Line source? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25

Tråd: Line source?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det kan hende du har rett i at det er konkav som gir smalere sweetspot, din er jo strengt tatt konveks sett fra sweetspot. Kanskje du kunne hørt med Kelee angående hva teorien er her?

Adyton har trolig løst det med kamfilter effekten ved å kun bruke 1 diskant.

I utgangspunktet med Adyton skal kamfilter effekten slå inn på: 1 lambda = 3440hz/344m/s= 10cm senter/senter (som er Adyton driverens senter/senter).
    En 1/2 lambda vil da være 1720hz og delefilteret bør ligge i dette sjiktet.
    Dette er vel kun nødvendig å ivareta hvis man har to linjer, både diskanter og mellomtoner.
    En annen ting er image-shift i det horisontale planet, hvor også driverene trenger å stå tett for å unngå dette. Her virker det som Adyton igjen har vært smarte ved å plassere diskanten på den vertikale aksen og unngå dette.
    Så er det 3db avrullingen til mellomtonene, mens diskanten har 6db avrulling på samme gitte distanse. Dette skulle jeg likt å vite hvordan de har løst?
    Jeg ser de har noen "potmeter" bak for å kunne justere det de kaller "presence level" og "air-level". Jeg tipper dette kanskje er for å justere inn diskant og mellomtone i forhold til hverandre, kanskje med tanke på nivå i forhold til gain-nivå på diskanten og "blooming" eller power-tapering (redusere kamfiltereffekten mellom elementene, hvis den er tilstede da) på mellomtone-linjen.
    Skulle likt å visst det siste der.
    Jeg har forstått at kamfilter problemene er der selv om du kjører fulltone, men det er godt mulig de er veldig små og ikke viktige i dette tilfellet.

Gain justering tipper jeg de har laget for å kunne justere diskanten til sitteposisjon. Som du sier vil jo lydnivået i forhold til mellomtonen være avhengig av lytteavstand (som du sier pga. linje kontra pungt når det kommer til db fall). Dette gjør jo at du vil få skreddersydd dette til din sweet spot.

Problemte med dette etter min mening er jo at en av fordelene med linje kilder forsvinner. Nemmelig at du skal ha relativ uniform lyd selv om du beveger deg i lytterommet, og du må forholde deg til et lite sweetspot på akkurat samme måte som i en pungtkilde.

Da sitter man jo egentlig igjen med en pungtkilde høytaler som i stedefor en stor membran har mange små. Dette har jo klare fordeler med tanke på manglende delefilter. Man kan vel også bruke et diskantelement som tåler ekstremt mye i virkeområdet, og derved få veldig bra max spl. Mange elementer vil også gi veldig lite forvregning i det området de spiller. Men det er jo ikke en ekte linje kilde, og du må sitte i godstolen for å få best lyd. (og jeg ble defenitivt plasert i en godstol når jeg skulle lytte og ingen av selgerne snakket om linjekilde og dens fortreffelighetter i det hele tatt. (så de prøver ikke å selge det som en heller).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg har forstått at kamfilter problemene er der selv om du kjører fulltone, men det er godt mulig de er veldig små og ikke viktige i dette tilfellet.
    Dette lurer jeg på også...får nesten se å få hørt de igjen.

Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Gain justering tipper jeg de har laget for å kunne justere diskanten til sitteposisjon. Som du sier vil jo lydnivået i forhold til mellomtonen være avhengig av lytteavstand (som du sier pga. linje kontra pungt når det kommer til db fall). Dette gjør jo at du vil få skreddersydd dette til din sweet spot.
    Problemte med dette etter min mening er jo at en av fordelene med linje kilder forsvinner. Nemmelig at du skal ha relativ uniform lyd selv om du beveger deg i lytterommet, og du må forholde deg til et lite sweetspot på akkurat samme måte som i en pungtkilde.
    Mellomtonene vil vel uansett fungere som linje "utenfor" sweetspot, og hvis de ruller naturlig av vil de ha effekt opp mot 14khz. Diskanten vil selvsagt forsvinne, men så lenge den er innstillt på sweetspot, hvor man faktisk sitter og ser på film eller musikk, er det greit for meg . Skal ikke gå så mye rundt uansett. Tenker at diskanten tilfører det siste av luftighet når man sitter riktig.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lurer jeg på også...får nesten se å få hørt de igjen.

Mellomtonene vil vel uansett fungere som linje "utenfor" sweetspot, og hvis de ruller naturlig av vil de ha effekt opp mot 14khz. Diskanten vil selvsagt forsvinne, men så lenge den er innstillt på sweetspot, hvor man faktisk sitter og ser på film eller musikk, er det greit for meg . Skal ikke gå så mye rundt uansett. Tenker at diskanten tilfører det siste av luftighet når man sitter riktig.
    Håper du satser på et sånt prosjekt, hadde vært artig å fulgt med. Og jeg kan ikke helt forstå at det skal være så veldig vanskelig heller (om man ikke er helt fersk med diy som jeg desverre er). Og prisen på 200 000,- skal du vel kunne dele på 10.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, undersøker en del nå, og skal nok komme godt under 10 gangen også om det blir realisert
    Skulle være greit å konstruere et high pass delefilter til diskanten, men vurderer å kjøre den aktivt først for å se hvordan den reagerer med litt Eq feks.
    Koblingen av elementene blir av powertapering typen hvor de miderste elementene gies mer power enn de ut på fløyene, på den måten vil det gi en mer sammenhengende lyd over hele linjen. Det er dette jeg lurer på om Adyton har gjort med potmeterene sine, og jeg kommer til å integrere et potmeter for de innerste mellomtone elementene og en for diskanten, så man kan justere nivå for de miderste driverene. På den måten kan man kanskje lettere tune seg inn på rommet med høytaleren.
    Dette må undersøkes nærmere, for akkurat nå er jeg usikker på hvordan jeg skal integrere dette.
    Har egentlig planer om å konstruere et hornsystem først, men det ser ut som lytterommet må vente litt, og da er disse mulige å integrere i stuen først, så det spørs om jeg ikke snur om på planene
    Edit: strengt tatt kanskje en L-pad jeg trenger?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, undersøker en del nå, og skal nok komme godt under 10 gangen også om det blir realisert
    Skulle være greit å konstruere et high pass delefilter til diskanten, men vurderer å kjøre den aktivt først for å se hvordan den reagerer med litt Eq feks.
    Koblingen av elementene blir av powertapering typen hvor de miderste elementene gies mer power enn de ut på fløyene, på den måten vil det gi en mer sammenhengende lyd over hele linjen. Det er dette jeg lurer på om Adyton har gjort med potmeterene sine, og jeg kommer til å integrere et potmeter for de innerste mellomtone elementene og en for diskanten, så man kan justere nivå for de miderste driverene. På den måten kan man kanskje lettere tune seg inn på rommet med høytaleren.
    Dette må undersøkes nærmere, for akkurat nå er jeg usikker på hvordan jeg skal integrere dette.
    Har egentlig planer om å konstruere et hornsystem først, men det ser ut som lytterommet må vente litt, og da er disse mulige å integrere i stuen først, så det spørs om jeg ikke snur om på planene
    Edit: strengt tatt kanskje en L-pad jeg trenger?
    Kelee bruker bare motstander på elementene for det han kaller shading (som vel er power tappering). Men hvor mye som den skal redusere elementene er kalkulert på fohånd og er avhengig av hvor mange grader cbten er bøyd. Om man skal gjøre dette uten å ha forsket på det i 10 år (som Kelee har gjordt) så er det vel en fordel å kunne justere det mens man lytter som du tenker på.

Edit: om du vil bruke motstander på elementene så er en L-pad her: L pad calculator - attenuation dB damping impedance decibel loudspeaker speaker voltage divider - sengpielaudio Sengpiel Berlin (må inrømme at jeg ikke helt skjønte hvordan skal brukes men........)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •