Hvorfor ikke nærfeltsmonitor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor ikke nærfeltsmonitor?

Jeg lurer i grunn på hva som er forskjellen på nærfeltsmonitorer og vanlige hifihøytalere? Altså, lyden stopper jo ikke i "nærfeltet"....

Denne for eksempel:

Solo6 Be.Focal Professional studio monitor loudspeakers

Den ser bra ut. Har beryliumdiskant (som bare er på DYRT hifiutstyr). Strekker seg dypt i bassen. Er aktiv, og trenger ikke effekttrin.... Er ikke noe slikt spennende som hifihøytaler? Fotophono selger denne for 8500... som kanskje er dyrt for slikt studioutstyr, men man får da en pen høytaler med aktiv drift og beryliumsdiskant...

Acoustic Energy AE22 blir f.eks. lovprist i What hi-fi både i passiv variant

Acoustic Energy AE22 Hi-fi speaker review - from the experts at whathifi.com

og aktiv variant

Acoustic Energy AE22 Active Hi-fi speaker review - from the experts at whathifi.com

Noen grunn til å ikke prøve en studio/nærfeltsmonitor?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to anlegg med studiomonitorer som jeg bruker til musikklytting, og er veldig fornøyd med dette.
    At monitorer betegnes som "nærfelt" har mest å si for bruken av monitorene. Dvs. at profesjonelle monitorer er bygd for musikkproduksjon med krav til analyse av lydbildet, og da er det nærfelt som gjelder i mange tilfeller. Mange monitorer har spredningskarakteristikker av lydutstrålingen som er tilpasset nærfelt. Ved lytting i nærfelt reduserer man rommets påvirkning på lydbildet, da dette ønskes utelatt ved musikkproduksjon. Mange hifientusiaster foretrekker rommets bidrag til lyden. Noen liker også å høre på musikk fra tradisjonelle hifihøyttalere i nærfelt. Smak & behag.

Når det gjelder studiomonitorer til hifi-bruk mener jeg at man ikke forholde seg til nærfelt, men heller tilpasse avstanden til høyttalerne til egne lydpreferanser.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stusset litt da jeg så de Focal-monitorene med berylliumdiskant til såpass lav pris. Berylliumdiskanten var jo ett av argumentene til at Utpoia Be-serien ble såpass dyr.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg stusset litt da jeg så de Focal-monitorene med berylliumdiskant til såpass lav pris. Berylliumdiskanten var jo ett av argumentene til at Utpoia Be-serien ble såpass dyr.
    Det er ikke samme diskant som brukes i Utopia-serien.

Sitat Opprinnelig postet av Frysa
    Fotophono selger denne for 8500...
    Vil tippe at det er per stykk. Et par koster veil 2600$ i US.

som kanskje er dyrt for slikt studioutstyr,
    For et amatørstudio, ja. For et prostudio, nei.

Noen grunn til å ikke prøve en studio/nærfeltsmonitor?
    Nei, i utgangspunktet ikke. I allefall ikke om man aksepterer det å være låst til en type forsterker og (oftest) kjedelige kabinett med tekniske no-nonsense løsninger (standard kobberkabler etc).

Men jeg er litt usikker på hvor mye det er tatt hensyn til spredningsrespons på høyttalere som er ment å brukes som nærfelt. Jeg ser noen produsenter som designer slike høyttalere skiller klart mellom kort/middels/lang lytteavstand. Det er det sikkert en grunn til.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærfeltsmonitorer er jo ment for, ja, nærfelt. Sitter du ved miksepulten, eller har et anlegg på skrivebordet passer disse fint.
    Men vanlige høyttalere er de laget slik at enhetenes stråling krever en vis avstann fra høyttaleren for at det lyder homogent, med nærfeltsmonitorer smelter enhetene sammen i kort avstann. Derfor blir disse høyttalerne som regel da også kompakte.

Studio Monitorer er jo noe helt annet, og et ganske utvannet ord. Dette kan være aktive elektrostater, transmisjonlinjer på 150 liter, eller B&W 801 f.eks.

Aktive høyttalere er desverre ikke så populære, men mange har aktive høyttalere og en Logitech Transporter f.eks. Det er jo alt man trenger av anlegg, transparensen og oppløsningen i lydbildet øker ofte betrakteligt når man tar bort forforsterkeren. Der er tendens til å fokusere på effektforsterkeren alltid, man glemmer at forforsterkeren er endda viktigere....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for gode svar

Inser at den prisen var per stykk ja. Spørsmålet syntes jeg likevel er interessant. Finnes en del slike høytalere av ulike typer og til ulike priser.

Egentlig tror jeg en slik høytaler kunne vært perfekt på det bitte-lille rommet jeg sover på. Er ikke mer enn 2 meter mellom høytaler og hode. Rommet er totalt uegnet for Hi-fi egentlig, men klarer bare ikke la vær.... Kunne vært artig å prøvd, men går nok for en mer ordinær løsning siden jeg alt har utstyret (og funnet et godt tilbud....). Leste om de Focalene jeg linket til, og tror de var beregnet for at man skulle sitte nærmere enn 3 meter (om jeg ikke husker feil) og med høytalerene vinklet mot hodet. Tror mange faktisk sitter så nærme høytalerene, så er en løsning jeg skal merke meg og kanskje prøve en gang i fremtiden.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke oppleve stort lydbilde med nærfeltsplassering. God lyd, ja, men ikke "stor" lyd.

Tror dessuten ikke det er mange som sitter mindre enn 2 meter fra hver diskant...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frysa, ikke noe i veien med aktive høyttalere, du kan få hakeslepp når du hører de, men, i et lite rom skulle du ha så små høyttalere som overhodet muligt, helst Kef Uni-Q drivere, Tannoy Dual Concentric, Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! eller Gallo A´Diva TI f.eks. med en subwoofer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gallos kuler må være de minste høyttalerne som jeg har hørt som også har spilt dårligst.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaja, det ble med tanken

Ja, har forstått at man kommer best fra det med små høytalere i små rom. Har hatt (eller har fortsatt, men selger de nå....) B&W CM1. De gir MER enn nok trøkk i det lille rommet jeg har. Ikke noe problem å plage naboer med "skoesker" heller om man vil.

Jeg er ferdig som student til jul, og vil nok flytte mye den neste stunden. Regner med at jeg riktignok kommer til å ha relativt liten plass i lang tid (tviler på at det blir 200m2 leilighet på førstekonsulentlønn eller lignenede... Derfor spørsmålet. Nå kunne jeg likevel ikke dy meg. Bestillte meg nye Audio Physics Yara II Superior i rosenut for 20 min siden :-) Yippi! Men de skal vel egne seg bra i relativt små rom til gulvstående å være...

Finnes en del rimeligere studiomonitorer da. Kanskje jeg prøver en gang som et nr.2 anlegg.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått over til aktive studiomonitorer for "hifi bruk" jeg også, og angrer ikke et sekund!
    Aktive monitorer har som oftest en effektforsterker per høytaller element. Er det en 2-veis høytaller sitter det 2 forsterkere i vær høytaller, en for diskant og en for mellomtone/bass.
    Fordelene med å sette inn en effektforsterker i høytalleren som er tilpasset høytaller elementet burde jo være kristallklart.
    Tenk på en aktiv studio monitor som en passiv høytaller med 2st mono-effektforsterkere bi-ampet per høytaller, og med en aktiv crossover i tillegg!

Se her for en bra artikel på bi-amping og passive vs aktive/elektronisk crossover:
    BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1

Digg å kunne bytte ut en kjede med passive høytallere, forforsterker, effektforsterker, CD spillere og en hæv med overdimensionerte kabler mot ett par aktive studio monitorer, en standalone-DAC, og en kilde med lossless eller ukomprimert lyd, uten å kompromisse på lydkvaliteten.

Fjerner man så mange komponenter fra kjeden kan du legge alle penger i monitorene og DACen og maksimere kvaliteten der.

Bare ta en clas ohlsson DVD og kjør SPDIF ut mot standalone DACen så har man vips en signalkilde som er mer potent enn mange sinnsykt dyre high-end CD spillere.

Jeg har 3st Dynaudio BM5A, skal straks få 2 til BM5A for 5.1 oppsettet.
    For stereo kjører jeg på en Apogee Mini DAC, meget potent kombinasjon, og koster ikke noe serlig mye heller.

Jeg syns du burde fortsette på dette spor

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •