Tre like høyttalere istedenfor senter? F.eks Klipsch RB81 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Da ble det etter litt frem og tilbake og et demo-modelltilbud fra tonart 3 x RB81 og et par RS42 til surround. Skal bli spennede å høre hvordan det fungerer og ikke minst hva jeg har gått glipp av ved å bruke 20 år gamle høyttalere så lenge

Det blir vel en byggetråd etterhvert, selv om rommet ikke kommer til å bli modifisert. Kun bygging av et slags skap/hyllehybrid å sette høyttalere i og henge lerretet på.
    Grattis.
    Det blir spennende å høre dine synspunkter etterhvert.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Er det btw noen som har gode erfaringer med tre like gulvhøyttalere i frontrekka?
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Gt3000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ideele er vel like høyttalere rundt om, hele veien. En senter er imidlertid ikke alltid en ideel høyttaler. De fleste sentere har jo vanligvis to mellomtoner og en diskant i et såkalt D'appolito oppsett hvor bølgelengden til delefrekvensen mellom mellom mellomtone og diskant skal være lik eller i et gitt forhold til den fysiske avstanden mellom elementene eller noe slikt. Husker ikke helt, leste noen artikler om det for en del år siden. Å konfigurere elementene i et D'appolito oppsett gjør at man får en mer begrenset spredning. Problemet er at D'appolito begrenser spredningen i ett plan, mener at det var horisontalt, altså ut til sidene. Eller var det den andre veien? :-) Poenget er iallefall at en senter som ligger ikke fungerer helt slik som prinsippet bak D'appolito var tiltenkt. En sak er teori, en annen sak er om en senterhøyttaler fungerer helt greit liggende eller ikke. En konstruktør kan selvfølgelig gjøre kompromisser og ende opp med en glimrende liggende senterhøyttaler, men D'appolito vil den aldri bli... Sier bare i med den tanke at en senter er tenkt brukt i senter og man vil muligens, kjapt teoretisk tenkt, få et bedre resultat med tre "vanlige" høyttalere fremfor tre liggende senterhøyttalere. Men igjen, dette er ting jeg vagt husker, men det kan kanskje være verdt litt googling og lesing?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det etter litt frem og tilbake og et demo-modelltilbud fra tonart, 3 x RB81 og et par RS42 til surround. Skal bli spennede å høre hvordan det fungerer og ikke minst hva jeg har gått glipp av ved å bruke 20 år gamle høyttalere så lenge

Det blir vel en byggetråd etterhvert, selv om rommet ikke kommer til å bli modifisert. Kun bygging av et slags skap/hyllehybrid å sette høyttalere i og henge lerretet på.
    Gratulerer! Fint om du holder oss oppdaterte ifht erfaringer med 3 x RB81 foran. Jeg vil tro dette blir høy morofaktor.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk hentet 3 stk RB81 på Tonart i dag. Tror det var flaks at det var en ekstra høttaler tilgjengelig, da det tydeligvis ikke er vanlig å få kjøpt enkelthøyttalere. Her må Hfi-bransjen ta grep, høyttalerne kommer jo tross alt i hver sin eske.

Uansett, koblet opp høyttalerne provisorisk under lerretet og delvis opp i svartfeltet som oppstår på 2.35:1-film. Tok en grov kalibrering av lydnivået med radioshack, og justerte også PB10-med 50hz-trikset for å finne fase og +5 db. Delefrekvens mot sub ble satt til 60 hz for alle tre.

Vanskelig å konkludere med førsteinntrykket da disse høyttalerne låter veldig mye friskere og luftigere enn da gamle JBL-ene. Satt på The International som inneholder veldig mye dialog og også litt skyting og det som slår mer er at det er vanskelig å skille hvilken høyttaler lyden kommer fra, så det er helt klart fordel tre like høyttalere. Jeg savnet heller ikke noen dedikert senter da RB81 delt på 60 hz tok alle utfordringer og ga god dybde på mannstemmer.

Nå må bare Tonart få inn RS42 så jeg får komplettert og avshop få ut fingeren og sende AcousticHD-lerretet.

Alt i alt en fin kveld.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    Det ideele er vel like høyttalere rundt om, hele veien. En senter er imidlertid ikke alltid en ideel høyttaler. De fleste sentere har jo vanligvis to mellomtoner og en diskant i et såkalt D'appolito oppsett hvor bølgelengden til delefrekvensen mellom mellom mellomtone og diskant skal være lik eller i et gitt forhold til den fysiske avstanden mellom elementene eller noe slikt. Husker ikke helt, leste noen artikler om det for en del år siden. Å konfigurere elementene i et D'appolito oppsett gjør at man får en mer begrenset spredning. Problemet er at D'appolito begrenser spredningen i ett plan, mener at det var horisontalt, altså ut til sidene. Eller var det den andre veien? :-) Poenget er iallefall at en senter som ligger ikke fungerer helt slik som prinsippet bak D'appolito var tiltenkt. En sak er teori, en annen sak er om en senterhøyttaler fungerer helt greit liggende eller ikke. En konstruktør kan selvfølgelig gjøre kompromisser og ende opp med en glimrende liggende senterhøyttaler, men D'appolito vil den aldri bli... Sier bare i med den tanke at en senter er tenkt brukt i senter og man vil muligens, kjapt teoretisk tenkt, få et bedre resultat med tre "vanlige" høyttalere fremfor tre liggende senterhøyttalere. Men igjen, dette er ting jeg vagt husker, men det kan kanskje være verdt litt googling og lesing?
    Kanskje riktig mye av det du sier her, men det finnes unntak.
    ADAM audio HM3 som jeg skal ha i hele frontrekken er laget som en senter kanal, og har 7" diskant 7", men den ene 7" spiller kunn fra 150hz og ned, noe som gjør at problemet du nevner vil da i all hovedsak ikke være et tema for den senteren.

Dette er nok ingen tilfeldighet hos ADAM, da de også selger HM3 i par L&R.
    : http://www.adam-audio.de/hifi/downlo...iWorld_HM3.pdf

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, høres ut som om du har fått et bra førsteinntrykk alikevel, selvom du venter på mer og sikkert må spille inn hvertfall en av de tre eller?

Fikk hentet 3 stk RB81 på Tonart i dag. Tror det var flaks at det var en ekstra høttaler tilgjengelig, da det tydeligvis ikke er vanlig å få kjøpt enkelthøyttalere. Her må Hfi-bransjen ta grep, høyttalerne kommer jo tross alt i hver sin eske.

Uansett, koblet opp høyttalerne provisorisk under lerretet og delvis opp i svartfeltet som oppstår på 2.35:1-film. Tok en grov kalibrering av lydnivået med radioshack, og justerte også PB10-med 50hz-trikset for å finne fase og +5 db. Delefrekvens mot sub ble satt til 60 hz for alle tre.

Vanskelig å konkludere med førsteinntrykket da disse høyttalerne låter veldig mye friskere og luftigere enn da gamle JBL-ene. Satt på The International som inneholder veldig mye dialog og også litt skyting og det som slår mer er at det er vanskelig å skille hvilken høyttaler lyden kommer fra, så det er helt klart fordel tre like høyttalere. Jeg savnet heller ikke noen dedikert senter da RB81 delt på 60 hz tok alle utfordringer og ga god dybde på mannstemmer.

Nå må bare Tonart få inn RS42 så jeg får komplettert og avshop få ut fingeren og sende AcousticHD-lerretet.

Alt i alt en fin kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel nevne att det vil være fordel å bruke en "vanlig" høyttaler i stedet for en center om man har plass pga. jevnt over bedre lyd og lik lyd-karakteristikk. Kan også nevne att proffe lydstudioer for redigering/mixing av surroundlyd bruker stort sett samme fullrange ht. som front, senter og bak/surr

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har også akustisk lerret ankommet fra Avshop, men nå er det avreise til Rena og Birkebeinerrittet, så jeg får noe positivt å glede meg til over fjellet i regnvær

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lagt inn noen foreløpige bilder og erfaringer på min hjemmekino: