Outsideren System Audio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 133
    Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Outsideren System Audio

Er d noen som vet hvorfor d er så lite tester og omtaler av disse høyttalerene?! De har 20 års jubeleum i år, så de har jo lagd høyttalere ein stund. Er d utseende og de små elementene som ikkje appellerer til folk? Eller er de ikkje gode nok? Må høyttalere ha relativt store bass-elementer før folk sperrer opp øynene :?:
    Jeg har hørt litt på sa 1750 og synes d var en meget bra opplevelse. For tiden har jeg CV front/center og paradigm bak, som fungerer ganske bra. Disse skal forhåpentligvis ($$) byttes ut i sa 1750 front, sa 720av center, sa 1730 bak og SubElectro 200 (sub....).

Hadde vært kjekt om noen kunne komt med en forklaring på første avsnitt.
    Ellers er fint å høre fra System Audio eiere/tilhengere om gode eller dårlige (hvis d er noen av dem da) erfaringer.[/i]

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjære SA fan!

Jeg er også en av dem som fikk øynene opp for SA for ca. ett år siden. sitter nå på ett par 1550 og 510 i senter. skal ha 1530 bak og suben er i hus i august.
    For å begynne ett sted; så vil jeg bare si til alle de som tror at store elementer er tingen.... tro om igjen! en sa 1750 til 12000 spiller SÅ mye fetere enn f. eks. Audiovector til samme prisen. det er nesten ikke til å sammenligne. sa har en dynamikk og en kjapphet (pga. små elementer) som virkelig får frem detaljene i musikken. Det eneste jeg kan si som ett minus på sa er: i hjemmekino, som jeg selv har, blir nok ett sa system UTEN sub. en liten skuffelse. de greier selvfølgelig ikke følge med på de frekvensene som ofte ligger på ett filmspor. Men! ikke forvil sub electro 200 (sa) er en vanvittig bra sub! senest natt til idag satt jeg mange timer med en kompiss og testet bla. martin logan, sa 1750, og audiovector m3 super. og.... på musikk er jeg ikke i tvil. den høytaleren som spillte best (allround!!) på de forskjellige stilartene vi spillte, var sa 1750. (er selv utdannet musikker, så jeg burde vite hva jeg snakker om... ?? ). på klassisk musikk er det ingen tvil! Martin logan. på hjemmekino UTEN sub... audiovector. men allkround OG til halve prisen..... SA 1750! SAY IT LOUD! SA 1750. (dessuten kan du jo kjøpe sub pluss senter pluss f.eks blue heaven kabler for samme prisen som ett par av de andre høytalerene vi testet.

Det folk ofte sier når de kommer inn på hifi senteret er. "herregud for noen svære høytalere!! FETT!!" Proson...... men tester du de opp mot SA som har halve tommestørrelsen. får selv de hardeste rockerene bakoversveis og tror ikke det de hører.

For meg har regelen blitt. små høytalere og STOR forsterker! det er trikset for å få trøkk. bra, ballansert, fin lyd som bringer frem DETALJENE som vi alle vel er ute etter i ett godt annlegg! (?)

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for ett flott og utfyllende svar Når skattepengene kommer inn på konto, skal du ikkje se bort fra at d kommer ein ny og glad sa eier her på forumet.
    Som du sier angående detaljer, har jeg ikkje hørt maken i den prisklassen. Hørte først på B&W 600-serien, men etter å ha hørt sa 700-serien var jeg egentlig ikkje i tvil.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At de låter bra til prisen skal jeg ikke si noe på. Men at de spiller bedre enn en høyttaler til f.eks. 30K har jeg vanskelig for å forstå..
    Men siden jeg ikke har hørt de, skal jeg ta meg en tur til Hifi Center Kjeden å høre på de, i og med at du (Bacus) skryter så fælt av de.

PS! Du nevnte ikke elektronikk som brukes med høyttalerene. Heller ikke hvilken audio vector modell det er snakk om.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også tilhenger av SA. De er meget kjappe, og det er en fryd å høre musikk på disse. Det må jo være en god del folk der ute som eier slike, da en av de største "kjedene" selger dem. Jeg har kun hørt SA 1250, sammens med Thule cd og Cayin forsterker - bra match forresten - og den kontrollen skal man lete lenge etter.
    Når det gjelder hjemmekino kan jeg ikke uttale meg, men jeg ville tro en sub hadde vært på sin plass ja. Jeg skal testhøre SA SubElectro 200 imorgen opp imot endel andre sub's i samme prisklasse, men jeg har stor tro på den.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atano
    Jeg skal testhøre SA SubElectro 200 imorgen opp imot endel andre sub's i samme prisklasse, men jeg har stor tro på den.
    SubElectro 200 har fått bra kritikker, men d hadde vært fint om du kunne komme med bekreftelse på evt avkrefte dette.

Godt å se at d er andre SA fan der ute

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se da om folket på butikken vet å sette den opp riktig, det har jo endel å si. Blir jeg overbevvist er det fult mulig jeg kjøper en slik, da jeg er på utkikk etter en rask subwoofer som kan holde tritt med høytalerne mine i musikk. (Jeg har en total bassdød stue).

Jeg har funnet veldig få tester på denne; en i Dvd & Hjemmekino, og en gjort i Danmark (der SA lages). Begge roste suben. På danske forum (der SA er ganske populært) er det stort sett også gode tilbakemeldinger fra eiere av denne suben.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den SA subben, er ikke det den som har bassporten på siden, med en slik "tallerkenplate" som man kan lukke og åpne bassporten med?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Den SA subben, er ikke det den som har bassporten på siden, med en slik "tallerkenplate" som man kan lukke og åpne bassporten med?
    Joa, det stemmer nok. Vurderer selv å kjøpe denne, sammen med fullt sett SA høyttalere til hjemmekino.

http://www.hificenter.no/shop_item.c...,76&id=685

Designen er det ikke noe å utsette på ifølge mine øyne i hvertfall.

Messel

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var og hørte på System Audio 1550 og B&W 603 i dag. Var spent på SA1550. Fikk høre dem ferdig oppsatt i Hificenterets lytterom. Nedtur. SA1550 var god i de øverste frekvensene, men det ble mye grøt lenger nede.

Så stakk vi til lytterommet til Hifiklubben og sammenlignet med B&W 603. Hvilken forskjell!

Resultatet var nedslående da jeg godt kunne tenkt meg et par SA1550 til en stereo i stua, men de er etter denne lyttetesten uaktuelle som kandidater.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men at fullfrekvenshøyttalerne lyder som grøt behøver jo ikke bety at subwooferen er et dårlig kjøp.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i d siste hørt litt på 1750 i stereo og i 5.1 (1750 front + 1730 bak + 720av center og SubElectro 200). Skal love deg at d ikke er antydninger til "grøt" i 700 serien. Mye mer punch enn i 500 serien.

Til hjemmekino hvor store høytalere er lite populært i heimen tror jeg dette er en av de bedre kombo'ene på markedet i sin prisklasse. Sub'en er utrolig detaljert, med mer enn nok punch (etter min smak så klart). Uten sub er dette oppsettet selvfølgelig litt stusselig, men strekker ikke pengene til, går d nok greit i en mnd og to.

Etter litt pruting fikk jeg en meget bra pris på dette oppsettet, men må dessverre vente med kjøp :cry: til kontoen har vokst litt.

Forresten... ble d brukt en sterk nok forsterker? D kan ha MYE å si.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poda
    Forresten... ble d brukt en sterk nok forsterker? D kan ha MYE å si.
    SA1550 ble lyttet til både via en stor H/K og en Hegel (hvilken aner jeg ikke). Samme "grøt" via begge komponentene.

Roffe: Mitt innspill refererer ikke til sub, men den trådstarters initielle spørsmål.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raske basser? Hva er det? Små basser = raske?

Folk snakker ustanselig om raske basser. Er målet at de skal spille 15 Khz?

Poenget mitt er at store basselementer som regel er vesentlig mer nøyaktig. Dette fordi de kan avstemme litt mer masse og motorsystem mot en gitt luftmengde, men alikevel spiller dypere og med langt mer nivå.

Opplevelsen av rask bass er som regel et resultat av tidlig avrulling, eller at oppsettet makter noe så sjeldent som en homogen frekvenskurve både mht nivå og fase/gruppeløpetid.

Feilen med mange store høyttalere er at de ikke klarer å få til en avrulling som matcher et normalt rom, og det blir for mye bass i 40-60 Hz området.

En mindre høyttaler vil ikke slite så mye med at den blir dominerende i bassområdet. Dessuten er det svært få høyttalere som er dristige nok i det øvre bassområdet. Dette er et vanskelig område å integrere med rommet og mange hopper derfor bukk over det.

Dersom de har misset med integreringen av midbassen vil man få en veldig slitsom og grøtete bass uansett. Dette kan løses med plassering.

Mange produsenter gjør dette bevisst. Det gir større imponatoreffekt.

SA er en relativt liten produsent, noe som kan være årsaken til at de ikke er så synlige i markedet og i tester.

Grunnleggeren er opprinnelig musiker og i følge produsenten skal det være litt av interessen som ligger til grunn for deres lydfilosofi.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var fint å få med seg. D er vel enkelte ting som må ofres når "små" høyttalere er høyt prioritet.

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snodig, jeg kjenner ikke igjen den "grøtete" lyden i heletatt. Det må være feil matching av forsterker, jeg kan ikke skjønne annet. Er det en ting SA ikke er så er det grøtete i de nedre frekvensene. De kan slite litt med den virkelige dypbassen, dvs totalt fraværende, men med rett elektronikk og rom så brilijerer de virkelig. De elsker ihvertfall små rom

Men, det er lett å forelske seg i B&W lyden, Tiger. Har jatt B&W i 5 år, og savner den "sounden" de hadde :cry:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi var to som hørte det samme. Jeg har B&W og han andre har Audiovector. Vanskelig å forklare hva som var galt, men de dype tonene i en demo CD med akustisk guitar så var det rett og slett ubehagelig å høre på SA1550.

Det føltes som om de dype tonene skapte en ubehagelig ressonans i ørene enten SA1550 spilte via H/K eller Hegel.

Ganske synd egentlig, for de hadde vært aldeles nydelige å ha i stua med en bredde på kun 13cm:

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Tiger"]Ganske synd egentlig, for de hadde vært aldeles nydelige å ha i stua med en bredde på kun 13cm:

Kjøp 1750 da :roll: Litt dyrere, men verdt pengene. Samme bredde og enda litt finere med buffelen foran (stålplate som forsterker fronten og kosmetisk sett veldig flott)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk hørt 1550 idag, og jeg er langt på vei enig med Atano. De var utrolig stramme og presise, flott oppløst, men totalt uten dypbass; mine egne langt rimeligere DALI 5005 synes å ha en del mer fundament. Med en god subwoofer kunne historien selvsagt vært annerledes, men da blir det plutseligen annen prisklasse igjen. :?

Høyttalerne ble forøvrig testet på en Marantz SR7400 og en H/K AVR330. Førstenevnte gjorde en klart bedre jobb.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hevdes at man på System Audio kan fylle sand nederst i høyttaleren for å øke tyngden og kontrollere bassen (blir vel mindre bass da men...). Kan det være at de ressonansene i de lavere tonene kan bedres / fjernes ved å "tweake" SA1550 med sand?

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •