE-Power i stedenfor

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jammen om Snickers-Is gjør det gratis og samtidig står for frakten begge veier må det jo være verdt det :wink: Hehe.... Kanskje den kommer tilbake med et par ICE-Power i stedenfor
    Det tvilar eg på. Mannen er for opptatt med sin vidare utvikling av diverse.. Men det kunnde sikkert ha våre aktuelt, hadde han hatt ein god dag. :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme skjedde med meg i bilstereon i går, blanda om 2 kabler så sa det PANG i jblène bak og en liten stikkrøyk utav spilleren.. :lol:

men alt funker 100% :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle dere som tydeligvis syns at dette var morsomt :lol: så kan jeg medele at alt faktisk fungerer helt perfekt nå. Har en kamerat som har greie på slikt og han hadde rett da han sa at forsterkeren rett og slett er for liten til slikt arbeid. Eller som broren hans sa så passende: "Prøver du å kvæle forsterkern eller?" :wink: De sa begge at det var ingenting å bekymre seg for. Høytalerne dine er helt sikkert inntakte, og det var de!

Den gamle Technics forsterkeren fungerer som vanlig med sine gamle høytalere, og de nye KEF Q7 har nå fått kjørt seg i et oppsett bestående av Electrocompaniet EC4.7 og Electrocompaniet AW100DM i 6 timer med all slags musikk, og resultatet så langt kan man karakterisere som upåklagelig. KEF Q7 sviktet ikke

Så da vet dere resultatet av mitt rop om hjelp (kan jo ikke mest om dette ops: men er veldig glad i god lyd da )

Og når det gjelder Snickers-Is forslag om å finne en container som vil ha den gamle Technicsen, så har jeg tenkt å starte opp NM i forsterker kasting hvor vektklassene deles inn i antall Watt. Jeg må da sies å stille i lett fluevekt :wink: :lol:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første: Var det ingen som synest at detta her var morosamt.
    For det andre: Kan eg ikkje skjønna at dei lydane kom,uten at det var feil noko plass. Lyd skal det bli, sjøl om du har 2x5watt.

Jaja, det var no uansett bra at høgtalarane dine var i orden da.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min historie:
    Ett lite prosjekt: € DVC 8" med accelerometer (ACH-01). Accelerometeret pålimt støvhetten og samme masse tilført de paralelle elementer
    ( 4stk 8" pr kanal).
    Kretsen en enkel differensiell med buffer forran forsterker.
    Noe av problemet rundt ACH-01 er DC offsett, samtidig som den runder av fra 1 Hz og ned (redusert utgang og derved tilbakekpling for laaaaaave frekvenser).
    Så etter ett partre forskjellige forsøk og målinger.
    Først uten tilbakekopling lett å måle utslagene til elementet på skopet: Under resonans virker elementene som ett HP filter og da er peak accelerasjon litt forran tilført signal, over blir forsinkelsen relativt større. Fra den frekvens man vanligvis setter inn ett konjungatledd er
    forsinkelsen større enn 90 grader målt på skopet, slikt kan ikke bli stabilt uten noen koreksjoner. (Forbannede andregradslikninger
    og doble løsninger) Korigeringer : En spole tilkoplet i hele omr, og elementets andre spole tilkoplet for eksterne koreksjoner.
    Elektronikken: en opa2227 med reguleringer. Problemet her er i begge ender(både høy frekv og lav frekvens).
    Siden Både forsterker og element og accelerometer runder av (trenger jeg å si mere?) Stabil men marginalt, dvs marginalt stabil. Fæle av og påslagsfenomener i bassen,
    Selvsagt man må runde av gain når tilbakekoplingen reduseres. En liten titt ut av vinduet under testen og elementene bunner begge veier, det durer litt i forsterker, som har 16 mosfets i utgangen, den brenner bare ikke sånn uten videre (hjemmekonstruert delvis mtp sveising).
    En test og jeg slår inn koreksjonskretsen i en lukket sløyfe, hvem har ikke sett slikt på laben?
    men jeg rekker ledninga. Huff den forsterker med mere enn 160 000uF (kanal) tar litt tid å tømme. En god del blågrå røyk fingrene forsiktig bortpå for å skjekke om bevegelsen til elementer er fri
    og pene .... alt ok phu!! TREDJE GANG DA LØSNER SPOLEN FRA SPOLEFORMEN, DET ER BLÅGRÅ RØYK DA OG, LUKTER MISTENKELIG MYE BRENT og ett skranglete element. ops:
    Hva gjør man da ? Spesial spesial... ute av produksjon etc... :shock:

Tenk for en lykke kretsen ble da stabil, etter litt modifikasjoner, og testet på den andre høytaler.

Det hører med til historien at jeg hadde ett ekstra sett basser liggende.
    Hvem bryr seg vel om noen brente element når man etterpå kan få en løsning med tilbakekopling fra elementene, direkte fra den bevegelse som membranet gjør? feilbevegelse på membranet resulterer i korigerende signal fra forsterker. Da korigeres for forsterkerfeil OG elementfeil i en fei !

Målt på accelerometeret -3dB 12Hz- servon's avrunding 300Hz, siden den også er koplet litt sert er elementet med så langt det er inngangssiglnal. Endelig stabilt !!!

Om det var vert det ? JA det var definitivt hvert å svi av noen elementer når jeg nå hører det endelige resultat, jeg hadde glatt gjort det en gang til bare for lyden ! 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •