Line source?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25

Tråd: Line source?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Line source?

Hei!

Jeg har begynt å leke litt med tanken på å bygge meg et hjemmekinosystem basert på fullrange elementer i et line array oppsett. 12-24 elementer på hver side, og 4-8 i senter. Bak vet jeg ikke, vil prøve front først og se hvor greit det blir.

Jeg har Dali Euphonia MS4 og CS4 i dag, men må selge disse for å få råd til elementene.

Har et par spørsmål i så måte..

1. Er jeg gal?
    2. Er det noen sjans i h... for at jeg blir fornøyd?
    3. Er det bortkastede penger?
    4. Hvor stor er fordelen med line array ift konvensjonelle høyttalere?
    5. Hva er potensielle fallgruver?
    6. Er det noen som vil ha Daliene mine?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke elementer er det du tenker på?

Er jeg gal?
    Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på Audience A3

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha en del elementer før de flytter like mye luft som dine Dali.

Since 1 driver has 13cm2, it would take 8 of them to move the same area as my dual 4" tang band bamboos, or 16 of them to move as much air as an 8" driver.......
    diyAudio Forums Archive - Audience A3

Stemmer prisen enda med $170 pr. element? Dette kan fort bli en dyr konstruksjon...

--

Her var den: Parts-Express.com:*Audience A3 3" Full Range Driver $155 for 8+

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg 16 på hver side, og 4-8 i senter.

Ja prisen stemmer.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal vel ha en/to sub(er) ved siden av disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to Soundsplinter RL-p15 portet i 270liters sonotuber tunet til 13,5Hz. De spiller for tiden alt under 80Hz.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek / Dynabel har også noen "fulltoner" fra Vifa , 2" / 2.5" / 3".
    Har vurdert noen av disse for Presence eller surround........ Den største møter bunnen v. 80 hz.
    Det sies at LA lager flotte lydbilder, men har ikke hørt noen de siste åra...

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye skal du evt ha for dine Euphonia da, både front og center?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da ser det ut til at Euphonia ryker, så da kan man ta opp denne tråden litt igjen...

Synspunkter, tips, råd?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du hørt adyton imagic? den koster jo 159k. å elementene i den ht kosta 200kr pr element oss eltek. vet att noen har bygd den med hell. har jo fått bra kritikk også. tror du skal klare å bygge det her for rundt 10 000. kan jo dra til oslo hi fi center å høre på de.
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Høyttalerpar index

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk det med dette prosjektet da? Jeg snuser litt på å prøve meg, men er litt usikker på midbass feelingen her. Du har jo nå InConcert Miles, og større forskjell finnes vel ikke med tanke på elementstørrelse iallefall Noen ord?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser unektelig spennende ut. Det gjør prisen også
    Audience A3 3" Full Range Driver 296-220

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg drev også å så på selvbygg av line source. Etter ikke veldig mye sjekking på nettet fant jeg ut at her var det mange muligheter for å gå feil, og valgte derfor et kit istedet. Det finnes det flere av, og også relativt billige. Her blir kvaliteten helt i topp, da man kjøper design direkte fra utvikler.

En annen vei man kan gå er å kjøpe det helt billigste man finner av fulltone, og gjøre det enkelt. Og rett og slett se om det blir noe særlig bra. Av det jeg har lest på nettet blir det ikke særlig ofte det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved all diy design, skal man ha tunga rett i munn, så er man helt uerfaren kan det lønne seg å velge et kit som du har gjort.
    Med line-source er det visse ting man skal passe på, men man skal også huske på at teorien ofte kan draes litt langt, i forhold til hvordan det låter.
    Se bare på Adyton Imagic feks. En rett høytaler, og kun en båndiskant, dvs den er line-source opp til diskanten ved rundt 10khz, derfra og opp er den en point-source.
    Det er sikkert tatt høyde i designet for power-tapering, men dette er også en faktor ved rette line-source høytalere, hvor forskjellig avstand fra elementene i topp og bunn kontra senter av høytaleren, gjør at lyden av disse forsinkes, og dermed får man en "blooming and growing" av lyden, eller følelsen av at lydbildet er høyere hvis en fjerner/nærmer seg kilden.
    Til tross for at det er noen fysiske issues med Adyton, må vel dette sies å være en særs god høytaler, skal man spå eierene av de.
    Nå har nok ekspertisen hos Adyton jobbet seg rundt dette, vil jeg anta, men det er likevel fysiske begrensninger selv ikke de kan gjøre noe med.
    En av grunnene til den flotte lyden, kan være at det ikke finnes et snev av delefilter i mellomtonen, og at diskanten har et highpass (12db? Noen som vet?) på ca 10khz.
    Uansett, er jeg litt fristet av å bygge en Adyton-klone, for å se hvordan det vil låte. Time will show...

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Ved all diy design, skal man ha tunga rett i munn, så er man helt uerfaren kan det lønne seg å velge et kit som du har gjort.
    Med line-source er det visse ting man skal passe på, men man skal også huske på at teorien ofte kan draes litt langt, i forhold til hvordan det låter.
    Se bare på Adyton Imagic feks. En rett høytaler, og kun en båndiskant, dvs den er line-source opp til diskanten ved rundt 10khz, derfra og opp er den en point-source.
    Det er sikkert tatt høyde i designet for power-tapering, men dette er også en faktor ved rette line-source høytalere, hvor forskjellig avstand fra elementene i topp og bunn kontra senter av høytaleren, gjør at lyden av disse forsinkes, og dermed får man en "blooming and growing" av lyden, eller følelsen av at lydbildet er høyere hvis en fjerner/nærmer seg kilden.
    Til tross for at det er noen fysiske issues med Adyton, må vel dette sies å være en særs god høytaler, skal man spå eierene av de.
    Nå har nok ekspertisen hos Adyton jobbet seg rundt dette, vil jeg anta, men det er likevel fysiske begrensninger selv ikke de kan gjøre noe med.
    En av grunnene til den flotte lyden, kan være at det ikke finnes et snev av delefilter i mellomtonen, og at diskanten har et highpass (12db? Noen som vet?) på ca 10khz.
    Uansett, er jeg litt fristet av å bygge en Adyton-klone, for å se hvordan det vil låte. Time will show...
    Jeg har hørt på Adyton (desverre alt for kort) og dette låt da i den stolen jeg satt veldig bra. Det som er ankepungtet er jo som du sier at det ikke er en linesource over 10khz, men også at det teoretisk skal være problemer med kamfillter fra 10 khz og ned til ca. 2 khz. Om det siste er et reelt porblem vet jeg ikke, men det første er helt klart det, om man ikke bare skal sitte i sweetspot.

Ellers er vel det å prøve seg på en Adyton klone mye enkler en en full linecoruse med shading og full linje med mellomtoner og diskanter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg har hørt på Adyton (desverre alt for kort) og dette låt da i den stolen jeg satt veldig bra. Det som er ankepungtet er jo som du sier at det ikke er en linesource over 10khz, men også at det teoretisk skal være problemer med kamfillter fra 10 khz og ned til ca. 2 khz. Om det siste er et reelt porblem vet jeg ikke, men det første er helt klart det, om man ikke bare skal sitte i sweetspot.

Ellers er vel det å prøve seg på en Adyton klone mye enkler en en full linecoruse med shading og full linje med mellomtoner og diskanter.
    Du har rett i at en diskant som på Adyton har en relativ smal vertikal spredning, kontra en linje. Samtidig så er det mange vanlige høytalere som jo bare har en båndiskant. Fordelen med linje både i diskant og mellomtone er som du vet en mer uniform spredning i hele rommet, og dermed ikke en veldig smal sweetspot som med pointsource.
    Nå er det også heller ikke nødvendig å ha et diskantbånd hele veien, for å oppnå en mer uniform spredning. Man kan ha færre bånd, som sprer i en gitt høyde, feks en meter. Er du innunder radaren på den meteren, vil det oppleves på omtrent samme måte.
    Når det gjelder rette linjer kontra konkave linjer, som du har kjøpt, er det på begge både pros and cons.
    En konkav linje vil også faktisk ha et mer spesifikt sweet spot, som også igjen vil fordre vanskeligere plassering i rommet og også plassering av sitteposisjon.
    Hvorfor kamfilter effekter i området 2-10khz? Tenker du på Haas effekten?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Du har rett i at en diskant som på Adyton har en relativ smal vertikal spredning, kontra en linje. Samtidig så er det mange vanlige høytalere som jo bare har en båndiskant. Fordelen med linje både i diskant og mellomtone er som du vet en mer uniform spredning i hele rommet, og dermed ikke en veldig smal sweetspot som med pointsource.
    Nå er det også heller ikke nødvendig å ha et diskantbånd hele veien, for å oppnå en mer uniform spredning. Man kan ha færre bånd, som sprer i en gitt høyde, feks en meter. Er du innunder radaren på den meteren, vil det oppleves på omtrent samme måte.
    Når det gjelder rette linjer kontra konkave linjer, som du har kjøpt, er det på begge både pros and cons.
    En konkav linje vil også faktisk ha et mer spesifikt sweet spot, som også igjen vil fordre vanskeligere plassering i rommet og også plassering av sitteposisjon.
    Hvorfor kamfilter effekter i området 2-10khz? Tenker du på Haas effekten?
    Angående mindre sweetspot på konkave linjer er vel det når linjen er omvendt av den jeg har bestilt? Uansett så er den jeg har bestilt mere enn en konkav linje (etter utallelser fra Kelee) og skal gi en større og mere uniform sweetspot (igjen etter utallelser fra Kelee).

I forhold til kamfilter problematikk (igjen kunn teori) skal bør elementene sitte i en avstan på en halv bølgelengde for at det ikke skal bli problemer (har lest at en bølgelengde er greit). Og om jeg da ikke tar helt feil, så sliter man da med en 3 tommer om man kommer over 2000hz (har ikke tatt regnestykket så jeg kan bomme med en god del, men kritisk skulle ligge et stykke under 10 000hz i hvertfall.) Som sakt så er jeg veldig usiker på om dette har noe problem eller ikke. Det lille jeg hørte av Adyton hørtes meget bra ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Angående mindre sweetspot på konkave linjer er vel det når linjen er omvendt av den jeg har bestilt? Uansett så er den jeg har bestilt mere enn en konkav linje (etter utallelser fra Kelee) og skal gi en større og mere uniform sweetspot (igjen etter utallelser fra Kelee).

I forhold til kamfilter problematikk (igjen kunn teori) skal bør elementene sitte i en avstan på en halv bølgelengde for at det ikke skal bli problemer (har lest at en bølgelengde er greit). Og om jeg da ikke tar helt feil, så sliter man da med en 3 tommer om man kommer over 2000hz (har ikke tatt regnestykket så jeg kan bomme med en god del, men kritisk skulle ligge et stykke under 10 000hz i hvertfall.) Som sakt så er jeg veldig usiker på om dette har noe problem eller ikke. Det lille jeg hørte av Adyton hørtes meget bra ut.
    Det kan hende du har rett i at det er konkav som gir smalere sweetspot, din er jo strengt tatt konveks sett fra sweetspot. Kanskje du kunne hørt med Kelee angående hva teorien er her?

Adyton har trolig løst det med kamfilter effekten ved å kun bruke 1 diskant.

I utgangspunktet med Adyton skal kamfilter effekten slå inn på: 1 lambda = 3440hz/344m/s= 10cm senter/senter (som er Adyton driverens senter/senter).
    En 1/2 lambda vil da være 1720hz og delefilteret bør ligge i dette sjiktet.
    Dette er vel kun nødvendig å ivareta hvis man har to linjer, både diskanter og mellomtoner.
    En annen ting er image-shift i det horisontale planet, hvor også driverene trenger å stå tett for å unngå dette. Her virker det som Adyton igjen har vært smarte ved å plassere diskanten på den vertikale aksen og unngå dette.
    Så er det 3db avrullingen til mellomtonene, mens diskanten har 6db avrulling på samme gitte distanse. Dette skulle jeg likt å vite hvordan de har løst?
    Jeg ser de har noen "potmeter" bak for å kunne justere det de kaller "presence level" og "air-level". Jeg tipper dette kanskje er for å justere inn diskant og mellomtone i forhold til hverandre, kanskje med tanke på nivå i forhold til gain-nivå på diskanten og "blooming" eller power-tapering (redusere kamfiltereffekten mellom elementene, hvis den er tilstede da) på mellomtone-linjen.
    Skulle likt å visst det siste der.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •