Tre like høyttalere istedenfor senter? F.eks Klipsch RB81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tre like høyttalere istedenfor senter? F.eks Klipsch RB81

Hei, først en aldri liten presentasjon av utfordringen: Har bygget hjemmekino i kjellerstua, basert på nytt og veldig gammelt.
    Projektor : Epson TW2800
    Lerret : Dreamscreen V2 Dynagrey 200 cm
    Receiver: H/K AVR255
    Blu-ray: Panasonic BD-35
    HTPC : Selvbygg basert på gamle komponenter og et ATI 4550-kort.
    Fronthøyttalere : JBL LX55 (fra 1989)
    Senter : JBL LX-1 fra 1997 eller deromkring
    Bak : B&W 330i (fra ca 1985)
    Sub : SVS PB10 NSD (takk til bruktmarkedet på avforum)

På grunn av to dører til kontor og vaskerom i kjelleren må jeg ha lerret hengende foran trappa til kjelleren, og ikke mot den ideelle "rene" veggen i motsatt side av rommet. Kjellerstua måler 5x3 meter. Har lagt ved bilde av frontoppsettet.

Utfordringen er at lerretet henger litt for høyt, ca 70 cm over gulvet på grunn av at fronthøyttalerne må stå under lerretet. Bredden før trappa er ca 240 cm, så 200 cm lerret + ramme gir liten plass til høyttalere på siden. Kunne selvsagt gått for 170 cm lerret, men da blir bildet litt lite på 3,5 meter sitteavstand.

Etter å ha vært innom forskjellige hifi-butikker ble det anbefalt å forsøke tre senterhøyttelere ved siden av hverandre. Resonans i Stavanger foreslo til og med en hardcore-løsning med Klipsch RC-64 som senter og to RC-62 på hver sin side. Andre løsninger jeg har tenkt på er 3 SVS SCS-01 eller 3 B&W HTM2. Jeg antar Klipsch RC-64 blir i meste laget i et slikt lite rom selv om den ser rimelig imponerende ut.

Jeg har også fundert mye rundt lydtransparent lerret, men det herker fortsatt mye usikkerherhet rundt dette. Ser ut på avshop at Dreamsceen bare finnes i hvit, og også usikker på hvor bra dette blir med LCD-projektor. Den ultimate løsning ville jo vært et slikt lerret i grått med JBL LC2 og JBL L820, men disse ser ut til å være på vei ut. Finner dem plutselig ikke lenger på soundgarden sine sider.

Noen som har erfaring med tre sentere? Det er jo strengt tatt ikke noen regel som sier at fronthøyttalere må stå vertikalt?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ettersom du har en DreamScreen-ramme kan du jo kjøpe den lydtransparente duken løst og heller levere den tilbake om du ikke er fornøyd?

Jeg har ingen erfaring med bruk av flere centere, men generelt er det jo slik at centerkanalen blir brukt i snitt rundt 70% av all dialog på film, så en kan vel aldri overdrive denne kanalen nok... Fordelen ved bruk av samme høyttaler x2 eller x3 er jo at du ikke endrer lydkarakter nevneverdig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaterer min egen tråd litt. Har bestilt Dreamscreen Acoustic HD og kommer til å prøve dette etter litt lærerik mailutveksling med avshop.

Har vært en runde i Trondheim og diskutert muligheten av å kjøre 3 like bohyllehøyttalere istedenfor høyre+venstre og spesiell senter. Tonart hadde også muligheten til å selge meg 3 Klipsch RB81 selv om de mente en senter ville være bedre, mens Soundgarden ble litt satt ut av ideen og Hi-Fi Klubben syns ideen ikke var så dum men at de ikke hadde fått slike forespørsler før. De kunne heller ikke selge 3 like høyttalere uten muligens et pristillegg.

Hvordan vil Klipsch RB81 fungere som senter istedenfor RC62, eller RC64 hvis budsjettet tar kvelden?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å si noe sikkert om dette, men jeg har vært på samme tanke tidligere. Altså samme høyttaler rundt det hele i kinoen. Jeg har stor tro på at dette skal fungere bra. RB81 er en høyttaler som har potensiale til å slå litt i brystet. RC64 har riktignok flere elementer, men ikke like store, så jeg tror en RB81 vil fungere minst like bra.

Jeg vurderer faktisk selv å bytte ut frontrekka jeg har med RB81 og RC64, men jeg må tenke litt på om ikke en RB81 gjør seg bedre i midten enn en RC64. Skal bli spennende å se hva andre mener om saken.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompis av meg kjørte 3 x RB-75 i front, og ett par RS-7 bak. Dette spilt ihvertfall helt rått. Synes det er fett med like høytalere i hele frontrekken, men det er desverre ikke alltid like lett til å få plass til å gjøre sånt.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at jeg skulle komme over denne tråden da jeg vurderer å gjøre noe av det samme, men motsatt.
    Tanken var for meg å bruke 3 senter høytalere i frontrekken.
    Har ikke helt bestemt meg ennå selv, men det sies fra fabrikk at de høytalerene jeg tenker på skulle gjøre seg godt som frontrekke.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like høyttalere rund baut er den ideelle løsningen. Alt annet er bare et kompromiss for å få plass.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Like høyttalere rund baut er den ideelle løsningen. Alt annet er bare et kompromiss for å få plass.
    Det er selvfølgelig et økonomisk kompromiss også å ikke velge like høyttalere rund baut.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker RB 81 + RC 64.
    Hadde det ikke vært for at RC 64 er helt rå, kunne jeg muligens hatt 3 x RB 81i front.

Jeg kan hvertfall anbefale deg RB 81, jeg er kjempe happy med mine.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange interessante tilbakemeldinger. Fikk såvidt hørt på RB81 i et stereooppsett med ukjent musikk og er litt usikker på hva jeg skal tro. Inntrykket var at dette ikke ville spille på moderat nivå men være veldig høyt hele tiden. Lyden var også ganske hard men det kan være på grunn av manglende innspilling. I 80% av tilfellene går hjemmekinoen moderat volum så jeg tenker å optimalisere mot dette.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke helt på nivå med det det er snakk om her, men SVS har et 5.0/7.0 sett med identiske høyttalere. SVS SCS-01 liggende til senter og SVS SCS-01(M) stående til alt det andre.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Mange interessante tilbakemeldinger. Fikk såvidt hørt på RB81 i et stereooppsett med ukjent musikk og er litt usikker på hva jeg skal tro. Inntrykket var at dette ikke ville spille på moderat nivå men være veldig høyt hele tiden. Lyden var også ganske hard men det kan være på grunn av manglende innspilling. I 80% av tilfellene går hjemmekinoen moderat volum så jeg tenker å optimalisere mot dette.
    De trenger flere hundre timer på innspilling. Jeg har hatt mine i ca 6-7 mnd nå.
    Det er ikke før de siste 2-3 mnd de har blitt skikkelig bra.

Det går også ann å spille på lave til moderate nivå med dem, selv om de nok liker seg enda bedre på full guffe

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nå er det vel ikke helt på nivå med det det er snakk om her, men SVS har et 5.0/7.0 sett med identiske høyttalere. SVS SCS-01 liggende til senter og SVS SCS-01(M) stående til alt det andre.
    Hvilket nivå det snakkes om, vel må vel ta utgangspunkt i Klipsch systemet som trådstarter snakker om.
    Selvom den varianten jeg tenker på er en litt dyrere variant.
    Men sån i teorien så skal det være optimalt med like høytalere all about?
    Jeg skulle få diskantene og alt justert for L-R bruk på de som skal brukes der.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også vurdert 3 x SVS SCS-01, men Klipsch er veldig interessant, spesielt også på grunn av dipol-surroundene som virker veldig spennende, f.eks RS42.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hvilket nivå det snakkes om, vel må vel ta utgangspunkt i Klipsch systemet som trådstarter snakker om.
    Selvom den varianten jeg tenker på er en litt dyrere variant.
    Men sån i teorien så skal det være optimalt med like høytalere all about?
    Jeg skulle få diskantene og alt justert for L-R bruk på de som skal brukes der.
    Siden SVS er nokså rimelig så regnet jeg med at Klipsch'ene det var snakk om er dyrere uten at jeg har sett pris på de. Så det var prisnivå jeg mente.

EDIT: Har sjekka prisen på RB-81'ene nå og jeg hadde forsåvidt rett i at SVS'ene er endel billigere. Et 7.0 med SCS koster bare 10.000kr, mens 7 RB-81 vil koste det dobbelte.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Siden SVS er nokså rimelig så regnet jeg med at Klipsch'ene det var snakk om er dyrere uten at jeg har sett pris på de. Så det var prisnivå jeg mente.

EDIT: Har sjekka prisen på RB-81'ene nå og jeg hadde forsåvidt rett i at SVS'ene er endel billigere. Et 7.0 med SCS koster bare 10.000kr, mens 7 RB-81 vil koste det dobbelte.
    Regnet med det, er mer intressert i om noen har erfaring med dette og om noen har brukt senter løsninger på hele front rekka.
    7.0 med de jeg ser på kommer forrøvrig på 84k så dreier seg bare om frontrekka for min del.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det btw noen som har gode erfaringer med tre like gulvhøyttalere i frontrekka?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Er det btw noen som har gode erfaringer med tre like gulvhøyttalere i frontrekka?
    Du har jo en veldig rå senter alt, hva skal du med dennslags?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Du har jo en veldig rå senter alt, hva skal du med dennslags?
    Bare lurer for nysgjerrighets skyld 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det etter litt frem og tilbake og et demo-modelltilbud fra tonart, 3 x RB81 og et par RS42 til surround. Skal bli spennede å høre hvordan det fungerer og ikke minst hva jeg har gått glipp av ved å bruke 20 år gamle høyttalere så lenge

Det blir vel en byggetråd etterhvert, selv om rommet ikke kommer til å bli modifisert. Kun bygging av et slags skap/hyllehybrid å sette høyttalere i og henge lerretet på.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •